Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Wall Box versus Easee?

This site may earn commission on affiliate links.

jr_gn

Member
Supporting Member
Feb 1, 2023
238
326
Bruges, Belgium
Ben in afwachting van m'n MYLR en intussen de nodige electriciteitsvoorzieningen aan het treffen in de garages (deze staan wat weg van de woning, dus er moet zwaardere bekabeling naar toe).

M'n wagen blijft vooral binnen de garage, dus daar kan ik 's nachts opladen, maar we hebben ook 2 parkeerplaatsen naast de woning waar ik ook een lader wil installeren. Eventueel kan ik daar zelfs twee laadpalen installeren die publiek zijn. In België zijn daar fiscale incentives voor.

Wat zou het voordeel zijn om te kiezen voor Easee? Ik hoor dat hun backoffice-app een meerwaarde is. Maar welke typische Tesla-functionaliteit verlies ik dan tov de Tesla Wallbox?

PS edit: en het is "Tesla Wall Connector" zie ik nu...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Volgens mij geen. De Tesla lader heeft minder functies dan je eassee. Voordeel van de easee is dat je ze in master/slave opstelling kwijt kan, dan kan je dus met een 3F 2 laders (of meer) aansturen.De master unit regelt de rest, en met een backoffice erin kan je ze idd publiek zetten tegen een tarief dat je zelf instelt.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
Heb de Easee en die kan stuk meer dan de Tesla lader. Bij mij stuurt Tibber hem bv. aan op basis van dynamische uur prijzen (en PV). Nu bijna 1 jaar, nog geen problemen mee gehad (heb er 2). De equalizer zorgt ervoor dat die ze nooit meer laden dan beschikbaar is (beschermd je hoofzekering). App is ook goed.

Heeft geen vaste kabel optie, maar je kunt de kabel wel permanent locken (ik heb er altijd een kabel aanhangen). Installatie is erg makkelijk.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: NielsA and jr_gn
Heb de Easee en die kan stuk meer dan de Tesla lader. Bij mij stuurt Tibber hem bv. aan op basis van dynamische uur prijzen (en PV). Nu bijna 1 jaar, nog geen problemen mee gehad (heb er 2). De equalizer zorgt ervoor dat die ze nooit meer laden dan beschikbaar is (beschermd je hoofzekering). App is ook goed.

Heeft geen vaste kabel optie, maar je kunt de kabel wel permanent locken (ik heb er altijd een kabel aanhangen). Installatie is erg makkelijk.
Bedankt voor deze duidelijke info.
Heb je eventueel een installateur die je aanbeveelt voor de plaatsing van een Easee oplaadpunt?
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
TWC heeft een knop op de stekker, en kan je load balansen met andere TWC's van dezelfde generatie. Daar houdt het momenteel bij op.

De Gen2's die ik heb, heb ik zelf slim gemaakt met raspberry pi's. De Gen3 kan enkel 'slim' worden door via de Tesla API het vermogen te sturen van je individuele auto, wat geen kant en klare oplossing is van Tesla maar misschien iemand anders zijn backoffice.

Mijn grootste probleem met backoffice is dat als het in de cloud draait, je er een abonnement voor aftikt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Volgens mij geen. De Tesla lader heeft minder functies dan je eassee. Voordeel van de easee is dat je ze in master/slave opstelling kwijt kan, dan kan je dus met een 3F 2 laders (of meer) aansturen. De master unit regelt de rest, en met een backoffice erin kan je ze idd publiek zetten tegen een tarief dat je zelf instelt.
TWC kan ook in master- slave.
Volgens mij is het meer de financiële afwikkeling die mist bij TWC.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: jr_gn
TWC kan ook in master- slave.
Volgens mij is het meer de financiële afwikkeling die mist bij TWC.
TWC doet master-slave met max. 4 TWC's, maar kan af-fabriek niet load balancen met de aansluiting en rest van het verbruik van de aansluiting. En ja, financieel zit er ook niks in.

TWC Gen3 ondersteunt wifi, maar ik vermoed dat Tesla de software niet voorziet omdat Tesla ze liever in hun eigen ecosysteem wil gaan aansturen, tezamen met Tesla thuisbatterijen, als een virtual power plant. Dat is wel gebruiksvriendelijker, maar net zoals Apple ook weer beperkt: je kan niet met een andere partij gaan samenwerken.

De systemen die wel toelaten om je Tesla te gaan laden in combinatie met dynamische tarieven, werken via de Tesla API.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Bedankt voor de reacties iedereen. Best interessant. Ik neig momenteel nogal naar TWC omwille van eenvoud. Maar ik zie morgen een installateur die ook Easee doet. Mocht daaruit blijken dat bv. het plaatsen van 3 Easee laders waarvan ik er dan eventueel twee openbaar kan laten zetten een interessante piste is, dan overweeg ik alsnog Easee. Ook de afrekening van de electriciteitskosten van de vennootschap naar de privé-rekening kan hiermee opgelost worden als ik dit goed begrijp.
 
Bedankt voor de reacties iedereen. Best interessant. Ik neig momenteel nogal naar TWC omwille van eenvoud. Maar ik zie morgen een installateur die ook Easee doet. Mocht daaruit blijken dat bv. het plaatsen van 3 Easee laders waarvan ik er dan eventueel twee openbaar kan laten zetten een interessante piste is, dan overweeg ik alsnog Easee. Ook de afrekening van de electriciteitskosten van de vennootschap naar de privé-rekening kan hiermee opgelost worden als ik dit goed begrijp.
Als je openbaar wil zetten, kan de TWC geen beheer en doorrekening van de kosten doen. Je zal de stroom dus gratis moeten leveren. Er is geen kaartlezer.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn
TWC heeft een knop op de stekker, en kan je load balansen met andere TWC's van dezelfde generatie. Daar houdt het momenteel bij op.

De Gen2's die ik heb, heb ik zelf slim gemaakt met raspberry pi's. De Gen3 kan enkel 'slim' worden door via de Tesla API het vermogen te sturen van je individuele auto, wat geen kant en klare oplossing is van Tesla maar misschien iemand anders zijn backoffice.

Mijn grootste probleem met backoffice is dat als het in de cloud draait, je er een abonnement voor aftikt.

Bedankt hiervoor. Bijkomende vraag: stel dat ik 2 TWC heb (één binnen en één buiten), is er dan een uniforme manier om het verbruik van de auto af te lezen en te exporteren bv. naar een file? Ik zal de enige gebruiker zijn, en dus m'n laadpaal niet openbaar zetten. Feitelijk is de enige behoefte die ik voorlopig heb de kost die ik privé heb naar de vennootschap te kunnen aanrekenen. Bv. op basis van een excel die ik maandelijks voedt met de nieuwe data. En daar heb ik geen BO voor nodig, dat kan ik perfect zelf doen.
 
Ik heb een MID gecertificeerde meter laten plaatsen achter de wall connector. Het verbruik op deze lezer kun je in het geval van een bedrijf gebruiken voor o.a. dat soort doeleinden.
 
  • Helpful
Reactions: jr_gn