Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Trip Planner is (nog) te primitief.

This site may earn commission on affiliate links.
Dadelijk proef op de som. In Hengersberg huis ingetypt en de route die ikzelf ook zou kiezen staat er nu, dus Regensburg, Gramschatzerwald en Mogendorf. Laadtijden lijken wat kort maar ik zie wel.

Laadtijden om bijv. van Zevenaar naar Mogendorf te komen zijn onder minder goede omstandigheden absoluut te kort. Na de helft van de afstand de snelheid moeten verlagen van 120 km/u naar 100 tot 110 km/u. De laatste kilometers met 90 km/u en met 2 km resterend aangekomen. Het was regenachtig en vrij koud weer.
 
Laadtijden om bijv. van Zevenaar naar Mogendorf te komen zijn onder minder goede omstandigheden absoluut te kort. Na de helft van de afstand de snelheid moeten verlagen van 120 km/u naar 100 tot 110 km/u. De laatste kilometers met 90 km/u en met 2 km resterend aangekomen. Het was regenachtig en vrij koud weer.

De snelheid is de bepalende factor (naast pittige weersomstandigheden). Ik heb me al aangeleerd om er nog een procent of 10 bovenop te doen en met het gezin erbij wordt het vanzelf wel 15% :)
 
Vandaag eindelijk de trip planner eens fatsoenlijk kunnen uitproberen op een rit van Enschede naar Anif bij Salzburg. En dat ging eigenlijk vrijwel perfect. Aankomsttijd klopte vrijwel exact, ik kwam uiteindelijk ongeveer 10 minuten eerder aan. Afstanden tussen de SuC's was ook goed, meestal rond de 30 minuten laden, wat ik zelf een prettige lengte van een pauze vind. Langer dan dat is me vaal echt te saai. Snelheid van meestal rond de 130 leek ook wel een goede balans te zijn tussen hoe lang er moest worden geladen en hoe snel de rit zelf gaat.

Verder had ik soms de melding dat ik met -1% lading aan zou komen, maar dat kwam dan verderop wel weer goed (zonder mijn snelheid te verlagen). Veelal was dat na een flink stuk omhoog rijden, dus hij lijkt dat nog niet 100% goed te berekenen dan. Maar uiteindelijk had ik dus telkens ruim voldoende geladen.

Enige rare was dat hij me bij Salzburg ook wilde laten superchargen, om daarna pas naar mijn eindbestemming te gaan. Maar de SuC is juist 4 kilometer verder.

Wat mij ook opviel was dat de navigatie geen rare routes bedacht. Eerst had ik nog wel eens dat hij me een hoofdweg afstuurde, dan een b-weg over en dan weer de hoofdweg op. Maar nu was de route gewoon efficiënt. Het berekenen van de route gaat ook bizar snel, het zal mij niks verbazen als mijn TomTom er 10 keer zo lang over doet.

Al met al een positieve ervaring. Een beetje polijsten en dan is het perfect volgens mij.
 
Ik heb me gisteren echt kostelijk vermaakt met de verschrikkelijk onlogische logica die de software erop na houd:
- Vertrek Uithoorn
- Accu 55% (190km projected range)
- Bestemming SuC Zwolle
- Afstand 123km

1. Vanaf het begin moesten we perse langs SuC Amsterdam
2. Dat heb ik eigenwijs als ik ben niet gedaan.
3. Ik heb geregeld de melding gehad dat ik NU moest opladen aangezien ik NIET bij mijn eindbestemming kon komen
4. tm Nunspeet op de A28 (lees 90km verder) was hij eindelijk slim genoeg om te denken dat we direct naar SuC Zwolle toe konden rijden
5. Helaas...... hij vond het nodig om eerst te laden bij SuC Zwolle, daarna naar SuC Zevenaar, daarna naar SuC Zwolle voor eindbestemming....???!!??!!??
6. Ik had de hoop dat hij wellicht nog tot iets logischere route zal komen, maar aangekomen bij SuC Zwolle moest ik naar Zevenaar om terug te keren naar SuC Zwolle (zie foto)

(ik heb overigens geregeld Bug Report gebruikt. Eens kijken wat er gaat gebeuren)
Zie de foto's voor extra info.

