Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat gaan we straks met onze Model 3 doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Heel nobel van u, Hans,
ik zie het mezelf niet doen. Dat zou me te veer stress bezorgen. Ik krijg nu al nachtmerrie als ik er aan denk dat mijn echtgenote en dochter in de model 3 gaat rijden en deze niet naar mijn normen zullen verzorgen.
Mijn tweede model 3 reservatie stel ik ook ter beschikking aan eender wie (de koopsom wil betalen);)

Ik had hetzelfde plan. Ben van mening dat die auto niet mag stilstaan. Weliswaar hoop ik dat er tegen dan werk gemaakt wordt van een degelijk deelsysteem met bepaalde restricties in valet mode en er toch een vergoeding tegenover stàat. Louter prive gebruikegebruiken zou ik zonde vinden.
Model 3 zit er aan te komen.

Het duurt nog wel even maar de tijd gaat erg snel. Het is nu 27 maanden geleden dat ik frontrow stond in LA, bij SpaceX, bij het unveil-event van de Model 3. Dat was ook het moment waarop ik mijn reservering maakte.

View attachment 311494

View attachment 311495

Nu het dichterbij komt ben ik gaan nadenken over wat ik ermee ga doen.
Al meer dan vier jaar rijd ik een Model S en een paar maanden daarvoor hadden we al een Nissan Leaf.

Het oorspronkelijke plan was om de Model 3 als vervanger in te zetten van de Leaf.

Maar de Leaf doet zo goed waar hij voor gemaakt is, heel veel korte ritjes, dat het zonde is om hem weg te doen.
Mijn vrouw is er ook erg tevreden over. Ook deze EV is net als de Model S erg goedkoop in het gebruik en laat nog nagenoeg geen degradatie zien na 30k km.

Het is straks bovendien geen dure grap om de Leaf na afloop van de vijf jaar 0% bijtelling naar privé over te zetten.

Toen kwam bij mij deze week dit idee.

De Model 3 is ontworpen om overal ingezet te kunnen worden.

Zo wil Tesla t.z.t. een vloot van deelauto’s neerzetten maar uiteraard moeten eerst alle reserveringen afgeleverd worden.

In tegenstelling tot de Model S, die echt mijn auto is, zie ik de Model 3 als een gelegenheidsauto.

En als een auto die eigenlijk zoveel als mogelijk is gebruikt moet gaan worden, ofwel, zo weinig mogelijk op de oprit moet staan.

Gratis beschikbaar stellen.

Daarom heb ik besloten om de Model 3, in ieder geval voor een jaar vanaf levering als proef en wellicht totdat hij in een fleetmodel kan meedraaien, beschikbaar te stellen aan familie, vrienden en kennissen en bij bijzondere gelegenheden zoals roadtrips, etc.

Dat alles om zoveel mogelijk mensen de ervaring van het rijden in een Tesla Model 3 te kunnen geven en zoveel mogelijk brandstofkilometers om te zetten in elektrische.

Ik ga daar dan niets voor vragen, wil geen “verhuurder” gaan spelen, want ik kan het best hebben en zie het ook als een soort van hobby.

Zonnestroom.

Op het dak liggen al vier en een half jaar panelen die elk jaar 8 MWh binnen brengen wat voldoende is voor dik 50k km. Dus ik geef hem altijd met 90% lading (of 100% als men direct een flink stuk gaat rijden) af.
Als het goed is dan komen er straks ook Powerwalls bij.

Daarnaast geef ik ze unlimited supercharging want dat loopt ook niet zo erg in de papieren in de praktijk.

Inmiddels, en zeker straks, is het niet meer nodig om buiten het Tesla netwerk te laden dus daar komt men mee uit.
Wil men toch incidenteel ergens anders laden dan betaalt men dat uiteraard zelf.

Eigenlijk zijn de enige kosten die zij betalen parkeerkosten, tolkosten en eventuele boetes. Dit lijkt me ook heel redelijk.

Kortom...

Wil men een weekendje weg, neem dan de Model 3 en laat de eigen brandstofauto staan. Wil men eens een paar dagen in plaats van met de eigen auto met de Model 3 op pad voor het werk? Prima. Op vakantie? Als het is in te passen, idem dito.

