Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Het is sowieso dezelfde accutechniek.

Ik verbaas mij altijd over die enorme degradatie die sommigen hebben. De LR heeft met 60k ongeveer 2-3% degradatie. De MS85 heeft 5-6% gehaald na 140k, maar bonter heb ik het niet weten te maken.

De MiC SR+ heeft uiteraard wél een andere batterij techniek (LFP) vs de Panasonic batterij van de MiU SR+. En ook weer anders dan de LG batterij van sommige 2021 LR modellen.
 
Die 182 Wh/km is natuurlijk een gemiddelde van alles bij elkaar.
Maar vandaag even vanuit Zwolle naar Pekela gereden om de kinderen op te halen. Eerste deel vanuit Pekela terug was 100 km/uur. Dat stuk zat ik al zeker in de 200 Wh/km. Maar goed... alles nog relatief koud. Bij Assen de snelweg op. Daar 133 km/uur gereden. En dan zie ik dat mijn verbruik gewoon naar rond de 230-240 Wh/km zit. Daarna 130 km/uur gereden en dat zat nog steeds in de 220 Wh/km
Net even in mijn Tezlab app gekeken. Het tripje terug was 114,5 km en dat heeft me 25,7 kWh gekost. Dat is dus gemiddeld 224,45 Wh/km
De heenweg (ik ben onderweg gestopt om ergens een uurtje hard te lopen) was 89,7km en daarbij heb ik 16,8 kWh gebruikt. Dat is dus 187 Wh/km en dat is met iets over de 100 km/uur rijden (want was nog geen 19.00 uur geweest)

Ik weet dat rijden energie kost. Ik weet dat harder rijden relatief veel meer energie kost, maar dat het zo erg was...

En dan kan er gezegd worden: "Ja maar je moet ook 100 km/uur rijden!" Maar, ik wist dat ik thuis kón komen en ik mócht 130 km/uur rijden, dus waarom niet? En ik snap ook echt wel, dat ik dan natuurlijk niet de "standaard" van 140 Wh/km ga halen waar dat lijntje staat. Maar ik vind 230-240 wel HEEL veel meer!
Misschien eens een keer doen wat me heel lang geleden al geadviseerd werd en even langs een Tesla service center gaan...
Nog altijd heb ik er niet heel veel moeite mee en ik kan zelfs van een korte laadpauze (10 minuten is vaak al meer dan genoeg!) genieten. Maar ik zou het wel super fijn vinden om naar mijn ouders heen en weer te kunnen zonder te hoeven laden. En dat is 280km
 
Die 182 Wh/km is natuurlijk een gemiddelde van alles bij elkaar.
Maar vandaag even vanuit Zwolle naar Pekela gereden om de kinderen op te halen. Eerste deel vanuit Pekela terug was 100 km/uur. Dat stuk zat ik al zeker in de 200 Wh/km. Maar goed... alles nog relatief koud. Bij Assen de snelweg op. Daar 133 km/uur gereden. En dan zie ik dat mijn verbruik gewoon naar rond de 230-240 Wh/km zit. Daarna 130 km/uur gereden en dat zat nog steeds in de 220 Wh/km
Net even in mijn Tezlab app gekeken. Het tripje terug was 114,5 km en dat heeft me 25,7 kWh gekost. Dat is dus gemiddeld 224,45 Wh/km
De heenweg (ik ben onderweg gestopt om ergens een uurtje hard te lopen) was 89,7km en daarbij heb ik 16,8 kWh gebruikt. Dat is dus 187 Wh/km en dat is met iets over de 100 km/uur rijden (want was nog geen 19.00 uur geweest)

Ik weet dat rijden energie kost. Ik weet dat harder rijden relatief veel meer energie kost, maar dat het zo erg was...

En dan kan er gezegd worden: "Ja maar je moet ook 100 km/uur rijden!" Maar, ik wist dat ik thuis kón komen en ik mócht 130 km/uur rijden, dus waarom niet? En ik snap ook echt wel, dat ik dan natuurlijk niet de "standaard" van 140 Wh/km ga halen waar dat lijntje staat. Maar ik vind 230-240 wel HEEL veel meer!
Misschien eens een keer doen wat me heel lang geleden al geadviseerd werd en even langs een Tesla service center gaan...
Nog altijd heb ik er niet heel veel moeite mee en ik kan zelfs van een korte laadpauze (10 minuten is vaak al meer dan genoeg!) genieten. Maar ik zou het wel super fijn vinden om naar mijn ouders heen en weer te kunnen zonder te hoeven laden. En dat is 280km

Jouw verbruik is ongewoon hoog. Na laten kijken dus.
 
Mijn verbruik is dit weekend ineens drastisch zuiniger door de temperatuur buiten, ik denk dat je daar ook ff rekening mee moet houden, scheelt gewoon enorm of het 15 plus graden is of rond de 5 graden. En met 130 km/h is die niet zuinig idd, dat scheelt met 100 km/h ook enorm. Als je dan een keer heen en weer naar je ouders gaat en je wil het in 1x halen moet je misschien geen 130 rijden maar 120 en dan zal het heus wel mogelijk zijn.
 
Mijn verbruik is dit weekend ineens drastisch zuiniger door de temperatuur buiten, ik denk dat je daar ook ff rekening mee moet houden, scheelt gewoon enorm of het 15 plus graden is of rond de 5 graden. En met 130 km/h is die niet zuinig idd, dat scheelt met 100 km/h ook enorm. Als je dan een keer heen en weer naar je ouders gaat en je wil het in 1x halen moet je misschien geen 130 rijden maar 120 en dan zal het heus wel mogelijk zijn.