WP_20150525_13_34_02_Pro.jpg

WP_20150525_13_37_45_Pro.jpg

WP_20150525_13_42_00_Pro.jpg

WP_20150525_13_49_44_Pro.jpg

WP_20150525_13_51_34_Pro.jpg

WP_20150525_15_31_37_Pro.jpg

WP_20150525_15_32_04_Pro.jpg

WP_20150525_15_32_13_Pro.jpg

WP_20150525_15_32_25_Pro.jpg
 
Last edited:
Ik had gisteren ook meerdere keer een bug of zelfs een vastloper.
Ik heb die grafiek onder "trip" overigens nog nooit gezien. Nou ben ik ook wel een noob, want pas gisteren ontdekte ik dat met ingedrukt houden van de scroll knop kan kiezen wat er op mijn dash links of rechts zichtbaar is.... :biggrin:
 
Ik heb me gisteren echt kostelijk vermaakt met de verschrikkelijk onlogische logica die de software erop na houd:
- Vertrek Uithoorn
- Accu 55% (190km projected range)
- Bestemming SuC Zwolle
- Afstand 123km

1. Vanaf het begin moesten we perse langs SuC Amsterdam
2. Dat heb ik eigenwijs als ik ben niet gedaan.
3. Ik heb geregeld de melding gehad dat ik NU moest opladen aangezien ik NIET bij mijn eindbestemming kon komen
4. tm Nunspeet op de A28 (lees 90km verder) was hij eindelijk slim genoeg om te denken dat we direct naar SuC Zwolle toe konden rijden
5. Helaas...... hij vond het nodig om eerst te laden bij SuC Zwolle, daarna naar SuC Zevenaar, daarna naar SuC Zwolle voor eindbestemming....???!!??!!??
6. Ik had de hoop dat hij wellicht nog tot iets logischere route zal komen, maar aangekomen bij SuC Zwolle moest ik naar Zevenaar om terug te keren naar SuC Zwolle (zie foto)

(ik heb overigens geregeld Bug Report gebruikt. Eens kijken wat er gaat gebeuren)
Zie de foto's voor extra info.

Tsjonge jonge dat is allemaal wel heel erg knullig, duidelijk zijn er een aantal scenario's over het hoofd gezien of niet getest door het ontwikkelteam. Het voelt allemaal aan als haastwerk, zorgen-dat-het-minimale-maar-voor-de-deadline-in-de-release-zit golden path agile development...

Ze hadden dit beter beperkt kunnen uitrollen bij een rits beta testers en verfijnen, om het dan een kwartaal later pas groot uit te rollen dan zoals het nu is waar we hier gewoon bug reports aan het verzamelen zijn...
 
Tsjonge jonge dat is allemaal wel heel erg knullig, duidelijk zijn er een aantal scenario's over het hoofd gezien of niet getest door het ontwikkelteam. Het voelt allemaal aan als haastwerk, zorgen-dat-het-minimale-maar-voor-de-deadline-in-de-release-zit golden path agile development...

Ze hadden dit beter beperkt kunnen uitrollen bij een rits beta testers en verfijnen, om het dan een kwartaal later pas groot uit te rollen dan zoals het nu is waar we hier gewoon bug reports aan het verzamelen zijn...
Heb net Jerome een email gestuurd met verzoek dit intern naar de verantwoordelijke persoon te sturen ;-). Zou het oprecht zonde vinden als dit in volgende release nog steeds op deze manier (niet) werkt
 
Heb hem vorige week gebruikt om naar Firenze te rijden en ik was er eigenlijk heel blij mee. Tussen de 10-15% extra charge meegenomen dan aangegeven en goed kunnen doorrijden. De navigatie mag nog niet perfect zijn, mijn TomTom kent de SoC van mijn batterij niet en weet ook niet waar er SuC's zijn. Dus voor mij is de Tesla navigatie mijn enige keuze voor lange trips. Als je ziet van waar we komen ben ik heel blij met wat er in 6.2 zit. Maar er kan nog veel verbeterd worden.
 
