Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

V6.0 is binnen

This site may earn commission on affiliate links.
@Paulw5 blijkbaar leert de auto uit de historie wat je van plan bent. Na update naar V6.0 stapte ik 's morgens in de auto om maar het werk te gaan en kreeg toen de melding dat er een 11 minuten snellere route naar 'Work' was. Dat klopt ook, ik rijd altijd een iets langere route met minder kruispunten en verkeerslichten. Ik rijd er normaal gezien zonder navigatie heen en de calender was leeg. Er zit een bepaald lerend effect in de auto?

Vanochtend kreeg ik de mededeling dat er een 2 minuten snellere route naar mijn werk was. Dat bleek precies de route te zijn die ik altijd rij.
Waarschijnlijk stond er op de kortste route (die ik nooit rij en qua tijd langer duurt ) een kleine file en kwam de navigatie daarom met deze mededeling.

Het wachten is daarom op een nieuwe kaart en een update van de navigatie OS, zodat het systeem i.p.v. de kortste route de snelste route kan berekenen.

Heeft iemand al een nieuwe kaart kunnen downloaden ?
 
Dan moet ik er eerst voor zorgen dat er een internetnet verbinding met de auto is, en daarna begint de download ?
Staat deze procedure wellicht in de release notes beschreven ?
Durf ik niet te zeggen. Kaarten updates zijn over het algemeen erg groot. Bij mijn vorige auto kreeg, nou ja kreeg:crying:, ik 3 dvd's. Het updaten duurde bijna een dag. Ik vermoed dat het daarom bij voorkeur via de wifi gaat. Als het ook via 3G gebeurd zal dat waarschijnlijk wel veel langer duren. Wellicht dat het SeC hier info over heeft.
 
Durf ik niet te zeggen. Kaarten updates zijn over het algemeen erg groot. Bij mijn vorige auto kreeg, nou ja kreeg:crying:, ik 3 dvd's. Het updaten duurde bijna een dag. Ik vermoed dat het daarom bij voorkeur via de wifi gaat. Als het ook via 3G gebeurd zal dat waarschijnlijk wel veel langer duren. Wellicht dat het SeC hier info over heeft.

Updated navigation maps: New maps will be available for your navigation system soon. Your car must be connected to a Wi-Fi network to receive the maps. You'll be notified with an on-screen message once the maps have installed. Map updates will start rolling out gradually after Release v6.0 is launched.
 
Updated navigation maps: New maps will be available for your navigation system soon. Your car must be connected to a Wi-Fi network to receive the maps. You'll be notified with an on-screen message once the maps have installed. Map updates will start rolling out gradually after Release v6.0 is launched.


Ik wacht ook nog op de Map updates, en realiseerde me niet dat Wifi hiervoor nodig is. Vandaag staat hij de hele dag bij SeC Amsterdam, dus misschien dat het daar lukt, kan alleen dan wel zijn dat ik de notificatie mis.

Bij mij lijken de kaarten redelijk up to date, het is alleen dat de routing erover nog via verouderde wegen gaat.
De nieuwe afrit A4/N201 staat volledig op de kaart, maar de navigatie stuurt je naar de niet meer bestaande afslag.
Is dit wat de "kaartupdate" ook zal oplossen?
 
Updated navigation maps: New maps will be available for your navigation system soon. Your car must be connected to a Wi-Fi network to receive the maps. You'll be notified with an on-screen message once the maps have installed. Map updates will start rolling out gradually after Release v6.0 is launched.

Ik heb hiervoor een Wi-Fi repeater geplaatst in de garage. Nu heb ik hier een goede internetverbinding. Maar ik weet niet of de kaarten nu wel of niet geladen zijn. Er komt blijkbaar geen melding nadien.
 
Ik wacht ook nog op de Map updates, en realiseerde me niet dat Wifi hiervoor nodig is. Vandaag staat hij de hele dag bij SeC Amsterdam, dus misschien dat het daar lukt, kan alleen dan wel zijn dat ik de notificatie mis.

Bij mij lijken de kaarten redelijk up to date, het is alleen dat de routing erover nog via verouderde wegen gaat.
De nieuwe afrit A4/N201 staat volledig op de kaart, maar de navigatie stuurt je naar de niet meer bestaande afslag.
Is dit wat de "kaartupdate" ook zal oplossen?

Wat je op het scherm ziet is inderdaad up-to-date omdat je naar Google Maps kijkt. Deze kaart wordt iedere keer via 3G gedownload.
Echter het navigatie systeem moet met zijn eigen kaart werken. Deze is niet up-to-date en wijkt daarom soms af van de schermkaart.
 
Mijn auto heeft sinds zaterdag 6.0 (stond klaar toen ik terug kwam van vakantie) en hangt elke nacht aan Wifi, maar nog geen nieuwe kaarten - of althans nog geen melding dat het downloaden voltooid is.
Suf is het wel, op het middenscherm zie je bijvoorbeeld de nieuwe N201 bij Aalsmeer staan die toch echt al geruime tijd open is, maar de route die het navigatiesysteem uitdenkt gaat daar niet overheen omdat die kaarten de weg nog niet kennen.
 
Durf ik niet te zeggen. Kaarten updates zijn over het algemeen erg groot. Bij mijn vorige auto kreeg, nou ja kreeg:crying:, ik 3 dvd's. Het updaten duurde bijna een dag. Ik vermoed dat het daarom bij voorkeur via de wifi gaat. Als het ook via 3G gebeurd zal dat waarschijnlijk wel veel langer duren. Wellicht dat het SeC hier info over heeft.

Kaartbestand is > 5Gb hoor ik zojuist van het SeC.
Mijn downloadsnelheid hier op kantoor is 44Mbps volgens de UPC speedtest.
Dan kan ik de kaart in slechts 16 minuten downloaden ?

p.s. Sorry dat is aan de kabel, dus niet via Wifi. Hoe snel is WiFi ?
 
Als er geen beperking / load balancing zou zijn bij de verzendende servers van Tesla Motors, kan het zo snel gaan ja.
In de praktiijk lijkt het me waarschijnlijker dat het uren en uren duurt.

(Als TM slim is, gebruiken ze een peer-to-peer distributie methode à la BitTorrent tussen de auto's. Dan gaat het veel sneller zonder enorme server bandbreedte/capaciteit.)