Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Iemand OBD ervaring / te leen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hi all,

Ik wil een model s75 uit 2017 kopen, maar wil graag zoveel mogelijk 'checken' voor ik de auto koop. Dus ik vroeg me af of er op het forum toevallig iemand is die het leuk vindt en een OBD dongle heeft die op een model s75 uit 2017 past, en het liefst ook nog wat kennis heeft van scanmytesla oid, om a.s. vrijdag mee te gaan (of evt. andere dag als vrijdag niet lukt) om die auto is even flink door te scannen 🤣 Kan uiteraard prima een kratje bier o.i.d. tegenover staan.

Wil de auto ook nog laten checken bij een garage op de standaard slijtage onderdelen (luchtvering, draagarmen, etc?), alleen weet nog niet precies hoe ik dat voor elkaar ga krijgen bij een 'random' garage bij de verkoper in de buurt. Andere mensen hier al ervaring mee?

Hoor het graag en hoop dat iemand het leuk vindt om mee te gaan, zou zeer gewaardeerd worden!
 
Als je 'm zo ver wil testen op tijd van de verkoper, en hij komt er goed uit, is het een incentive van de verkoper om meer te vragen. De prijs die je nu hebt is de prijs zonder dergelijke testen.

Tegelijkertijd hoop je misschien dat je door deze testen er iets ontdekt wordt waardoor je iets van de vraagprijs kan af doen.

Bovenal zit de verkoper met een moeilijke klant, en die wil voor die moeite dan ook wel vergoed worden.

Als je op die manier een auto bij Xfrank zou kopen, zou die misschien zeggen "laat maar zitten", en Phil zou misschien zeggen "is goed, vraagprijs +3000€".

Is dat oneerlijk? Goh, koper en verkoper moeten tot een overeenkomst komen.

Er is een reden waarom no-nonsense inkopers zoals wijkopenautos en zelfs de remarkting-afdeling van Tesla zoveel succes hebben hoewel ze onder de marktprijs bieden: geen gezever aan je hoofd als verkoper mag ook wat kosten.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Phil V
Ik verkocht mijn MS voor 15k meer dan wat Tesla bood.
Heel content, maar als je de effort, onzekerheid, wakker liggen mee rekent, niet meer dan een faire prijs.
Advertentie plaatsen.
Tientallen verdachte kopers afschepen. Twijfel over correcte prijs trotseren.
2 keer afspreken met de verkoper.
X telefoongesprekken met uitleg.
Foto’s leveren, facturen bezorgen… risico, want mijn adres staat er op. En wie een MS bezit heeft misschien wel wat meer aantrekkelijke artikelen in huis.
Keuring organiseren (met risico dat je kosten hebt).
Leveren in Frankrijk, mee met de koper en zijn sponsorende moeder naar 2 banken in het avondspitsdrukke Valenciennes.
Dan nog eens naar de SuC om het laden te demonstreren.
Vervoer terug organiseren. Mijn vrouw heeft er meer dan 2 uur zitten wachten tijdens de vorige 2 punten.
2 dagen spanning om het geld op de rekening te zien aankomen. Ook al hadden de bankbedienden een bewijs van overschrijving geleverd.
Was in mijn geval goed betaald, maar het had, met wat pech op de keuring, of risico op oneerlijke figuur volledig anders kunnen uitdraaien.
 
Als je 'm zo ver wil testen op tijd van de verkoper, en hij komt er goed uit, is het een incentive van de verkoper om meer te vragen. De prijs die je nu hebt is de prijs zonder dergelijke testen.

Tegelijkertijd hoop je misschien dat je door deze testen er iets ontdekt wordt waardoor je iets van de vraagprijs kan af doen.

Bovenal zit de verkoper met een moeilijke klant, en die wil voor die moeite dan ook wel vergoed worden.

Als je op die manier een auto bij Xfrank zou kopen, zou die misschien zeggen "laat maar zitten", en Phil zou misschien zeggen "is goed, vraagprijs +3000€".

