Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie missertjes

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren vanuit Sittard naar huis in Utrecht. 160km (+-240km op typical). Zou ik makkelijk redden. Maar navigatie vondt 10% rest accu blijkbaar niet voldoende, en stuurde me via Oosterhout.
Het is dat ik het in de gaten had, anders rijd je niets vermoedend de nav achter na en kost je zomaar een uur extra reistijd.
ik heb hier nog geen vertrouwen, leek een leuke feature maar dit gedrag bevalt me tot nu toe helemaal niet.
 
Vanuit de Supercharger Oosterhout naar een winkelcentrum in Oosterhout. Natuurlijk ga je dan via Breda. Wie wil er nu niet langs Breda? Met Waze was het 5 km.

20150421_091357171_iOS.jpg
 
Brussel-Hilversum (195 km) met een range charge (383 km) aan boord, maar na 120 kilometer volgens de navigatie wel 20 minuten stoppen in Oosterhout. Wat heb je hieraan - ook al is het nog beta??
Ik heb het idee dat hij niet goed om kan gaan met relatief korte ritten, en als er op de eindbestemming geen Supercharger in de buurt is. Dan is de laadplanning ineens absurd conservatief.
Een rit vanaf Hilversum naar Londen met 250km typical bij vertrek werd geplanned met een laadstop in Oosterhout en eentje in Calais (dus Gent overslaan) wat weer vrij logisch is.
 
dit is al besproken in het draadje van de 6.2 versie ; de navigatie houdt een minimum range van 20% aan, je kan dit altijd even checken/overriden door je geplande trip weer te geven en je supercharger er uit te gooien.

Dat is niet zo gek trouwens, wanneer je beneden de 20% komt zet je meer stress op je batterij. Indien mogelijk is het dus aangewezen te laden rond 20% of de tijd dat de batterij onder dit niveau zit te beperken.
 
Dat is niet zo gek trouwens, wanneer je beneden de 20% komt zet je meer stress op je batterij. Indien mogelijk is het dus aangewezen te laden rond 20% of de tijd dat de batterij onder dit niveau zit te beperken.

Dat betekent gelijk dat het in de praktijk minder bruikbaar is. Als ik vanaf hier vertrek dan haal ik met een range charge "met de vingers in de neus" zoals dat kennelijk heet SuC's als Wilnsdorf en nu Mogendorf. beiden zijn iets van 270 - 280 km van hier.

Ik heb het nog niet getest want sinds deze update heb ik nog geen range charge gedaan maar als het zo is dat hij mij, als ik naar Mogendorf ga eerst naar Urmond laat rijden dan zet ik hem wel uit. Test zal zaterdag zijn. Dan kan ik het zien.
(Los van het feit dat net dan de A67 is afgesloten en ik toch via Urmond moet rijden :mad: )

Er moet duidelijk nog wat aan gesleuteld worden want de voorbeelden die hier voorbij komen zijn nog niet zo bemoedigend.
 
Dat is niet zo gek trouwens, wanneer je beneden de 20% komt zet je meer stress op je batterij. Indien mogelijk is het dus aangewezen te laden rond 20% of de tijd dat de batterij onder dit niveau zit te beperken.
Je kunt het ook overdrijven.
Met minder dan 20% SOC thuis aankomen en dan rustig aan de lader versus 50 km omrijden naar een SuC, daar met geweld 15 minuten superchargen en dan nog later thuis komen ook.
Nee, daar maakt Tesla Motors geen vrienden mee, om het maar voorzichtig te zeggen.

Ook omdat (voorzover ik het algorithme begrijp) het punt om bij te laden niet langs de route gezocht wordt, maar vanaf het beginpunt. En dus wordt er soms de 180 graden andere kant op gestart.
 
Dat snap ik, maar zou hij dan als veiligheidsmarge aanhouden dat je na het bereiken van de bestemming nog terug moet kunnen keren naar een SuC mét meer dan 20% lading aan boord? In mijn geval is het zelfs nog conservatiever dan dat, want de SuC Amsterdam ligt op 30 km van mijn huis, daar zou ik dan aankomen met ruwweg nog 150 km typical aan boord (wat zeker meer dan 20% is). Bovendien wordt er dan blijkbaar (nog?) geen rekening gehouden met eerder gebruikte destination chargers, zoals die aan de gevel van mijn huis hangt.
Ik vind het omslachtig, op mijn ritten is die tussenstop nooit nodig, dus ik moet ze altijd handmatig verwijderen (met de bijkomstigheid dat je dan naar tripoverzicht moet waarbij de kaart uitzoomed, en na het verwijderen van de tussenstops niet teruggaat naar het oude zoomniveau)

Op lange ritten door gebieden waar je minder bekend bent kan het zeker zijn nut hebben, maar voor nu zet ik het maar uit :)
 
Je kunt het ook overdrijven.
Met minder dan 20% SOC thuis aankomen en dan rustig aan de lader versus 50 km omrijden naar een SuC, daar met geweld 15 minuten superchargen en dan nog later thuis komen ook.
Nee, daar maakt Tesla Motors geen vrienden mee, om het maar voorzichtig te zeggen.

