Zojuist vanuit Ljubljana naar Enschede gereden op de nieuwe versie (in Ljubljana de update geïnstalleerd) en nu was het eigenlijk richting onbruikbaar. De irritantste problemen waren:
* De Tesla had ruim voldoende range om Salzburg te halen vanuit Ljubljana, maar toch werden we langs Villach gestuurd (waar 0 minuten moest worden geladen volgens de tri planner) - dit niet gedaan en handmatig genavigeerd, uiteindelijk zelfs nog een SuC verder kunnen halen door kalm te rijden, dus zelfs Salzburg nog overgeslagen.
* We vertrokken bij een SuC richting een volgende SuC, maar het waaide hard dat stuk, dus volgens de trip planner reden we denk ik iets te onzuinig. Toen werden we doodleuk na +/- 30 km teruggestuurd naar de SuC waar we vandaan kwamen.
* Na te hebben besloten zelf van SuC naar SuC te navigeren, hadden we de volgende vast klaarstaan in de navigatie waar we met 15% charge aan zouden moeten komen. Dus vertrokken, maar er was een kleine omleiding in de weg. We zouden een paar kilometer om moeten, geen probleem, genoeg marge aangehouden. Echter de Tesla berekende een totaal andere route in het midden van die omleiding (langer en onzuiniger - onhaalbaar met de charge op dat moment) en zelfs na het terugkomen op de oorspronkelijke weg, kregen we niet de oorspronkelijke route terug. Uiteindelijk verderop op de weg de bestemming opnieuw ingevoerd en toen lukte het wel.
Verder was er veel tegenwind in midden Duitsland en daar lijkt de navigatie toch iets te weinig rekening mee te houden. Op de heenweg, met weinig wind, klopte de trip planner vrij exact, zelfs met stevig doorrijden. Nu zat hij er zomaar 10 procentpunt naast op dat deel en we hebben uiteindelijk een SuC extra gepakt, omdat het anders wel erg spannend werd.
Pluspuntje: het handmatig navigeren van SuC naar SuC is nu ook heel erg makkelijk en dankzij de trip energy prediction weet je redelijk goed waar je aan toe bent. En ook met de tegenwind is het gewoon een kwestie van langzamer rijden als je het net niet lijkt te halen, dat scheelt een hoop.
En ondanks dat het navigeren meer werk heeft gekost op deze terugrit, had ik de rit niet met een andere auto dan de Tesla willen doen. Heerlijk, die rust die de auto geeft op zo'n lange rit.