Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een 2019 SR+ met 66k km's en mijn gemiddelde verbruik is 158wh en ik rij veel stads km's.
Lees hier meer berichten dat 200wh/km niet buitensporig is, ook gezien de temperatuur. Blijft de vraag waarom de schatting van het verbruik zo afwijkt tov werkelijk gebruik en waarom een rit van 17km me 30 km aan actieradius kost. En een rit van 100km snelweg op de cruise-control op 100kmh, is 40% verbruik normaal?
 
Korte ritten verbruiken meer vooral bij 4 graden Celsius daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken.
De rit van 100 km bij 100kmh kan ik niet verklaren je hebt 240Wh verbruikt per kilometer (60kWH accu pakket) dat haalt een Audi Etron maar met moeite. ;-)
Of het accu pakket is behoorlijk gedegradeerd of er is iets anders ernstig mis met die auto.
zou je eens willen kijken wat de voorspelde range is versus het accu percentage?
Dus bijvoorbeeld 80% = 350km range dan kun je uitrekenen hoeveel degradatie de accu heeft.(even op het accu percentage drukken om de range te kunnen zien of op de range drukken om het percentage te kunnen zien, maar dat wist je waarschijnlijk al.)
De geleerden zullen zeggen dat dit geen officiële manier van vaststellen van degradatie is maar mijn ervaring is dat deze manier zeer goed bruikbaar is als indicatie voor degradatie.

NB ons gemiddelde verbruik over het hele jaar (45.000km per jaar) is 156Wh/km verwarming en airco altijd op automatische en 20,5 graden.
 
Een korte rit verbruikt relatief altijd meer energie, zeker met een M3SR+ omdat deze geen warmtepomp heeft. De eerste kilometers gaat energie verloren aan het opwarmen.
De 40% komt bij de M3SR+ overeen met een verbruik van 200wh/km (accu is ongeveer 50kWh). Op korte afstanden is 200wh/km dus niet extreem hoog, maar op langere afstanden moet dit denk ik wel wat lager kunnen.

Meer info over gemiddeld verbruik en acctieradius kun je hier terugvinden:
 
Einde van de dag met opladen, was het bij 90% 300km. Nu bij 79% 269km. Werkelijk gereden kilometers zijn 17,6km.
De voorspelling van de te rijden kilometers vertrouw ik niet aangezien de verbruikte kilometers steevast veel hoger ligt.
100km is 40%, wil ik dus 300km halen, zou ik 120% nodig hebben.
 
Ik zie dat soortgelijke vragen al vaker zijn gesteld, en vergeef me mijn noob-gehalte, maar ik kom er dus echt niet uit.
Ik rij voor het eerst elektrisch en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb een 4-jaar oude M3SR+ vanuit de leasepool gekregen. De actieradius valt mij zwaar tegen. Ik heb airco uit, verwarming handmatig, rij op cruise-control 100kmh.
Een rit van 100km op de snelweg kost me 40%. Als ik een rit doe van 17 km, kost me dat 30 km aan range. ik doe niks geks, rijdt rustig. Is dit normaal voor een M3 van deze leeftijd? Ik vermoedt wat mishandeling van de vorige eigenaar (zoals constant 100% laden), ook gezien de staat van de auto. Heeft een servicecall bij Tesla aanmaken zin, kunnen ze uberhaupt er iets aan doen?

View attachment 994112
Ik vind date echt veel. Heb je remgeneratie op maximaal staan? Kan flink schelen.
 
De SR+ is je eerste EV, je rijdt hem nog maar pas. Zou het kunnen dat je je SR+ tussendoor ook een beetje aan het (t)(p)esten bent?
Naar ik heb vernomen is het in België en Nederland niet echt warm meer, wat al een meerverbruik geeft (zeker bij korte stukjes) en dat er ook al wat regen is gevallen de laatste weken. Regen geeft ook een aanzienlijk meerverbruik.
Rij nu eens eerst een 1000 of 2000 kilometer, en geef dan eens het gemiddelde verbruik over deze afstand, niet over de laatste 17km.
Als je wil kan ik je cijfers laten zien van de laatste "17km" van 300Wh/km, maar ook van -60Wh/km (dan mag hij natuurlijk niet op 100% staan).
 
@hvandijk remmen staat op "stoppen". Keuze is volgens mij tot rollen, kruipen of stoppen (oid) en staat daar op het maximale (stoppen volgens mij).
@Krisja Inderdaad omdat dit mijn eerste EV is aan de passagier wel eens het optrekken laten merken en 1x bij het stoplicht zo'n petje in een GTI het plezier niet gegund sneller weg te zijn, maar dat is in het kleine maandje dat ik hem heb 5 á 6x voorgekomen, maar ik begrijp dat een sportief rijgedrag de actieradius sterk beinvloed.
Ik heb donderdag een lange rit staan (2x150 km) en zal dan optimaal rijden (gepland vertrek, voorverwarmen, kachel op handmatig en CC op 100).
Dan eens kijken wat hij doet met % verbruik, verbruikte kilometers en wh/km.
 
@hvandijk remmen staat op "stoppen". Keuze is volgens mij tot rollen, kruipen of stoppen (oid) en staat daar op het maximale (stoppen volgens mij).
@Krisja Inderdaad omdat dit mijn eerste EV is aan de passagier wel eens het optrekken laten merken en 1x bij het stoplicht zo'n petje in een GTI het plezier niet gegund sneller weg te zijn, maar dat is in het kleine maandje dat ik hem heb 5 á 6x voorgekomen, maar ik begrijp dat een sportief rijgedrag de actieradius sterk beinvloed.
Ik heb donderdag een lange rit staan (2x150 km) en zal dan optimaal rijden (gepland vertrek, voorverwarmen, kachel op handmatig en CC op 100).
Dan eens kijken wat hij doet met % verbruik, verbruikte kilometers en wh/km.

Op zo'n langere rit met voorverwarmen en cc op 100 moet je echt wel terug kunnen zakken naar ergens tussen de 150-170 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: Hayden
@hvandijk remmen staat op "stoppen". Keuze is volgens mij tot rollen, kruipen of stoppen (oid) en staat daar op het maximale (stoppen volgens mij).
@Krisja Inderdaad omdat dit mijn eerste EV is aan de passagier wel eens het optrekken laten merken en 1x bij het stoplicht zo'n petje in een GTI het plezier niet gegund sneller weg te zijn, maar dat is in het kleine maandje dat ik hem heb 5 á 6x voorgekomen, maar ik begrijp dat een sportief rijgedrag de actieradius sterk beinvloed.
Ik heb donderdag een lange rit staan (2x150 km) en zal dan optimaal rijden (gepland vertrek, voorverwarmen, kachel op handmatig en CC op 100).
Dan eens kijken wat hij doet met % verbruik, verbruikte kilometers en wh/km.
Ik kan je wel al vertellen dat je die 300 km niet gaat halen op en neer zonder te laden. Ook de degradatie meenemen hierin maar ook het opwarmen van het interieur hakt er aardig in bij de SR+ van 2019 ( Heb er zelf ook 1 ;) ). Korte ritten waarbij de auto steeds opgewarmd wordt is echt killing.
 
Neen. Altijd zo begrepen. Maar dat kan mijn eigen kort door de bocht begrip geweest zijn.
Je doet me twijfelen. Thuis heb je toch ook geen stookketel meer als je een warmtepomp hebt?
In ieder geval Kia en Hyundai heb je beide, je kunt kiezen om met snel met de weerstand te verwarmen en dan de temperatuur met de A/C vast te houden, of alles met de A/C doen, dat is wel langzamer.
 
  • Like
Reactions: Phil V