Hallo,
Zoals jullie waarschijnlijk al gehoord hebben komt bij diverse auto's deze error naar boven:
BMS_u031
Dit heeft te maken met de oude types (pyro) fuse welke niet in staat zijn zichzelf permanent van spanning te voorzien.
Nu kreeg ik laatst van @Maarten zijn oude HV fuse en het leek ons leuk om deze info te delen met jullie.
In de loop van de tijd zijn er een aantal verschillende type (pyro)fuses ontwikkeld.
1st gen HV pack waren voorzien 'domme' fuses en konden enkel de spanning onderbreken bij een te hoge amperage/sluiting en niet bij een eventuele aanrijding. Deze hadden ook een bijzondere binnenkant welke na verloop van tijd steeds meer contactjes verloor en op een gegeven moment vanzelf faalde. Deze fuses zijn compleet gevuld met zand om een eventuele vlamboog bij onderbreking te dempen/koelen.
Hierna kwam de 2e generatie, de zogenaamde pyrofuse. Deze kan een impact detecteren en zichzelf met een kleine explosieve lading uitschakelen. Nadeel was dat ze 2 interne batterijen hebben en hierdoor dus een beperkte levensduur. Daarom krijgen sommige nu bovenstaande melding op het scherm om deze (preventief) te vervangen door een 3e generatie. De auto weet dus niet wanneer de batterijen het precies begeven of begeven hebben.
Nu is er een 3e generatie fuse, ook een pyrofuse maar welke dmv een speciale chip op een hele lage spanning kan draaien welke hij verkrijgt dmv de spanningsval over de 2 grote contacten van de fuse. Deze heeft dus geen batterijen meer nodig.
De 2 zekeringen zijn er voor om de vlamboog te doven zodra het grote contact ertussen verbroken is:
1111313-00-f is het partnr van de 'self powered' fuse.
Afhankelijk van welk HV pack je hebt verschillen de kosten voor het vervangen er van omdat bij de oude type het HV pack onder de auto vandaan moet om hem te vervangen. Bij de nieuwere type packs (2015?) zit er een service luikje aan de onderkant en is hij vrij simpel te vervangen en dan is dit de schade:
Helaas valt dit niet onder de garantie van het HV pack ondanks dat het wel een onderdeel is van het HV pack.
Bij sommige waar het HV pack al van gewisseld is kan het zijn dat je al een nieuwe fuse hebt maar dat ze vergeten zijn de 'timer' weg te coderen in dat geval is het in veel gevallen een kosteloze check.
Cheers
Zoals jullie waarschijnlijk al gehoord hebben komt bij diverse auto's deze error naar boven:
BMS_u031
Dit heeft te maken met de oude types (pyro) fuse welke niet in staat zijn zichzelf permanent van spanning te voorzien.
Nu kreeg ik laatst van @Maarten zijn oude HV fuse en het leek ons leuk om deze info te delen met jullie.
In de loop van de tijd zijn er een aantal verschillende type (pyro)fuses ontwikkeld.
1st gen HV pack waren voorzien 'domme' fuses en konden enkel de spanning onderbreken bij een te hoge amperage/sluiting en niet bij een eventuele aanrijding. Deze hadden ook een bijzondere binnenkant welke na verloop van tijd steeds meer contactjes verloor en op een gegeven moment vanzelf faalde. Deze fuses zijn compleet gevuld met zand om een eventuele vlamboog bij onderbreking te dempen/koelen.
Hierna kwam de 2e generatie, de zogenaamde pyrofuse. Deze kan een impact detecteren en zichzelf met een kleine explosieve lading uitschakelen. Nadeel was dat ze 2 interne batterijen hebben en hierdoor dus een beperkte levensduur. Daarom krijgen sommige nu bovenstaande melding op het scherm om deze (preventief) te vervangen door een 3e generatie. De auto weet dus niet wanneer de batterijen het precies begeven of begeven hebben.
Nu is er een 3e generatie fuse, ook een pyrofuse maar welke dmv een speciale chip op een hele lage spanning kan draaien welke hij verkrijgt dmv de spanningsval over de 2 grote contacten van de fuse. Deze heeft dus geen batterijen meer nodig.
De 2 zekeringen zijn er voor om de vlamboog te doven zodra het grote contact ertussen verbroken is:
1111313-00-f is het partnr van de 'self powered' fuse.
Afhankelijk van welk HV pack je hebt verschillen de kosten voor het vervangen er van omdat bij de oude type het HV pack onder de auto vandaan moet om hem te vervangen. Bij de nieuwere type packs (2015?) zit er een service luikje aan de onderkant en is hij vrij simpel te vervangen en dan is dit de schade:
Helaas valt dit niet onder de garantie van het HV pack ondanks dat het wel een onderdeel is van het HV pack.
Bij sommige waar het HV pack al van gewisseld is kan het zijn dat je al een nieuwe fuse hebt maar dat ze vergeten zijn de 'timer' weg te coderen in dat geval is het in veel gevallen een kosteloze check.
Cheers