Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap dat idee niet. Ik wil mijn EV niet gebruiken als buffer voor het energie netwerk. Dan ga ik door laad cycli heen en is de accu ook niet vol als ik hem nodig heb.

Het is zeker mooi nieuws, maar ik vraag me af welke Model S rijder (en zeker die met 85kWh) de nood heeft om langs de snelweg op te gaan laden. Je begint sochtends met ongeveer 400km range dat is voor 99% van de trips voldoende.
Voor een Zoe/Ampera/Fisker/etc wellicht interessant, maar voor de Model S?
Het is wel fijn om 1% van die trips óók te kunnen doen.

Wonende in Zeeland rijd ik zonder problemen vaak zat 400km snelweg in Nederland op een dag, waar ik niet altijd op de bestemming kan laden.

Even met 50kW wat stroom naar binnen trekken is dan wel wenselijk.
 
Ik snap dat idee niet. Ik wil mijn EV niet gebruiken als buffer voor het energie netwerk. Dan ga ik door laad cycli heen en is de accu ook niet vol als ik hem nodig heb.

In zekere zin is het een UPS voor het energienetwerk. Iets wat in het verleden gewoon niet mogelijk was en de EV biedt hier wel een optie.

Hier werkt de kracht van vele en zou in de huidige situatie falen. Om dit een succes te maken moet je VEEL EV hebben.
Het grootste probleem wat er bestaat voor veel steden is de stroom uitval vanwege bv blikseminslag etc..
Opstarten kan dan ook nog eens lastig aangezien je meteen een mega piek krijgt die het netwerk niet kan opvangen (Stel eens voor 100.000 ijskasten/diepvriesen/TV/etc tegelijk aan te zetten). Dus doen ze gefaseerd het netwerk weer terug aanzetten en dit geeft weer menig ander probleem...

Een buffer van bv 20000 EV zou een mega capaciteit zijn die makkelijk ettelijke uren de stroomvoorziening van deze huizen kan voorzien. Genoeg tijd om de krachtcentrales de stroomvoorziening gewoon weer terug aan te schakelen zonder zorgen te maken dit gefaseerd te doen.
Vergeet niet, laden en "geven" gaat met dezelfde snelheid.

Ik zie dit als iets zeer positiefs als dit 'experiment' slaagt, wederom een rede meer om auto's puur EV te maken.
 
Voor we als backup van het net kunnen werken zal nog wel even duren. Stel dat je thuis wel 20 kW kan opnemen en/of leveren, gaat dat dan voldoende zijn om jouw "eiland" te laten werken ? Zo niet, dan gaat alsnog het licht uit natuurlijk. Daarbij, als het net wel terugkomt, verwacht het huidige net in te schakelen op een dode bus (zonder synchronisatie). Voor deze inschakeling moet dan ook iets van intelligentie komen. Ter illustratie, de huidige omvormers voor zonnepanelen enzo schakelen nu uit zodra het net wegvalt, juist voor de veiligheid.

Over cycles op de accu, als de vergoeding voor deze service aan het net OK is valt hier altijd over te praten.
 
Voor we als backup van het net kunnen werken zal nog wel even duren. Stel dat je thuis wel 20 kW kan opnemen en/of leveren, gaat dat dan voldoende zijn om jouw "eiland" te laten werken ? Zo niet, dan gaat alsnog het licht uit natuurlijk. Daarbij, als het net wel terugkomt, verwacht het huidige net in te schakelen op een dode bus (zonder synchronisatie). Voor deze inschakeling moet dan ook iets van intelligentie komen. Ter illustratie, de huidige omvormers voor zonnepanelen enzo schakelen nu uit zodra het net wegvalt, juist voor de veiligheid.

Over cycles op de accu, als de vergoeding voor deze service aan het net OK is valt hier altijd over te praten.

Het zal waarschijnlijk nog wel de nodige aanpassingen vragen.
Het is op zicht een goed idee, maar of het ooit een werkelijkheid wordt... afwachten.





En over dat idee met alle MS bij een tankstation + Foto... lijkt me wel leuk !
 
Voor we als backup van het net kunnen werken zal nog wel even duren. Stel dat je thuis wel 20 kW kan opnemen en/of leveren, gaat dat dan voldoende zijn om jouw "eiland" te laten werken ? Zo niet, dan gaat alsnog het licht uit natuurlijk. Daarbij, als het net wel terugkomt, verwacht het huidige net in te schakelen op een dode bus (zonder synchronisatie). Voor deze inschakeling moet dan ook iets van intelligentie komen. Ter illustratie, de huidige omvormers voor zonnepanelen enzo schakelen nu uit zodra het net wegvalt, juist voor de veiligheid.

Over cycles op de accu, als de vergoeding voor deze service aan het net OK is valt hier altijd over te praten.

