Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Advies voor een universeel laadpunt/laadpaal:
Stegen Smart EVSE met een Mennekes type 2 contactdoos.
SmartEVSE met schakelrelais zit in de meterkast en de type 2 contactdoos in een buitenkastje oid netjes weg te werken.

Dan kun je alles laden tot 22kW (als je die voeding kan leveren uit de meterkast uiteraard) op standaard type2 laadkabel.

Hmm, ja. Ik moet hier toch wel wat kanttekeningen bij plaatsen. Je geeft het zelf al aan, maar:

- In Nederlandse woningen is geen 22 kW beschikbaar bij standaard aansluiting. Maximaal is 16 kW
- Tesla S/X van na ~2016 kunnen met maximaal 16 kW laden (3x24A)
- Tesla Model 3 kunnen maximaal 11 kW laden (3x16A)

Theoretisch kunnen laden tot 22 kW is dus vooral erg theoretisch, in praktijk lukt dat niet.

Voor een Model 3 (11 kW) is loadbalancing naar mijn idee overbodig, zeker als je het een beetje uitkient qua laadtijd (bv. gepland laden om 2 uur 's nachts starten). Ik heb geen loadbalancing en ik laadt mijn auto gewoon op met 16 kW (het maximale vermogen van mijn netaansluiting) door een beetje na te denken over de laadmomenten. In andere woorden, ik start het laden om 1 uur 's nachts.
 
  • Like
Reactions: JRY.
Je kunt bij de SmartEVSE ook een sensorbox gebruiken die meet dan de beschikbare capaciteit op de hoofdaders die binnenkomen in het huis/pand. Op basis daarvan stelt hij dan het maximale laadvermogen in van de smartEVSE.

Ik gebruik dat zelf niet maar voor mensen met niet altijd maximale beschikbare capaciteit een mooie oplossing.
 
Ik zou voor dergelijke noodgevallen gewoon de UMC gebruiken (de mobiele lader) al dan niet met een verlengsnoer. Dat gaat met ongeveer 2 kW. Schiet niet echt op, maar 't werkt. Voor noodgevallen lijkt me dat prima, en kost helemaal niets.

Je kunt op 1-fase dat eventueel verhogen door te laden op 32A ofwel 7 kW (+/- 3x zo snel als de UMC) maar dat vergt wel wat investering in kabel, een EVSE (laadpaal), aardlekautomaat en het aansluiten van het geheel. Ook hou je met 32A laden weinig stroom over voor de rest van je woning (8 ampere). Dus je zult 'm waarschijnlijk moeten terugschroeven (zodat je trager gaat laden) of iets met loadbalancing doen (kost weer geld).

Als het echt voor noodgevallen is zou ik het lekker bij de UMC houden.


Ik heb een groep over achter een aardlekschakelaar (droger, heb ik niet en ben ik niet van plan ). Deze kan ik dan gewoon 16A op zetten toch? Op dezelfde rails maar niet dezelfde groep zit ook groep wasmachine. Kan dat tegelijk dan?

Kan een electricien vanuit de meterkast een TWC op die groep zetten? Ik wil de TWC vlakbij de meterkast. Groep droger zit veel verderop in de schuur.
 
Even over de Zappi V2. Zijn er leden die hem gereserveerd hebben?
Ik hoor van de installateurs verschillende berichten. Van Zappi hoor ik zelf dat er vanaf 22 juli de ZAPPI V2 in productie gaat en eind augustus de 2e batch. Volgens hen geen enkele onzekerheid.

Ik begrijp dat als het gaat om de ballancing functie met de zonnepanelen er geen ander alternatief is?
 
Je kan een slimme lader willen om verschillende redenen. Een gewone lader geeft de stroom die je instelt, altijd en van zodra de auto verbonden wordt. Dat is dikwijls niet optimaal en je moet een marge instellen of manueel rekening houden met overige verbruikers.
Met een slimme lader kan je op dit ogenblik de stroom maximaal insellen en als die stroom beschikbaar is wordt die ook in de auto geladen. Als dat even niet het geval is wordt de stroom tijdelijk beperkt zodat je geen afspringende hoofdzekering hebt. Je laadt dan zo snel als mogelijk met je aansluiting en zonder ergens rekening mee te houden. Als je 1 M3 moet opladen aan een 3x25A aansluiting kan het zonder ook wel. Maar als je een 1x40A of 1x35A hebt kan je onmogelijk op 32A instellen. Dan heb je een slimme lader nodig. Idem als je een eenfasig ladende EV hebt.
Andere reden is vaak dat je twee EVs wil opladen. Dat gaat dan ook niet meer zonder een slimme lader. Je hebt dan minstens een load balancing nodig: de ingestelde stroom wordt verveeld over de aangesloten EVs.
Binnenkort komt er nog een reden bij om een slimme lader te hebben: je wil, als het salderen gaat verdwijnen, de opgewekte energie zoveel als mogelijk benutten. Dan heb je een andere vorm van intelligentie nodig, maar die is op dit moment bij SMART EVSE niet geïmplementeerd. Let ook op. Bij driefasig laden, is de minimale laadstroom 3x5A of 3450 W. Als je dan nog wat overige verbruikers hebt moet je al 4000W of meer opwekken alvorens je het laden kan starten. Daarvoor heb je behalve op de piekmomenten in de zomer al een flinke PV installatie nodig. Wie daar het onderste uit de kan wil halen, kan misschien beter dat laden op zonne-energie enkelfasig organiseren.
Misschien wil je in de toekomst helpen het net te stabiliseren en niet lokaal de eigen productie. Dan kan je met de input van buitenaf (dat moet dan nog georganiseerd worden) daartoe bijdragen door de laadstroom te sturen op basis van die info.
 
