Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een 3x25A aansluiting aangevraagd. 18 januari komt Leander de boel voorbereiden. De electricien kan daarna zijn ding doen. Maar wat moet hij gaan doen?

Ik heb geen garage en wil zo gemakkelijk mogelijk kunnen laden. Ik heb gedacht aan een extra "Mobile connector", ofwel originele laadkabel. Zo kan ik 1 kabel in de auto laten en 1 kabel in een kast (of iets dergelijks?) aan de buitenmuur hangen.

Een andere optie is de wall connector, maar ik weet niet of deze buiten kan hangen.

En zijn er manieren om het ontkoppelen (door bijvoorbeeld een dronken grapjas) te voorkomen? Ontkoppelen aan de stopcontact kant bedoel ik dan.

Erg benieuwd naar jullie kennis/ervaringen!
 
Met een 3x25A aansluiting geeft een SMART-lader wel een meerwaarde. Zo moet je geen marge hanteren bij het instellen van de maximale laadstroom en kan je bijgevolg steeds aan maximum vermogen laden.
Maar inderdaad, met de standaardlader verbruik je 3x16A en houd je nog 9A of 2 kW per fase over. Dat zal - bijna altijd- volstaan.
 
Heeft iemand de wall connector al langere tijd buiten hangen?

Ik heb de mobile connector al drie jaar buiten hangen, onder een carport. Met blauwe stekker; laadt aan een goeie 30 km/uur. Plaatsing leiding/zekering/stekker heeft me 50 EUR of zo gekost. Ik neem 'm mee op vakantie (een tweede mobile connector heb je daarvoor echt niet nodig).

Enig probleem is dat je laadtijd moet instellen in functie van verbruik huishouden (als je netwerk niet houdt van tegelijk Tesla, vaatwas, wasmachine en droogkast van stroom te voorzien) maar dat is niet anders met een Tesla Wall Connecter, denk ik. Om die reden overweeg ik wel een "slimme" lader, zoals Fivari er een maakt, die eerst meet wat het huishouden aan 't verbruiken is en in functie daarvan beslist hoeveel stroom de wagen mag hebben. Dat wordt natuurlijk nog belangrijker als de Model 3 eraan komt, en er dus onder de carport twee EV's stroom zullen willen.
 
  • Informative
Reactions: GeekfromFRL
Zelf heb ik op de oprit een doodnormaal simpel 16A paaltje (3,7kw)
Voor velen zal dit weinig lijken, maar dit is toch voldoende om er elke nacht 180km bereik bij te voegen (12 uur laden aan 15km/uur)
In 99% van de gevallen volstaat dit voor mijn dagelijks gebruik.
Enkel wie dagelijks meer dan 180km rijdt zal hier niet mee toekomen na een nachtje laden.
In nood zet ik hem even binnen in mijn garage en gebruik ik de UMC ( 11kw), maar zeer zelden.
 
  • Like
Reactions: UnderdogNLD
Zelf heb ik op de oprit een doodnormaal simpel 16A paaltje (3,7kw)
Voor velen zal dit weinig lijken, maar dit is toch voldoende om er elke nacht 180km bereik bij te voegen (12 uur laden aan 15km/uur)
In 99% van de gevallen volstaat dit voor mijn dagelijks gebruik.
Enkel wie dagelijks meer dan 180km rijdt zal hier niet mee toekomen na een nachtje laden.
In nood zet ik hem even binnen in mijn garage en gebruik ik de UMC ( 11kw), maar zeer zelden.

Inderdaad, hier bij mij thuis ook een kabeltje van 2 meter getrokken naar de elektriciteitskast en een blauwe Mennekes stekker er op. Heb 230V en 32Ampere. Heeft me amper 25 euro gekost en is voldoende voor mij. Ik kan hiermee opladen aan 33km per uur. Mijn 60kw model S is hiermee altijd vol 's ochtends.