Dit weekend ben ik heen en weer naar Echternach gereden.
ik had het plan om via Urmond te vertrekken, maar wegens een ongeval met een vrachtwagen ergens in Antwerpen vond de navigatie het beter om in Nijvel te laden. daarna in Luxemburg weer vol geladen en zo naar Echternach. de terugweg via Urmond en Aartselaar.

de tripvoorspeller vindt ik zelfs perfect. Wanneer ik overal iets boven de snelheidslimiet rij, heb ik een afwijking van max. 2% over 200km. Ook heeft hij nergens gekke dingen uitgestoken.
Ben hierover best tevreden.
 
Het wonderlijke is dat het op lange trips goed werkt en zelfs heel nauwkeurig, zij het dat ik de aanbevolen laadtijd zelf wat ruimer neem. Het kan zijn dat de keuze van de SuC niet mijn eerste keuze is zoals bij de keuze om via de A3 of de A6 te rijden naar Neurenberg.

Maar vorige week dinsdag reed ik met mijn schoonouders terug naar Nederland en wilde het met één flinke stop en een heel korte in Urmond (Sindorf bij Kreuz Kerpen fehlt noch) maar zou via A3 Mogendorf niet halen dus zat aan Neuberg te denken als extra toen "hij" mij zei dat ik Waldlaubersheim wel kon halen. Dat was DE oplossing. Dus toen perfect.

Echter, had vorige week afspraak in Den Haag en wilde op weg daarheen pauzeren in Oosterhout, had nog iets van 30 rest over en toen gaf hij alleen maar aan dat ik met een negatieve lading aan zou komen en dacht hij er niet aan om mij in te fluisteren dat ik wel even langs Oosterhout (waar ik op dat moment nog maar een paar kilometer vandaan was) zou kunnen gaan.

Beetje uitersten nog. Zal zeker verder worden verbeterd maar is in basis best goed. Enne, net als bij alle hulpmiddelen, je moet er zelf bij blijven (vandaag op de A28 naar Nijkerk adviseerde hij mij door het centrum van Amersfoort te gaan om mij duistere redenen) en soms zijn wij slimmer hoewel ik ook een paar keer heb vastgesteld dat ik toch maar beter naar de navigatie had kunnen luisteren in plaats van mijn eigen gang te gaan.
 
Version 6.2 (v2.4.236)
- May 23, 2015 (2.4.236)
- Changes to maps to indicate when a supercharger is in/out of range and additional routing options.
- Blind spot warning has been improved to reduce alerts
- Automatic Emergency Braking has been further improved to reduce the impact of an unavoidable frontal collision
- Traffic-aware Cruise Control is now more responsive at higher speeds.
- May 8, 2015 (2.4.213)
- April 27, 2015 (2.4.188)

- 85D : acceleration setting removed from Driving tab

Ik las positieve verhalen van mensen die de laatste versie hebben over dat de Tripplanner nu verbeterd is. Kom maar op met die update! :)
 
Hard nodig, want gisteren reed ik met nog 250 km in de batterij langs de SuC Oosterhout (nog 85 km te gaan tot bestemming) en de Trip Planner wilde perse dat ik een laadstop zou maken. Tot 20 km voorbij de SuC moest ik omkeren om terug te rijden, toen was ik het zat en heb ik hem uitgezet.
 
