Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Maar de échte frustratie komt voort uit het feit dat ik er gewoonweg GEEN vrede mee kan hebben dat Tesla in het EU model een Mennekes plug inbouwt in de auto, en vervolgens een kabel (met slim knopje) meelevert met aan één kant een Mennekes plug, maar geen Mennekes connector of adapter heeft aan de kant van de laadpaal. Het lijkt wel moedwillig pesten te zijn: "Oh, heeft Europa een andere standaard, en is het daar verplicht die in de auto te gebruiken in plaats van onze eigen mooie lichtgevende connector? Nou, dan doen we dat - maar niemand verplicht ons om diezelfde plug ook aan de andere kant van de laadkabel te gebruiken. Wie het laatste lacht..."
Puur technisch verhaal. Een Type 2 <> Type 2 kabel heeft geen logica in zich waar de Tesla UMC dat wel heeft.

De UMC is eigenlijk een mini laadstation. Dat knopje heeft ook stroom nodig en in een normale Type 2 kabel zit geen stroombron en dan kan je ook geen zendertje aansturen.
 
Leuke tip. Was me ook al aan het bedenken hoe ik dat ding een beetje handig verpakt krijg in een behuizing of sleutelhanger oid. Overweeg om hem op mijn keba te plakken/plaatsen/hangen, dat is toch zowat de enige plek waar die openchargeport gebruikt gaat worden.

Of met een 3D-printer een mooi design om de techniek heen printen, wel knopje vrijhouden en mogelijkheid om batterij te verwisselen !
 
Ik snap je eventuele frustratie maar er zijn makkelijkere manieren te bedenken, zo ontkoppel je de laadkabel voor vertrek door te dubbelklikken op het dak van je afstandsbediening en kan je direct je laadkabel bij het benaderen van je auto eruit halen. Daarnaast heb ik aan de laadpaal een vaste 4 meter laadkabel laten maken die in een buitenkast wordt opgehangen, op deze manier ben ik 's-ochtends vanuit huis geen extra tijd wel één handelingen extra kwijt dan normaal bij het wegrijden in een fossiel voertuig. Eenmaal thuis is het een standaardprocedure geworden om de chargepoort te openen en het voertuig te stekkeren.
Precies zo doe ik het ook alleen doe ik het op de zaak ook. Gewoon altijd een volle accu als je vertrekt. Geeft een prettig gevoel :smile:
 
Klopt de batterij van de "proof of concept" open chargeport zit inderdaad vast gesoldeerd. Maar ik denk dat hij het wel even vol moet houden.

Ben ook bezig met een wat professionelere versie:
uploadfromtaptalk1380617922589.jpg


Dit is gebaseerd op de chip die Tesla zelf ook gebruikt. Is veel compacter te maken. En er zijn nette kastjes voor te verkrijgen.
Dit is een versie met 5 knoppen, maar er is natuurlijk ook een versie met maar 1 knop.
 
Puur technisch verhaal. Een Type 2 <> Type 2 kabel heeft geen logica in zich waar de Tesla UMC dat wel heeft.

De UMC is eigenlijk een mini laadstation. Dat knopje heeft ook stroom nodig en in een normale Type 2 kabel zit geen stroombron en dan kan je ook geen zendertje aansturen.
Bedankt voor de uitleg. Voelt een beetje als van dorst omkomen op volle zee (al dat water om je heen maar geen druppel om te drinken) maar dan met stroom.

Maar daar is natuurlijk van alles voor te bedenken. Een iets grotere plug met een klepje met een knoopcel. Desnoods "drie keer klikken" of "2 seconden inhouden" met de FOB. En een kabel maken die, afhankelijk van de gebruikte adapter, wel of niet het "mini laadstation" gebruikt lijkt me ook niet de grootste technische uitdaging waar ze bij het ontwerpen en bouwen van de MS voor hebben gestaan. Maar misschien onderschat ik het wel - of mag het qua certificering niet.