Ik maak een leuk appje om alles bij te houden en te laten reserveren.

Niet Jan en Alleman...

Uiteraard ben ik kritisch op wie hem meekrijgt (dus de hogere rating die Tesla al noemde in de aankondiging van zijn fleet) maar wil wel bereiken dat de Model 3 als een ambassadeur aan het werk gaat.

Oh, en natuurlijk zal ik er zelf ook best wel in gaan rijden en krijgt hij dezelfde bestickering als de S, "Tesla for Kids" en Leaf want hij hoort er natuurlijk gewoon bij :)

Ik had hetzelfde plan. Ben van mening dat die auto niet mag stilstaan. Weliswaar hoop ik dat er tegen dan werk gemaakt wordt van een degelijk deelsysteem met bepaalde restricties in valet mode en er toch een vergoeding tegenover stàat. Louter prive gebruikegebruiken zou ik zonde vinden. Misschien zet ik zelf wel iets op in mijn eigen buurt, moet het nog bezien. Heel nobel van u Hans. Ik stel me graag kandidaat voor een proefritje aangezien jij hem toch sneller dan mij gaat hebben en ik zot wordt van het wachten
 
Model 3 zit er aan te komen.
...
Gratis beschikbaar stellen.

Daarom heb ik besloten om de Model 3, in ieder geval voor een jaar vanaf levering als proef en wellicht totdat hij in een fleetmodel kan meedraaien, beschikbaar te stellen aan familie, vrienden en kennissen en bij bijzondere gelegenheden zoals roadtrips, etc.

Dat alles om zoveel mogelijk mensen de ervaring van het rijden in een Tesla Model 3 te kunnen geven en zoveel mogelijk brandstofkilometers om te zetten in elektrische.

Ik ga daar dan niets voor vragen, wil geen “verhuurder” gaan spelen, want ik kan het best hebben en zie het ook als een soort van hobby.
...etc

Verzekering(svoorwaarden) , schades, eigen risico etc.. ? Hoe ga je dat aanpakken. Wij hebben inmiddels met onze Leaf-30kWh ZELF een paar keer schade gereden, is private lease met eigen risico. Puntje, ... in die Leaf uit 2016 bleek toch ook meer weer duur schade-aluminium te zitten dan ik had verwacht hoewel de reparateur Sturm ( hier in Zld, en óók onze Leaf dealer) ) meldt dat inmiddels bij de Leaf portieren (vaak) weer helemaal van staal zijn. In de M3 zit blijkbaar ook meer duur (schade)aluminium dan verwacht, zie die horrorschade recent in (het dure) New York. Wij zijn dus op zoek tzt. voor onze privé te kopen M3 naar een praktische mix van privéverzekering / eigen risico en zoveel als mogelijk door een 'eigen' autoschadebedrijf als bv Sturm ( die al jaren EV's onder hun hoede hebben ) te laten doen. Benieuwd naar je aanpak..? PS dit Leaf schadetje was (veel aluminium dus) inc parelmoer overspuiten etc 1800,-
01.jpg
 
Verzekering(svoorwaarden) , schades, eigen risico etc.. ? Hoe ga je dat aanpakken. Wij hebben inmiddels met onze Leaf-30kWh ZELF een paar keer schade gereden, is private lease met eigen risico. Puntje, ... in die Leaf uit 2016 bleek toch ook meer weer duur schade-aluminium te zitten dan ik had verwacht hoewel de reparateur Sturm ( hier in Zld, en óók onze Leaf dealer) ) meldt dat inmiddels bij de Leaf portieren (vaak) weer helemaal van staal zijn. In de M3 zit blijkbaar ook meer duur (schade)aluminium dan verwacht, zie die horrorschade recent in (het dure) New York. Wij zijn dus op zoek tzt. voor onze privé te kopen M3 naar een praktische mix van privéverzekering / eigen risico en zoveel als mogelijk door een 'eigen' autoschadebedrijf als bv Sturm ( die al jaren EV's onder hun hoede hebben ) te laten doen. Benieuwd naar je aanpak..? PS dit Leaf schadetje was (veel aluminium dus) inc parelmoer overspuiten etc 1800,-
View attachment 311816
Ik zou toch een volgende keer ook een offerte vragen aan een andere autospuiter. Aluminium is voor de moderne autospuiter echt geen probleem meer. Aluminum wil inderdaad minder makkelijk vervormen als staal, maar nogmaals, voor de goed toegeruste bedrijven is het geen probleem. Hooguit een reden om de prijs op te drijven.

