Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Spontaan opladen

This site may earn commission on affiliate links.
Hey allen,

Heb nu ca. 6 weken ( kan ook langer zijn) dat mijn MYP thuis spontaan begint met opladen. Ook als je de laad op om functie in de app gebruikt. Als ik de auto inplug om 14:55 en er is een laad op om functie actief om bv 13:00 de volgende dag. Start de auto gewoon direct met laden. Vervolgens stop ik handmatig met laden. Als ik vervolgens de app open (dus de auto is in slaap geweest). Start de auto wederom met laden. Dit gebeurt overigens ook als je een service bericht ontvang in de app maar bv ook een update enz. Het plotseling opladen gebeurd ook bij laden voor vertrek evenals het handmatig stoppen van opladen na inpluggen, laad ik het voor het gemak direct opladen noemen.

Uiteraard is bovenstaande met de behorende timestamps doorgegeven, besproken enz met Tesla. Maar helaas nog steeds niks vernomen (top service 😜).

Hardware (alles up-to-date):
Tesla MYP
Tesla wall connector v3
iPhone 11 en Samsung Galaxy S8

Vraag:

Zijn hier allicht ervaringsdeskundigen die ook soortgelijke problemen hebben met het spontaan opladen? En zo, ja hoe heb je het opgelost?

Hoor het graag.

Ps.

Krijg overigens ook niet altijd een berichtje op mijn telefoon als het opladen is gestart. Geldt overigens ook voor andere berichten die ik niet krijg zoals cabin overheat enz. Maar dit terzijde.
 
Dat klopt. Als gepland laden op 13u staat en je plugt in om 14:00 en dan gaat hij direct laden. Dit is mij al een paar keer goed uitgekomen. Bij mij staat laden gepland om 21u (nachttarief) en ben gewoon dat hij ‘s morgens vol is. Als ik dan eens later dan 21:00 thuis kom, ga ik er zonder nadenken ook van uit dat hij ‘s morgens vol is. Tot mijn verwondering is dat dan ook zo.

Ik weet niet hoe ruim de marge is om alsnog te starten. Ik denk dat gepland laden betekent: laden vanaf die tijd tot en met middernacht.

Soms krijg ik ook geen bericht van ‘laden voltooid’ of gestart. Soms krijg ik ‘laden voltooid’ pas een uur later.
 
  • Like
Reactions: Optimz078
Upvote 0
Dat klopt. Als gepland laden op 13u staat en je plugt in om 14:00 en dan gaat hij direct laden. Dit is mij al een paar keer goed uitgekomen. Bij mij staat laden gepland om 21u (nachttarief) en ben gewoon dat hij ‘s morgens vol is. Als ik dan eens later dan 21:00 thuis kom, ga ik er zonder nadenken ook van uit dat hij ‘s morgens vol is. Tot mijn verwondering is dat dan ook zo.

Ik weet niet hoe ruim de marge is om alsnog te starten. Ik denk dat gepland laden betekent: laden vanaf die tijd tot en met middernacht.

Soms krijg ik ook geen bericht van ‘laden voltooid’ of gestart. Soms krijg ik ‘laden voltooid’ pas een uur later.
Dank voor je reactie. Echter….heb je ook een verklaring voor: Als ik thuis inplug en dus geen “planning” in de app actief hebt, start deze direct met laden (wat normaal is). Als ik dan op stop laden druk, stopt deze (wat ook normaal is). Echter als ik na enige tijd de app open (auto is in slaap geweest of je ontvang een bericht in de app), start de auto direct met laden. Lijkt mij niet dat dit normaal “gedrag” is, toch?
 
Upvote 0
Er is een aantal uur marge na de geplande tijd. Staat ergens in de handleiding beschreven.
Ja, dat heb ik ook gelezen inderdaad. Alleen staat er niet in de handleiding dat de auto spontaan begint met laden als deze wakker gemaakt wordt ongeacht of je nu wel of geen planning hebt ingeschakeld 😉.

Ps.

In de handleiding staat ook MOGELIJK. #volgensmijweetteslahetzelfooknietmeer

IMG_3217.jpeg
 
  • Like
Reactions: Phil V
Upvote 0
Dank voor je reactie. Echter….heb je ook een verklaring voor: Als ik thuis inplug en dus geen “planning” in de app actief hebt, start deze direct met laden (wat normaal is). Als ik dan op stop laden druk, stopt deze (wat ook normaal is). Echter als ik na enige tijd de app open (auto is in slaap geweest of je ontvang een bericht in de app), start de auto direct met laden. Lijkt mij niet dat dit normaal “gedrag” is, toch?
De auto wordt wakker en ziet dat de SoC onder de ingestelde limiet is en juist omdat je geen gepland laden hebt ingesteld denk ie 'nu laden met die hap!'
 