Of gewoon de maximum toegestane snelheid rijden in plaats van 30 km/h te hard. ;) Moet je eens kijken hoeveel dat scheelt. ;)
 
Jouw verbruik is ongewoon hoog. Na laten kijken dus.
Dat durf ik te betwijfelen. Volgens ABRP zou je op het traject Pekela-Zwolle met het weer van gisteren ongeveer 195 Wh/km verbruiken, maar daarbij wordt uitgegaan van 100 km/h als maximum snelheid. Met een groot deel van de afstand 130 km/h en wind schuin tegen is een verbruik van 230 Wh/km wel ongeveer wat ik zou verwachten.
 
Dat durf ik te betwijfelen. Volgens ABRP zou je op het traject Pekela-Zwolle met het weer van gisteren ongeveer 195 Wh/km verbruiken, maar daarbij wordt uitgegaan van 100 km/h als maximum snelheid. Met een groot deel van de afstand 130 km/h en wind schuin tegen is een verbruik van 230 Wh/km wel ongeveer wat ik zou verwachten.
Gister met mijn andere BEV 45 km richting zuiden gereden en had verbruik van 135 Wh/km, terug met zelfde snelheid(stond best wel een straffe zuidenwind) 105 Wh/km. Tegenwind(of zo je wil) wind mee heeft een groot effect(ook bij 100 km/u)
 
Dat durf ik te betwijfelen. Volgens ABRP zou je op het traject Pekela-Zwolle met het weer van gisteren ongeveer 195 Wh/km verbruiken, maar daarbij wordt uitgegaan van 100 km/h als maximum snelheid. Met een groot deel van de afstand 130 km/h en wind schuin tegen is een verbruik van 230 Wh/km wel ongeveer wat ik zou verwachten.

Met 100 km/u verbruiken mijn model 3’s echt een stuk minder. Verder gebruik ik ABRP niet, dus ook geen idee wat die als marge gebruiken.
 
Onze M3 LR AWD verbruikt over 53.000km gemiddeld 170Wh/km dat is inclusief 2 "winters" en regelmatig door Duitsland rijden.

Het gaat hier niet om het gemiddelde verbruik maar om het verbruik onder specifieke omstandigheden: relatief lage temperaturen en wind tegen. Mijn MX zit gemiddeld over drie en een half jaar op 220 Wh/km. Toen ik afgelopen zaterdag naar Zwolle reed (5 m/s wind grotendeels tegen, 10 º en een gemiddelde snelheid van nog geen 80 km/h) was het verbruik bijna 250 Wh/km. Op het snelwegdeel (100 km/h) was het verbruik rond 270 Wh/km. Dat een M3 onder die weersomstandigheden 240 Wh/km bij grotendeel 130 km/h lijkt mij volstrekt realistisch.
 
Verbruik... Tsja, er zijn factoren die een grotere invloed hebben bij EV-rijden dan bij Dino-rijden.
Vrijdag een tripje gemaakt naar Luxemburg.

Setting:
- Temperatuur bij vertrek 1°C, bij aankomst in Luxemburg 3°C. Op de terugweg was het 9°C bij thuiskomst.
- Bezetting wagen: 4 volwassenen
- Temperatuur binnenruimte: 20,5°C
- Snelheid: Autosnelweg 115km/u (met enkele inhaaldemonstraties 😆 ) gewone wegen, max. toegelaten snelheid.
- Meerdere stops van enkele uren (terug koude M3)

Totale afstand gereden verspreidt over 12 uur was 410km
Gemiddeld verbruik: 179Wh/km
 
Hieronder de gegevens van onze reis naar Oekraine 2021 in September / October.
Heen 2 personen en hond, terug 3 personen en hond.
1 dag in Polen 27 C gehad op de terugweg, in Duitsland stukken 120 a 130 km/u gereden.
Totaal 5666 km met 855 kWh verbruik en 151 Wh/km.
(jaar ervoor 5762 km met 810 kWh verbruik en 141 Wh/km maar was Augustus / September)
Temperatuur doet veel aan verbruik, vorig jaar Kyiv - Novograd Valensky gereden, vertrokken met 65 % en aangekomen met 15 %.
Dit jaar bij zelfde afstand en snelheid maar 3 C bij vertrek met 90 % vertrokken en met 3 % aangekomen.
SR+ van 03/2020, heeft nu 23500 km op de teller met 150 Wh/km als gem.
 
Ik zie dat soortgelijke vragen al vaker zijn gesteld, en vergeef me mijn noob-gehalte, maar ik kom er dus echt niet uit.
Ik rij voor het eerst elektrisch en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb een 4-jaar oude M3SR+ vanuit de leasepool gekregen. De actieradius valt mij zwaar tegen. Ik heb airco uit, verwarming handmatig, rij op cruise-control 100kmh.
Een rit van 100km op de snelweg kost me 40%. Als ik een rit doe van 17 km, kost me dat 30 km aan range. ik doe niks geks, rijdt rustig. Is dit normaal voor een M3 van deze leeftijd? Ik vermoedt wat mishandeling van de vorige eigenaar (zoals constant 100% laden), ook gezien de staat van de auto. Heeft een servicecall bij Tesla aanmaken zin, kunnen ze uberhaupt er iets aan doen?

IMG_0051.jpg