Charging Specs for Hyundai Kona Electric | EVBox
Zegt dat de Kona 1X32A kan gebruiken, dus inderdaad op één fase meer dan de 25 ampere, na enige tijd kan de zekering dan uit klappen inderdaad. Ook denk ik niet dat de kabel die gebruikt is geschikt is voor 32 ampere, gezien de hoofdzekering toch al op 25 Ampere afgezekerd is. Als de elektricien uit ging van 3X16 ampere of minder heeft hij waarschijnlijk een 5X2,5mm² kabel gebruikt. Bij hoge temperaturen zou 32 ampere fout kunnen gaan.
De TWC kan gewoon 32 A laden aan maar in dit scenario kan ik me niet voorstellen dat de elektricien hem heeft ingesteld dat hij meer dan 16A kan laden, wat ook onmogelijk is omdat anders de krachtgroep van de TWC eruit zou zijn geklapt. De auto bepaalt niet wat het maximale vermogen is, dat bepaalt het laadsysteem. De auto kan dus nooit meer dan 16A hebben getrokken over 1 fase.
Voor enkelfasig ladende auto's op 3x25A maak je best 1f zoveel als mogelijk vrij en dan stel je op een slimle lader 25A in. Je kan dan bijna altijd aan ruim 5,5 kW laden op voor de Kona allicht bijna 40 km/u.
Dus twee voorwaarden: fase vrij maken en slimme lader.
Voor iemand die op bezoek komt ga je toch niet heel je huis aanpassen. Dan hebben de bezoekers gewoon een wat trager laadsysteem tot hun beschikking. HIj heeft zelf gewoon een Tesla.
@MaSansky Aangezien je pas sinds kort 3x25 A hebt, lijkt het me toch wel iets om even te kijken naar de verdeling over de fases. Zoals je zegt was "Alles uit" terwijl er maar 1 fase van de hoofdzekeringen uit was. Dit zou betekenen dat je in huis nog steeds maar 1 fase gebruikt, en dat lijkt me niet echt handig.