Is dat oneerlijk? Goh, koper en verkoper moeten tot een overeenkomst komen.

Er is een reden waarom no-nonsense inkopers zoals wijkopenautos en zelfs de remarkting-afdeling van Tesla zoveel succes hebben hoewel ze onder de marktprijs bieden: geen gezever aan je hoofd als verkoper mag ook wat kosten.
Thanks voor je uitleg, snap de gedachtengang.

Als er iets ernstigs ontdekt wordt hoeft er niks van de vraagprijs af, dan zie ik af van de koop.

Nou voor zo'n bedrag ben ik een kritische klant, of je dat moeilijk vindt dat is persoonlijk denk ik. En inderdaad, je moet er beiden goed bij voelen. Zo voel ik me er niet goed bij om maar op een 'goed gevoel' of een mooie belofte wat simpele controles achterwege te laten die me achteraf een hoop hoofdpijn kunnen besparen.

Precies, dat zijn grote partijen met hele andere belangen, mogelijkheden en financiële middelen dan een losstaande particuliere koper, dus niet vergelijkbaar.

Ik verkocht mijn MS voor 15k meer dan wat Tesla bood.
Heel content, maar als je de effort, onzekerheid, wakker liggen mee rekent, niet meer dan een faire prijs.
Advertentie plaatsen.
Tientallen verdachte kopers afschepen. Twijfel over correcte prijs trotseren.
2 keer afspreken met de verkoper.
X telefoongesprekken met uitleg.
Foto’s leveren, facturen bezorgen… risico, want mijn adres staat er op. En wie een MS bezit heeft misschien wel wat meer aantrekkelijke artikelen in huis.
Keuring organiseren (met risico dat je kosten hebt).
Leveren in Frankrijk, mee met de koper en zijn sponsorende moeder naar 2 banken in het avondspitsdrukke Valenciennes.
Dan nog eens naar de SuC om het laden te demonstreren.
Vervoer terug organiseren. Mijn vrouw heeft er meer dan 2 uur zitten wachten tijdens de vorige 2 punten.
2 dagen spanning om het geld op de rekening te zien aankomen. Ook al hadden de bankbedienden een bewijs van overschrijving geleverd.
Was in mijn geval goed betaald, maar het had, met wat pech op de keuring, of risico op oneerlijke figuur volledig anders kunnen uitdraaien.
Ik snap je uitleg zeker (kan me voorstellen dat dat een spannende verkoop was), maar ik denk dat 75% van de punten die je hier noemt bij mij echt niet aan de orde zijn. Een OBD aan de auto hangen en hem in de garage laten checken op simpele zaken die niet tesla specifiek zijn vind ik nou niet extreme eisen bij de uitgave van zo'n bedrag. Het is niet dat ik een paar schoenen overkoop. En ik denk zeker dat de vraagprijs al hoger ligt dan wat Tesla er voor zou geven, dus ook niet aan de orde.

Verder is de verkoper met bovenstaande 2 zaken akkoord, wat mij ook vertrouwen geeft in de hele verkoop en de overtuiging dat de auto in orde is voor zover de verkoper nu weet en er geen reeds bekende verborgen zaken zijn.

Hoe dan ook, de oorspronkelijke vraag waar ik het topic mee begon staat nog steeds, dus hoor het graag :)
 
Dus de prijs zal naar beneden moeten. Of, maw met een blanco testrapport betaal je meer.
Ja dat is een gedachtengang, en ik snap hem ook, maar het is niet die van mij (ook al is die misschien niet realistisch haha). Ik koop de auto dan niet meer, ook niet voor een lagere prijs. Als het gefixt wordt wil ik best de auto weer kopen, maar voor de prijs waar hij eerst ook voor aangeboden werd, aangezien hij toen ook werd aangeboden met de veronderstelling dat het een auto is zonder (grote) mankementen.