Zojuist vanuit Ljubljana naar Enschede gereden op de nieuwe versie (in Ljubljana de update geïnstalleerd) en nu was het eigenlijk richting onbruikbaar. De irritantste problemen waren:

* De Tesla had ruim voldoende range om Salzburg te halen vanuit Ljubljana, maar toch werden we langs Villach gestuurd (waar 0 minuten moest worden geladen volgens de tri planner) - dit niet gedaan en handmatig genavigeerd, uiteindelijk zelfs nog een SuC verder kunnen halen door kalm te rijden, dus zelfs Salzburg nog overgeslagen.
* We vertrokken bij een SuC richting een volgende SuC, maar het waaide hard dat stuk, dus volgens de trip planner reden we denk ik iets te onzuinig. Toen werden we doodleuk na +/- 30 km teruggestuurd naar de SuC waar we vandaan kwamen.
* Na te hebben besloten zelf van SuC naar SuC te navigeren, hadden we de volgende vast klaarstaan in de navigatie waar we met 15% charge aan zouden moeten komen. Dus vertrokken, maar er was een kleine omleiding in de weg. We zouden een paar kilometer om moeten, geen probleem, genoeg marge aangehouden. Echter de Tesla berekende een totaal andere route in het midden van die omleiding (langer en onzuiniger - onhaalbaar met de charge op dat moment) en zelfs na het terugkomen op de oorspronkelijke weg, kregen we niet de oorspronkelijke route terug. Uiteindelijk verderop op de weg de bestemming opnieuw ingevoerd en toen lukte het wel.

Verder was er veel tegenwind in midden Duitsland en daar lijkt de navigatie toch iets te weinig rekening mee te houden. Op de heenweg, met weinig wind, klopte de trip planner vrij exact, zelfs met stevig doorrijden. Nu zat hij er zomaar 10 procentpunt naast op dat deel en we hebben uiteindelijk een SuC extra gepakt, omdat het anders wel erg spannend werd.

Pluspuntje: het handmatig navigeren van SuC naar SuC is nu ook heel erg makkelijk en dankzij de trip energy prediction weet je redelijk goed waar je aan toe bent. En ook met de tegenwind is het gewoon een kwestie van langzamer rijden als je het net niet lijkt te halen, dat scheelt een hoop.

En ondanks dat het navigeren meer werk heeft gekost op deze terugrit, had ik de rit niet met een andere auto dan de Tesla willen doen. Heerlijk, die rust die de auto geeft op zo'n lange rit.
 
Interessante post van het US gedeelte over hoe veilig de tripplanner (nog) staat:

The onboard route planner is only taking Superchargers into account, and only if they are close enough to each other to make the next one reachable with a good margin.
To simulate this, go visit http://supercharge.info/, go to Map Options, turn all circles on, and set the range of those circles to 85 miles.
Then you can visually see where the circles overlap. And where they don't. If the circles don't overlap, the onboard nav will not consider that route.
See that gap right around Biloxi, MS? That's why they are sending you to Minnesota first. And the gap north of Council Bluffs, IA is probably why its sending you to Denver and South Dakota first. :smile:

This 85 mile radius number is my guess based on how conservative the route planning is and a few real-world road trips. it's a rule of thumb, not a calculation. It is the measure I've used for my trips, and is pretty close to what the car measures. in fact, the new software is even MORE risk-averse... 80 or 75 miles would be even more appropriate, especially for a 70kWh battery.

Until the coverage gaps are complete enough with Superchargers, you will still have to do some manual trip planning using evtripplanner.com and / or plugshare.com.

Source:
http://www.teslamotorsclub.com/show...re+changelog&p=1027071&viewfull=1#post1027071
 
85 Miles is wel heel erg weinig. Op die manier schiet het niet op. Het zou fijn zijn als dat een instelbare optie is. Ik weet ondertussen wel hoeveel ik verbruik en wat mijn bereik is op een 90% lading. Laat ik dat dan maar instellen en zelf een veiligheidsmarge instellen.

Nou ja, het is nog maar een beta ;-)