Nog één vraagje als het mag: ik begreep altijd dat het mooie van de MS was dat de laders met bijbehorende logica _in_ de auto zaten ingebouwd. Waarom is er dan een "mini laadstation" in de kabel nodig? Met de rode CEE adapter is het toch, net als met Mennekes, een 3 x 16 A aansluiting, en daar kunnen de interne laders van de MS toch gewoon mee omgaan? Just curious! :)
 
Okay, thanks, dat wist ik niet van dat dubbelklikken op het dak. Verder heb ik thuis mijn laadpaal nog niet, dus ik laad nu steeds bij openbare laders, vandaar waarschijnlijk dat er nog niet echt een routine ontstaan is en dat ik steeds naast de auto sta met de kabel in mijn hand en een gesloten laadklepje.

Maar de échte frustratie komt voort uit het feit dat ik er gewoonweg GEEN vrede mee kan hebben dat Tesla in het EU model een Mennekes plug inbouwt in de auto, en vervolgens een kabel (met slim knopje) meelevert met aan één kant een Mennekes plug, maar geen Mennekes connector of adapter heeft aan de kant van de laadpaal. Het lijkt wel moedwillig pesten te zijn: "Oh, heeft Europa een andere standaard, en is het daar verplicht die in de auto te gebruiken in plaats van onze eigen mooie lichtgevende connector? Nou, dan doen we dat - maar niemand verplicht ons om diezelfde plug ook aan de andere kant van de laadkabel te gebruiken. Wie het laatste lacht..."

Het dubbelklikken op het dakje van de keyfob is volgens mij alleen voor het ontgrendelen van een reeds aangesloten kabel. Je kunt er niet het laadklepje mee openen als je een niet-Teslakabel wilt gaan aansluiten (alleen op de Teslakabel zit een knopje om het laadklepje te openen). Daarvoor is dan het apparaatje van Fuzzylogic nodig, of bediening via het touchscreen in de auto. Als ik ergens aankom en wil gaan laden zet ik hem in P en vervolgens klik ik in het touchscreen op het batterij-symbooltje en dan op Open Chargeport. Duurt twee tellen. Het is bij mij inmiddels een gewoonte (maar ik deed het dan ook al anderhalf jaar bij Karma en Volt).
 
Het dubbelklikken op het dakje van de keyfob is volgens mij alleen voor het ontgrendelen van een reeds aangesloten kabel. Je kunt er niet het laadklepje mee openen als je een niet-Teslakabel wilt gaan aansluiten (alleen op de Teslakabel zit een knopje om het laadklepje te openen). Daarvoor is dan het apparaatje van Fuzzylogic nodig, of bediening via het touchscreen in de auto. Als ik ergens aankom en wil gaan laden zet ik hem in P en vervolgens klik ik in het touchscreen op het batterij-symbooltje en dan op Open Chargeport. Duurt twee tellen. Het is bij mij inmiddels een gewoonte (maar ik deed het dan ook al anderhalf jaar bij Karma en Volt).

Helemaal mee eens, ook ik vergat bij de ampera in het begin vaak om de laadklep te ontgrendelen voor het uitstappen, maar dat went vanzelf!
 
Het dubbelklikken op het dakje van de keyfob is volgens mij alleen voor het ontgrendelen van een reeds aangesloten kabel. Je kunt er niet het laadklepje mee openen als je een niet-Teslakabel wilt gaan aansluiten (alleen op de Teslakabel zit een knopje om het laadklepje te openen). Daarvoor is dan het apparaatje van Fuzzylogic nodig, of bediening via het touchscreen in de auto. Als ik ergens aankom en wil gaan laden zet ik hem in P en vervolgens klik ik in het touchscreen op het batterij-symbooltje en dan op Open Chargeport. Duurt twee tellen. Het is bij mij inmiddels een gewoonte (maar ik deed het dan ook al anderhalf jaar bij Karma en Volt).
Op het moment dat ik aankom klik ik in de auto de chargeport open, stap uit en sluit de kabel aan. Stelt echt niets voor. Dubbelklikken is inderdaad als je weer vertrekt. Dan hoef je niet in de auto de kabel vrij te geven.
 
Beste T-mensen!

Toegestaan? Effe over laadpassen?!
Waarbij ik ook graag verwijs naar mijn samenvatting (onder "bestanden") op mijn Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/73308694679/

De levering van mijn S komt nu ook dichterbij... bij gevolg komt ook de problematiek i.v.m. laden en laadpassen dichterbij...
Laadpunten op allerlei sites vind men genoeg...
maar
ik tracht nu al dagen (tot nu toe te vergeefs) gedetailleerde en correcte info en een antwoord te krijgen over laadpas(sen) zeker voor Belgen (omdat BE in dat verband erg achter NL hinkt) en laadpunten binnen de EU (meer bepaald DE / NL / F)...
=> waar en hoe aanvragen
=> kostprijs, één pas of verschillende passen + pré payed / via SMS enz. enz.

maar kreeg (tot nu toe) amper en meestal geen antwoord en zelfs ook (tot nu toe) geen duidelijk antwoord van Tesla zelf...


Zit alleen ik met dit (netelig wordend) probleem & vragen?

Daarom toch even "OVER NAAR T - FAMILIE"

=> wie kan helpen?
=> ik tracht alles rond de S & laadpassen & laadpunten wat te concentreren (en simpel te maken) op FB... zodanig dat elke Tesla gebruiker deze info gemakkelijk en simpel terug kan vinden... maar misschien zijn er beter manieren dan FB...

=> HEEEELLLLLPPPPPP !!!!!!
 
Beste T-mensen!

Toegestaan? Effe over laadpassen?!
Waarbij ik ook graag verwijs naar mijn samenvatting (onder "bestanden") op mijn Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/73308694679/

De levering van mijn S komt nu ook dichterbij... bij gevolg komt ook de problematiek i.v.m. laden en laadpassen dichterbij...
Laadpunten op allerlei sites vind men genoeg...
maar
ik tracht nu al dagen (tot nu toe te vergeefs) gedetailleerde en correcte info en een antwoord te krijgen over laadpas(sen) zeker voor Belgen (omdat BE in dat verband erg achter NL hinkt) en laadpunten binnen de EU (meer bepaald DE / NL / F)...
=> waar en hoe aanvragen
=> kostprijs, één pas of verschillende passen + pré payed / via SMS enz. enz.

maar kreeg (tot nu toe) amper en meestal geen antwoord en zelfs ook (tot nu toe) geen duidelijk antwoord van Tesla zelf...


Zit alleen ik met dit (netelig wordend) probleem & vragen?

Daarom toch even "OVER NAAR T - FAMILIE"

=> wie kan helpen?
=> ik tracht alles rond de S & laadpassen & laadpunten wat te concentreren (en simpel te maken) op FB... zodanig dat elke Tesla gebruiker deze info gemakkelijk en simpel terug kan vinden... maar misschien zijn er beter manieren dan FB...

=> HEEEELLLLLPPPPPP !!!!!!
Karl,

Een overzicht van laadpalen in België kan je ook vinden op oplaadpalen.nl
Daar kan je per laadpaal zien wie de eigenaar is.
Een grote speler in België is Blue Corner.
Een overzicht van hun abonnementen kan je hier vinden : http://www.bluecorner.be/abonnementen_overzicht.html

Verder is dit topic al in de Charging Infrastructure (http://www.teslamotorsclub.com/show...m-and-the-Netherlands-Charging-infrastructure) topic op het forum aan bod gekomen.

Met een Blue Corner laadpas zou je ook in Nederland en Duitsland moeten kunnen opladen. Maar voor meer info moet je maar contact nemen met Blue Corner zelf.
Verder zie ik ook wel wat EV-box laadpalen op de kaart staan in België. Maar ik ben er nog niet uit of wij ons daar (als Belg) ook kunnen registeren.
 
?? Laadpas (sen) ??

Misschien een idee?

Kunnen we niet gezamenlijk één spreadsheet (op b.v. google doc.) aanmaken met beknopte en duidelijke info over laadpas(sen)?

=> Leverancier
=> kostprijs (gratis / pré paid / post paid / SMS)....
=> dekking (land / regio)
=> soort laadpunten
=> waar en hoe aan te vragen..
=> ......
 
Pfff, jaloers hoor! Ik moet zeggen dat ik nu al het riedeltje van steeds weer "portier opendoen, naar binnen leunen, "controls" en dan "chargeport" klikken (waarbij ik als ik haast heb ook steeds om een of andere duffe reden eerst op "trunk" klik) en portier weer dichtdoen" al grondig beu ben. Zo hóórt het gewoon niet te gaan. Shame on you, Tesla.

- - - Updated - - -


Ik heb de zoem ook, maar heb geen P uitvoering. Ook op het US forum zijn er zat mensen met een gewone 85 of 60 die het ook hebben. Dus had je al gebudgetteerd voor een P: niet alleen maar hierom wijzigen!

inverter vervangen schijnt alles op te lossen, zeker geen reden om langzamer te gaan rijden...
 
Karl,

ik rij al jaartje rond met ampera in afwachting van model S en kan je deze ervaringen meegeven:

+ ik heb ondertussen 4 laadpassen (van verschillende leveranciers) in de portefeuille zitten en op 1 jaar tijd slechts 4 keer kunnen/moeten gebruiken
+ ik maak altijd mijn huiswerk als er ergens naartoe rij (moet wel met 'slechts' 60 km autonomie) en zoek laadpalen op verschillende websites (vraag google even raad)
+ de meeste publieke plaatsen die ik tegenkwam (shopping centra, parkings, macdonalds ..) hebben zelfs een privé pasje waarbij je even beleefd moet vragen of je mag laden. Werd me trouwens nog nooit geweigerd, alleen staat er soms/meestal een ICE op de elektrische laadplaats
+ in Brussel Zuid is er op 1600 parkeerplaatsen 1 elektrische laadplaats, dus heb even op voorhand gebeld om te checken en wat bleek: persoon ter plaatse was in het bezit van EN laadpas EN laadkabel. Ik moest alleen mijn ID kaart laten kopiëren (opdat hij zijn kabel zou terugzien) en de parkeertijd betalen.
+ de laadpaaljongens (EV-BOX, blue corner, love to load, ...) praten onder mekaar over 'roaming': 1 kaart die op alle palen zou werken. Voorlopig zijn ze nog steeds aan het praten
+ de laadpaaljongens zijn inderdaad niet erg spraakzaam als je ze contacteert; persoonlijk heb ik het beste contact met EV-BOX -> Electric Fuel - Oplaadstations voor elektrische voertuigen (maar dat is persoonlijk...)
+ momenteel slaag ik erin de ampera telkens op te laden terwijl ik aan het werken ben bij de klant(en), zonder laadpas, via de gewone huishoud stekker

Samengevat:

TUP (trek u plan), zoals elke goede Belg :wink:
Al denk ik dat je met het bereik van de model S in BE nergens ECHT in problemen komt...
 
Ik sta in de file voor de Leidse Rijn tunnel - autobrand.. Ook met een Tesla sta je dan gewoon stil -;) Elon even bellen - I need SpaceX..

zonder gekheid - ik probeer een Iphone 5 via USB aansluiting op te laden. Zou volgens handleiding pg 5.19 moeten werken. Muziek via USB -stick werkt wel. Iemand enig idee e/of ervaring hiermee ?

foto[5].JPG


update: 14:08 - 20 meter opgeschoten !
 
Last edited: