Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range mode / Winterverbruik

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, ik ben gisteren naar Amsterdam geweest. Gelukkig kon ik daar laden (stopera) anders had ik het niet gered heen en terug....
View attachment 213256
Met jou verbruik is wel serieus iets mis Maurice. Mijn ATA verbruik is ook altijd boven gemiddeld geweest maar dat van jou is buitenaards. Missichien dat Sander(is3) je nog verslaat maar die rijdt altijd insane:rolleyes:.
 
De eerste 30.000 km reed ik altijd met range mode aan, met dan de hoger genoemde nadelen natuurlijk. Die paar extra km range was dan het voordeel. Tot dat ik na 30.000 km heb gemerkt dat de voorbanden aanzienlijk verder versleten waren tov de achterbanden. Ik heb een zelfgebouwde CAN monitor en daar kan je het momentaan vermogen van beide motoren zien. Met range mode aan is de auto eigenlijk altijd een voorwielaandrijver. Alleen bij snel optrekken doen de achterwielen mee. Met range mode uit is de auto permanent vierwiel aangedreven. Met als resultaat dat de voorbanden minder snel slijten.

Maw met range mode aan verbruik je iets minder stroom, maar wel veel meer banden. Ik rij dus nu altijd met range mode uit, en ik ga er vanuit dat dat me uiteindelijk minder kost.
 
  • Informative
Reactions: Sumon and Jkr85
Voor de volledigheid, dat verschijnsel heet Torque sleep, d.w.z. dat op cruise snelheden de achtermotor een dutje gaat doen. Maar bij elke acceleratie komt hij er weer eventjes bij.
Die bandenslijtage mag niet zo spectaculair zijn als hier gesuggereerd. Ik heb een gelijkmatige slijtage voor/achter en heb in beginsel altijd range mode aan.
 
De eerste 30.000 km reed ik altijd met range mode aan, met dan de hoger genoemde nadelen natuurlijk. Die paar extra km range was dan het voordeel. Tot dat ik na 30.000 km heb gemerkt dat de voorbanden aanzienlijk verder versleten waren tov de achterbanden. Ik heb een zelfgebouwde CAN monitor en daar kan je het momentaan vermogen van beide motoren zien. Met range mode aan is de auto eigenlijk altijd een voorwielaandrijver. Alleen bij snel optrekken doen de achterwielen mee. Met range mode uit is de auto permanent vierwiel aangedreven. Met als resultaat dat de voorbanden minder snel slijten.

Maw met range mode aan verbruik je iets minder stroom, maar wel veel meer banden. Ik rij dus nu altijd met range mode uit, en ik ga er vanuit dat dat me uiteindelijk minder kost.
Goede tip :) Ik heb zelf alleen achterwielaandrijving, dus dit verschijnsel doet zich hier niet voor en het maakt het dus wel een stuk veiliger om met Range Mode ingeschakeld te rijden.

Maar ik snap dat de voorbanden dan harder slijten, alleen zorgt dat neem ik aan juist voor veel minder slijtage van de achterbanden. Dus de voorbanden moet je dan vaker vervangen en de achterbanden minder vaak, maar uiteindelijk zou je ongeveer hetzelfde kwijt moeten zijn aan banden denk ik?

Overigens wisselt Tesla dacht ik de voorbanden om met de achterbanden bij elke onderhoudsbeurt, dus dat zou de slijtage ook al gelijkmatiger moeten maken.
 
Het hoger verbruik in de winter komt ook omdat de auto in de nacht zo'n 10 tot 20 " verliest".
Dat zie je dan niet terug in je verbruik tijdens het rijden maar gaat wel behoorlijk van je totale range af.

Overigens, als je ramen beslaan dan ff 2x snel op vooruitknopje tikken.....
 
Goede tip :) Ik heb zelf alleen achterwielaandrijving, dus dit verschijnsel doet zich hier niet voor en het maakt het dus wel een stuk veiliger om met Range Mode ingeschakeld te rijden.

Maar ik snap dat de voorbanden dan harder slijten, alleen zorgt dat neem ik aan juist voor veel minder slijtage van de achterbanden. Dus de voorbanden moet je dan vaker vervangen en de achterbanden minder vaak, maar uiteindelijk zou je ongeveer hetzelfde kwijt moeten zijn aan banden denk ik?

Overigens wisselt Tesla dacht ik de voorbanden om met de achterbanden bij elke onderhoudsbeurt, dus dat zou de slijtage ook al gelijkmatiger moeten maken.

Een voorwielaandrijver verslijt tegenwoordig meer banden dan een achterwielaandrijver. Bij mijn vorige auto's was dat toch zo. Ik heb bij de Tesla de indruk dat met range mode uit de banden in zijn geheel langer mee gaan. Mijn collega rijdt met een P85 (ik dus een P85D) en hij doet langer met zijn banden. Kan ook de rijstijl zijn natuurlijk.

Ik vind die Tesla onderhoudsbeurten verschrikkelijk duur, zeker voor wat er gedaan wordt. Maw nooit geen onderhoudsbeurten voor mijn auto, en dus ook geen bandenwissels.
 