En als de verkoper zich daar niet goed bij voelt, even goeie vrienden toch? Er is genoeg vraag, en er is genoeg aanbod. Op ieder potje past een dekseltje, uiteindelijk.
 
Net zoals jij ook vraag hebt voor een OBD lezer, en je aanbod een krat bier is. Ben benieuwd of er veel ODB eigenaars op zoek zijn naar een krat bier ;)

Pas op, ik begrijp je gezonde achterdocht, maar beggars can't be choosers. Het zou makkelijker zijn als je zelf al die ODB lezer had, want dan plugde je 'm op 5 minuten in en las je 'm even met de eigenaar samen uit. Een trip naar een garage regelen voor een controle, ja dat ligt al moeilijker want de verkoper ligt dan ook zijn tijd te verdoen. Een slimme verkoper wil dat misschien wel op jouw kosten doen? En jij zoekt misschien enkel verkopers die dat liever zelf bekostigen, en misschien moet je ergens in het midden landen...
 
Net zoals jij ook vraag hebt voor een OBD lezer, en je aanbod een krat bier is. Ben benieuwd of er veel ODB eigenaars op zoek zijn naar een krat bier ;)

Pas op, ik begrijp je gezonde achterdocht, maar beggars can't be choosers. Het zou makkelijker zijn als je zelf al die ODB lezer had, want dan plugde je 'm op 5 minuten in en las je 'm even met de eigenaar samen uit. Een trip naar een garage regelen voor een controle, ja dat ligt al moeilijker want de verkoper ligt dan ook zijn tijd te verdoen. Een slimme verkoper wil dat misschien wel op jouw kosten doen? En jij zoekt misschien enkel verkopers die dat liever zelf bekostigen, en misschien moet je ergens in het midden landen...
Een zak chips mag ook ;) Nee zonder gekkigheid, mag ook best een bedrag tegenover staan. Maar wat je al zegt, als ik er 100 euro aan uit moet geven koop ik het apparaatje zelf wel. Kan ook zijn dat iemand een Tesla liefhebber is en het gewoon leuk vind om iemand te helpen tegenover een kleine vergoeding. En een bedelaar ben ik zeker niet, en om hulp vragen maakt je geen bedelaar in mijn woordenboek. Ik verdiep me nou eenmaal graag voor zover het kan voor ik zo'n smak geld uitgeef, that's all.

Ik heb nooit gezegd dat de verkoper de kosten van een keuring op zich moet nemen? Lijkt me logisch dat die kosten voor mij zijn, ik wil hem toch laten keuren? Als er uit de keuring een probleem of weet ik het wat komt, ja dan ga ik die reparatie niet betalen, de keuring wel. Ja en dat kost wat tijd, is de verkoper ook weer wijzer.

Bij het kopen van 2e hands auto liet ik altijd een ABWB aankoopkeuring uitvoeren. Kosten van keuring voor mij als koper. Nooit een probleem geweest.
Precies mijn gedachten. Altijd tevreden geweest met de keuring van de ANWB?
 
De ANWB doet geen aankoopkeuringen meer.
Dekra komt het op locatie doen, met rapport en al, maar je kan ook naar een garage die het doet.

Ah ja ik zie het, thanks voor de info. Ik ben me aan het oriënteren naar verschillende partijen die het aanbieden. Mensen ervaring met Dekra? En hoe zetten ze hem op een brug als ze op locatie komen?
 
Thanks voor je uitleg, snap de gedachtengang.

Als er iets ernstigs ontdekt wordt hoeft er niks van de vraagprijs af, dan zie ik af van de koop.

Nou voor zo'n bedrag ben ik een kritische klant, of je dat moeilijk vindt dat is persoonlijk denk ik. En inderdaad, je moet er beiden goed bij voelen. Zo voel ik me er niet goed bij om maar op een 'goed gevoel' of een mooie belofte wat simpele controles achterwege te laten die me achteraf een hoop hoofdpijn kunnen besparen.

