Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Newbie road-trip MYLR Duitsland

This site may earn commission on affiliate links.

Zpeed

Member
Feb 19, 2023
89
107
NL
Dacht ik schrijf even op wat mijn ervaring is met een road-trip naar Kassel in Duitsland met mijn 2 weken oude MYLR (QS). Afstand was ongeveer 400km, buiten temp 32 graden.

Super fijne reiswagen, geen probleem met super charging, gewoon inpluggen, bio-break en weer verder. Super makkelijk, voor een first-time electric driver. Auto rijdt super rustig, stil en vooral snel. Niemand die je bijhoudt op de autobahn tijdens acceleratie haha. :) Top snelheid: 220km/h (600kW/100km), dus dat is zeker geen kruissnelheid.

Uiteindelijk, toen pappa dit uitgeprobeerd had, kruissnelheid op 140-145 gezet, ging prima. Dezelfde charging stops, alleen kom je natuurlijk met minder SoC aan. De "remote AC" en sentry mode zijn echt perfect voor iemand zoals ik die altijd bang is dat er iemand aan de auto zit.

Waar ik eigenlijk het meeste aan moest wennen was de TACC en AP. TACC is redelijk conservatief, langzaam met acceleratie naar target speed (als de voorligger bv weer naar rechts gaat) en soms best wat abrupte vertragingen. Of misschien rijdt ik normaal met teveel risico, dat kan ook. AP gaat goed, zolang je niet van baan hoeft te wisselen, want dan moet'ie uit en weer aan. Moet zeggen dat ik er even aan moest wennen, maar vanmorgen in het drukke randstad verkeer gewoon AP / TACC op 110 en super relaxed om naar je bestemming te cruisen zo. Al die stress mensen die ertussen moeten: prima. De Tesla regelt het wel. :)

Al met al super blij, vooral met de superchargers. Dit weekend naar Legoland in Denemarken, kijken hoe dat gaat.
 
Een roadtrip… van 400 km… met een Tesla… jij bent een echte waaghals!
😇
En dan zijn we verwonderd dat de publieke opinie nog niet ‘mee’ is. We hebben het zelf over niet anders dan over op reis gaan en range en laden.
Hoe meer we zeggen dat het geen probleem is, hoe meer er begrepen wordt dat er toch wel iets aan de hand moet zijn, als iedereen het er over heeft.
 
Een roadtrip… van 400 km… met een Tesla… jij bent een echte waaghals!
😇

Fijn dat tie bevalt 👍🏻
Het was eigenlijk 450km :) Weet niet precies wat de definitie is, maar het is iig verder dan de kids naar school brengen. Het weekend naar Legoland, da's 800 ofzo. Zit ondertussen al 2k op de auto in 2 weken, veel onderweg geweest in NL. Het is wel even wennen, ik kan thuis niet laden (VVE parkeergarage, don't ask), dus ik doe eigenlijk alleen maar supercharger. Daar sta je dan 's avonds om elf uur wel eens 40 minuten in Badhoevedorp tussen de taxis haha.
 
En dan zijn we verwonderd dat de publieke opinie nog niet ‘mee’ is. We hebben het zelf over niet anders dan over op reis gaan en range en laden.
Hoe meer we zeggen dat het geen probleem is, hoe meer er begrepen wordt dat er toch wel iets aan de hand moet zijn, als iedereen het er over heeft.
Natuurlijk is er wat aan de hand, wie zegt dat dat niet zo is? Je kan niet ontkennen dat het toch wel even aanpassen is met een electro auto. Je kan namelijk niet ff diesel tanken en 800km rijden na 5 minuten. Dat is toch gewoon een feit? Vraag is hoeveel impact het heeft en dat valt mij iig tot nu toe wel mee op de langere ritten. Ff stoppen voor een bio break en je kan verder.