Aluminium wordt, net als staal, gewoon uitgedeukt. Vervolgens worden de resterende oneffenheden met epoxyplamuur strak gemaakt, geschuurd, geprimerd en vervolgens overgespoten. Deze schade aan je Leaf mag echt niet meer kosten dan 800 tot 1000 euro.

Door Tesla aangestelde bedrijven zullen aluminum niet gauw uitdeuken. De instructie van Tesla is dat aluminium delen die vervormd zijn, moeten worden vervangen door nieuwe delen. Dit is één van de redenen dat de prijzen bij door Tesla geautoriseerde bedrijven zo hoog oplopen.
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ik zou toch een volgende keer ook een offerte vragen aan een andere autospuiter. Aluminium is voor de moderne autospuiter echt geen probleem meer. Aluminum wil inderdaad minder makkelijk vervormen als staal, maar nogmaals, voor de goed toegeruste bedrijven is het geen probleem. Hooguit een reden om de prijs op te drijven.

Aluminium wordt, net als staal, gewoon uitgedeukt. Vervolgens worden de resterende oneffenheden met epoxyplamuur strak gemaakt, geschuurd, geprimerd en vervolgens overgespoten. Deze schade aan je Leaf mag echt niet meer kosten dan 800 tot 1000 euro.

Door Tesla aangestelde bedrijven zullen aluminum niet gauw uitdeuken. De instructie van Tesla is dat aluminium delen die vervormd zijn, moeten worden vervangen door nieuwe delen. Dit is één van de redenen dat de prijzen bij door Tesla geautoriseerde bedrijven zo hoog oplopen.
Helemaal mee eens... andere prijsopgave... Alleen ons private lease kontrakt doet aan verplichte winkelnering. Nu betalen we alleen nog het eigen risico. Wisten we natuurlijk allemaal bij het tekenen, maar ja we konden zo in deze Leaf wegrijden toen onze 17jr oude Saab door een elektrisch+computer probleem ( auto uit 1999 ! ) ineens naar de sloop kon. Voordeel van dit lease-kontrakt is wel dat we hem precies tegen de kosten van het jaarlijks huren van een vervangende wintersport huurauto in kunnen leveren als de M3 komt. Hoe het ook zij, we gaan kopen, zoveel mogelijk onderhoud (zelf) regelen / laten doen ( ik ken oa. jouw onderhoudslijstje- en opmerkingen op dit forum, heel informatief ) en er ala Saab zolang mogelijk in rijden. Iig de verwachte 8 jaar garantie of 160k km (?!), zal bij ons ongeveer hetzelfde zijn.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Heel nobel van u, Hans,
ik zie het mezelf niet doen. Dat zou me te veer stress bezorgen. Ik krijg nu al nachtmerrie als ik er aan denk dat mijn echtgenote en dochter in de model 3 gaat rijden en deze niet naar mijn normen zullen verzorgen.
Mijn tweede model 3 reservatie stel ik ook ter beschikking aan eender wie (de koopsom wil betalen);)
Weet niet of ik mijn vrouw in de model 3 krijg :D
 
Heel mooi initiatief!
Als je een vriendenkring of familie hebt die ervoor openstaan tenminste.
Ik krijg zo al commentaar genoeg en ik heb enkel een reservatie van een Tesla.
Ik zie het zo al voor me als ze hem terug komen brengen, pffff geen sportzetels, geen automatische achterklep, die deur moet je wel heel hard dichtslaan, .....o_O en dit voor 60k.
 
Bedankt allemaal voor de tot nu positieve reacties. Inmiddels aardig wat op een rij dus mooie gelegenheid om wat feedback te schrijven.

Puntsgewijs, dat leest het snelst.

