Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Iemand OBD ervaring / te leen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ah ja ik zie het, thanks voor de info. Ik ben me aan het oriënteren naar verschillende partijen die het aanbieden. Mensen ervaring met Dekra? En hoe zetten ze hem op een brug als ze op locatie komen?

ik heb in t verleden best een aantal Dekra keuringen laten doen. De laatste wel alweer n jaar of 6 geleden en nooit bij aanschaf van een EV, wat hun kennis van EV / Tesla is weet ik dus niet.

Persoonlijk vind ik een Dekra keuring echt z’n geld waard. Ze halen zaken naar boven die je als koper zelf zeker weten gaat missen, tenzij je echt behoorlijk veel ervaring met auto techniek meeneemt.

Een Dekra keuring bij aanschaf is geen gekke vraag, jij betaald m, koper weet waar ie staat en vooraf maak je afspraken over prijs van de auto tenzij er echt grote gebreken uit komen.

Natuurlijk mag een verkoper daar geen zin in hebben en nee zeggen ;)
 
  • Like
Reactions: JanG007
ik heb in t verleden best een aantal Dekra keuringen laten doen. De laatste wel alweer n jaar of 6 geleden en nooit bij aanschaf van een EV, wat hun kennis van EV / Tesla is weet ik dus niet.

Persoonlijk vind ik een Dekra keuring echt z’n geld waard. Ze halen zaken naar boven die je als koper zelf zeker weten gaat missen, tenzij je echt behoorlijk veel ervaring met auto techniek meeneemt.

Een Dekra keuring bij aanschaf is geen gekke vraag, jij betaald m, koper weet waar ie staat en vooraf maak je afspraken over prijs van de auto tenzij er echt grote gebreken uit komen.

Natuurlijk mag een verkoper daar geen zin in hebben en nee zeggen ;)
Goed om te weten!

Ja en zo goed is mijn ervaring niet haha, dus ik schakel liever hulp inderdaad.

Vraag me alleen wel af hoe ze op locatie alles kunnen checken en onder de auto kunnen kijken etc. -> zie nu op hun website staan dat op de locatie een hefbrug aanwezig moet zijn, dat verklaart het 😄
 
Ah ja ik zie het, thanks voor de info. Ik ben me aan het oriënteren naar verschillende partijen die het aanbieden. Mensen ervaring met Dekra? En hoe zetten ze hem op een brug als ze op locatie komen?

Ik heb in het verleden meerdere keren gebruik gemaakt van de Dekra keuringen.
Is mij goed bevallen, al moet ik zeggen dat mijn huidige 911 een enorm gebrek bleek te hebben dat bij zo’n keuring niet naar boven komt.
Het betrof een ontwerpfout die in meerdere generaties 911 zat.
Een Dekra-keuring is natuurlijk wel uitgebreider dan hetgeen een OBD-dongle aangeeft, maar ik zou zelf vooraf bij Dekra informeren hoe ze een elektrische auto keuren. Bij Dekra staan ze denk ik ook niet stil.
Mocht je gebruik maken van Dekra, dan is het wel interessant te vernemen hoe dat is gegaan en welke controles ze hebben uitgevoerd.
 
Alright, als dat zo is dan is dat ook goed maar dacht dat je met OBD meer kon zien, vandaar.

Nou ik denk dat je met een dongle meer uit kan lezen, bv ook hoe vaak hij aan een supercharger heeft gehangen (wat bij een SC01 wel fijn is om te weten denk ik?). Verkoper heeft al aangegeven dat degradatie nu 8,2% is geloof ik.

Ja dat is ook mijn gedachtengang, nou maakt hij er absoluut geen probleem van hoor. Heb wel partijen gevonden die gespecialiseerd zijn in Tesla aankoopkeuringen, hem op de brug zetten etc etc. Kost bij de ene €179 (occasion keuring nederland) en bij een andere €325 (Carrec Technocenter), laat heeft ook video's i.s.m. autoweek, lijken ook veel verstand van zaken te hebben. Ik kan me voorstellen dat dit de moeite waard is, om een evt. miskoop mogelijk te voorkomen?

Verder heb ik uit het servicemenu al wel een aantal foutmeldingen gehaald, heb Tesla gebeld, maar die persoon kwam ik ook niet verder mee. Die zei alleen nee ik heb nog nooit van die meldingen gehoord. Gaat om de volgende:

PM_w041_dasMIA
APP_w195_scwUnavailable
APS_w134_appMia

Deze komen heel frequent voor in de logs, als in elke paar minuten. (na een korte proefrit van 10 minuten in het service menu gekeken, toen zag ik deze meldingen)

Als ik er op zoek op google lijken het foutmeldingen te zijn zonder consequenties voor de functionaliteit van de auto, maar ja...

