Gefeliciteerd
@Luc2000!
--
Lidmaatschap van een politieke partij opgezegd (D66), reacties op sociale media geplaatst en er uiteindelijk maar een stukje op LinkedIn over geschreven:
Het klimaatakkoord is voor duurzame mobiliteit een stap achteruit
Dank Yero!
Dit deel uit jouw stuk vind ik ijzersterk.
Het huidige akkoord versobert de impuls voor elektrisch rijden. En al over een half jaar, in plaats van in 2021. De regering breekt namelijk bestaand beleid open (Autobrief II), waarbij afgesproken was dat de bijtelling van 4% tot en met 2020 bleef bestaan. Er zijn momenteel meer dan 10.000 kopers die een auto in bestelling hebben staan die pas in 2020 geleverd wordt - de bijtelling wordt dan dus ineens verdubbeld, tegen de afspraken in. En voor wie nu overweegt elektrisch te gaan rijden is er nog een krap half jaar over om tot actie over te gaan. Vrijwel onmogelijk aangezien dit proces tijd kost en veel nieuwe auto’s niet snel leverbaar zijn. Zelfs de autobranche (die doorgaans vrij behoudend is) heeft protest aangetekend. Het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd getuigt van weinig visie en betrouwbaarheid. Blijkbaar denkt het kabinet dat er nu al genoeg mensen elektrisch rijden, maar het gaat nog om circa 7 tot 8% van het aantal nieuw verkochte auto's en in absolute zin is het nog helemaal te verwaarlozen.
Het verwoordt precies mijn “irritatie”, met name de “onbetrouwbaarheid”. Je zal maar een E-Niro besteld hebben, en volgend jaar de rekening met ruim euro 100 per maand zien stijgen. En dat nog afgezien van de MIA regeling, al hebben de 2019 bestellers daar geen last van. Daarover weten we pas eind december meer (voor 2020), maar versobering ligt voor de hand (trend). Huidige voordeel is nog maximaal euro 5000 netto, maar in 2020...? Zal ook doorwerken in de leaseprijzen.
Zoals jullie weten heb ik de afgelopen tijd wat opties op een rijtje gezet, obv netto contante waarde, even een resumé op basis uitgangspunten autobrief 2.
Referentie = nieuwe middenklasser benzine (euro 30000 a 35000)
- tanken om de hoek
Tesla M3 AWD LR
- redelijk bereik, maar kan (m.i.) nog niet tippen aan voordeel benzine
- euro 50 a 60 euro per maand netto goedkoper dan bovenstaand middenklasse benzine auto
KIA E-Niro
- redelijk bereik (minder dan LR), extreme thuislaadtijden (1 fase), maar ook bij fastned maar max 77kw
- maar euro 200 netto goedkoper dan bovenstaande middenklasse benzine auto
- echter....levering vanaf 2020...dus theorie
Bij de huidige regeling zou de E-Niro voor veel mensen (zakelijk) een mooi alternatief zijn voor een middenklasse benzine. Bij de nieuwe regeling (zeker bij aanpassing MIA) wordt het verschil echter wel erg minimaal. Dus wie stapt dan nog over, zeker gezien de nadelen (bereik, oplaadtijd)? De Tesla M3 LR wordt met de nieuwe regeling in 2020 ook fors duurder, en dus veel minder aantrekkelijk. Veel andere EV alternatieven met een redelijk bereik zijn er voorlopig nog niet... (waarschijnlijk pas vanaf 2021).
Zelfs wij hebben op basis van dit gegeven eraan gedacht om in 2020 een benzine auto te kopen (ZZP), waarbij mijn vrouw alsnog de doorslag heeft gegeven voor Tesla M3 aankoop in 2019 (iets goedkoper, maar vooral milieu). Ik denk echter dat bij de meeste mensen geld versus comfort een belangrijker argument zal zijn....
Kortom, hoeveel extra EV’s worden er vanaf 2020 nog zakelijk gekocht? Dus over enkele jaren ook minder tweedehands voor de privé markt, maar dat laatste was toch juist het achterliggende doel van de overheid? Ik begrijp het niet meer...
Volgends mij hebben ze in Den Haag onderschat:
- levertijd van een EV met redelijk bereik en betaalbaar
- de beperkingen die deze auto’s toch nog hebben (bereik en met name laadtijd)
Elon Musk zal zijn omzet in 2019 zien stijgen, maar vanaf 2020....Of gaan de prijzen van de M3 dan fors omlaag (vgl MS).
Kortom, we schieten bij onze keuzes allemaal op bewegende doelen. Laatst nog een interview met Jeroen vd Veer (ex CEO Shell) op BNR gehoord. Juist dit breken van spelregels is ook voor grote bedrijven een doorn in het oog (vestigingsklimaat).