Upvote 0
Ja, dat heb ik ook gelezen inderdaad. Alleen staat er niet in de handleiding dat de auto spontaan begint met laden als deze wakker gemaakt wordt ongeacht of je nu wel of geen planning hebt ingeschakeld 😉.

Ps.

In de handleiding staat ook MOGELIJK. #volgensmijweetteslahetzelfooknietmeer

View attachment 955287
Dat heb je dus met OTA updates. 7 jaar geleden dat ik de handleiding las. Als er iets daarna verandert en de release notes vermelden het niet, dan weet je het niet. Of ik moet het toen toch gemist hebben of ondertussen vergeten.
Voornaamste reden van het succes van dit forum.
Ook nuttig om vaak een verklaring te vinden voor ongewenst gedrag en wat meer empathie te hebben als het eens verkeerd gaat.
 
  • Like
Reactions: Optimz078
Upvote 0
Dank voor je reactie. Echter….heb je ook een verklaring voor: Als ik thuis inplug en dus geen “planning” in de app actief hebt, start deze direct met laden (wat normaal is). Als ik dan op stop laden druk, stopt deze (wat ook normaal is). Echter als ik na enige tijd de app open (auto is in slaap geweest of je ontvang een bericht in de app), start de auto direct met laden. Lijkt mij niet dat dit normaal “gedrag” is, toch?
De auto is gewoon zo ingericht. Is de auto wakker en hangt er een laadkabel aan, dan gaat hij laden als hij het ingestelde batterij niveau nog niet heeft bereikt. Wat zou het nut zijn van de auto aansluiten zonder starttijd voor het laden, en hem dan niet willen laden? Als je dan niet wil laden zou ik de laadpaal uitzetten, en het niet vanuit de auto regelen. De auto is er ook op ingericht, stel hij is aangesloten maar de laadpaal staat niet "aan", zodra de laadpaal aan gaat wordt de auto wakker gemaakt, en zal hij het laden gaan starten.
 
Upvote 0
De auto is gewoon zo ingericht. Is de auto wakker en hangt er een laadkabel aan, dan gaat hij laden als hij het ingestelde batterij niveau nog niet heeft bereikt. Wat zou het nut zijn van de auto aansluiten zonder starttijd voor het laden, en hem dan niet willen laden? Als je dan niet wil laden zou ik de laadpaal uitzetten, en het niet vanuit de auto regelen. De auto is er ook op ingericht, stel hij is aangesloten maar de laadpaal staat niet "aan", zodra de laadpaal aan gaat wordt de auto wakker gemaakt, en zal hij het laden gaan starten.
Klopt niet.
  1. Laden start pas als de geplande tijd er aan komt of als je inplugt binnen x tijd er na. Met dank aan @Jasper Kampman weten we nu dat x=6 uur. Misschien bij te lage SoC ook zoals hier beweerd wordt, maar ik betwijfel dat, want ik zou het zeker al gemerkt hebben.
  2. Uitgesteld laden heeft wel degelijk nut.
  • Nachttarief of sowieso goedkoper tarief bij dynamisch abo
  • Laden als de rest van het huis minder nodig heeft (voorkomen dat de hoofdzekering er uit vliegt.
  • Vermijden capaciteitstarief (België)
  • In de winter er voor zorgen dat de batterij door het laden nog warm is bij vertrek om zio minder te verbruiken na vertrek (omdat hij anders de koude batterij nog moet opwarmen. Met gepland vertrek is dit niet altijd correct
  • Er voor zorgen dat na 100% opladen de wagen niet lang volgeladen blijft staan alvorens te vertrekken.
 
Upvote 0
De auto is gewoon zo ingericht. Is de auto wakker en hangt er een laadkabel aan, dan gaat hij laden als hij het ingestelde batterij niveau nog niet heeft bereikt. Wat zou het nut zijn van de auto aansluiten zonder starttijd voor het laden, en hem dan niet willen laden? Als je dan niet wil laden zou ik de laadpaal uitzetten, en het niet vanuit de auto regelen. De auto is er ook op ingericht, stel hij is aangesloten maar de laadpaal staat niet "aan", zodra de laadpaal aan gaat wordt de auto wakker gemaakt, en zal hij het laden gaan starten.
Dat is nu denk ik juist het punt. De onduidelijkheid en consistentie. Dat laat ruimte voor “discussie”. Uiteindelijk zorgt dit alleen maar voor oa meer belasting op de Tesla service afdeling. Maar goed dat is een andere discussie.

1. Persoonlijk vind ik dus, dat in het geval laad op om er niet na de verleden tijd gekeken hoeft te worden. Dit werkt toch bv ook niet op dezelfde manier als je je wekker op je telefoon instelt, want dan gaat dus direct je wekker af. En zo zijn er nog meer legio voorbeelden te benoemen. Tevens staat in de handleiding ook mogelijk 6 uur, het kan dus eigenlijk van alles zijn. Beetje afhankelijk van de wind, zon, stand van de maan enz 😉De waarom heeft @Phil V goed verwoordt.

2. Het spontaan opladen als je een service bericht ontvangen, update auto enz is toch echt niet gewenst. En dit staat tevens ook niet in de handleiding.
 
Upvote 0
Klopt niet.
  1. Laden start pas als de geplande tijd er aan komt of als je inplugt binnen x tijd er na. Met dank aan @Jasper Kampman weten we nu dat x=6 uur. Misschien bij te lage SoC ook zoals hier beweerd wordt, maar ik betwijfel dat, want ik zou het zeker al gemerkt hebben.
  2. Uitgesteld laden heeft wel degelijk nut.
  • Nachttarief of sowieso goedkoper tarief bij dynamisch abo
  • Laden als de rest van het huis minder nodig heeft (voorkomen dat de hoofdzekering er uit vliegt.
  • Vermijden capaciteitstarief (België)
  • In de winter er voor zorgen dat de batterij door het laden nog warm is bij vertrek om zio minder te verbruiken na vertrek (omdat hij anders de koude batterij nog moet opwarmen. Met gepland vertrek is dit niet altijd correct
  • Er voor zorgen dat na 100% opladen de wagen niet lang volgeladen blijft staan alvorens te vertrekken.

Ik heb het toch helemaal niet over uitgesteld laden. Ik heb het over het wakker worden met een aangesloten stekker dat de auto dan zonder uitgesteld laden altijd zal beginnen met laden. je hoeft mij na 4 jaar echt niet uit te leggen hoe dingen in de auto werken.
 
  • Like
Reactions: mnno
Upvote 0
Dat is nu denk ik juist het punt. De onduidelijkheid en consistentie. Dat laat ruimte voor “discussie”. Uiteindelijk zorgt dit alleen maar voor oa meer belasting op de Tesla service afdeling. Maar goed dat is een andere discussie.

1. Persoonlijk vind ik dus, dat in het geval laad op om er niet na de verleden tijd gekeken hoeft te worden. Dit werkt toch bv ook niet op dezelfde manier als je je wekker op je telefoon instelt, want dan gaat dus direct je wekker af. En zo zijn er nog meer legio voorbeelden te benoemen. Tevens staat in de handleiding ook mogelijk 6 uur, het kan dus eigenlijk van alles zijn. Beetje afhankelijk van de wind, zon, stand van de maan enz 😉De waarom heeft @Phil V goed verwoordt.

2. Het spontaan opladen als je een service bericht ontvangen, update auto enz is toch echt niet gewenst. En dit staat tevens ook niet in de handleiding.
Wat is je doel om de auto aan te sluiten maar hem niet te laten laden? Misschien maakt dat het een en ander duidelijk?

Dit is namelijk makkelijk te regelen vanuit de laadpaal, en misschien wat minder vanuit de auto. Dit is gewoon hoe het werkt bij een Tesla.
 
Upvote 0
Wat is je doel om de auto aan te sluiten maar hem niet te laten laden? Misschien maakt dat het een en ander duidelijk?

Dit is namelijk makkelijk te regelen vanuit de laadpaal, en misschien wat minder vanuit de auto. Dit is gewoon hoe het werkt bij een Tesla.
1. HV batterij cq. advies tesla uit de handleiding
2. Comfort (als ik bv onverwacht weg moet, ik de airco/verwarming in 1 keer kan starten als je van huis bent).
3. Laden met dynamische energie tarieven. Kortom ik kom 15:00 thuis. Check even de SoC en check even de energietarieven voor morgen. Zie dat de volgende dag van 13:00 tot 16:00 de energietarieven -€ 0,15 zijn. Dus stel opladen om 1300 in.

Maar goed de waarom ik iets doe, maakt iets duidelijk, maar ook dit zorgt weer voor discussie (niet verkeerd bedoeld). Want waarom doe je dit, als je dat ook kan doen, is voor mij niet echt aan de orde. Thans kan zelf ook wel een (omslachtige) oplossing verzinnen voor het “probleem”. Maar dat is niet zozeer de bedoeling geweest om dit topic te starten (wederom niet verkeerd bedoeld).
 
Upvote 0
Wat Tesla bedoelt is dat je ook daadwerkelijk laad, want bij Tesla is aansluiten standaard laden.

Ik denk wat je wilt is een makkelijke oplossing door te spelen met het laadniveau. Zet die op 50%, en heb je meer nodig, dan schuif je hem op en laad hij op.
Laden op tijd begrijp ik en is zeker gek dat hij dan wel gewoon gaat laden. Als ik uitgesteld wil laden stel ik dat via mijn laadpaal in, maar niet iedereen heeft een laadpaal waarbij dat kan.

Zo heeft iedereen zijn wensen, en bij de ene fabrikant werkt het zo, en bij de andere weer anders. Ik denk niet dat het altijd volledig in lijn zal zijn met wat je wilt dat de auto wel of niet doet.

Nog een voorbeeld voor mijn usecase:

Op mijn werk zijn er 2 gratis laadpalen beschikbaar. Soms zijn deze bezet en kan ik dus niet meteen laden. Ik hang dan mijn laadkabel al over de laadpaal heen, en sluit hem aan op de auto. Is dan vervolgens een van die andere auto's klaar, en die zet zijn auto weg, dan wordt mijn laadkabel aangesloten, en doordat hij wordt aangesloten, wordt de auto wakker, en begint met laden. Ik vind het dus heel fijn dat hij wakker wordt en meteen gaat laden.
 
Upvote 0
Wat Tesla bedoelt is dat je ook daadwerkelijk laad, want bij Tesla is aansluiten standaard laden.

Ik denk wat je wilt is een makkelijke oplossing door te spelen met het laadniveau. Zet die op 50%, en heb je meer nodig, dan schuif je hem op en laad hij op.
Laden op tijd begrijp ik en is zeker gek dat hij dan wel gewoon gaat laden. Als ik uitgesteld wil laden stel ik dat via mijn laadpaal in, maar niet iedereen heeft een laadpaal waarbij dat kan.

Zo heeft iedereen zijn wensen, en bij de ene fabrikant werkt het zo, en bij de andere weer anders. Ik denk niet dat het altijd volledig in lijn zal zijn met wat je wilt dat de auto wel of niet doet.

Nog een voorbeeld voor mijn usecase:

Op mijn werk zijn er 2 gratis laadpalen beschikbaar. Soms zijn deze bezet en kan ik dus niet meteen laden. Ik hang dan mijn laadkabel al over de laadpaal heen, en sluit hem aan op de auto. Is dan vervolgens een van die andere auto's klaar, en die zet zijn auto weg, dan wordt mijn laadkabel aangesloten, en doordat hij wordt aangesloten, wordt de auto wakker, en begint met laden. Ik vind het dus heel fijn dat hij wakker wordt en meteen gaat laden.
Dank voor je reactie. Tis overigens in eerste instantie geen wens. Maar ben opzoek naar duidelijkheid. Daarna komt de wens wel (of niet) . Echter even als check, terugkomende op ik vind het dus heel fijn dat hij wakker wordt en meteen gaat laden.

Vind je het ook fijn (wederom niet verkeerd bedoeld 😉) als je inplug dat hij start met opladen en als je op stop opladen drukt in de app, dat hij dan stopt met laden. En als er vervolgens een update, service bericht of je opent de app dat hij vervolgens weer begint met laden? En daar ook geen bericht van krijg? Waardoor je vervolgens voor €0,30 per kWh ipv - €0.15 per kWh aan het laden bent?

Bovenstaande is nu dus de werkelijkheid en kan dit niet terugvinden in de handleiding (start/stop gedrag cq. spontaan opladen). Kortom advies tesla dagelijks inpluggen is een risico, comfort is er ook niet. Of je moet het mogelijk zoals in de handleiding staat bij gepland laden om 6 uur later inpluggen dan ingesteld, maar dan nog kan hij ongewenst starten met opladen en als je dan op stop opladen drukt in de app, kan bij een activiteit in de app (bericht/melding) of je opent de app, toch weer beginnen met opladen.

Jij hebt bovenstaande gedrag dus niet, als ik je goed begrijp?
 
Upvote 0
Ja zeker wel, maar ik sluit aan om te laden. Ik sluit niet aan om niet te laden. Ik zet nooit handmatig via de app het laden stop.
Zoals gezegd is hoe Tesla het altijd aansluiten bedoelt, is dat je altijd ook laad tot je ingestelde percentage. Ik kom dus niet in jouw situatie daar ik de auto niet op die manier gebruik. Het is naar mijn mening dus ook niet "spontaan opladen" want zo is de auto gewoon bedacht. Hij wordt wakker, en de stekker zit erin? Laden maar, behalve bij gebruik maken van uitgesteld laden (die 6 uur is nog steeds erg gek).

Dus het is voor jou ongewenst, maar dat is dus een keuze geweest van Tesla om het zo te implementeren. Dat die niet matcht met jouw verwachting is een ander verhaal :)

Misschien kun je hier iets mee? Ken het verder niet maar gebruikt de Tesla API om het een en ander voor je te regelen kwa opladen.


Of:

 
Upvote 0