Draadje om ervaringen te delen.
Ik begin alvast met mijn RWD highland:
Zojuist de Matrix LED uitgeprobeerd in de provinciale wegen. Setting: 60 weg met bomen aan iedere zijde en ernaast een fietspad (weilanden rondom Utrecht). Het is een goede work-in-progress. De cameras detecteren aankomende autos best goed maar fietsers zonder felle belichting niet (logisch). Dus zo’n kleine lampje om onder een boete uit te komen is niet genoeg voor de camera. Kreeg rare opmerkingen van fietsers.. Zodra het donker genoeg is werkt Matrix LED automatisch. Je hoeft verder geen knop in te drukken. Dimmen doet hij op twee manieren.
1. Hij zet je high beams aan 1 zijde helemaal uit. Dit doet de auto als hij objecten niet goed kan uitmaken.
2. De LED koplampen werken in verticale strepen die afhankelijk van de tegemoetkomende auto sequentieel aan en uit gaan.
Doordat de camera relatief hoog zit vergeleken met de gemiddelde rijpositie, herkent de auto tegemoetkomers best goed in situaties waar tussen jou en de andere auto een heg of een rail is. In bochten kan de auto actief meerdere autos verduisteren en de rest goed belichten.
In 60 wegen die door dorpen lopen gaan de matrix LED’s niet uit. Ze blijven aan. Dat is niet altijd even fijn omdat je dan direct in de woonkamer van iemand je high beams straalt. Bovendien zijn er in een dorp relatief veel borden die teveel licht reflecteren.
Ik denk dat dit een goed begin is maar zeker nog wat werk nodig heeft. Ik had momenten waar de auto af en toe net iets te laat een tegemoetkomer herkende. Heb in ieder geval naast een aantal boze fietsers geen boze automobilisten gezien.
Ik begin alvast met mijn RWD highland:
Zojuist de Matrix LED uitgeprobeerd in de provinciale wegen. Setting: 60 weg met bomen aan iedere zijde en ernaast een fietspad (weilanden rondom Utrecht). Het is een goede work-in-progress. De cameras detecteren aankomende autos best goed maar fietsers zonder felle belichting niet (logisch). Dus zo’n kleine lampje om onder een boete uit te komen is niet genoeg voor de camera. Kreeg rare opmerkingen van fietsers.. Zodra het donker genoeg is werkt Matrix LED automatisch. Je hoeft verder geen knop in te drukken. Dimmen doet hij op twee manieren.
1. Hij zet je high beams aan 1 zijde helemaal uit. Dit doet de auto als hij objecten niet goed kan uitmaken.
2. De LED koplampen werken in verticale strepen die afhankelijk van de tegemoetkomende auto sequentieel aan en uit gaan.
Doordat de camera relatief hoog zit vergeleken met de gemiddelde rijpositie, herkent de auto tegemoetkomers best goed in situaties waar tussen jou en de andere auto een heg of een rail is. In bochten kan de auto actief meerdere autos verduisteren en de rest goed belichten.
In 60 wegen die door dorpen lopen gaan de matrix LED’s niet uit. Ze blijven aan. Dat is niet altijd even fijn omdat je dan direct in de woonkamer van iemand je high beams straalt. Bovendien zijn er in een dorp relatief veel borden die teveel licht reflecteren.
Ik denk dat dit een goed begin is maar zeker nog wat werk nodig heeft. Ik had momenten waar de auto af en toe net iets te laat een tegemoetkomer herkende. Heb in ieder geval naast een aantal boze fietsers geen boze automobilisten gezien.