Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Groupbuy 19" Turbine Velgen (T Sportsline)

This site may earn commission on affiliate links.
Dank je wel voor het delen van je ervaringen. Hoef ik het zelf niet meer uit te vogelen. Maar in hoeverre komen de 245/45 R19 banden nog over de velg als velgbescherming?

Nu de Michelin PA4 in maat 245/45 R19 en 255/45 R19 op mijn T-Sportline velgen zijn gemonteerd kan ik wat info delen.

De 255 heeft dus een betere score qua verbruik (C vs E) en is iets goedkoper dan de 245. Mogelijk heeft dat ook met de snelheidsindex te maken (W voor de 245 en V voor de 255). Bij winterbanden mag je 1 niveau onder de snelheidsindex van je wagen gaan dus V (240 km/u) mag voor een Model S.

Voor grip hebben ze beide een C en qua geluid 70 dB voor de 245 en 71 dB voor de 255.
Ik heb met een schuifpasser ook eens de profieldiepte gemeten en bij de 245 bedraagt die 8 mm en bij de 255 8,4 mm.

Qua gewicht is er een verschil van 1,3 Kg. Een T-Sportline velg met een PA4 in maat 255 weegt 26,9 Kg en in maat 245 is dit 25,6 Kg. Wanneer ik mijn 21" wielen met Michelin PS2 van de wagen haal ga ik deze ook wegen. In principe zouden de 19" lichter moeten zijn.

De velgrandbescherming dan... De 255 komt 8 mm voorbij de T-Sportline velgrand en de 245 4 mm. Eigenlijk stelt die 4 mm niets voor.

En nu de foto's want een foto zegt meer dan woorden.

Profiel PA4 245/45 R19
Profiel Michelin PA4 245 45 R19.jpg


Profiel PA4 255/45 R19
Profiel Michelin PA4 255 45 R19.jpg


Velgrandbescherming PA4 245/45 R19
Velgrandbescherming Michelin PA4 245 45 R19.jpg


Velgrandbescherming PA4 255/45 R19
Velgrandbescherming Michelin PA4 255 45 R19.jpg


De TPMS sensoren die ik heb gemonteerd zijn universele van CUB type 62U003 en programmeerd voor de 2de generatie sensoren van Tesla. Ik heb zwarte ALU ventielen op de donkergrijze T-Sportlines. De ventielen moeten met 2 Nm vastgezet worden op de sensoren en met 4 Nm op de velgen.
 
Nu de T-Sportline wielen onder de auto zitten, heb ik hun gewicht eens kunnen vergelijken met die van de Tesla 21" Turbine wielen.
Ik heb een staggered setup (zowel in de zomer als in de winter).

Achteraan
Turbine met PS2 265/35 R21 weegt 28,1 kg
T-Sportline met PA4 255/45 R19 weegt 26,9 kg

Vooraan
Turbine met PS2 245/35 R21 weegt 26,5 kg
T-Sportline met PA4 245/45 R19 weegt 25,6 kg

Het globaal verschil is dus -4,2 kg.
 
Over gemonteerde banden gesproken... Ik heb de T-Sportlines staggered gemonteerd met 255 achteraan en 245 vooraan. Voor diegenen die vooraf willen weten wat dit geeft naar spoorbreedte en exacte locatie van de banden tov de standaard velgen, is dit een heel leuke site: Online Wheel and Tyre Fitment Calculator. Offset, Tyre Stretch and Speedo Error | Will They Fit

De gegevens van mijn standaard 21" achterwielen zijn ingevuld samen met mijn 19" T-Sportline setup. Aan de rechterkant kan je mooi zien hoe de velgen en banden zich tov mekaar verhouden:

Wheel comparison.jpg
 
Ik ben ook geïnteresseerd. Tesla zelf kan mij (voorlopig)geen velgen leveren en ik heb dus terugbetaling van mijn betaling gevraagd(reeds in juni betaald!) Mijn Tesla heeft titanium kleur. Mijn jongste zoon wil absoluut de mat zwarte. Zelf zou ik eerder voor de donker grijze opteren. Iemand suggesties?
 
Over gemonteerde banden gesproken... Ik heb de T-Sportlines staggered gemonteerd met 255 achteraan en 245 vooraan. Voor diegenen die vooraf willen weten wat dit geeft naar spoorbreedte en exacte locatie van de banden tov de standaard velgen, is dit een heel leuke site: Online Wheel and Tyre Fitment Calculator. Offset, Tyre Stretch and Speedo Error | Will They Fit

De gegevens van mijn standaard 21" achterwielen zijn ingevuld samen met mijn 19" T-Sportline setup. Aan de rechterkant kan je mooi zien hoe de velgen en banden zich tov mekaar verhouden:

View attachment 103414

Gaat staggered trouwens niet enkel met achterwiel aandrijving? Bij AWD is dat niet aangeraden hoorde ik gisteren.