Uiteindelijk nog een extra kWh metertje in de elektriciteitskast gezet om mijn verbruik te kunnen uitlezen (en doorrekenen aan de firma). Deze was met 110 euro nog het duurste van de hele installatie :)
 
Ik heb een Tesla Wall Connector met een Maxem van cohere.eu in de meterkast. Met kWh meter kost dit ong. 850 euro maar dat heb je in een jaar terug tegen de meerprijs van een zwaardere aansluiting.

Maxem print een verbruikslijst uit die je kan gebruiken voor je zakelijke declaratie, Ik heb hem nu hangen, en heb er al plezier van zonder de auto. Ze gaan ook een warmtepomp regelen, dus eerst de stroom naar de auto reduceren en dan de warmtepomp terugregelen.

Voordeel is dat je nooit hoeft na te denken of niet toevallig een grote verbruiker aanstaat en daarmee je hoofdzekering eruit vliegt. De toekomstige combi met de warmtepomp (11kW piek) gaf voor mij de doorslag.
 
In feite kun je volstaan met een Wallcharger. Die kan rustig buiten worden gehangen. Er hangen er een paar duizend wereldwijd. Deze kosten iets van 562 (2,5 meter kabel als dat past) of 619 € (7,5 meter kabel), inclusief BTW.
Deze kan door elke electriciën worden aangesloten.
Dan kun je elf Kw laden en verbruikt dan 3 x 16 A en houdt 3 x 9 A over. Maar in de praktijk zul je een vast tijdstip kiezen in de nacht zodat hij nooit met andere grootverbruikers tegelijk aan staat. En anders is het even een kwestie van opletten, maar hier nog nooit een issue geweest.
Je hebt dan de mooiste oplossing, met vaste kabel, tegen heel schappelijke kosten.
 
  • Like
Reactions: GeekfromFRL
Ik heb een Tesla Wall Connector met een Maxem van cohere.eu in de meterkast. Met kWh meter kost dit ong. 850 euro maar dat heb je in een jaar terug tegen de meerprijs van een zwaardere aansluiting.

Maxem print een verbruikslijst uit die je kan gebruiken voor je zakelijke declaratie, Ik heb hem nu hangen, en heb er al plezier van zonder de auto. Ze gaan ook een warmtepomp regelen, dus eerst de stroom naar de auto reduceren en dan de warmtepomp terugregelen.

Voordeel is dat je nooit hoeft na te denken of niet toevallig een grote verbruiker aanstaat en daarmee je hoofdzekering eruit vliegt. De toekomstige combi met de warmtepomp (11kW piek) gaf voor mij de doorslag.
In een - grote - particuliere woning is n.m.m. vrijwel nooit een zwaardere aansluiting dan 3x25 A nodig. Mits je geen zwembad of andere extreme stroomverbruikers hebt.
Een warmtepomp neemt toch geen 11 kW? Bij ons staat een 3 kW warmtepomp. Deze houdt ons 1.300 m3 grote huis heerlijk warm, maakt warm water voor de douche en maakt ook het warme water voor de wasmachine.
Een modulerende warmtepomp is nog geen gemeengoed. Het is dan ook de vraag of de flink hogere meerprijs van een modulerende warmtepomp gaat renderen. De Maxem kan ook het laden van de Tesla beperken als een niet-modulerende warmtepomp aanslaat.
 
In veel landen, waaronder Luxemburg en delen van Duitsland, is de minimumaansluiting al tientallen jaren 3x40A. 3x25A bestaat gewoon niet. Dus het is maar hoe je het bekijkt, maar ik ben in elk geval blij dat we zo'n aansluiting hebben.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Welke chargers hebben eigenlijk een app om op afstand (ook als je elders bent) toegang te hebben tot de wallcharger? Om het verbruik te controleren, een timer in te stellen of het laden te starten/stoppen? Dus een RJ45 of Wifi aansluiting is vereist.

SmartEVSE kan dat blijkbaar niet.