Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Groupbuy 19" Turbine Velgen (T Sportsline)

This site may earn commission on affiliate links.
Of 255/45/19 gezien de velg van T-Sportline ietsje breder is dan de standaard 19" velg van Tesla.
Maar wel opletten hiermee want 255 banden rubben vooraan bij volledige stuuruitslag dus deze enkel achteraan monteren als je geen issues wil.

Mijn T Sportsline velgjes zijn, als het goed is, ook onderweg volgens Fedex en dan wordt het inderdaad tijd om naar wat zwarte winterbandjes te gaan uitkijken.
Hierbij heeft het toch mijn voorkeur om voor de 255 brede bandjes te gaan om ook stoeprandschade zoveel mogelijk te voorkomen, en ook zo dat er ook nog sneeuwkettingen om heen gaan.
Maar na (ook) het hele velgen en banden draadje zo'n beetje gelezen te hebben, heeft men al ervaring om dat aanlopen op te lossen door de wielkast wat warm te maken met een verfbrander en deze wat uit te kloppen zodat het aanlopen bij een maximale uitslag voorkomen wordt.

Mijn vraag is nu of dat aanlopen voor, bij een maximale uitslag, inderdaad goed te verhelpen is zoals omschreven?
Want dan opteer ik toch voor zowel voor als achter de 255/45 R19 winterbanden, bijvoorbeeld de Pireli Winter SottoZero 3.
Deze heeft als nadeel dat hij alleen wat lawaaiiger (73dB) en een paar tientjes duurder is, in vergelijking met de Goodyear UtraGrip 8 Performance (68dB), maar dan hou ik hopelijk wel mijn velg netjes (hoop ik).
Het rolgeluid is op te lossen door gewoon het geluidsysteem in de auto wat harder te zetten.
 
Hierbij heeft het toch mijn voorkeur om voor de 255 brede bandjes te gaan om ook stoeprandschade zoveel mogelijk te voorkomen, en ook zo dat er ook nog sneeuwkettingen om heen gaan.

Inderdaad

Maar na (ook) het hele velgen en banden draadje zo'n beetje gelezen te hebben, heeft men al ervaring om dat aanlopen op te lossen door de wielkast wat warm te maken met een verfbrander en deze wat uit te kloppen zodat het aanlopen bij een maximale uitslag voorkomen wordt. Mijn vraag is nu of dat aanlopen voor, bij een maximale uitslag, inderdaad goed te verhelpen is zoals omschreven?

Dat is het probleem, bij sommige wagens lukt dit en bij sommige niet. Heel vervelend dat je hierover dus geen zekerheid krijgt zonder het zelf te proberen.
Maar... de rubbing is enkel bij volledige stuuruitslag en in principe enkel bij achteruit rijden. Dat is dus behoorlijk relatief. Er zijn mensen die er gewoon mee rijden en verder niets doen behalve er rekening mee houden.

Want dan opteer ik toch voor zowel voor als achter de 255/45 R19 winterbanden, bijvoorbeeld de Pireli Winter SottoZero 3.
Deze heeft als nadeel dat hij alleen wat lawaaiiger (73dB) en een paar tientjes duurder is, in vergelijking met de Goodyear UtraGrip 8 Performance (68dB), maar dan hou ik hopelijk wel mijn velg netjes (hoop ik).Het rolgeluid is op te lossen door gewoon het geluidsysteem in de auto wat harder te zetten.

Ik heb gekozen voor de Michelin PA4, die is 71 dB en C C voor verbruik en grip op nat wegdek. Ik zweer bij Michelin banden voor een performance wagen al heb ik veel goeds gehoord van Yokohama van de semi-professionele piloot tijdens de track day.
 
