Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanschaf/Lease gebruikte Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allen,

Ik zal me kort introduceren, ik ben Robert, op zoek naar een gebruikte MS, maar ben niet helemaal zeker van kosten voor zaken als onderhoud en reparaties.
Heel in t kort, ik zoek een MS met een lease constructie. status van de MS, doorgaans 7 tot 10 jaar oud en tussen de 150 en 200K op de klok. Nu krijg ik van de verschillende aanbieders te horen dat ik voor onderhoud niet hoef te rekenen op hoge kosten, het is een EV dus dat rijdt bijna gratis. Toch lees ik her en der wel andere verhalen, zeker als de MS'en wat ouder worden. Verbazing wordt nog hoger als ik zie dat private lease de maandlasten vrijwel gelijk zijn, met dien verstande dat je dan een MS uit 2018 kan krijgen tegen gelijke kosten als de 2014 MS in de financial lease en dat je dan na 60 maanden weer zonder auto zit.

Wat is wijsheid en wat is waar.
 
Ik heb altijd het adagium: "Als je de auto nieuw niet kan betalen, dan kan je hem als occasion niet onderhouden.". Een EV heeft inderdaad geen oliewissels nodig, maar dat is dan zo ongeveer ook het enige verschil. Aan de rest kan er genoeg kapot en vooral de S/X zijn niet altijd de meest betrouwbare auto's. Wel merk ik dat als de kinderziektes er uit zijn, dat het dan wel gaat. Maar als er wat kapot gaat, dan is het duur. Daarbij zijn de prijzen van tweedehands Model S uit die bouwjaren hoog (vanwege free SUC). Dat loont enkel als je veel rijdt.

Een Model S is een complexe auto met veel techniek. Vanaf 8 jaar is de garantie op de aandrijflijn er af en reparatie aan accu/motor is zeer prijzig. Maar niet enkel de aandrijflijn is duur, want de auto heeft ook een airconditioning die zwaar belast wordt i.v.m. koeling van het accupakket. De airco-compressor van een S/X krijgt het zwaarder voor de kiezen dan in een normale auto. Ook hebben veel S-en luchtvering en hier zijn ook reparaties duur. Een 8 jaar oude auto is meestal WA verzekerd en schade aan een S is duur. Ook het onderstel is niet vrij van problemen. De auto is zwaar en snel en dat vergt veel van het onderstel. Ook vreet de auto banden -tenzij je heel erg eco rijdt- en die banden zijn stevig aan de prijs.

De Model S is een heerlijke auto, maar ik zou niet gauw aan een onbekende Model S beginnen waar alle garantie al vanaf is. Als je de historie kent, dan zou ik het nog overwegen. Reserveer in ieder geval ook budget voor onderhoud.
 
De Model S en X hebben inderdaad minder ogenschijnlijke onderhoudskosten omdat ze elektrisch zijn, maar daarnaast kost het regulier onderhoud (banden, remmen, ophanging, alles wat nog kapot kan gaan) natuurlijk wat je verwacht van een auto met een nieuwprijs van voorbij de 100K.

Toen ik de omvormer moest vervangen door een defecte fase en ik een factuur kreeg van 2,7K was ik niet verbaasd. Mijn BMW die ik tevoren had, tikte onderhoudskosten aan van 1K per keer, en tot 7K voor een probleem met de sensoren.
 
Er zijn hier op het forum wat veelrijders die al behoorlijke kilometerstanden op hun model S hebben gemaakt.
Soms ook nog met heel beperkte onderhoudskosten.

Echter, als je gaat kijken naar tweedehands Model S'en met 1,5 a 2 ton ervaring op de teller dan lijkt mij jaarlijks 2500 tot 3000 euro reserveren voor onderhoud wel verstandig. Hangt vanzelfsprekend voor een deel af hoeveel je ermee rijdt. Je gaat jaren hebben die meevallen en je niets of bijna niets kosten maar je kan ook zomaar een heel battery pack mogen laten vervangen/reviseren (rond de 10k volgens mij).
 
  • Like
Reactions: HuubMattijssen
Ik zou geen Model S buiten de garantie aandurven, eerlijk gezegd, als ik zelf de onderhoudskosten moest betalen. Een deurgreep is overzichtelijk, wat onderdelen van de ophanging ook nog wel betaalbaar, maar accu, lader en aandrijflijn kunnen er qua kosten flink inhakken.
ik zou eens denken over een nieuwe 3 of Y, eerlijk gezegd.
 
Als eerste, dank voor jullie reacties. Ik heb door jullie reacties confirmatie gekregen van mijn vermoedens, goed om te horen.
Ik zal me de komende maanden gaan verdiepen in private lease, daar ik binnen die constructie in ieder geval niet de lasten zal hoeven dragen van dergelijke kosten.
 
Veel is hier nu al geschreven over de model S met onderhoudshistorie. Je kan het helaas verkeerd treffen maar de andere zijde van de munt is er ook. Er zijn veel rijders met veel km's en weinig problemen.
Mijn MS heeft wel een aantal issues gehad, maar circa 4100 euro voor onderhoud met circa 170.000 km en 5 jaar rij plezier vind ik een hele goed auto. Dat heeft geen enkele van de voorgangers waar kunnen maken.
Wat is er gedaan:
- Parkeerrem
- 12V accu
- draagarmen voor
- ruitenwisservloeistofpompje
- stuurhuis (iShaft)
- airco service
- koplampen
- eMMC (garantie)

Bij elkaar bijna 4100 euro.


 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik heb mijn leasemij gevraagd of ik mijn model S na looptijd van full operational lease kan overnemen als private lease.. offerte was 1400 euro incl btw per maand.
belachelijk bedrag imo, en dan kan je beter een nieuwe model 3 of Y kopen, evt met financiering
Je geeft niet aan wat je kilometrage is en hoe lang je de auto wilt leasen. Dat maakt natuurlijk ook nogal wat uit voor het bedrag. Overigens vind ik een Model 3/Y een significant mindere auto dan een 2018 Model S. Wellicht goed genoeg, maar het is niet eerlijk om ze zo naast elkaar te zetten (IMHO).

Ik heb begrepen dat veel leasemaatschappijen ook gebruik maken van de terugkoopregeling van Tesla. Dus de prijs die jij voor je Model S betaalt zal minstens zo hoog zijn als wat Tesla er voor biedt. Tesla biedt ongeveer €37.500 (incl. BTW) voor jouw Model S verwacht ik (ik had dezelfde en dat was bij mij het bedrag). Tel daarbij de kosten voor financiering (gestegen rente) en de onzekere kosten voor onderhoud en restwaarde. Ik sta niet heel raar te kijken van dat bedrag. Ze willen er natuurlijk ook nog wat aan verdienen...
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Naar ik het begrijp gaat de MRB 125 euro zijn in 2026, in 2025 dan 31,75 euro. Zoals ik het begrijp gaan we het tarief voor een in gewicht vergelijkbare benzine auto betalen. In mijn geval gaat het om 17.500 km per jaar, dus 1400 euro voor 30K is fors, zeker als je dan niet gratis kan laden.
 
Ik heb nog even een vraag van praktische aard, ik ben gewend om mijn 2din radioscherm altijd op zwart scherm te zetten als ik 's nachts rijd, kan dat met het grote scherm in een Model S ook? Ik snap dat sommige functies dan niet direct toegankelijk zullen zijn, maar ben dus benieuwd of het mogelijk is, ik heb namelijk overgevoelige ogen.
 
Niks standaard, maar je kan het scherm manueel dimmen, of op screen cleaning mode zetten. Ik weet niet of die mode ook werkt als je aan het rijden bent.

Kijk ook eens na of je dag/nachtmodus hebt ingesteld, waarbij automatisch de achtergrondkleuren donker worden.

 
Niks standaard, maar je kan het scherm manueel dimmen, of op screen cleaning mode zetten. Ik weet niet of die mode ook werkt als je aan het rijden bent.

Kijk ook eens na of je dag/nachtmodus hebt ingesteld, waarbij automatisch de achtergrondkleuren donker worden.

IK heb de MS nog niet in bezit, ik ben me nu nog aan het informeren.