Het concept van luchtvering is gewoon onderhoudsgevoeliger dan van een stalen veer. Bij normaal gebruik en juist ontwerp gaat er aan een stalen veer nooit iets kapot en een veer is relatief goedkoop. Bij luchtvering heb je kans op lekkages, kapotte pomp, electronische storingen, etc, etc. Het grote voordeel is de variabele rijhoogte en een breder instelbaarheid tussen comfort en sportief.
Maar de hoogteverstelling in mijn Model S (2018, S75D) is beperkt bruikbaar. In de hoge en extra hoge stand is de auto zeer springerig en oncomfortabel. Ik had verwacht dat dit een fijne optie zou zijn om over drempels te gaan door de hogere bodemvrijheid. Het tegenovergestelde is het geval. De auto is zo springerig, dat de normale instelling altijd fijner is. Instelbaarheid tussen normaal en sportief is ook niet mogelijk (altijd richting de sportieve kant).
Omdat ik vrijwel geen voordelen zie, maar wel de nadelen (kosten) had ik liever stalen veren gehad onder de Model S. Bij andere wagens (bijv. Mercedes S-klasse) is luchtvering wel heel prettig (totdat er wat kapot gaat).