Sterker nog, ik vind het meer irritant op de dagelijkse ritten, paar honderd km in NL en dan niet thuis kunnen laden. Ik wist dat, dus no problem. Maar na een lange dag moet ik dan eerst langs de SuC. :)
 
Natuurlijk is er wat aan de hand, wie zegt dat dat niet zo is? Je kan niet ontkennen dat het toch wel even aanpassen is met een electro auto. Je kan namelijk niet ff diesel tanken en 800km rijden na 5 minuten. Dat is toch gewoon een feit? Vraag is hoeveel impact het heeft en dat valt mij iig tot nu toe wel mee op de langere ritten. Ff stoppen voor een bio break en je kan verder.

Sterker nog, ik vind het meer irritant op de dagelijkse ritten, paar honderd km in NL en dan niet thuis kunnen laden. Ik wist dat, dus no problem. Maar na een lange dag moet ik dan eerst langs de SuC. :)
Kan je de wagen niet bij een laadpaal in de buurt zetten?
 
Kan je de wagen niet bij een laadpaal in de buurt zetten?

Mwah, dat kan wel. Maar ik woon midden in het centrum in Haarlem, heb een eigen goede plaats in de VVE garage en laden moet hier dan op straat voor 60ct/kWh en 6 euro per uur parkeren. Mijn conclusie was dus: dan maar naar de SuC 10km verderop (volgend jaar planning SuC Haarlem).
Over een aantal jaar zal er best een laadmogelijkheid in de garage komen, als meer mensen een elektrische wagen hebben.

Laatst bij een leverancier aan zo'n langzame paal gehangen, was ik meteen 30 euro kwijt haha. Maar idd: als ik ergens ben waar ik hem kan laden doe ik dat natuurlijk. Mijn vrouw kan bv op het werk laden, dus dat komt wel goed. Ze moet alleen even "oefenen" omdat deze auto "anders" is haha. Soort van rijlessen.
 
Kun je 'm niet aan de 220 hangen in de garage?

Nee, gaat niet. Er is geen 220v in die garage waar je bij kan. En daar zou onwijs gedoe van komen, want nu moeten die andere betalen voor mijn laden. :)

Het is een speciale groep mensen die VVE. Alles is lastig. Er staan ondertussen wel elektrische autos, maar ik verwacht geen makkelijke oplossing. Ik sta redelijk dicht bij de meterkast van onze eigen VVE (die bovenop de garage staat), zou makkelijk een eigen meter kunnen hebben. Maar dat soort logische oplossingen werkt niet in een VVE. Dan krijg je dat gedoe van "we moeten een oplossing voor iedereen" enzo. Ik ga hier dus geen tijd aan besteden, ik wacht gewoon tot er iemand iets doet. Volgens mij is de wetgeving zo dat ik niet eens toestemming hoef te vragen, maar ze kunnen je wel met verzekering tegenhouden onder het mom dat laden een extra risico is en dat ik dan de premie moet betalen ofzo. Dus whatever.

Zou wel makkelijk zijn, als ik gewoon kon laden 's nachts. Beter voor de auto ook. Maar goed, ff een drankje bij Corendon is ook wel leuk :) Geforceerd relaxen.
 
Is de garage dan niet aan je woning? Anders is er toch een mogelijkheid om een eigen elektrische voorziening (220/240V) vanaf je eigen meterkast te (laten) installeren in je garage.
Daar de mobiele lader in en rustig aan 13A laden...

Wachten tot een ander beweegt, is de gemakkelijke weg, maar de minst progressieve. Steek zelf je nek eens uit, dan heb je, als het lukt, ook datgene wat je zelf wil hebben.
 
Is de garage dan niet aan je woning? Anders is er toch een mogelijkheid om een eigen elektrische voorziening (220/240V) vanaf je eigen meterkast te (laten) installeren in je garage.
Daar de mobiele lader in en rustig aan 13A laden...

Wachten tot een ander beweegt, is de gemakkelijke weg, maar de minst progressieve. Steek zelf je nek eens uit, dan heb je, als het lukt, ook datgene wat je zelf wil hebben.

