Het duurt nog even, zeker als je in 2017 met een vijfjarig leasecontract gestart bent, maar soms is het goed om wat vooruit te kijken. In 2019 komt er in Nederland een significante verandering van het bijtellingspercentage, zoals de plannen er nu voor staan.
Met een Tesla zit je natuurlijk al heel snel boven de € 50.000 - zelfs voor een Model 3 met wat extra's. Boven de € 50.000 betaal je dan jaarlijks 22% over de cataloguswaarde, gebaseerd op de nieuwprijs met BTW. Ik heb even uitgerekend wat dat in mijn geval kost en dat is meer dan € 1500 per maand. In één klap is het rijden in een Model X dan eigenlijk niet meer interessant. Oftewel er moet geforceerd iets veranderen, zoals:
a) De auto alleen nog 100% zakelijk gebruiken en niet meer privé
b) De auto overhevelen naar privé
c) De auto inruilen/verkopen en een goedkopere elektrische auto kopen/leasen
(of d) ombouwen naar een Hesla ;-) )
Ik snap best dat er ergens een grens getrokken moet worden, maar ik denk dat deze stap een serieuze impact op elektrisch rijden gaat hebben. De bijtelling wordt immers gebaseerd op de nieuwwaarde plus BTW en dat is bij Tesla's toch al snel een vorstelijk bedrag (ook tweedehands loont dus niet).
In de Balkende-tijd had het kabinet ooit de doelstelling dat er in 2020 1 miljoen elektrische auto's in Nederland moesten rijden. Dat gaan we bij lange na niet halen en al helemaal niet met drastische veranderingen als deze. Nu wordt er nog gedacht over plannen rondom klimaatverandering en het stimuleren van duurzaamheid, dus er kunnen nog zaken veranderen, maar vooralsnog wordt dat dus in 2019 eerder de nek om gedraaid dan gestimuleerd.
Hoe denken jullie hierover?
bron: ANWBVoor volledig elektrische auto’s gaat het bijtellingspercentage van 4% vanaf 2019 gelden tot maximaal 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het dan geldende algemene bijtellingspercentage van 22%. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden.
Met een Tesla zit je natuurlijk al heel snel boven de € 50.000 - zelfs voor een Model 3 met wat extra's. Boven de € 50.000 betaal je dan jaarlijks 22% over de cataloguswaarde, gebaseerd op de nieuwprijs met BTW. Ik heb even uitgerekend wat dat in mijn geval kost en dat is meer dan € 1500 per maand. In één klap is het rijden in een Model X dan eigenlijk niet meer interessant. Oftewel er moet geforceerd iets veranderen, zoals:
a) De auto alleen nog 100% zakelijk gebruiken en niet meer privé
b) De auto overhevelen naar privé
c) De auto inruilen/verkopen en een goedkopere elektrische auto kopen/leasen
(of d) ombouwen naar een Hesla ;-) )
Ik snap best dat er ergens een grens getrokken moet worden, maar ik denk dat deze stap een serieuze impact op elektrisch rijden gaat hebben. De bijtelling wordt immers gebaseerd op de nieuwwaarde plus BTW en dat is bij Tesla's toch al snel een vorstelijk bedrag (ook tweedehands loont dus niet).
In de Balkende-tijd had het kabinet ooit de doelstelling dat er in 2020 1 miljoen elektrische auto's in Nederland moesten rijden. Dat gaan we bij lange na niet halen en al helemaal niet met drastische veranderingen als deze. Nu wordt er nog gedacht over plannen rondom klimaatverandering en het stimuleren van duurzaamheid, dus er kunnen nog zaken veranderen, maar vooralsnog wordt dat dus in 2019 eerder de nek om gedraaid dan gestimuleerd.
Hoe denken jullie hierover?