Inderdaad, er is nog veel werk aan de winkel. De doelstelling was range anxiety vermijden, niet de kortste of snelste weg naar je bestemming uitstippelen. Dat zal met een lagere prioriteit op hun backlog lijstje staan denk ik. :rolleyes:
 
Je zou het ook zo kunnen zien: Op de persconferentie is gezegd dat het uitgesloten is dat je nog stil zult vallen als je de aanwijzingen volgt ("Just read the instructions"- waar heb ik dat meer zien staan?).

Gezien de ruime veiligheidsmarges geloof ik dat best, dus dat deel van het verhaal klopt dus gewoon, geen speld tussen te krijgen.

Men noemt het "beta". Waarschijnlijk ook niet voor niets. Er zal nu van de vele gebruikers data verzameld worden over het gedrag in de praktijk en daarnaast zal men reacties zoals hier ook meenemen (vind ik trouwens iets geheel anders dan onze polemiek over SuC Amsterdam). Dat zal dan tot aanpassingen gaan leiden waardoor het steeds realistischer zal gaan worden. Ik verwacht ook wel dat bij één van die aanpassingen de SuC data (bezettingsgraad wat kan leiden tot een alternatieve SuC, welke stall is de beste etc.) mee zal gaan komen.

We zijn ook allemaal een beetje beta rijders toch?
 
Ja daaaaag, tijdens een roadtrip rij ik m bij voorkeur naar 0%. Zondag weer naar Z-Frankrijk:biggrin:

Dan ga je ook meteen weer bijladen dus de SoC blijft slechts kort op dat lage niveau. In elk geval, hoe laag je de SoC ook laat komen, het totale verbruik aan energie tijdens je road trip zal dezelfde zijn. Als ik kan kiezen zal ik de SoC niet tot 0% laten komen (voorwaarde is uiteraard dat er een SuC in de buurt is).

Tesla probeert de gebruiker op subtiele wijze attend te maken dat hij niet langer in een "groene" zone zit. Vanaf 20% verandert de kleur van de trip-lijn en krijg je bij het parkeren ook een popup bericht bvb. Wanneer je een range charge doet wordt ook aangegeven dat dit niet voor dagelijks gebruik is. Volgens mij gaat het hier over meer dan range en wordt ook de levensduur van de batterij subtiel meegenomen.
 
van de batterij subtiel meegenomen.

"Subtiel" vind ik het niet echt. Ik rijd zelf ook nooit helemaal leeg, meestal zit ik op een road trip tussen de 20 en 30 km rest maar dan wordt hij ook al rood, en dan laad ik direct weer. Dus maar zeer kort die lage SoC. Dat kan volgens mij ook helemaal geen kwaad. Evenmin als doorladen tot 100% wanneer je na afkoppelen direct weer gaat rijden en de top er snel af is.

Als je een lange roadtrip ingeeft zou hij daar rekening mee kunnen houden en je de kans geven om verder leeg te rijden. Bij de eindbestemming daarentegen mag hij er van mij mee rekening houden dat er wat meer in blijft tenzij die eindbestemming een locatie is met een bekende (dus eerder gebruikte) laadmogelijkheid.

Inderdaad dus nog aardig wat te doen, maar ik verwacht dat het uiteindelijk een geniale optie zal blijken te zijn.
 
Ja daaaaag, tijdens een roadtrip rij ik m bij voorkeur naar 0%. Zondag weer naar Z-Frankrijk:biggrin:
gaat toch niet werken mannen. we hebben al een beperking van 350, en daar moet dan veiligheidshalve 20% van overblijven. Netto tegen de 250? leuke uitdaging om een balans te vinden tussen verstandige en bewuste rijders zoals wij en de fiscale kopers die m gewoon leegtrappen zoals ze hun X5 ook deden... kunt toch gewoon een instelling creeeren, 1 voor het gemiddelde verbruik wat aangehouden moet worden en 1 voor left over %?
 
kunt toch gewoon een instelling creeeren, 1 voor het gemiddelde verbruik wat aangehouden moet worden en 1 voor left over %?

Ben benieuwd hoe ze dit in de toekomst gaan verfijnen. Veel Apple ontwikkelaars bij Tesla en die hebben de gewoonte de user experience zo eenvoudig en vanzelfsprekend mogelijk te maken. Dus weinig of geen instellingen om de gebruiker niet met complexiteit te confronteren. Ik ben een maximizer dus hoe meer toeters en bellen ik tot mijn beschikking heb om te finetunen, hoe liever. Ik begrijp wel dat dit voor de gemiddelde gebruiker niet aangewezen is.

Dat is zoals het programmeren van een video recorder (old school, ik weet het) maar dat was nu eens echt iets waar ik mij mee kon amuseren. :redface:
 
Dit kan twee kanten op gaan, volgens mij.
1. Voor die-hards zoals jij (en ik) komen er 'geek mode' schermen met allerlei informatie van alle sensoriek. Mogelijk ook nog wat extra instellingen, maar daar geloof ik minder in, want dat geeft potentieel ook weer supportproblemen.
2. Third party apps, die via API's informatie kunnen uitlezen, visualiseren en misschien ook nog een beetje leuk aggregeren of zelfs benchmarken. Vergelijkbaar met waar VisibleTesla nu al toe in staat is, maar dan ook installeerbaar op het 17" scherm in de auto. Ook hier denk ik dat er niet al te veel extra instellingen beschikbaar zullen komen.
 
Last edited: