Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Charging Specs for Hyundai Kona Electric | EVBox

Zegt dat de Kona 1X32A kan gebruiken, dus inderdaad op één fase meer dan de 25 ampere, na enige tijd kan de zekering dan uit klappen inderdaad. Ook denk ik niet dat de kabel die gebruikt is geschikt is voor 32 ampere, gezien de hoofdzekering toch al op 25 Ampere afgezekerd is. Als de elektricien uit ging van 3X16 ampere of minder heeft hij waarschijnlijk een 5X2,5mm² kabel gebruikt. Bij hoge temperaturen zou 32 ampere fout kunnen gaan.

De TWC kan gewoon 32 A laden aan maar in dit scenario kan ik me niet voorstellen dat de elektricien hem heeft ingesteld dat hij meer dan 16A kan laden, wat ook onmogelijk is omdat anders de krachtgroep van de TWC eruit zou zijn geklapt. De auto bepaalt niet wat het maximale vermogen is, dat bepaalt het laadsysteem. De auto kan dus nooit meer dan 16A hebben getrokken over 1 fase.

Voor enkelfasig ladende auto's op 3x25A maak je best 1f zoveel als mogelijk vrij en dan stel je op een slimle lader 25A in. Je kan dan bijna altijd aan ruim 5,5 kW laden op voor de Kona allicht bijna 40 km/u.
Dus twee voorwaarden: fase vrij maken en slimme lader.

Voor iemand die op bezoek komt ga je toch niet heel je huis aanpassen. Dan hebben de bezoekers gewoon een wat trager laadsysteem tot hun beschikking. HIj heeft zelf gewoon een Tesla.

@MaSansky Aangezien je pas sinds kort 3x25 A hebt, lijkt het me toch wel iets om even te kijken naar de verdeling over de fases. Zoals je zegt was "Alles uit" terwijl er maar 1 fase van de hoofdzekeringen uit was. Dit zou betekenen dat je in huis nog steeds maar 1 fase gebruikt, en dat lijkt me niet echt handig.
 
Hartelijk dank voor de tips. Ik ga er maar vanuit dat je op de Kona ook het amperage kunt instellen. Gisteren niet op gelet. Goede van die kabel. Ook niet bij stilgestaan.

Hoe maak je 1 fase vrij? Ik wist van te voren niet dat de vaatwasser en oven blijkbaar ook op deze fase zitten.
 
Dit is niet de waarheid, dit is iets wat je moet laten onderzoeken. Maar aangezien je zelf een Tesla hebt die gewoon op 3 fases laad, hoef je echt niks aan te gaan passen aan je situatie mbt de laadpaal. Nogmaals, het is onmogelijk dat de Kona meer dan 16A heeft getrokken van de laadpaal, anders was de krachtgroep van de laadpaal er wel afgeslagen. Ook de kabel, als die al 5 x 2,5mm2 is, is dit meer dan voldoende voor 3x16A. De kona zal gewoon als hij bij jullie aan de laadpaal gaat, maar op 1 fase 16A laden, wat toch wel aardig wat range toevoegt in een paar uur.

Tip 1 voor nu zou vanuit mij zijn of alles wel netjes verdeeld is in huis over de fases.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De Kona gebruikt zoveel als de TWC toe laat, en dat zou 16A moeten zijn in jouw situatie. Dit zal waarschijnlijk ook zijn gebeurd als de Tesla was aangesloten. Waarschijnlijk zitten de oven en vaatwasser op dezelfde fase en daarmee ism met laden is dat teveel voor de hoofdzekering. Ben trouwens maar blij dat je hoofdzekering schakelaars hebt, anders had je iemand moeten laten komen om de zekering te laten vervangen. Overigens alles uit is wel vreemd als er maar 1 fase was uitgegaan. Misschien eens kijken naar de verdeling over de fases in je huis.

Nee, dat is niet gek, want de Kona laadt op 1 fase in tegenstelling tot de Tesla.
 
Nogmaals, de laadpaal bepaalt hoeveel er geladen mag worden. Dus de laadpaal staat op 16A ingesteld, dan zal de auto 16A laden. Dit maakt dus geen verschil met een auto die op 3 of op 1 fase laad.

