Page 1 of 321 123451151101 ... LastLast
Results 1 to 10 of 3205

Thread: Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure

  1. #1
    Model S R231 EU widodh's Avatar
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Middelburg, The Netherlands
    Posts
    3,529

    Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure

    I see a lot of dutch and belgium future owners asking about what they have to change in their configuration.

    The purpose of this topic is to help those people in their native language (Dutch, dh!) with everything they have to arrange.

    The main topic will indeed be the 3-phase connection you have to install and cabling you have to use.

    The rest of this topic will be dutch

    DUTCH

    Lees ook mijn artikel over opladen op Groen7: Alles over laadtijden, bereik en accu Deel 2 - Groen7


    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by Ray View Post
    Elke keer denk ik dat ik het begrijp, en dan komt er weer een andere stelling. Ik heb nu een 3x 25A aansluiting, hiervan gebruik ik nu maar 1 fase (heb ik begrepen). Als ik dit nu laat omzetten naar 3-fase dan kan ik de auto in zo'n 8 a 9 uur opladen. Ga ik dan geen problemen krijgen met de rest van mijn huis? Want dat zou inderdaad € 700,- per jaar schelen in vastrecht.

    Nu ben ik overigens in overleg met de gemeente om aan de andere kant van mijn schutting ook een oplader te monteren, die vanaf mijn pad komt maar wel aan de kant van een openbaar parkeerterrein komt. Ik wil weten hoe zij ertegenover staan (e-oplaadplek bord erbij). Het opladen van de auto van degene die daar parkeert wordt dan wel een betaalde aktie voor diegene, maar op die manier draag ik bij aan meer laadpalen. Als dit doorgaat dan ontkom ik niet aan een krachtstroomaansluiting van 32A, denk ik.

    Nog een vraagje: ik ga de laadpaal bij mijn prive woning zetten en aan laten sluiten op mijn prive meterkast, wel met een aparte kWh-meter ertussen. Heeft iemand een idee of en hoe je de kosten dan naar zakelijk krijg?
    Als je 3x25A hebt en je gaat met 3x16A laden, dan heb je dus per fase zo'n 9A over.

    Als je de auto dan instelt om bijvoorbeeld elke avond na 23:00 (hoe laat je ook gaat slapen) te gaan laden, dan zit deze in de ochtend gewoon weer vol.

    Let Op! De software van de Model S staat NU nog geen charge timer toe. (Het zit er niet in), maar dat zal er bij de EU levering wel in zitten. Anders via de App op de telefoon.

    Als je een kabel gaat leggen, leg sowieso 5G6, dat is een 5 aderige kabel met aders van 6mm2, die is ook voldoende om later nog 32A over heen te duwen. Een dikkere kabel zorgt ook voor minder verlies waardoor het voltage wat je auto bereikt hoger is.
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

    85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

  2. #2
    Model S Sig #411 EU Mark de Raaij's Avatar
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Netherlands
    Posts
    130
    Hi widodh,

    Nog een klein vraagje, was is het voordeel nut van de duolader in europa?

    Groet,

    Mark

  3. #3
    Model S R231 EU widodh's Avatar
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Middelburg, The Netherlands
    Posts
    3,529
    Quote Originally Posted by Mark de Raaij View Post
    Hi widodh,

    Nog een klein vraagje, was is het voordeel nut van de duolader in europa?

    Groet,

    Mark
    Dat vraag ik me ook nog af. Ik heb het gevoel dat de duolader eigenlijk een foutieve vertaling uit het Engels is.

    In de VS heb je dus standaard een enkele 10kW enkel-fase lader en kan je er een tweede enkel-fase 10kW lader bij laten zetten.

    In de EU gaat de Model S 3-fase kunnen laden, alleen de exacte specs weten we binnenkort. Het kn zijn dat je standaard een enkel-fase lader krijgt en dat als je de duolader besteld er een 3-fase lader in gaat.
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

    85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

  4. #4
    Model S Sig #411 EU Mark de Raaij's Avatar
    Join Date
    Dec 2012
    Location
    Netherlands
    Posts
    130
    Quote Originally Posted by widodh View Post
    Dat vraag ik me ook nog af. Ik heb het gevoel dat de duolader eigenlijk een foutieve vertaling uit het Engels is.

    In de VS heb je dus standaard een enkele 10kW enkel-fase lader en kan je er een tweede enkel-fase 10kW lader bij laten zetten.

    In de EU gaat de Model S 3-fase kunnen laden, alleen de exacte specs weten we binnenkort. Het kn zijn dat je standaard een enkel-fase lader krijgt en dat als je de duolader besteld er een 3-fase lader in gaat.
    Thanks! Zal het volgende week zaterdag ook nog eens aan Tesla vragen.

  5. #5
    Model S P653 EU LuckyLuke's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Eindhoven, The Netherlands
    Posts
    1,421
    Hopelijk kunnen onze Duitse vrienden hier vrijdag al iets over zeggen, er van uitgaande dat zij als 1e de EU-spec Model S gaan zien&rijden.

