Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie blijft hangen op oude positie na overtocht met veerboot

This site may earn commission on affiliate links.
Gisterochtend, na overtocht van Harwich naar Hoek van Holland bleef de navigatie hangen op beginpositie Harwich. Wel wijzigde deze positie zich op basis richting en afstand.
Na invoeren van huisadres veranderde dit niet. Navigatie gaf zelfs aan dat ik terug moest rijden naar supercharger in Colchester en begon de accu voor te bereiden op snelladen. Dit gestopt met “beëindig rit”
Totale reset gaf geen verandering.
Pas na ongeveer 40 minuten rijden vond de navigatie weer de juiste positie.
Service aanvraag ingediend bij Tesla.

Model Y LR 2021 software 2023.26.8
 
Gisterochtend, na overtocht van Harwich naar Hoek van Holland bleef de navigatie hangen op beginpositie Harwich. Wel wijzigde deze positie zich op basis richting en afstand.
Na invoeren van huisadres veranderde dit niet. Navigatie gaf zelfs aan dat ik terug moest rijden naar supercharger in Colchester en begon de accu voor te bereiden op snelladen. Dit gestopt met “beëindig rit”
Totale reset gaf geen verandering.
Pas na ongeveer 40 minuten rijden vond de navigatie weer de juiste positie.
Service aanvraag ingediend bij Tesla.

Model Y LR 2021 software 2023.26.8
n+1. deze zomer van Denemarken naar IJsland (en terug gegaan). het duurde geen 40 minuten, in het doorgaan een 15-tal minuten en in het terug komen hadden we na 5 minuten al een positie. Ergens lijkt hij het niet goed te verteren dat hij na het slapen ongeveer 1500km verder wakker wordt. :cool:
Idd, een rest helpt niet. wachten was de boodschap.
 
  • Like
Reactions: DuoDiscus
Gisterochtend, na overtocht van Harwich naar Hoek van Holland bleef de navigatie hangen op beginpositie Harwich. Wel wijzigde deze positie zich op basis richting en afstand.
Na invoeren van huisadres veranderde dit niet. Navigatie gaf zelfs aan dat ik terug moest rijden naar supercharger in Colchester en begon de accu voor te bereiden op snelladen. Dit gestopt met “beëindig rit”
Totale reset gaf geen verandering.
Pas na ongeveer 40 minuten rijden vond de navigatie weer de juiste positie.
Service aanvraag ingediend bij Tesla.

Model Y LR 2021 software 2023.26.8
Na iedere keer veerboot in Noorwegen had ik dit euvel Het is niet de navigatie die blijft hangen maar de GPS die de kluts kwijt is. Je rijdt vervolgens behoorlijk ver van de echte positie vandaan op de navigatie. Eenvoudige reset (beide scroll wieltjes op het stuur indrukken) is de makkelijkste oplossing.

Gek dat bij jou de reset niet heeft gewerkt.
 
Yep, hetzelfde euvel gehad deze zomer na de ferry Sardinië-Nice, waarbij de navigatie ook vrji lang bleef denken dat we na uitschepen nog steeds in Sardinië zaten en ons door allerlei gebouwen stuurde en krampachtig naar een andere haven in Sardinië wou sturen om daar de boot te nemen naar Italië.

Reset hielp evenmin.

Vreemd genoeg had hij dit probleem niet toen we aankwamen in Sardinië. Ik vermoed dat de auto evenmin wou dat de vakantie ten einde kwam :)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
n+1. deze zomer van Denemarken naar IJsland (en terug gegaan). het duurde geen 40 minuten, in het doorgaan een 15-tal minuten en in het terug komen hadden we na 5 minuten al een positie. Ergens lijkt hij het niet goed te verteren dat hij na het slapen ongeveer 1500km verder wakker wordt. :cool:
Idd, een rest helpt niet. wachten was de boodschap.
Off-topic: lukt dat goed, IJsland met een Tesla? Ik had gedacht om hetzelfde te doen volgende zomer (ferry in Denemarken, afstappen Faeröer, verder naar IJsland, wat rondtoeren, en dan terug). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Off-topic: lukt dat goed, IJsland met een Tesla? Ik had gedacht om hetzelfde te doen volgende zomer (ferry in Denemarken, afstappen Faeröer, verder naar IJsland, wat rondtoeren, en dan terug). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Someone in a Whatsapp group flew to Iceland and rented a (2021) Model 3 there. Had a good time (though it was his first Tesla) and had charge / range anxiety before the trip. But his report after coming back was mostly positive (negatives being bad suspension, too noisy, missing blindspot indicators in mirrors, seats etc)
 
  • Like
Reactions: jsopreis
Het is redelijk logisch dat de auto na een rit op een trein of boot even van slag is.