Ik heb ook de PA4's van Michelin geprobeerd. Heb nu 2 reserve banden op voorraad:rolleyes:. Het officiële schadeherstelbedrijf van Tesla is er 2 dagen mee bezig geweest (wel voor mijn rekening). Het lukte niet. Ze wilden nog proberen om de voorbumper iets verder naar voren te plaatsen om meer ruimte te creëren maar dat ging me te ver. Heb nu voor 2 hele stille Dunlopjes voor de winterset.
 
Ik heb ook de PA4's van Michelin geprobeerd. Heb nu 2 reserve banden op voorraad:rolleyes:. Het officiële schadeherstelbedrijf van Tesla is er 2 dagen mee bezig geweest (wel voor mijn rekening). Het lukte niet. Ze wilden nog proberen om de voorbumper iets verder naar voren te plaatsen om meer ruimte te creëren maar dat ging me te ver. Heb nu voor 2 hele stille Dunlopjes voor de winterset.

Helemaal volgen kan ik niet. Begrijp ik goed dat het bij jouw met 4 x 255 niet gelukt is? Ondanks de aanpassingen door Tesla? En je nu een smallere maat er voor op heb liggen?
 
245 is de standaard maat voor deze velg. De velg kan 255 hebben. Om precies jou reden wilde ik ook een maatje breder proberen. Omdat een Tesla met onbeschadigde 21" velgen zeer zeldzaam is(ik heb er één:smile:). Doordat de 19" velg sowieso al meer rubber heeft, hogere wang, wordt de kans op beschadigingen al wat beperkt. Bij de 21" steekt de velg buiten de band. Ik mis de Topview optie van mijn vorige wagen daarom ook enorm.

Er zijn er ook die Alloygators plaatsen ter bescherming en daar gelukkig mee zijn. Ik heb ze na 1 dag verwijderd.
 
Dank je wel voor jullie antwoorden. Zal het eens gaan overwegen en ook nog eens gaan overleggen met mijn bandenleverancier wat zijn advies is. Hij weet nog weinig of niets van Tesla als BMW tuner, maar dan kan hij dat mooi nu voor mij leren. Hij moet tenslotte ergens beginnen :wink:. Het was sowieso al een zwarte dag voor hem toen ik vertelde dat ik een Tesla besteld had.

En ja, met de BMW heb ik ook de Topview optie en dat werkt inderdaad goed met inparkeren. Maar met inrijden van krappe garages, heb ik het toch niet geheel voor elkaar gekregen om mijn huidige 21" velgjes schadevrij te houden helaas. Ze moeten elk jaar wel gerepareerd worden. Wilde dat nu dus eens anders doen want ik erger me er dood aan dat ik er steeds weer mee rond rij ondanks dat ik het echt wel wil voorkomen.

Als ik dan straks mijn winterwielen voor elkaar heb, de grijze T Sportsline velgen, dan me me maar eens druk gaan maken wat ik er voor de zomer onder ga leggen. Zit al voorzichtig te dubben tussen de 19" of 20". Maar ook daar wil ik weer de oplossing dat ook de zomerwielen schade vrij blijven als het even kan. Misschien, als de 19" T Sportline velgjes van de winter bevallen, dat ik tegen die tijd wel weer mee wil doen met een eventuele volgende groupsbuy, maar dan voor de zilvere.

Erwin, jij nog bedankt voor de inspanningen voor het regelen van deze groupsbuy. Ik heb gisteren ook de melding van FedEx ontvangen met een ETA.
 
Last edited:
Is er nog behoefte aan een groupbuy dit jaar. Met de winter in aantocht kan ik me voorstellen dat er mensen op zoek zij naar een wintervelg.

Dag Erwin, Ik wacht even om te zien hoe ze bevallen in de winter. Over de winter maar een bekijken wat we eronder schroeven voor de zomer. Als de 19" TSportline goed bevallen, zou het wel eens kunnen zijn dat ik nog een setje zilveren wil. Maar, dat besluit duw ik nog even voor me uit. Eerst maar eens wachten totdat ik er eerst maar eens mee kan gaan rijden. Vooralsnog ben ik nog wachtende...