Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Luchtvering

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn luchtvering blijft op LOW staan als ik een ritje op de snelweg heb gemaakt. Vering gaat autom op low boven bepaalde snelheid, maar zou daarna weer naar STANDARD moeten gaan.
Ook na langzaam rijden en stilstaan blijft deze low. Moet hem handmatig verhogen.
Heb al reset gedaan.
 
Je weet zeker dat je hem niet per ongeluk op always low hebt staan?
Je weet zeker dat je hem niet per ongeluk op always low hebt staan?
ik heb hem altijd op low staan. Fabeltje van bandenslijtage is onzin. En veel beter voor de aandrijfassen. Alleen klagen mijn passagiers wel eens over het uitstappen. Zou mooie aanvulling zijn. Deur open. Auto omhoog.
 
Ik heb terugkerend geklepper op klinkers en nog immer klojnk op drempels in mijn 25-6-2018 MS. Is er al iemand die dit stil heeft gekregen of moeten we een Raven onderstel afdwingen? Ik ben er al een jaar mee bezig en al 3e set en nog steeds een rammelaar.
 
Ik heb terugkerend geklepper op klinkers en nog immer klojnk op drempels in mijn 25-6-2018 MS. Is er al iemand die dit stil heeft gekregen of moeten we een Raven onderstel afdwingen? Ik ben er al een jaar mee bezig en al 3e set en nog steeds een rammelaar.
Klinkers heb ik nergens last van, drempels hoor ik de vering als te hard ga of als ik net weg rijd en de vering 'koud' is. Echter, dat is iets anders dan in dit topic. Ik weet bijna zeker dat er al een specifiek topic bestaat over het gekraak.
 
Ik heb terugkerend geklepper op klinkers en nog immer klojnk op drempels in mijn 25-6-2018 MS. Is er al iemand die dit stil heeft gekregen of moeten we een Raven onderstel afdwingen? Ik ben er al een jaar mee bezig en al 3e set en nog steeds een rammelaar.

Ik heb hetzelfde probleem. Volgens Tesla allemaal niet erg genoeg, hoort bij het product vinden ze zelf...
 
Last edited:
Die van mij kraakt ook flink over drempels. Toch vind ik het niet zo'n drama. Binnenkort gaat de S voor service en dan laat ik het meenemen, maar alleen als er een goede oplossing is. Vervangen met dezelfde ellende heeft niet veel zin. Elke keer alles los en weer vast zal het ook allemaal niet beter van worden.

Op de hoogteverstelling na vind ik de luchtvering maar niets. Het is niet comfortabeler, niet stiller, maar wel veel onderhoudsgevoeliger dan een stalen veer.
 
Die van mij kraakt ook flink over drempels. Toch vind ik het niet zo'n drama. Binnenkort gaat de S voor service en dan laat ik het meenemen, maar alleen als er een goede oplossing is. Vervangen met dezelfde ellende heeft niet veel zin. Elke keer alles los en weer vast zal het ook allemaal niet beter van worden.

Op de hoogteverstelling na vind ik de luchtvering maar niets. Het is niet comfortabeler, niet stiller, maar wel veel onderhoudsgevoeliger dan een stalen veer.
Ik rij nu 6 jaar met een S met luchtvering. Het is comfortabeler dan de veel springeriger stalen veer en onderhoudsgevoelig? Nooit iets van gemerkt. Misschien heeft dat te maken het feit dat ik in mijn 2013 S en in mijn 2015 S Bilstein luchtvering heb. Absoluut stil en probleemloos.
Evenals overigens mijn Brembo remmen. Tesla heeft sinds 2015 een aantal bezuinigen doorgevoerd waarbij echte merkonderdelen zijn vervangen door zelf ontwikkelde onderdelen.
O ja, ook gele randen om mijn beeldscherm heb ik niet.
Samen met AP1 heb ik nog zo'n fijn rijdende auto gehad.
 
Ik rij nu 6 jaar met een S met luchtvering. Het is comfortabeler dan de veel springeriger stalen veer en onderhoudsgevoelig? Nooit iets van gemerkt. Misschien heeft dat te maken het feit dat ik in mijn 2013 S en in mijn 2015 S Bilstein luchtvering heb. Absoluut stil en probleemloos.
Het concept van luchtvering is gewoon onderhoudsgevoeliger dan van een stalen veer. Bij normaal gebruik en juist ontwerp gaat er aan een stalen veer nooit iets kapot en een veer is relatief goedkoop. Bij luchtvering heb je kans op lekkages, kapotte pomp, electronische storingen, etc, etc. Het grote voordeel is de variabele rijhoogte en een breder instelbaarheid tussen comfort en sportief.

Maar de hoogteverstelling in mijn Model S (2018, S75D) is beperkt bruikbaar. In de hoge en extra hoge stand is de auto zeer springerig en oncomfortabel. Ik had verwacht dat dit een fijne optie zou zijn om over drempels te gaan door de hogere bodemvrijheid. Het tegenovergestelde is het geval. De auto is zo springerig, dat de normale instelling altijd fijner is. Instelbaarheid tussen normaal en sportief is ook niet mogelijk (altijd richting de sportieve kant).

Omdat ik vrijwel geen voordelen zie, maar wel de nadelen (kosten) had ik liever stalen veren gehad onder de Model S. Bij andere wagens (bijv. Mercedes S-klasse) is luchtvering wel heel prettig (totdat er wat kapot gaat).
 
Het concept van luchtvering is gewoon onderhoudsgevoeliger dan van een stalen veer. Bij normaal gebruik en juist ontwerp gaat er aan een stalen veer nooit iets kapot en een veer is relatief goedkoop. Bij luchtvering heb je kans op lekkages, kapotte pomp, electronische storingen, etc, etc. Het grote voordeel is de variabele rijhoogte en een breder instelbaarheid tussen comfort en sportief.

Maar de hoogteverstelling in mijn Model S (2018, S75D) is beperkt bruikbaar. In de hoge en extra hoge stand is de auto zeer springerig en oncomfortabel. Ik had verwacht dat dit een fijne optie zou zijn om over drempels te gaan door de hogere bodemvrijheid. Het tegenovergestelde is het geval. De auto is zo springerig, dat de normale instelling altijd fijner is. Instelbaarheid tussen normaal en sportief is ook niet mogelijk (altijd richting de sportieve kant).

Omdat ik vrijwel geen voordelen zie, maar wel de nadelen (kosten) had ik liever stalen veren gehad onder de Model S. Bij andere wagens (bijv. Mercedes S-klasse) is luchtvering wel heel prettig (totdat er wat kapot gaat).
Ik heb in het begin enkele weken een loaner gehad toen Tesla mijn S gecrasht had. Die loaner had gewone schokbrekers. Bepaald niet comfortabel en heel springerig. Blij dat ik weer in mijn eigen auto met luchtvering kon rijden. Ik heb Bilstein luchtvering en dat is toch een heel andere kwaliteit dan Tesla's eigen luchtvering.
Tenslotte had ik geen keus, ik woon op een eiland en de scherpe hoek die de oprijklep van de pont bij hoog water maakt, maakt verhoging noodzakelijk om zonder schade aan de accu, de pont op te rijden.
Wij zouden liever een kleinere Tesla rijden. Het simpele feit dat de Model 3 alleen schokbrekers heeft en geen luchtvering, heeft mij doen besluiten de twee reserveringen te annuleren.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Ik had verwacht dat dit een fijne optie zou zijn om over drempels te gaan door de hogere bodemvrijheid.
Ik had dat ook gedacht. Omdat ik hier gelezen had dat sommigen haperden bij sommige drempels, was ik blij dat mijn demowagen luchtvering had (was toen nog een optie). Bij elke drempel dus, manueel naar hoogste stand. Blijkt echter dat net dankzij de luchtvering, het niet nodig is om naar de hoogste stand te gaan. De wagen hapert op ‘standaard’ ook al niet.
Conclusie. Luchtvering is een goeie optie, maar manueel aanpassen is niet nodig voor een drempel.

Ik die het enkel bij parkeren in een weide bij sommige evenementen en offroad. Je moet dan wel heel traag rijden wegens de ‘klonk’.
Ooit eens gehad in Italie in heel steile haarspeldbocht. De wagen blokkeerde gewoon. Leek alsof een wiel van de grond kwam.
 
Tenslotte had ik geen keus, ik woon op een eiland en de scherpe hoek die de oprijklep van de pont bij hoog water maakt, maakt verhoging noodzakelijk om zonder schade aan de accu, de pont op te rijden.
In Noorwegen en Kroatië deed ik dit meestal ook voor de zekerheid. Ik had de indruk dat het ook wel zonder kon, maar neem liever geen risico. Net even gekeken, maar als ze dat pontje nu 2x zo lang maken dan is het een brug. :)

Ik had dat ook gedacht. Omdat ik hier gelezen had dat sommigen haperden bij sommige drempels, was ik blij dat mijn demowagen luchtvering had (was toen nog een optie). Bij elke drempel dus, manueel naar hoogste stand. Blijkt echter dat net dankzij de luchtvering, het niet nodig is om naar de hoogste stand te gaan. De wagen hapert op ‘standaard’ ook al niet.
Conclusie. Luchtvering is een goeie optie, maar manueel aanpassen is niet nodig voor een drempel.

Ik die het enkel bij parkeren in een weide bij sommige evenementen en offroad. Je moet dan wel heel traag rijden wegens de ‘klonk’.
Ooit eens gehad in Italie in heel steile haarspeldbocht. De wagen blokkeerde gewoon. Leek alsof een wiel van de grond kwam.
Zelfs mijn Audi A4 met S-line onderstel kon probleemloos over elke normale drempel. Dan moest je wel gas terug nemen, maar ik weet vrijwel zeker dat een Model S met stalen veren geen problemen hoeft te hebben met de Nederlands drempels. Ik had juist verwacht dat ik met de luchtvering op hoog gewoon wat harder over een drempel kon, maar het tegenovergestelde is juist waar. Het is enkel hoogteverstelling en met de vering op de hoogste stand kan die nog maar amper uitveren. Daardoor wordt die ook zo stuiterig, want er blijft bij het uitveren vrijwel geen veerweg over.
 
Wij zouden liever een kleinere Tesla rijden. Het simpele feit dat de Model 3 alleen schokbrekers heeft en geen luchtvering, heeft mij doen besluiten de twee reserveringen te annuleren.
We hebben sinds februari zo een Model 3 op stalen veren, en ik moet zeggen dat dat niet mis is. Ik kan het enkel vergelijken met onze Model X, die natuurlijk een heel ander karakter heeft, maar ik zou heel blij zijn moest mijn Model X ooit het strakke van de Model 3 kunnen evenaren. Het voelt ook nooit oncomfortabel aan.
 
De luchtvering van mijn 2013 S85 klapt ook wel eens op kleine drempels, zelfs als ik er met 5 km/u overheen rijd.
Een harde pijnlijk klinkende klap hoor je dan. Ik ben er een aantal jaar terug nog voor bij Tesla geweest, maar die kwamen niet verder dan het afstellen van de vering, bij 1 wiel was er een cm gecorrigeerd.
Dus bij de drempels waarvan ik weet dat het gebeurde in het verleden, ga ik nog langzamer overheen.
Met als gevolg dat mensen denken dat ik midden op de weg aan het parkeren ben...