  • Mijn actie is vooruitlopend op de plannen van Tesla zelf om een fleet te faciliteren waar abonnementhouders (of hoe die gaan heten) tegen vergoeding (op kostprijs, zelfs dan verdien je je kosten al terug) auto's kunnen gebruiken van eigenaren of als die er niet genoeg zijn door Tesla aangeleverde. Als hij daarin meedoet gaat het ook op basis van die vergoeding, waarvan ik hoop dat deze voor iedereen te betalen zal zijn. Zodra dat concreet is wil ik daarmee in zee.
  • Tot het zover is ga ik hem uitlenen aan derden, familie, vrienden, kennissen of in het kader van een event als een roadtrip. De bestuurders worden dan gewoon gemachtigde bestuurders wat onder de verzekering valt. Over eigen risico zijn afspraken te maken.
  • Mijn "doelgroep" zijn niet potentiële Tesla kopers maar wie ik op het oog heb zijn mensen die normaal gesproken nooit in een Tesla zouden komen. Iedereen die ik ken vindt Tesla's mooi maar voor velen is het, ook met Model 3, onbereikbaar. Dat ze dan bij gelegenheid gebruik kunnen maken van een Model 3 lijkt me een mooie actie. Het hoeft niet direct iets op te leveren maar alle gekweekte goodwill is eerste winst. En ik bepaal zelf wie hem meekrijgt :)
  • Ik verwacht niet dat het zo zal zijn dat hij doorlopend uitgeleend is. Maar ik zal mijn best doen om waar dat mooi uitkomst mensen ervan te laten genieten, zonder dat ze tegen kosten oplopen. Natuurlijk zal ik, na aflevering, de eerste zijn die er een leuke roadtrip mee zal gaan maken.

Van mijn plan heb ik melding gemaakt op LinkedIn. Het artikel is hier te vinden.
 
off topic, ben je zeker dat je een nieuwe of andere batterij hebt gekregen ?
of heeft men het defecte deel hersteld...

welke is de range nu bij soc100% ?


en euhhhh... kan je die zonneklep niet overzetten in jouw nieuwe ?
of in mijn classic ?:rolleyes:
ik zeg zomaar wat. :p
Tja Maurice.....dat laatste unieke signature item zou ik ook niet wegdoen.......
 
...
  • Tot het zover is ga ik hem uitlenen aan derden, familie, vrienden, kennissen of in het kader van een event als een roadtrip. De bestuurders worden dan gewoon gemachtigde bestuurders wat onder de verzekering valt. Over eigen risico zijn afspraken te maken
....
Lijkt me geweldig, maar die afspraken over eigen risico (en m.n. schadevrije jaren) lijken me wel lastig, of niet? Door premie-verhoging kunnen totale kosten van 'n aanrijding behoorlijk oplopen. Is clixx.nu daarbij wellicht 'n optie? Voor mijn MX gaat dat niet, vanwege te hoge cataloguswaarde, maar voor de Model Ξ past het wellicht wel.
 
Lijkt me geweldig, maar die afspraken over eigen risico (en m.n. schadevrije jaren) lijken me wel lastig, of niet? Door premie-verhoging kunnen totale kosten van 'n aanrijding behoorlijk oplopen. Is clixx.nu daarbij wellicht 'n optie? Voor mijn MX gaat dat niet, vanwege te hoge cataloguswaarde, maar voor de Model Ξ past het wellicht wel.

We gaan het wel zien. Ik realiseer mij dat ik een risico loop op een tegenvaller maar dat blijft te overzien en neem ik uiteindelijk voor lief. Ik zie wel wat ik afspreek met de vrienden. Ik weet wel dat ik de snelheid in beginsel ga zetten op max. 145 km/uur :) Dat is in principe overal in Europa voldoende maar kan ik als ik wil zo via de app aanpassen. Ik ga er gewoon voor.
 
