Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Free SuC behouden als je zelf de auto houdt

This site may earn commission on affiliate links.
Ik overweeg om mijn Model S (75D, september 2018) naar privé te halen. Met een eenmanszaak staat de auto al op mijn naam en je mag de auto niet zonder bijzondere voorwaaren naar privé halen. De gangbare route is om de auto te verkopen en meteen weer terug te kopen (link). Dan ben aan het einde van de dag de derde eigenaar en is de auto twee keer overgeschreven. Voor een BV kan je de auto gewoon direct naar jezelf verkopen. In beide gevallen moet je een redelijke prijs hanteren die je kan onderbouwen.

Als Tesla enkel kijkt of de auto op hetzelfde account blijft, dan kijken ze dus niet naar de RDW registraties. Maar dat geeft ook weer andere problemen voor Tesla, want je kan je account gewoon bij de verkoop overdragen (als je zelf geen Tesla meer hebt). Gewoon inloggegevens meegeven en klaar ben je. Die gebruiker wijzigt het wachtwoord een keer en klaar ben je. Als verkoper kan je denk ik flink meer krijgen als je gratis laden kan aanbieden, dus de incentive voor verkoper en koper is groot. Kijken ze bijvoorbeeld naar het aanpassen van je e-mailadres, dan zou dat problemen opleveren voor de berijder als die van e-mailadres veranderd.

Tesla kan gewoon regelmatig voor alle auto's even de RDW gegevens opvragen en de laatste registratie-datum checken. Als die veranderd, dan vervalt meteen gratis superchargen. Dat is een 100% veilige oplossing, maar het enige nadeel is dat Tesla in elk land zo'n koppeling zou moeten maken. In Nederland kan dat absoluut uit, want daar deelt iedereen massaal accounts (kijk bijv. naar Netflix) en zijn er veel auto's verkocht met free charging voor de eerste eigenaar.

Ik zou dus wel eens willen lezen dat iemand (recent) een Tesla met gratis laden (voor eerste eigenaar) heeft overgeschreven, maar toch free supercharging heeft behouden.

DISCLAIMER: Ik wil zeker niet aanzetten tot illegale praktijken. Het verkopen van de auto naar mijzelf zie ik nu niet echt als het overdagen van de auto. De enige reden voor de verkoop/terugkoop is vanwege een fiscale reden. Anders zou ik de auto gewoon op naam laten staan, maar dat mag dus helaas niet. Ik zou in dit topic dan ook graag het willen hebben over de procedure die Tesla intern hanteert voor het detecteren van het afschakelen van free superchargen.
 
Ik overweeg om mijn Model S (75D, september 2018) naar privé te halen. Met een eenmanszaak staat de auto al op mijn naam en je mag de auto niet zonder bijzondere voorwaaren naar privé halen. De gangbare route is om de auto te verkopen en meteen weer terug te kopen (link). Dan ben aan het einde van de dag de derde eigenaar en is de auto twee keer overgeschreven. Voor een BV kan je de auto gewoon direct naar jezelf verkopen. In beide gevallen moet je een redelijke prijs hanteren die je kan onderbouwen.

Als Tesla enkel kijkt of de auto op hetzelfde account blijft, dan kijken ze dus niet naar de RDW registraties. Maar dat geeft ook weer andere problemen voor Tesla, want je kan je account gewoon bij de verkoop overdragen (als je zelf geen Tesla meer hebt). Gewoon inloggegevens meegeven en klaar ben je. Die gebruiker wijzigt het wachtwoord een keer en klaar ben je. Als verkoper kan je denk ik flink meer krijgen als je gratis laden kan aanbieden, dus de incentive voor verkoper en koper is groot. Kijken ze bijvoorbeeld naar het aanpassen van je e-mailadres, dan zou dat problemen opleveren voor de berijder als die van e-mailadres veranderd.

Tesla kan gewoon regelmatig voor alle auto's even de RDW gegevens opvragen en de laatste registratie-datum checken. Als die veranderd, dan vervalt meteen gratis superchargen. Dat is een 100% veilige oplossing, maar het enige nadeel is dat Tesla in elk land zo'n koppeling zou moeten maken. In Nederland kan dat absoluut uit, want daar deelt iedereen massaal accounts (kijk bijv. naar Netflix) en zijn er veel auto's verkocht met free charging voor de eerste eigenaar.

Ik zou dus wel eens willen lezen dat iemand (recent) een Tesla met gratis laden (voor eerste eigenaar) heeft overgeschreven, maar toch free supercharging heeft behouden.