En het is dus wel gek dat alles in het huis uit zou zijn, aangezien het huis 3 fase heeft. De 2 fases die nog aan staan zouden nog gewoon de apparatuur in huis van stroom moeten voorzien.
 
Excuses over mijn onduidelijkheid. Ik stond in de keuken toen ineens "alles" uit was. Maar dat betrof dus alleen de oven en vaatwasser. De rest in het huis bleef aan. Het lijkt dus goed aangesloten.

Dat was voor mij ook het rare, ik zag in de meterkast nergens een zekering omgeklapt en had dus geen idee hoe ik de boel weer aan de praat moest krijgen. Tot ik op de kast vóór de meter ook drie schakelaars zag zitten (voor de 3 fasen vermoed ik) waarvan er een op uit stond.
 
Is wel een indicatie dat loadbalancing te overwegen is. Of je moet onthouden niet alles tegelijk aan te zetten, daar zal het advies op gebaseerd zijn. Je kunt prima vanaf 23.00 uur laden, dan is 's morgens je Tesla vol en is het risico dat er teveel aangeschakeld wordt normaal gesproken klein.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
De L1 van de lader, waarop enkelfasig ladende auto's onvermijdelijk laden, is dan blijkbaar dezelfde fase als die waarop enkele zware verbruikers afnemen. Dat zou je eenvoudig kunnen optimaliseren door een andere fase aan te sluiten op de L1 van de lader, ofwel door verwisseling in de lader ofwel in de zekeringenkast.
 
  • Like
Reactions: HWS
Ik heb een 3x25A aansluiting aangevraagd. 18 januari komt Leander de boel voorbereiden. De electricien kan daarna zijn ding doen. Maar wat moet hij gaan doen?

Ik heb geen garage en wil zo gemakkelijk mogelijk kunnen laden. Ik heb gedacht aan een extra "Mobile connector", ofwel originele laadkabel. Zo kan ik 1 kabel in de auto laten en 1 kabel in een kast (of iets dergelijks?) aan de buitenmuur hangen.

Een andere optie is de wall connector, maar ik weet niet of deze buiten kan hangen.

En zijn er manieren om het ontkoppelen (door bijvoorbeeld een dronken grapjas) te voorkomen? Ontkoppelen aan de stopcontact kant bedoel ik dan.

Erg benieuwd naar jullie kennis/ervaringen!
Heb sinds een week een Model 3 en heb daarbij de Go-e charger + verloopstekkers aangeschaft (via Amazon.de). De mobiele charger van Tesla wordt daarmee overbodig; heb het tasje met die lader in de schuur gezet. Maar ik ben nu maximaal flexibel. Ik kan nu overal waar (kracht)stroom is laden tot 22 kW aan toe (3 fase 32A). Met de verloopstekkers ook gewoon 3,6 kW op een gewoon stopcontact. En je kunt deze lader ook gewoon installeren als vast laadpunt, natuurlijk.
 
Heb sinds een week een Model 3 en heb daarbij de Go-e charger + verloopstekkers aangeschaft (via Amazon.de). De mobiele charger van Tesla wordt daarmee overbodig; heb het tasje met die lader in de schuur gezet. Maar ik ben nu maximaal flexibel. Ik kan nu overal waar (kracht)stroom is laden tot 22 kW aan toe (3 fase 32A). Met de verloopstekkers ook gewoon 3,6 kW op een gewoon stopcontact. En je kunt deze lader ook gewoon installeren als vast laadpunt, natuurlijk.

22 KW zal niet sneller gaan bij een Model 3. Die kan sowieso maar max 11 KW laden. Natuurlijk wel een mooi systeem!
 
Is wel een indicatie dat loadbalancing te overwegen is. Of je moet onthouden niet alles tegelijk aan te zetten, daar zal het advies op gebaseerd zijn. Je kunt prima vanaf 23.00 uur laden, dan is 's morgens je Tesla vol en is het risico dat er teveel aangeschakeld wordt normaal gesproken klein.
Denk dat dit advies inderdaad klopt. Vandaag proef op de som met de Tesla aan het laden en de oven aan.