Het is een appartementen complex bovenop die garage, twee aparte VVEs. De easy oplossingen met eigen stroom enzo heb ik uiteraard over nagedacht. De nieuwe regelgeving over VVE laadpalen ben ik ook van op de hoogte. Bv dat ze je een plaats dicht bij de deur kunnen aanwijzen ivm brandgevaar. Dat is ook een showstopper, ik heb nu 2 plaatsen naast elkaar waarbij de kleine auto de buffer is en de dure auto goed afschermd staat (muur aan 1 kant, onze andere auto andere kant). Enz enz. Vandaar mijn "don't ask" bij de zin over laden in mijn vve garage. :)

Super met alle tips die ik krijg, maar ik heb reeds ruime ervaring met het proberen in gang zetten van verandering binnen meerdere VVEs. It's not worth it in some cases. Ik had allang zonnepanelen en een warmte pomp op het dak gehad voor airco en verwarming. En een laadpaal in de garage voor iedereen die dat wil. Zo eenvoudig is dat helaas niet. Makkelijker om te verhuizen of ergens anders te laden.
 
Elke situatie is natuurlijk anders, en jij alleen kent jouw situatie best.
Bij ons, ook een VME (VvE), in de garage hangen de Digitale meters in een lokaal apart. Ik heb van daar een 6mm2 laten trekken naar mijn standplaats, met een contactpunt (afsluitbaar) voor hogere vermogens. Daar sluit ik mijn mobiele lader aan en kan ik tot max. 13A laden. Meer dan genoeg voor mijn dagelijkse verplaatsingen. Hier kan de VME voor op zijn kop gaan staan (wat ze bij ons gelukkig niet doen), maar of ik er nu een boormachine, stofzuiger of mobiele lader insteek, het is geen vaste installatie en maakt dus niet uit.
Mijn buur, standplaats naast ons, heeft een 22A laadpaal staan. Ook zonder problemen voor de VME. Maar zoals gezegd, iedere situatie is anders.

Voorleggen op de volgende jaarlijkse VvE vergadering is toch het minste wat je zou kunnen proberen. En anders... is verhuizen misschien nog de beste optie 😅
 
  • Like
Reactions: Maarten and Zpeed
I also live in a house where I cannot charge at home. Rowhouse with no way to get the car to the house.

The cheapest 11 kW charger for me is 15 min walk away and costs 34 cents. If its free, I use that. The closest one is 50 meters away but costs 59 cents. I avoid it unless really necessary. So I have been using SuC as my default charger, about half of my energy in the pat two months has come from SuCs (once on a road trip, the rest regular topups). I Also get some trickle charge from my office that I visit once a week and get 21 kWh or so.
 
  • Like
Reactions: Zpeed
Natuurlijk is er wat aan de hand, wie zegt dat dat niet zo is? Je kan niet ontkennen dat het toch wel even aanpassen is met een electro auto. Je kan namelijk niet ff diesel tanken en 800km rijden na 5 minuten. Dat is toch gewoon een feit? Vraag is hoeveel impact het heeft en dat valt mij iig tot nu toe wel mee op de langere ritten. Ff stoppen voor een bio break en je kan verder.

Sterker nog, ik vind het meer irritant op de dagelijkse ritten, paar honderd km in NL en dan niet thuis kunnen laden. Ik wist dat, dus no problem. Maar na een lange dag moet ik dan eerst langs de SuC. :)
Wat jouw dagelijks gebruik betreft. Probleem ligt niet bij de EV, maar bij het tarief van de openbare palen. Maar nog betaal je dan niet meer dan aan benzine.
Ik heb nog steeds bewondering voor mensen met een EV die thuis niet kunnen laden. Ik zie ze nog steeds als pioneers.

Maar dit ging over een road trip naar Duitsland.
Of je nu 800 km kan rijden of 300, je moet stoppen aan een tank- of laadstation.