Precies, dat zijn grote partijen met hele andere belangen, mogelijkheden en financiële middelen dan een losstaande particuliere koper, dus niet vergelijkbaar.


Ik snap je uitleg zeker (kan me voorstellen dat dat een spannende verkoop was), maar ik denk dat 75% van de punten die je hier noemt bij mij echt niet aan de orde zijn. Een OBD aan de auto hangen en hem in de garage laten checken op simpele zaken die niet tesla specifiek zijn vind ik nou niet extreme eisen bij de uitgave van zo'n bedrag. Het is niet dat ik een paar schoenen overkoop. En ik denk zeker dat de vraagprijs al hoger ligt dan wat Tesla er voor zou geven, dus ook niet aan de orde.

Verder is de verkoper met bovenstaande 2 zaken akkoord, wat mij ook vertrouwen geeft in de hele verkoop en de overtuiging dat de auto in orde is voor zover de verkoper nu weet en er geen reeds bekende verborgen zaken zijn.

Hoe dan ook, de oorspronkelijke vraag waar ik het topic mee begon staat nog steeds, dus hoor het graag :)
Als het een kwestie is van 'met-1-enstige-fout-zie-ik-van-de-koop-af', dan kan je toch ook gewoon in het service menu kijken? Alles wat 'ernstig' is komt daar ook op, dan heb je geen OBD nodig.
 
Kan je de verkoper niet vragen om een app te installeren die de data uitleest?
Of je installeert die zelf, logt 1 maal met het ow van de verkoper in en de verkoper reset daarna zijn paswoord (hij mag opnieuw hetzelfde pw kiezen).
Of kees je met de apps niet alle data uit als met een dongle?

Wat is de toegevoegde waarde van een Dongle eigenlijk. Wat gaat die je leren, wat je zo niet kan zien?
Dat de ophanging het binnen de 2 maand zal begeven. Zal hij je niet zeggen. Idem voor de batterij, dagrijlichten, deurhendels, actuator trunk, ac-dc omvormer, heater…
Daarmee heb ik de hoogste kosten die kunnen optreden al opgelijst denk ik. Maar een Dongle zal niet helpen.
Er is veel te doen over degradatie. Maar de degradatie zal in lijn liggen met de verwachting. Kapotte batterij daarentegen ontstaat random. Degradatie voorspelt dat niet en alle degradatiecurves vallen binnen een kleine marge samen te vatten. Trouwens degradatie kan je zonder dongle berekenen door de geafficheerde range te switchen van km naar % en daar de regel van 3 op toe te passen naar 100%. En die range bij 109% te vergelijken met de range bij nieuw (die kan je googlen)
 
maar beggars can't be choosers.
In de huidige markt zijn de verkopers van een model S eerder de beggars :)

Ik vind het een vreemde redenering dat als je een auto te koop aanbiedt en (daar ga ik even van uit) zegt dat er niets mis mee is je bezwaar maakt tegen het uitlezen van die auto. Kost niet zoveel tijd. Overigens is denk ik kijken in het service menu gecombineerd met de predicted range wel voldoende. Het gaat erom dat je een malafide verkoper die net vorige week bijvoorbeeld een BMS_a066 alert heeft gehad maar dat niet vertelt eruit kan pikken. Geen enkele aankoopkeuring zal je 100% verzekeren dat de luchtvering het volgende week niet begeeft. Maar Als je in de afgelopen tijd meerdere meldingen ziet over de vering is dat wel een reden om weg te lopen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Als het een kwestie is van 'met-1-enstige-fout-zie-ik-van-de-koop-af', dan kan je toch ook gewoon in het service menu kijken? Alles wat 'ernstig' is komt daar ook op, dan heb je geen OBD nodig.
Alright, als dat zo is dan is dat ook goed maar dacht dat je met OBD meer kon zien, vandaar.
Kan je de verkoper niet vragen om een app te installeren die de data uitleest?
Of je installeert die zelf, logt 1 maal met het ow van de verkoper in en de verkoper reset daarna zijn paswoord (hij mag opnieuw hetzelfde pw kiezen).
Of kees je met de apps niet alle data uit als met een dongle?

Wat is de toegevoegde waarde van een Dongle eigenlijk. Wat gaat die je leren, wat je zo niet kan zien?
Dat de ophanging het binnen de 2 maand zal begeven. Zal hij je niet zeggen. Idem voor de batterij, dagrijlichten, deurhendels, actuator trunk, ac-dc omvormer, heater…
Daarmee heb ik de hoogste kosten die kunnen optreden al opgelijst denk ik. Maar een Dongle zal niet helpen.
Er is veel te doen over degradatie. Maar de degradatie zal in lijn liggen met de verwachting. Kapotte batterij daarentegen ontstaat random. Degradatie voorspelt dat niet en alle degradatiecurves vallen binnen een kleine marge samen te vatten. Trouwens degradatie kan je zonder dongle berekenen door de geafficheerde range te switchen van km naar % en daar de regel van 3 op toe te passen naar 100%. En die range bij 109% te vergelijken met de range bij nieuw (die kan je googlen)
Nou ik denk dat je met een dongle meer uit kan lezen, bv ook hoe vaak hij aan een supercharger heeft gehangen (wat bij een SC01 wel fijn is om te weten denk ik?). Verkoper heeft al aangegeven dat degradatie nu 8,2% is geloof ik.
In de huidige markt zijn de verkopers van een model S eerder de beggars :)

Ik vind het een vreemde redenering dat als je een auto te koop aanbiedt en (daar ga ik even van uit) zegt dat er niets mis mee is je bezwaar maakt tegen het uitlezen van die auto. Kost niet zoveel tijd. Overigens is denk ik kijken in het service menu gecombineerd met de predicted range wel voldoende. Het gaat erom dat je een malafide verkoper die net vorige week bijvoorbeeld een BMS_a066 alert heeft gehad maar dat niet vertelt eruit kan pikken. Geen enkele aankoopkeuring zal je 100% verzekeren dat de luchtvering het volgende week niet begeeft. Maar Als je in de afgelopen tijd meerdere meldingen ziet over de vering is dat wel een reden om weg te lopen.
Ja dat is ook mijn gedachtengang, nou maakt hij er absoluut geen probleem van hoor. Heb wel partijen gevonden die gespecialiseerd zijn in Tesla aankoopkeuringen, hem op de brug zetten etc etc. Kost bij de ene €179 (occasion keuring nederland) en bij een andere €325 (Carrec Technocenter), laat heeft ook video's i.s.m. autoweek, lijken ook veel verstand van zaken te hebben. Ik kan me voorstellen dat dit de moeite waard is, om een evt. miskoop mogelijk te voorkomen?

Verder heb ik uit het servicemenu al wel een aantal foutmeldingen gehaald, heb Tesla gebeld, maar die persoon kwam ik ook niet verder mee. Die zei alleen nee ik heb nog nooit van die meldingen gehoord. Gaat om de volgende:

PM_w041_dasMIA
APP_w195_scwUnavailable
APS_w134_appMia

Deze komen heel frequent voor in de logs, als in elke paar minuten. (na een korte proefrit van 10 minuten in het service menu gekeken, toen zag ik deze meldingen)

Als ik er op zoek op google lijken het foutmeldingen te zijn zonder consequenties voor de functionaliteit van de auto, maar ja...
 
Nou ik denk dat je met een dongle meer uit kan lezen, bv ook hoe vaak hij aan een supercharger heeft gehangen
En waarom is dat belangrijk? Er is ondertussen bevestigd door 10 jaar cijfermateriaal dat voor een Tesla superchargen geen impact heeft op de degradatie. Dank zij het BMS dat al die tijd geoptimaliseerd is. En je kent de degradatie: 8,2%. Of die nu van het superchargen komt of niet (niet dus), degradatie is degradatie.
 
  • Like
Reactions: Maurice1