Toen ik later bij de auto kwam stond er een foutmelding in het scherm dat er problemen zijn met laden. Ik zag toen ook dat het lichtje op de TWC uit was. Binnen in de meterkast bleken de nieuwe schakelaars voor de groep van de TWC uit te staan. Blijkbaar eruit geklapt, maar wanneer is onbekend.

Ik zal weer alleen maar’s avonds laat en ‘s nachts laden. Wel raar trouwens dat ik geen pushbericht kreeg dat het laden is onderbroken.
 
Denk dat dit advies inderdaad klopt. Vandaag proef op de som met de Tesla aan het laden en de oven aan.

Toen ik later bij de auto kwam stond er een foutmelding in het scherm dat er problemen zijn met laden. Ik zag toen ook dat het lichtje op de TWC uit was. Binnen in de meterkast bleken de nieuwe schakelaars voor de groep van de TWC uit te staan. Blijkbaar eruit geklapt, maar wanneer is onbekend.

Ik zal weer alleen maar’s avonds laat en ‘s nachts laden. Wel raar trouwens dat ik geen pushbericht kreeg dat het laden is onderbroken.
Je kunt ook gebruik maken van de Jedlix app. Daar kan je tegenwoordig ook de daltarieven benutten. Moet je in het weekend wel opletten met je oven en kookplaat. Of je stelt de laadsnelheid iets lager in.
 
Denk dat dit advies inderdaad klopt. Vandaag proef op de som met de Tesla aan het laden en de oven aan.

Toen ik later bij de auto kwam stond er een foutmelding in het scherm dat er problemen zijn met laden. Ik zag toen ook dat het lichtje op de TWC uit was. Binnen in de meterkast bleken de nieuwe schakelaars voor de groep van de TWC uit te staan. Blijkbaar eruit geklapt, maar wanneer is onbekend.

Ik zal weer alleen maar’s avonds laat en ‘s nachts laden. Wel raar trouwens dat ik geen pushbericht kreeg dat het laden is onderbroken.
Push bericht moet je wel aanzetten in de APP
 
Denk dat dit advies inderdaad klopt. Vandaag proef op de som met de Tesla aan het laden en de oven aan.

Toen ik later bij de auto kwam stond er een foutmelding in het scherm dat er problemen zijn met laden. Ik zag toen ook dat het lichtje op de TWC uit was. Binnen in de meterkast bleken de nieuwe schakelaars voor de groep van de TWC uit te staan. Blijkbaar eruit geklapt, maar wanneer is onbekend.

Ik zal weer alleen maar’s avonds laat en ‘s nachts laden. Wel raar trouwens dat ik geen pushbericht kreeg dat het laden is onderbroken.

Het is eigenlijk ook wel raar dat de krachtgroep eruit klapt. Zou eigenlijk niet moeten kunnen. Misschien dit even doorgeven nog aan de elektricien die het allemaal heeft aangesloten.
 
Je kunt ook gebruik maken van de Jedlix app. Daar kan je tegenwoordig ook de daltarieven benutten. Moet je in het weekend wel opletten met je oven en kookplaat. Of je stelt de laadsnelheid iets lager in.

Ja ik heb dit probleem dus ook. Snachts laden is prima kan perfect tegen 11 KW maar overdag laden moet ik al terugschakelen naar 6a en dan gaat het geen sikkepit vooruit. Toch al paar keer voorgehad dat ik overdag wat extra nodig had en niet op tijd bijgeladen was. Maar al bij al lukt het prima met hem van 00:00 uur vol te gooien.
 
In mijn huidige huis heeft de leasemaatschappij een ev-box aangesloten. Deze laat ik hangen en daarom ben op zoek naar een nieuw laadpunt voor mijn nieuwe huis.
Omdat we daar ruim genoeg zonnepanelen hebben, lijkt het me nuttig om een smart lader te nemen, mar dan wel een waarop je ook toegang krijgt via je laadpas (ivm verrekening leasemaatschappij). Nu nog in het bezit van een S en in 2022 weet ik nog niet welke elektrische auto het wordt).
Wat adviseren jullie?