Je moet niet alleen denken als backup maar meer als loadaanpassing tussen gebruik en opwekking. De trigger om dat te doen zal de energieprijs zijn per kwartier i.p.v. het huidige dag/nacht tarief. In Amerika krijgen sommige EV bezitters al geld als ze hun EV accu laten gebruiken voor dit doel. Slimme ICT oplossingen kunnen er voor zorgen dat de auto vol is als je er mee weg wil.
Maar een stap daarvoor is om auto op maximaal mogelijk vermogen op te laden op een 3 x 25A aansluiting (100 euro besparing vastrecht per maand) en dit ook nog te doen op nachtstroom met een kleine beperkte accu in huis die dan ook als UPS in huis werkt. (Grootste deel al gerealiseerd in Nulwoning). (Huis is een full elektric woning)
 
het net begint zich te sluiten...
Maar, een kat in het nauw maakt rare sprongen!

Ik snap nog steeds niet waarom die pomphouders zo moeilijk doen. Aan benzine/diesel verdienen ze naar eigen zeggen nauwelijks iets, ze draaien op de inkomsten uit de shop. Dan is het toch geweldig als er iemand voor wat langere tijd op jouw terrein staat te laden, grote kans dat die wat komt halen in de shop. En dat je dan die stroom zelf niet kunt leveren als pompeigenaar, dat maakt niets uit. Want erg winstgevend kan dat niet zijn, gezien de investering die nodig is. Dat is dan ook exact de reden dat ze zelf nog helemaal geen initiatieven in die richting hebben ondernomen.
 
Ik snap nog steeds niet waarom die pomphouders zo moeilijk doen. Aan benzine/diesel verdienen ze naar eigen zeggen nauwelijks iets, ze draaien op de inkomsten uit de shop. Dan is het toch geweldig als er iemand voor wat langere tijd op jouw terrein staat te laden, grote kans dat die wat komt halen in de shop. En dat je dan die stroom zelf niet kunt leveren als pompeigenaar, dat maakt niets uit. Want erg winstgevend kan dat niet zijn, gezien de investering die nodig is. Dat is dan ook exact de reden dat ze zelf nog helemaal geen initiatieven in die richting hebben ondernomen.
Het kan trouwens ook zo: Oplaadpalen / Oplaadpunten / Auto opladen - Dit is de onafhankelijke website die alle oplaadpalen en oplaadpunten laat zien, ook via een app te benaderen vanuit de auto

De foto's die er bij staan heb ik vandaag gemaakt, was toevallig bij die BP en zag daar die snellader staan.

Erg netjes gedaan trouwens, stond allemaal netjes geïnstalleerd.

Uiteraard nog even de kast er naast bekeken. Input, 400V 3x160A. Dat levert dus ongeveer 110kW aan vermogen. Direct naast de kast van ABB stond ook een kast van Liander.
 
Slecht geprogrammeerde website zeg, mijn ipad crasht elke keer als ik op een foto klik en inzoom. Maar verder leuke info idd :)

Had idd al hetzelfde probleem op m'n iPad. De app is nog slechter. Als je bijvoorbeeld op meer informatie klikt bij een laadpaal ga je naar de website van de eigenaar van de laadpaal en kun je niet meer terug; je moet dan app dan opnieuw opstarten...
 
Ik snap nog steeds niet waarom die pomphouders zo moeilijk doen. Aan benzine/diesel verdienen ze naar eigen zeggen nauwelijks iets, ze draaien op de inkomsten uit de shop. Dan is het toch geweldig als er iemand voor wat langere tijd op jouw terrein staat te laden, grote kans dat die wat komt halen in de shop. En dat je dan die stroom zelf niet kunt leveren als pompeigenaar, dat maakt niets uit. Want erg winstgevend kan dat niet zijn, gezien de investering die nodig is. Dat is dan ook exact de reden dat ze zelf nog helemaal geen initiatieven in die richting hebben ondernomen.

Even meerekenen. Elektriciteit inkopen kost bij grootafname 3 tot 5 cent per kilowatt basis. Het kan nog veel lager, ik betaal nu 2,22 cent per kilowatt. Daar komt 1 cent energiebelasting bij. Btw komt er nog bij, maar is verrekenbaar. Dan zijn er nog transportkosten, capaciteitstarief en regiotoeslag.
Al met al kost een kilowatt bij grootafname rond de 10 cent per kilowatt en waarschijnlijk nog minder. Gemiddeld kost een kilowatt aan een laadpaal 28 cent per kilowatt. Er wordt dus een bruto marge van 18 eurocent per kilowatt of maar liefst 180% gemaakt. De investeringen zijn overzichtelijk. Er hoeft niet aan zware milieu-eisen te worden voldoen. Ook de infrastructuur stelt veel minder hoge eisen. Er hoeven geen extreem dure tanks te worden ingegraven en onderhouden te worden.
Alles overziende is het verkopen van elektriciteit snel winstgevend. De benzinepomphouders hebben gewoon zitten maffen en vissen nu terecht achter het net.