Een voorwielaandrijver verslijt tegenwoordig meer banden dan een achterwielaandrijver. Bij mijn vorige auto's was dat toch zo. Ik heb bij de Tesla de indruk dat met range mode uit de banden in zijn geheel langer mee gaan. Mijn collega rijdt met een P85 (ik dus een P85D) en hij doet langer met zijn banden. Kan ook de rijstijl zijn natuurlijk.

Ik vind die Tesla onderhoudsbeurten verschrikkelijk duur, zeker voor wat er gedaan wordt. Maw nooit geen onderhoudsbeurten voor mijn auto, en dus ook geen bandenwissels.

Is €.570,00 voor een grote beurt incl. uitlezen logs en uitlijnen, duur? En daarnaast gratis zomer- winterwielenwissel?
 
Is €.570,00 voor een grote beurt incl. uitlezen logs en uitlijnen, duur? En daarnaast gratis zomer- winterwielenwissel?

Hans, ik wil hier niet in een welles-nietes verhaal terecht komen en eigenlijk is dit ook of topic. Toch wil ik even uitleggen waarom ikzelf vind dat de onderhoudskosten van een Tesla hoog zijn en waarom Tesla daar best iets aan doet vooraleer de Model 3 er is.

$2400 vooraf te betalen voor 4 jaar is de nieuwe prijs. Dus pakweg 700 Euro incl. BTW elk jaar. Voor mijn vorige auto, een Audi, was dat 350 Euro elke 2 (twee) jaar incl. verwisselen van allerlei vloeistoffen. Ik ben met die Audi slechts 2 keer op onderhoud geweest tevens, op 4,5 jaar. Mijn Tesla is dus 4 keer zo duur qua onderhoud. Nu zijn wij allemaal luxe beesten, want we rijden in een auto van 100k, en wat is dan 700 Euro per jaar. Echter zodra de Model 3 er is kan dit wel eens verkeerd lopen. De Model 3 kopers zullen meer prijsbewust zijn en zodra ze te weten komen dat het onderhoud zo duur is, kan dat wel eens een negatieve impact hebben op de verkoop.

Er zouden een pak autodealers van bekende merken heel gelukkig zijn indien ze aan hun klanten elk jaar opnieuw 700 Euro voor onderhoud konden vragen hoor. Bon, dan toch voor die klanten die de normale 20k kms per jaar afleggen.

Phil, banden wisselen bij een bandencentrale kost 30 tot max. 50 Euro. Ook hier is Tesla duur.
 
Hans, ik wil hier niet in een welles-nietes verhaal terecht komen en eigenlijk is dit ook of topic. Toch wil ik even uitleggen waarom ikzelf vind dat de onderhoudskosten van een Tesla hoog zijn en waarom Tesla daar best iets aan doet vooraleer de Model 3 er is.

$2400 vooraf te betalen voor 4 jaar is de nieuwe prijs. Dus pakweg 700 Euro incl. BTW elk jaar. Voor mijn vorige auto, een Audi, was dat 350 Euro elke 2 (twee) jaar incl. verwisselen van allerlei vloeistoffen. Ik ben met die Audi slechts 2 keer op onderhoud geweest tevens, op 4,5 jaar. Mijn Tesla is dus 4 keer zo duur qua onderhoud. Nu zijn wij allemaal luxe beesten, want we rijden in een auto van 100k, en wat is dan 700 Euro per jaar. Echter zodra de Model 3 er is kan dit wel eens verkeerd lopen. De Model 3 kopers zullen meer prijsbewust zijn en zodra ze te weten komen dat het onderhoud zo duur is, kan dat wel eens een negatieve impact hebben op de verkoop.

Er zouden een pak autodealers van bekende merken heel gelukkig zijn indien ze aan hun klanten elk jaar opnieuw 700 Euro voor onderhoud konden vragen hoor. Bon, dan toch voor die klanten die de normale 20k kms per jaar afleggen.

Phil, banden wisselen bij een bandencentrale kost 30 tot max. 50 Euro. Ook hier is Tesla duur.

Eigenlijk één advies. Niet het onderhoudspakket kopen. Heb ik ook niet gedaan want inderdaad nogal aan de dure kant.

Dus geen welles nietes nodig.

Ik zit nu bijna op 65 k en zal binnenkort een eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Waarschijnlijk overbodig voor batterij en drivetrain maar er zitten meer dingen aan een auto die beter in de gaten gehouden kunnen worden. En een keertje uitlijnen kan ook geen kwaad en alle logs worden uitgelezen.

Overigens denk ik dat één van de troeven van Model 3 (de bijna afwezigheid van) het onderhoud zal zijn.
 
Ik zit nu bijna op 65 k en zal binnenkort een eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Waarschijnlijk overbodig voor batterij en drivetrain maar er zitten meer dingen aan een auto die beter in de gaten gehouden kunnen worden. En een keertje uitlijnen kan ook geen kwaad en alle logs worden uitgelezen.

Why?? Als je niet onzacht tegen een trottoirboord bent gereden of een opdoffer hebt gehad in een grote put in de weg is dit toch onnodig...?