DISCLAIMER: Ik wil zeker niet aanzetten tot illegale praktijken. Het verkopen van de auto naar mijzelf zie ik nu niet echt als het overdagen van de auto. De enige reden voor de verkoop/terugkoop is vanwege een fiscale reden. Anders zou ik de auto gewoon op naam laten staan, maar dat mag dus helaas niet. Ik zou in dit topic dan ook graag het willen hebben over de procedure die Tesla intern hanteert voor het detecteren van het afschakelen van free superchargen.

Draadje is hierboven al gedeeld maar wij hebben de X al twee overgeschreven:

Eerste keer van eenmanszaak naar BV, en vervolgens van BV naar privé. Bij het RDW zie je dus drie eigenaren staan, twee keer particulier en één keer zakelijk.

Géén gevolgen voor free SC. Zolang de app niet overgeschreven wordt en zolang de onderliggende eigenaar niet veranderd is er niks aan de hand.

@Maarten heeft nog wel een interessante constructie als je een BV hebt in ruil voor een goede fles 😉

Bij een eenmanszaak liggen de zaken weer anders maar daar weet ik het fijne niet van.
 

Geen factcheck gedaan ;)
 
Ik overweeg om mijn Model S (75D, september 2018) naar privé te halen. Met een eenmanszaak staat de auto al op mijn naam en je mag de auto niet zonder bijzondere voorwaaren naar privé halen. De gangbare route is om de auto te verkopen en meteen weer terug te kopen (link). Dan ben aan het einde van de dag de derde eigenaar en is de auto twee keer overgeschreven. Voor een BV kan je de auto gewoon direct naar jezelf verkopen. In beide gevallen moet je een redelijke prijs hanteren die je kan onderbouwen.

Als Tesla enkel kijkt of de auto op hetzelfde account blijft, dan kijken ze dus niet naar de RDW registraties. Maar dat geeft ook weer andere problemen voor Tesla, want je kan je account gewoon bij de verkoop overdragen (als je zelf geen Tesla meer hebt). Gewoon inloggegevens meegeven en klaar ben je. Die gebruiker wijzigt het wachtwoord een keer en klaar ben je. Als verkoper kan je denk ik flink meer krijgen als je gratis laden kan aanbieden, dus de incentive voor verkoper en koper is groot. Kijken ze bijvoorbeeld naar het aanpassen van je e-mailadres, dan zou dat problemen opleveren voor de berijder als die van e-mailadres veranderd.

Tesla kan gewoon regelmatig voor alle auto's even de RDW gegevens opvragen en de laatste registratie-datum checken. Als die veranderd, dan vervalt meteen gratis superchargen. Dat is een 100% veilige oplossing, maar het enige nadeel is dat Tesla in elk land zo'n koppeling zou moeten maken. In Nederland kan dat absoluut uit, want daar deelt iedereen massaal accounts (kijk bijv. naar Netflix) en zijn er veel auto's verkocht met free charging voor de eerste eigenaar.

Ik zou dus wel eens willen lezen dat iemand (recent) een Tesla met gratis laden (voor eerste eigenaar) heeft overgeschreven, maar toch free supercharging heeft behouden.

DISCLAIMER: Ik wil zeker niet aanzetten tot illegale praktijken. Het verkopen van de auto naar mijzelf zie ik nu niet echt als het overdagen van de auto. De enige reden voor de verkoop/terugkoop is vanwege een fiscale reden. Anders zou ik de auto gewoon op naam laten staan, maar dat mag dus helaas niet. Ik zou in dit topic dan ook graag het willen hebben over de procedure die Tesla intern hanteert voor het detecteren van het afschakelen van free superchargen.
Even met je belasting inspecteur praten en daarna schriftelijk bevestigen zo is mijn youngtimer van prive naar zakelijk gegaan zonder problemen. Ik doe wel mijn best om de 10% van de kilometers zakelijk te rijden. :cool:
 
Ik heb mijn S eind 2022 overgeschreven van mijn BV naar prive. Gratis SuC werkt nog steeds.
Dit is mij ook bij de aanschaf in 2018 toegezegd door Tesla. Zij gaven aan dat er alleen gekeken wordt naar het e-mail adres.

Je geeft in je OP aan dat je het account gewoon "mee kunt geven". In praktijk is dat natuurlijk niet zo makkelijk. Die persoon kan dan immers ook zijn wachtwoord niet vergeten, want een password reset komt dan toch weer bij mijn e-mail adres uit. Ook iemand met meerdere Tesla producten kan dit niet doen (powerwall, meerdere auto's, etc). Ook facturen en dergelijke van Tesla Service komen dan op een verkeerde naam. Lijkt me allemaal niet ideaal.
 
  • Like
Reactions: bugboy