  6. #6
    Model S R231 EU widodh's Avatar
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Middelburg, The Netherlands
    Posts
    3,529
    Quote Originally Posted by LuckyLuke View Post
    Hopelijk kunnen onze Duitse vrienden hier vrijdag al iets over zeggen, er van uitgaande dat zij als 1e de EU-spec Model S gaan zien&rijden.
    Die vraag had ik inderdaad al gesteld: Get Amped - Munich (DE) - 25-27 Jan 2013

    Ben benieuwd wat we Vrijdag aan foto's gaan zien en horen aan specs!
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

    85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

  7. #7
    Model S P653 EU LuckyLuke's Avatar
    Join Date
    Dec 2011
    Location
    Eindhoven, The Netherlands
    Posts
    1,421
    Quote Originally Posted by widodh View Post
    Als je een kabel gaat leggen, leg sowieso 5G6, dat is een 5 aderige kabel met aders van 6mm2, die is ook voldoende om later nog 32A over heen te duwen. Een dikkere kabel zorgt ook voor minder verlies waardoor het voltage wat je auto bereikt hoger is.
    Ik wil eens voorzichtig gaan kijken om mijn parkeerplaats (eigen grond grenzend aan achtertuin) te gaan voorzien van stroom. Nu moet ik vanaf de meterkast gerekend ongeveer 9 meter naar de achtergevel toe (kan via loze leiding die ik toevallig nog vrij heb, of evt zelfs via kruipruimte) en daarna nog eens zo'n 10 meter door mijn achtertuin naar de parkeerplaats. Inclusief wat verlies ivm bochten etc verwacht ik met rond de 25 meter 5-aderige 6mm2 kabel voldoende te hebben.

    Ik zit nog met een aantal vragen:
    1) Welk type kabel kan/moet ik nemen? Heb gezocht en vind allerlei soorten 5 aderige kabel zoals ymvk, vmvk, exvb, xvb.
    2) Kan dit soort kabel binnenshuis door een standaard loze leiding getrokken worden of is deze te dik/stug hiervoor? (Indien niet mogelijk is dat nog geen ramp ik kan ook via de kruipruimte naar de achtergevel komen)
    3) Of moet ik het heel anders aanpakken en verschillende kabel voor binnen en buiten gebruiken met een lasdoos bij de achtergevel?

  8. #8
    EU Sport 359 & S94
    Join Date
    Jun 2009
    Location
    The Netherlands
    Posts
    298
    1) volgens mij mag je officieel alleen ymvk-as als grondkabel gebruiken. Deze kabel heeft een metalen mantel als bescherming om de normale aders heen.
    2) Je krijgt hem zeer waarschijnlijk niet door een loze leiding heen, omdat hij te dik is.
    3) Ik zou zo min mogelijk knippen in de kabel, en indien mogelijk in een keer vanuit de meterkast naar de parkeerplaats gaan. Minder verliezen/kans op storingen.

  9. #9
    Model S R231 EU widodh's Avatar
    Join Date
    Jan 2011
    Location
    Middelburg, The Netherlands
    Posts
    3,529
    Quote Originally Posted by LuckyLuke View Post
    Ik zit nog met een aantal vragen:
    1) Welk type kabel kan/moet ik nemen? Heb gezocht en vind allerlei soorten 5 aderige kabel zoals ymvk, vmvk, exvb, xvb.
    2) Kan dit soort kabel binnenshuis door een standaard loze leiding getrokken worden of is deze te dik/stug hiervoor? (Indien niet mogelijk is dat nog geen ramp ik kan ook via de kruipruimte naar de achtergevel komen)
    Quote Originally Posted by Fuzzylogic View Post
    1) volgens mij mag je officieel alleen ymvk-as als grondkabel gebruiken. Deze kabel heeft een metalen mantel als bescherming om de normale aders heen.
    2) Je krijgt hem zeer waarschijnlijk niet door een loze leiding heen, omdat hij te dik is.
    3) Ik zou zo min mogelijk knippen in de kabel, en indien mogelijk in een keer vanuit de meterkast naar de parkeerplaats gaan. Minder verliezen/kans op storingen.
    Ik had dit probleem ook. Bij de nieuwbouw van mijn huis heb ik een 22mm loze leiding naar de achtergevel laten trekken. Een standaard 16mm PVC pijp is niet dik genoeg voor deze kabels.

    Een "buitenkabel" heeft inderdaad een dikke mantel die je echt met geen mogelijkheid door een PVC pijp getrokken krijgt. Wat ik echter heb gedaan is met de trekveer meten hoe ver de kabel door de PVC pijp moest en dat deel buitenmantel er af gehaald.

    Zo is de kabel nog steeds n geheel maar gaat hij binnenshuis zonder de buitenmantel. Die mantel zit er omheen om te voorkomen dat je met een schep direct door de kabel gaat.

    Zo heb je dus n stuk kabel liggen en hoef je geen lasdozen te gebruiken.
    BMW M5 E39 - Kawasaki Z750R - 3-phase power - Not a Roadster owner, but the co-owner of my/our company is

    85kWh - 19" Cyclone grey - Pearl White - Tech Package - PDC - Sunroof - Twin-Chargers - Light package - Nappa Leather

  10. #10
    Junior Member
    Join Date
    Jan 2013
    Location
    Etterbeek, Belgium
    Posts
    3
    Should have been better to continue to speak english because french future owners are here too and need informations too

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Similar Threads

  1. Belgium and the Netherlands (Dutch)
    By widodh in forum Belgium and the Netherlands
    Replies: 19067
    Last Post: Today, 07:47 AM
  2. Charging Infrastructure
    By vfx in forum North America
    Replies: 326
    Last Post: 2013-12-14, 07:11 PM
  3. Charging in the Netherlands
    By r-p in forum Netherlands, Belgium, Germany, Austria, Switzerland
    Replies: 23
    Last Post: 2012-03-22, 03:05 PM
  4. Charging a Tesla in the Netherlands
    By Talkredius in forum Netherlands, Belgium, Germany, Austria, Switzerland
    Replies: 0
    Last Post: 2011-06-06, 01:57 PM
  5. EV Charging at gas station in Belgium
    By Adm in forum Technical
    Replies: 12
    Last Post: 2010-11-10, 09:53 AM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •