Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Hoewel de CCS adapter nog niet uit is dacht ik alvast een topic te openen. De CCS adapter gaat het mogelijk maken om met >100kW te laden bij CCS stations, onder andere:

- Fastned
- Ionity
- Allego

Dat is geen volledige lijst en deze veranderd met de dag, want er komen steeds meer snelle CCS stations bij.

Model 3 kan zonder adapter bij CCS stations laden, maar voor S/X komt er spoedig een adapter waarmee bij deze stations kan worden geladen.

De prijs zou gelijk moeten liggen aan deze van de CHAdeMO adapter. Het is nu dus wachten tot deze beschikbaar is.

Gebruik dit topic om ervaringen uit te wisselen over het gebruik van deze adapter.
 
Tip: verkoop nu nog snel je Chademo adapter, en gebruik de opbrengst om binnenkort een CCS adapter te kopen. Heb je veel meer aan. En als ze eenmaal verkijgbaar zijn, raak je je chademo niet meer kwijt.
Goed idee :)

De CCS adapter is er wel redelijk snel hoop ik. Zoals uit de tekst op de Tesla website bleek moeten we met 120kW kunnen laden met de adapter. Ik vermoed dat de ~330A van de inlaatpoort het probleem is. Maar dat geeft niet, dat is nog steeds lekker rap laden bij Fastned.
 
Tip: verkoop nu nog snel je Chademo adapter, en gebruik de opbrengst om binnenkort een CCS adapter te kopen. Heb je veel meer aan. En als ze eenmaal verkijgbaar zijn, raak je je chademo niet meer kwijt.
Nee joh, ik houd de chademo adapter, anders ligt de in 2014 aangeschafte en nog nooit gebruikte type 3 laadkabel er wel heel alleen bij.

Iemand nog interesse in een type 2 naar type 3 laadkabel? Zeer nuttig in Frankrijk 4 jaar geleden! :D
 
Tesla Supercharger kan toch ook gewoon met 120 kW laden? Dat is ook niet vloeistofgekoeld.

Volgens Electrek.co zal de adapter met 120 kW kunnen laden, en dat maximum zit 'm waarschijnlijk in de Type-2 ingang zoals Wido al aangaf.
 
Ik twijfel of je met de CSS adapter met >100kw kan laden. Dis zou alleen bij koelvloeistof gekoelde kabels kunnen. Dat zie ik met een adapter niet gebeuren. M'n ChaDeMo was ik idd binnen een dag kwijt op marktplaats.:)
Die >100kW staat op de Tesla website, zie ook: Tesla’s CCS adapter enables Model S and X to charge up 120 kW, will not be standard [Updated]


Tesla Supercharger kan toch ook gewoon met 120 kW laden? Dat is ook niet vloeistofgekoeld.

Volgens Electrek.co zal de adapter met 120 kW kunnen laden, en dat maximum zit 'm waarschijnlijk in de Type-2 ingang zoals Wido al aangaf.
Ja, de ingang van Model S/X kan zo rond de 330A aan. 118kW (zoals je aan de SuC soms ziet) is 330A x 357V.

Ik vermoed dat de CCS adapter zo'n 300A aan kan en daardoor met ~100kW kan laden. Het zal allemaal op de specs sticker van de adapter staan :)
 
  • Informative
Reactions: HWS
Hoewel de CCS adapter nog niet uit is dacht ik alvast een topic te openen. De CCS adapter gaat het mogelijk maken om met >100kW te laden bij CCS stations, onder andere:

- Fastned
- Ionity
- Allego

Dat is geen volledige lijst en deze veranderd met de dag, want er komen steeds meer snelle CCS stations bij.

Model 3 kan zonder adapter bij CCS stations laden, maar voor S/X komt er spoedig een adapter waarmee bij deze stations kan worden geladen.

De prijs zou gelijk moeten liggen aan deze van de CHAdeMO adapter. Het is nu dus wachten tot deze beschikbaar is.

Gebruik dit topic om ervaringen uit te wisselen over het gebruik van deze adapter.

Goed idee, een vroegtijdig draadje over de nieuwe adapters. Ook een uitstekend draadje om naar te verwijzen wanneer iemand weer eens het netvlies van de grammaticapolitie pijnigt met de term ‘early adapter’ :)

Over het ding zelf: iemand enig idee hoe groot? Circa CHAdeMO adapter?
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: gelden and PaulusdB
Veel kleiner zal hij niet zijn vrees ik. CCS stekker is nou ook niet formaatje "ik stop 'm in mijn handtas", hoewel iets minder lomp dan CHAdeMO.

En je moet de CCS stekker in de adapter steken, dus de adapter moet groter zijn dan de CCS plug zelf.
 
Op marktplaats zitten de Tesla rijders die iets minder op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen dan de lezers hier...

Zal ik die van mij erbij zetten voor €395,00? :D

Screen Shot 2019-02-04 at 20.06.25.png
 
Even uit de oude doos: ik heb bij de aanschaf van onze eerste S (november 2013) heel bewust geen dubbele lader aangevinkt. Er was immers aangekondigd dat er op korte termijn een chademo adapter zou komen. Deze adapter kwam uiteindelijk pas begin 2015, als ik het mij goed herinner.

Toen had ik inmiddels toch al wel de tweede lader laten plaatsen, die was in de pre-supercharger tijd toch wel noodzakelijk, zeker richting het zuiden.

Ik heb er dus zelf niet zo’n vertrouwen in dat de CCS adapter echt binnen afzienbare tijd leverbaar zal zijn. Ik hoop dat ik mij vergis!
 
Even uit de oude doos: ik heb bij de aanschaf van onze eerste S (november 2013) heel bewust geen dubbele lader aangevinkt. Er was immers aangekondigd dat er op korte termijn een chademo adapter zou komen. Deze adapter kwam uiteindelijk pas begin 2015, als ik het mij goed herinner.

Toen had ik inmiddels toch al wel de tweede lader laten plaatsen, die was in de pre-supercharger tijd toch wel noodzakelijk, zeker richting het zuiden.

Ik heb er dus zelf niet zo’n vertrouwen in dat de CCS adapter echt binnen afzienbare tijd leverbaar zal zijn. Ik hoop dat ik mij vergis!
Ik hoop het ook! Zeker nu Model 3 standaard CCS aan boord heeft en deze tekst op de Tesla website verscheen hoop ik op een spoedige relelease van de CCS adapter.
 
Nee joh, ik houd de chademo adapter, anders ligt de in 2014 aangeschafte en nog nooit gebruikte type 3 laadkabel er wel heel alleen bij.

Iemand nog interesse in een type 2 naar type 3 laadkabel? Zeer nuttig in Frankrijk 4 jaar geleden! :D

voor diegenen die 4 jaar geleden het forum nog niet volgden...

Help: in Brest gestrand, wat nu?
 
  • Funny
  • Like
Reactions: HWS and Erik-S85