Iemand een adres voor me in het westen van Nederland waar ik een connector van 6mm2 kan laten knijpen/persen? Zou een HAN-C tang moeten zijn?
Wil een Tesla stekker op mijn laadpaal zetten maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig.
2.JPG
 
Last edited:
Heeft iemand de wall connector al langere tijd buiten hangen?
ik heb er 8 op het parkeerterrein van ons bedrijf buiten hangen, deze hanger reeds 4 jaar in weer en wind... zien er nog als nieuw uit.
Je kunt eventueel overwegen binnen in huis een relais-schakelaar te plaatsen, dan kun je de spanning van de wallconnector halen als je niet aan het laden bent/weg bent, dan kan ook niemand anders er 'per ongeluk' gebruik van maken.
 
Ik heb sinds kort 3x25 en de Tesla aan een TWC. Volgens de elektricien was er geen reden voor load balancing.

Gisteren bezoek van goede vrienden met een bijna lege e-Kona. Aan de TWC gezet. Later ook de heteluchtoven en de afwasmachine aan. Na 30/40 minuten ineens alles uit. Alle zekeringen waren nog goed. Na een paar minuten zoeken ontdekte ik op de kast van de elektraaansluiting ook nog drie schakelaars. Hiervan was er een uitgeklapt. TWC afgekoppeld, oven uitgezet en knop weer omgezet. Gelukkig alles weer oké.

De Tesla laat ik meestal pas vanaf 23u laden dus daar heb ik nog niet eerder problemen mee gehad. Zou de Kona misschien ook meer stroom vragen omdat hij niet op drie fasen laadt?
 
De Kona gebruikt zoveel als de TWC toe laat, en dat zou 16A moeten zijn in jouw situatie. Dit zal waarschijnlijk ook zijn gebeurd als de Tesla was aangesloten. Waarschijnlijk zitten de oven en vaatwasser op dezelfde fase en daarmee ism met laden is dat teveel voor de hoofdzekering. Ben trouwens maar blij dat je hoofdzekering schakelaars hebt, anders had je iemand moeten laten komen om de zekering te laten vervangen. Overigens alles uit is wel vreemd als er maar 1 fase was uitgegaan. Misschien eens kijken naar de verdeling over de fases in je huis.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb sinds kort 3x25 en de Tesla aan een TWC. Volgens de elektricien was er geen reden voor load balancing.

Gisteren bezoek van goede vrienden met een bijna lege e-Kona. Aan de TWC gezet. Later ook de heteluchtoven en de afwasmachine aan. Na 30/40 minuten ineens alles uit. Alle zekeringen waren nog goed. Na een paar minuten zoeken ontdekte ik op de kast van de elektraaansluiting ook nog drie schakelaars. Hiervan was er een uitgeklapt. TWC afgekoppeld, oven uitgezet en knop weer omgezet. Gelukkig alles weer oké.

De Tesla laat ik meestal pas vanaf 23u laden dus daar heb ik nog niet eerder problemen mee gehad. Zou de Kona misschien ook meer stroom vragen omdat hij niet op drie fasen laadt?
Charging Specs for Hyundai Kona Electric | EVBox

Zegt dat de Kona 1X32A kan gebruiken, dus inderdaad op één fase meer dan de 25 ampere, na enige tijd kan de zekering dan uit klappen inderdaad. Ook denk ik niet dat de kabel die gebruikt is geschikt is voor 32 ampere, gezien de hoofdzekering toch al op 25 Ampere afgezekerd is. Als de elektricien uit ging van 3X16 ampere of minder heeft hij waarschijnlijk een 5X2,5mm² kabel gebruikt. Bij hoge temperaturen zou 32 ampere fout kunnen gaan.
Ik gok dat de vrienden de Kona eventueel op 1X16 ampere in kunnen stellen, dan is er niets aan de hand, op voorwaarde dat je onder die 25 Ampere totaal zit op alle fases.

Volgens mij kun je overigens relatief goedkoop overstappen op 3X35 Ampere, daar weer boven wordt het een duur grapje ieder jaar.
Let op, je laadkabel zelf (naar de Tesla) is dan nog steeds niet geschikt.
 
Voor enkelfasig ladende auto's op 3x25A maak je best 1f zoveel als mogelijk vrij en dan stel je op een slimle lader 25A in. Je kan dan bijna altijd aan ruim 5,5 kW laden op voor de Kona allicht bijna 40 km/u.
Dus twee voorwaarden: fase vrij maken en slimme lader.