  • Like
Reactions: Hans Allis
Mooi initiatief! Ik heb zelf geen reservering staan maar zie in de toekomst het volgende scenario voor me: Nadat ik mijn model S 5 jaar in bezit heb gehad en daarmee een einde komt aan de 4% bijtelling in mijn geval haal ik mijn model s naar privé. Ik kan die dan mooi als gezinsauto inzetten met daarbij ook nog een gratis superchargen tijdens vakanties. Ik koop dan zakelijk weer een model 3 die dan hopelijk onder de € 50.000,00 blijft en daarmee maximaal 4% bijtelling. Voor woon- werkverkeer zal de Model 3 meer dan ruim genoeg zijn. Lijkt mij een ideaal plaatje.
Het gratis superchargen geldt toch ‘maar’ voor 5 jaar?
 
Nee, hij staat te koop: ≥ Tesla Model S 85 - nieuwe batterij! - 0% bijtelling (ex btw) - Tesla - Marktplaats.nl
Eén S is genoeg.
Volgend jaar wellicht een model 3 erbij voor Sanne.

Een leuke prijs, zal menig Martkplaats-bezoeker denken. Totdat ze zien dat die ex BTW is. Dat zal voor velen een koude douche zijn. Je richt je daarmee exclusief op ondernemers en ik weet niet of die zitten te wachten op een 5 jaar oude Tesla waarvan de bijtelling vanaf 1 januari niet meer zo leuk gaat zijn (pakweg €6500 belasting per jaar op basis van een catalagosprijs van een ton). Er zitten volgens mij wel behoorlijk wat particulieren op de springplank voor een betaalbare tweedehands Model S. Met de genoemde prijs zou je wel beet kunnen krijgen, maar als ze de BTW er nog bovenop moeten betalen blijven er weinig meer over, vrees ik.
 
Een leuke prijs, zal menig Martkplaats-bezoeker denken. Totdat ze zien dat die ex BTW is. Dat zal voor velen een koude douche zijn. Je richt je daarmee exclusief op ondernemers en ik weet niet of die zitten te wachten op een 5 jaar oude Tesla waarvan de bijtelling vanaf 1 januari niet meer zo leuk gaat zijn (pakweg €6500 belasting per jaar op basis van een catalagosprijs van een ton). Er zitten volgens mij wel behoorlijk wat particulieren op de springplank voor een betaalbare tweedehands Model S. Met de genoemde prijs zou je wel beet kunnen krijgen, maar als ze de BTW er nog bovenop moeten betalen blijven er weinig meer over, vrees ik.
Ik vind het ook een bijzonder manier van aanprijzen op marktplaats, met ex BTW prijs. Maar veel anderen doen het zo, dus als je niet meegaat kom je bij sorteren op prijs pas ergens achteraan. Wel direct als eerste regel in de advertentie de in BTW prijs genoemd. Ik wil niemand voor de gek houden.
En met een paar duizend minder verkoopt hij misschien sneller, maar ik heb niet zo'n haast. Hij kost me nu vrijwel niks per maand, en is toch handig soms. Nu rijden mijn buitenlandse gasten erin rond.

Trouwens al diverse geinteresseerden gesproken die dachten dat ze ook volgend jaar nog 4% bijtelling zouden betalen, omdat dat in sommige Martkplaats advertenties zo beschreven is. Zeer kwalijk dat dat soort onjuiste info wordt verspreid.
 
off topic, ben je zeker dat je een nieuwe of andere batterij hebt gekregen ?
of heeft men het defecte deel hersteld...

welke is de range nu bij soc100% ?


en euhhhh... kan je die zonneklep niet overzetten in jouw nieuwe ?
of in mijn classic ?:rolleyes:
ik zeg zomaar wat. :p
Je mag de zonneklep komen omzetten hoor. In mijn nieuwe is de kleur anders, dus dat past niet.
 
  • Love
Reactions: Xfrank and S-19910
off topic, ben je zeker dat je een nieuwe of andere batterij hebt gekregen ?
of heeft men het defecte deel hersteld...

welke is de range nu bij soc100% ?


en euhhhh... kan je die zonneklep niet overzetten in jouw nieuwe ?
of in mijn classic ?:rolleyes:
ik zeg zomaar wat. :p
Overigens: er is een andere accu ingezet. Waarschijnlijk refurbished, dus niet echt 'nieuw' inderdaad.
 
  • Informative
Reactions: S-19910