Alleen met een EV:
  • Moet je dat tot 3 keer zo vaak doen, maar als je het 1 keer kan, zal je het wel 3 keer kunnen ook zeker.
  • Heb je wat minder opties voor de locatie, maar je wagen lost dat voor jou op
  • Duurt de stop iets langer, maar als je toch naar het toilet moet en een koffie wil, kan je dat tegelijkertijd doen, wat met tanken niet mogelijk was en je toch ongeveer op dezelfde tijd uit kwam.
  • Komt het aantal stops beter overeen met wat je je lichaam moet gunnen (ook al doen de meesten dit niet, wat ongezond en onveilig is)
 
Wat jouw dagelijks gebruik betreft. Probleem ligt niet bij de EV, maar bij het tarief van de openbare palen. Maar nog betaal je dan niet meer dan aan benzine.
Ik heb nog steeds bewondering voor mensen met een EV die thuis niet kunnen laden. Ik zie ze nog steeds als pioneers.

Maar dit ging over een road trip naar Duitsland.
Of je nu 800 km kan rijden of 300, je moet stoppen aan een tank- of laadstation.

Alleen met een EV:
  • Moet je dat tot 3 keer zo vaak doen, maar als je het 1 keer kan, zal je het wel 3 keer kunnen ook zeker.
  • Heb je wat minder opties voor de locatie, maar je wagen lost dat voor jou op
  • Duurt de stop iets langer, maar als je toch naar het toilet moet en een koffie wil, kan je dat tegelijkertijd doen, wat met tanken niet mogelijk was en je toch ongeveer op dezelfde tijd uit kwam.
  • Komt het aantal stops beter overeen met wat je je lichaam moet gunnen (ook al doen de meesten dit niet, wat ongezond en onveilig is)
When I did the math, at 34 cents per kWh and an 8% wasteage, I get twice as many km on EV than I did with my 1.2 litre Qashqai from 2014.

If I pay 59 cents per kWh and that 8 percent wasteage, most of the cost benefit of electric is lost.

I guess my next job is to find a house where I can charge at home. Mostly for the comfort part of it.
 
  • Like
Reactions: Phil V
En een lang en dik verlengsnoer vanuit jouw appartement naar je parkeerplek? :cool:
Haha fantastisch, maar al die oplossingen heb ik al over nagedacht joh. Ik zit op de 2e en 3e verdieping, niet recht boven mijn auto. Daartussen zit echt een gaanderij, liftschacht en 2 branddeuren. En ja, er is stroom in de garage, maar niet voor laadgebruik en afgesloten met zo'n afsluitbaar ding. De schuur is zelfs 48v zodat mensen geen vriezers installeren (en te ver weg, dus ook geen omvormer haha). Zit redelijk dicht bij de technische ruimte van de VVE (zowel de garage vve als aan de overkant de eigen VVE), maar dan krijg je dat met "we willen niet dat 1 iemand een oplossing heeft, ga maar onderzoek doen naar een totaaloplossing". Dus wat betreft thuisladen is het echt gewoon een kwestie van verhuizen.

Het plan is dus: SuC en laden op mijn vrouw haar werk. I'm fine with that. Als het te irritant wordt om 10km naar Badhoevedorp te rijden doe ik wel een Fastned abo, die zit hier 2km vandaan. Tot nu toe is het prima met SuC en een glaasje Rivella in de skybar. :)
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Mwah, dat kan wel. Maar ik woon midden in het centrum in Haarlem, heb een eigen goede plaats in de VVE garage en laden moet hier dan op straat voor 60ct/kWh en 6 euro per uur parkeren. Mijn conclusie was dus: dan maar naar de SuC 10km verderop (volgend jaar planning SuC Haarlem).
Over een aantal jaar zal er best een laadmogelijkheid in de garage komen, als meer mensen een elektrische wagen hebben.

Laatst bij een leverancier aan zo'n langzame paal gehangen, was ik meteen 30 euro kwijt haha. Maar idd: als ik ergens ben waar ik hem kan laden doe ik dat natuurlijk. Mijn vrouw kan bv op het werk laden, dus dat komt wel goed. Ze moet alleen even "oefenen" omdat deze auto "anders" is haha. Soort van rijlessen.
In Haarlem hoef je niet te betalen voor parkeren als je aan het laden bent! Al meerdere keren gedaan, zonder boetes.