Er is natuurlijk de GPS antenne, maar er is ook ondersteuning door een gyroscoop en accelerometer en de input van de snelheidsmeter om te achterhalen wat zijn locatie is. De eerste minuten dat je terug in de boot begint te rijden, of doorheen de trein rijdt, is er geen GPS ontvangst en behelpt ie zich dus enkel met de input van gyroscoop (richting) en snelheidsmeter (snelheid).

En dan kom je buiten en begint de GPS antenne terug signalen op te vangen. Maar hij moet minimum ontvangst hebben van 4 satellieten, en dan begint het gevecht over wie er écht gelijk heeft, want de gyroscoop en snelheidsmeter zijn nog altijd van mening dat je op de plaats bent van toen je de boot of trein op reed.

Dat duurt dus een paar minuten. Op vlak landschap ben je er binnen 5 minuten vanaf. In bergachtig gebied of een gebied met hoogbouw kan het wat langer duren.

Waarom die gyroscoop en snelheidsmeter? Zodat je wagen ook in tunnels en parkeergarages weet wat je aan het uitsteken bent en je kan navigeren.
 
+1

Puttgarten Duitsland naar Denemarken. Zelfde issue. Intern in Denmarken van Seeland naar Jutland zelfde probleem.

Maar raakte wel snel terug vlot (ik weet niet meer hoe) Viel me wel op de de GPS zichzelf niet resette.
 
Off-topic: lukt dat goed, IJsland met een Tesla? Ik had gedacht om hetzelfde te doen volgende zomer (ferry in Denemarken, afstappen Faeröer, verder naar IJsland, wat rondtoeren, en dan terug). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Idem dito. Ook geïnteresseerd. Ijsland al volledig gezien, maar de tocht via Faroer en ons dan beperken tot het noodoosten van ijsland lijkt me wel iets.
 
Wat ik begrepen heb is dat bij het overschrijden van een landsgrens, de navigatie "even" wacht op het netwerk van het nieuwe land om dan zijn taken te hernemen. Het langst dat ik dit gezien heb is een vijftal minuten, daarna werkte alles weer als voorheen...
Het heeft in dit geval niets met landsgrenzen te maken, puur met verplaatsing zonder dat de wielen iets gedaan hebben. In Noorwegen had ik het ook.

Edit: wat eigenlijk dus iedereen hier zegt.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Off-topic: lukt dat goed, IJsland met een Tesla? Ik had gedacht om hetzelfde te doen volgende zomer (ferry in Denemarken, afstappen Faeröer, verder naar IJsland, wat rondtoeren, en dan terug). Ben wel benieuwd naar jouw ervaringen.
Dat Lukt zeer goed. als je Faroer wilt doen, kan je best op zaterdag de boot nemen. Dan kan je op woensdag daar de boot richting IJsland nemen.
met het supercharger netwerk lukte het net niet. in het noorden tussen Akureyri en Eglisstadir ontbreekt er eigenlijk 1 stop en in het Noord-westen is er ook niets. al heb ik gelezen dat men er daar één bij zou bouwen. We hebben toen éénmalig betalend op de camping geladen. (blauwe stekker is een must)
je hebt ook nog een lokaalnketwerk van On power, hier kan je je best op voorhand registreren. wij hadden dit niet gedaan en diende via de hard key een ID verificatie te doen van de Mastercard. uiteraard hadden we die nu net niet mee :). Dus als je dat hebt gedaan is het zeker te doen.

Wij zijn 14 dagen in IJsland geweest en hebben de volledige ringweg genomen.

Van zodra ik mijn kaart terug heb zet ik nog een overzicht online met de plaatsen waar we geweest zijn.
 
Het is de combinatie van verplaatsen, terwijl de auto in een stalen boot staat en geen zicht heeft op de satelieten. Zodra de auto weer buiten komt en satelieten ziet, gaat er een initialisatieproces van start dat helemaal vanaf scratch de positie gaat bepalen. Dat kan enige tijd duren, hoewel 40 minuten wel lang klinkt. Heeft niets met landsgrenzen of mobiele datacommunicatie te maken. Normaal GPS.
 
...puur met verplaatsing zonder dat de wielen iets gedaan hebben. In Noorwegen had ik het ook.

In dat geval heeft het niets te maken met een verplaatsing zonder dat de wielen iets gedaan hebben, maar alles met het feit dat de database in de GPS, waar de positie van de satellieten bijgehouden wordt "verouderd" is.
Met andere woorden, de satellieten bevinden zich niet meer op de plaats gekend in de database met als gevolg dat de database terug moet opgemaakt worden.
Ditzelfde heb je bijvoorbeeld als je een Garmin wandel GPS geregeld op plaats A gebruikt, en dan een grote verplaatsing (met uitgeschakelde GPS) naar plaats B maakt. De eerste keer op plaats B duurt het dan ook een tijdje alvorens de database met plaatsbepaling van de satellieten terug is "opgemaakt".
Gebruik je een (wandel) GPS geruime tijd niet, ook dan moet deze database met de plaatsbepaling van de satellieten opnieuw opgemaakt worden.
Ook al sta je op dezelfde plaats.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Camelroel
Dat Lukt zeer goed. als je Faroer wilt doen, kan je best op zaterdag de boot nemen. Dan kan je op woensdag daar de boot richting IJsland nemen.
met het supercharger netwerk lukte het net niet. in het noorden tussen Akureyri en Eglisstadir ontbreekt er eigenlijk 1 stop en in het Noord-westen is er ook niets. al heb ik gelezen dat men er daar één bij zou bouwen. We hebben toen éénmalig betalend op de camping geladen. (blauwe stekker is een must)
je hebt ook nog een lokaalnketwerk van On power, hier kan je je best op voorhand registreren. wij hadden dit niet gedaan en diende via de hard key een ID verificatie te doen van de Mastercard. uiteraard hadden we die nu net niet mee :). Dus als je dat hebt gedaan is het zeker te doen.
Een beetje off topic (sorry daarvoor), maar super interessant! De Westfjords zou ik idd (voorlopig) niet aanraden, al is het maar omwille van eerste 100 km hobbelbaan, maar de rest van het eiland is wel goed te doen. Het doet er mij denken dat het bijhebben van je digipass wel een sterke tip is als je reist met de Tesla. Deze zomer heb ik in Denemarken zowel Spirii, Clever als Maingau opgestart, en telkens m'n Visa moeten koppelen als betaalmiddel. Dat gaat dus niet als je je digipass van de bank thuis hebt liggen.
 
  • Like
Reactions: tron_fvl
In dat geval heeft het niets te maken met een verplaatsing zonder dat de wielen iets gedaan hebben, maar alles met het feit dat de database in de GPS, waar de positie van de satellieten bijgehouden wordt "verouderd" is.
Met andere woorden, de satellieten bevinden zich niet meer op de plaats gekend in de database met als gevolg dat de database terug moet opgemaakt worden.
Ditzelfde heb je bijvoorbeeld als je een Garmin wandel GPS geregeld op plaats A gebruikt, en dan een grote verplaatsing (met uitgeschakelde GPS) naar plaats B maakt. De eerste keer op plaats B duurt het dan ook een tijdje alvorens de database met plaatsbepaling van de satellieten terug is "opgemaakt".
Gebruik je een (wandel) GPS geruime tijd niet, ook dan moet deze database met de plaatsbepaling van de satellieten opnieuw opgemaakt worden.
Ook al sta je op dezelfde plaats.
Als iemand het eens wil meemaken, we hebben nog een garmin gps liggen van ongeveer 20 jaar oud, die telkens je hem aan zet, de sattelietzn opnieuw begint te zoeken. Meestal ben je dan al oo je bestemming vooraleer je hem kan gebruiken.
Dat is trouwens de reden waarom je smartphone aanraadt om wifi op te laten staan voor een betere gos connectie. Dank zei de wifisignalen (zelfs zonder er mee geconnecteerd te zijn), kan hij al een ruwe plaatsbepaling uitvoeren, waardoor hij met sneller gevonden sattelieten de finetuning kan doen.
 
Als iemand het eens wil meemaken, we hebben nog een garmin gps liggen van ongeveer 20 jaar oud, die telkens je hem aan zet, de sattelietzn opnieuw begint te zoeken. Meestal ben je dan al oo je bestemming vooraleer je hem kan gebruiken.

Als Geocacher kan ik dit alleen maar beamen.
Ter plaatse blijven staan (met een Garmin) tot de database terug is samengesteld versnelt deze procedure zienderogen ;-)
 
  • Like
Reactions: Phil V
In dat geval heeft het niets te maken met een verplaatsing zonder dat de wielen iets gedaan hebben, maar alles met het feit dat de database in de GPS, waar de positie van de satellieten bijgehouden wordt "verouderd" is.
Met andere woorden, de satellieten bevinden zich niet meer op de plaats gekend in de database met als gevolg dat de database terug moet opgemaakt worden.
Ditzelfde heb je bijvoorbeeld als je een Garmin wandel GPS geregeld op plaats A gebruikt, en dan een grote verplaatsing (met uitgeschakelde GPS) naar plaats B maakt. De eerste keer op plaats B duurt het dan ook een tijdje alvorens de database met plaatsbepaling van de satellieten terug is "opgemaakt".
Gebruik je een (wandel) GPS geruime tijd niet, ook dan moet deze database met de plaatsbepaling van de satellieten opnieuw opgemaakt worden.
Ook al sta je op dezelfde plaats.
Klopt. Hij moet zoeken in de database, en als het goed is krijgt hij hulp via de mobiele verbinding. Dat noemen ze A-GPS (Assisted GPS). Als om wat voor reden dan ook die mobiele verbinding niet snel tot stand komt dan moet hij zelf gaan zoeken, en dat duurt even.
 
  • Informative
Reactions: Krisja