Zoals andere al aangaven. De auto geeft zelf wel aan binnen de berichten of er ernstige dingen zijn. Die meldingen hierboven zijn normaal en heeft die van mij ook en meer auto’s.

Je hebt helemaal gelijk om kritisch te zijn, maar of ODB uitlezen nu zo’n straks plan is ;) grepen, shudder, supercharge limitatie, rijgevoel etc. Eventueel aankoopkeuring als je geen vetrouwen in je eigen evaluatie hebt.

Verder kan er altijd wat stuk gaan, maar in de meeste gevallen kreeg ik gewoon een melding.

Ik vind bijvoorbeeld los van ODB discussie, service mode ingaan al op het randje 😂
 
Dit is vreselijk off-topic.
Voor mij niet off-topic en zeker niet vreselijk off-topic.
OP vraagt naar een dongle en wij stellen in vraag of dit wel toegevoegde waarde heeft. We geven aan dat je wellicht even veel kan checken zonder dongle: service menu, degradatie inschatten en dat veel slijtage ook met een dongle niet zal gecheckt kunnen worden: ophanging, DLR’s…
Zo leren we de OP dat een dongle misschien een vals gevoel van zekerheid geeft.
Er mag gerust repliek komen. Dat is ook de bedoeling. Zo leren we ook bij.
Maar ik heb nog geen tegenargumenten gelezen.
 
Ik heb recent nog 2x een gebruikte ICE gekocht van een particulier -> even een dongle/OBD2 erin en je weet heel veel meer:
  • Actuele storingen
  • xx.xxx km voor het laatst gereset
  • Aantal koude starts
  • Soms kun je aantal km van ODO uitlezen en vergelijken met weergave op dashboard
  • Etc.
Je merkt op deze manier dat verkopers (en onderhoudsboekjes) niet altijd de waarheid spreken.
Bij een EV allemaal veel minder (of niet?) relevant -> bij een Tesla geeft service-mode waarschijnlijk meer relevante info.
Een teller "terugdraaien" is bij een Tesla als ik het goed heb ook niet van toepassing. ;)
 
  • Like
Reactions: JanG007 and ERvee
Ik zou die 100 euro voor odb + kabel gewoon uitgeven. Dan kun je het ook nog gebruiken tijdens het eigenaarschap van de auto. Ik heb er iig al veel plezier van gehad bij motoren en auto's. Voor een krat bier gaat geen vreemde met je opstap schat ik zo, daar vrije tijd ook vrij kostbaar is voor een groot deel van ons.

Enige wat je kunt zien wat echt nu heeft is of de auto veel heeft snelgeladen vs regulier laden. En wat de rest capaciteit van de accu is in kWh. Je zult dit dan moeten leggen naast wat de originele capaciteit tijdens koop van de auto was. Wel is dit enkel echt betrouwbaar als de auto 100% geladen is geloof ik.
 
Last edited:
PM_w041_dasMIA
APP_w195_scwUnavailable
APS_w134_appMia

Deze komen heel frequent voor in de logs, als in elke paar minuten. (na een korte proefrit van 10 minuten in het service menu gekeken, toen zag ik deze meldingen)

Als ik er op zoek op google lijken het foutmeldingen te zijn zonder consequenties voor de functionaliteit van de auto, maar ja...


Waren de meldingen events, warning, error's?

Vergelijk het met computernetwerken met VM's Proxy's Firewalls.
Heel veel alert en events die in de log's verschijnen en nooit wat hoeven te betekenen. Ze worden pas van waarden in het groter geheel met structurele issues en/of errors. Dan komt pas de problem analyse te voorschijn. Nu kan het zijn dat het event niet door de CAN bus verwerkt is. Daarna ging het wel goed en verscheen het probleem niet meer.

Overigens wel goed dat je jezelf zo verdiept in de materie!
 
Ik zou die 100 euro voor odb + kabel gewoon uitgeven. Dan kun je het ook nog gebruiken tijdens het eigenaarschap van de auto. Ik heb er iig al veel plezier van gehad bij motoren en auto's. Voor een krat bier gaat geen vreemde met je opstap schat ik zo, daar vrije tijd ook vrij kostbaar is voor een groot deel van ons.

Enige wat je kunt zien wat echt nu heeft is of de auto veel heeft snelgeladen vs regulier laden. En wat de rest capaciteit van de accu is in kWh. Je zult dit dan moeten leggen naast wat de originele capaciteit tijdens koop van de auto was. Wel is dit enkel echt betrouwbaar als de auto 100% geladen is geloof ik.
Om een goede meting te krijgen moet je volgens mij de auto naar 100% opladen en dan zover mogelijk leegrijden. Het is namelijk weten hoeveel kWh je nog uit de batterij haalt en niet zozeer hoeveel je erin stopt omdat de interne weerstand van de batterij groeit met de jaren zal deze ook meer warmteverlies kennen.
 
Zoals andere al aangaven. De auto geeft zelf wel aan binnen de berichten of er ernstige dingen zijn. Die meldingen hierboven zijn normaal en heeft die van mij ook en meer auto’s.

Je hebt helemaal gelijk om kritisch te zijn, maar of ODB uitlezen nu zo’n straks plan is ;) grepen, shudder, supercharge limitatie, rijgevoel etc. Eventueel aankoopkeuring als je geen vetrouwen in je eigen evaluatie hebt.

Verder kan er altijd wat stuk gaan, maar in de meeste gevallen kreeg ik gewoon een melding.

Ik vind bijvoorbeeld los van ODB discussie, service mode ingaan al op het randje 😂
Goed om te weten dat het geen gekke meldingen zijn.
Aankoopkeuring is geregeld :)

Haha vond het wel leuk om die service mode in te gaan
Voor mij niet off-topic en zeker niet vreselijk off-topic.
OP vraagt naar een dongle en wij stellen in vraag of dit wel toegevoegde waarde heeft. We geven aan dat je wellicht even veel kan checken zonder dongle: service menu, degradatie inschatten en dat veel slijtage ook met een dongle niet zal gecheckt kunnen worden: ophanging, DLR’s…
Zo leren we de OP dat een dongle misschien een vals gevoel van zekerheid geeft.
Er mag gerust repliek komen. Dat is ook de bedoeling. Zo leren we ook bij.
Maar ik heb nog geen tegenargumenten gelezen.
Goed verwoord :)
Ik zou die 100 euro voor odb + kabel gewoon uitgeven. Dan kun je het ook nog gebruiken tijdens het eigenaarschap van de auto. Ik heb er iig al veel plezier van gehad bij motoren en auto's. Voor een krat bier gaat geen vreemde met je opstap schat ik zo, daar vrije tijd ook vrij kostbaar is voor een groot deel van ons.

Enige wat je kunt zien wat echt nu heeft is of de auto veel heeft snelgeladen vs regulier laden. En wat de rest capaciteit van de accu is in kWh. Je zult dit dan moeten leggen naast wat de originele capaciteit tijdens koop van de auto was. Wel is dit enkel echt betrouwbaar als de auto 100% geladen is geloof ik.
Ja vind het al nerd ook wel gewoon leuke info zeg maar :) Dus misschien koop ik hem sowieso wel. Tuurlijk is vrije tijd kostbaar, maar goed ik ben heel gezellig he haha. Nee hoor ik snap je wel, maar goed vragen kan altijd en misschien vindt iemand het gewoon leuk om te socializen en kennis te delen.
Waren de meldingen events, warning, error's?

Vergelijk het met computernetwerken met VM's Proxy's Firewalls.
Heel veel alert en events die in de log's verschijnen en nooit wat hoeven te betekenen. Ze worden pas van waarden in het groter geheel met structurele issues en/of errors. Dan komt pas de problem analyse te voorschijn. Nu kan het zijn dat het event niet door de CAN bus verwerkt is. Daarna ging het wel goed en verscheen het probleem niet meer.

Overigens wel goed dat je jezelf zo verdiept in de materie!
Uhm, er staat service-fix boven, en als 'gewone' gebruiker kreeg je ze niet te zien. Ja dus waarschijnlijk zijn het ook geen schokkende error's hoor, maak me er ook niet heel druk om, maar dacht misschien zegt het iemand wat of heeft iemand zich er al eens in verdiept.
Om een goede meting te krijgen moet je volgens mij de auto naar 100% opladen en dan zover mogelijk leegrijden. Het is namelijk weten hoeveel kWh je nog uit de batterij haalt en niet zozeer hoeveel je erin stopt omdat de interne weerstand van de batterij groeit met de jaren zal deze ook meer warmteverlies kennen.
Ja zoiets had ik inderdaad ook al gevonden maar dat is sowieso niet haalbaar en ook niet realistisch om te vragen voor de aankoop, dus stel dat ik hem koop doe ik dat zeker zelf nog! :)
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V