Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
In een eerdere threath wordt er gesproken over cohere in Amsterdam, zij zijn door Tesla benaderd om palen te doen. Ik ben zelf tevreden over dit bedrijf qua contact. Na mijn vakantie in Turkije ga ik het regelen met ze.

En Cohere plaatst ook in België. Ik moet ze nog dringend wat info over mijn elektriciteits-aansluiting doorsturen.

- - - Updated - - -

Een setje winterbanden + velgen voor de Model S:
http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/winter-wheel-and-tire-set-pirelli
 
Argh! Dacht ik er uit te zijn dat ik de Non-Performance zou nemen, ben ik toch wéér aan het twijfelen. Met de lease maatschappij is ook alles rond, dus nu is het weer de keuze: To Performance Or Not?

De 21" banden gaan het sowieso wél worden.

Wido, wat doe je nu toch?!

Ik dacht dat jij al zo zeker was van je zaak? Vanwege de dure 21 inch banden, de goede prestaties die de non-performance al heeft, de meerprijs van de performance? Brengen wij je nu weer aan het twijfelen? Of ben je geheel zelf verantwoordelijk voor deze twijfel en probeert gewoon dat figuurtje op je ene schouder dat figuurtje op je andere schouder eronder te krijgen?

Ik weet precies wat je meemaakt, en tientallen hier waarschijnlijk ook. Ik twijfel zelf soms ook weer, terwijl ik de performance al definitief heb gekozen en niet eens meer terug kan. Was het wel de goede keus? Voor mij als DGA zijn de meerkosten te overzien, maar het blijft toch een paar duizend euro. En wat vind ik straks van die rode bies langs die stoelen? (ik heb gelukkig wel een Signature Red waar die kleur nog enigszins bij past). En kan ik die snelheid wel gebruiken? Ik trapte daarstraks mijn Volt nog eens flink op de staart en dan vlieg je ook al behoorlijk, zeker in de Sport-stand. Wat als het straks nog 2 keer zo snel gaat, kan ik daar wat mee?

Maar dan zie je weer filmpjes op internet van een performance-model dat gehakt maakt van macho-ICE's en dan wil je dat ook een keer kunnen doen (en nog een keer en nog een keer). Dan zie je dat filmpje van die man die achter die Tesla bij een stoplicht staat en bijna uit zijn bestuurdersstoel valt van verbazing over de acceleratie en dan wil je dat gevoel ook kunnen opwekken (mits veilig). Je wilt familie en kennissen en zelfs onbekenden mee laten rijden en die enorme acceleratie laten voelen. Kijk eens wat een elektrische auto kan! Kijk eens hoe cool elektrische auto's zijn! En dan wil je een performance.

Maar misschien kun je dat dan ook allemaal wel met de non-performance, roept dan weer dat figuurtje op die andere schouder. En zo ging het dagelijks, vóór de keus en nog steeds ná de keus. En in die situatie zitten er velen. Denk ik.
 
NIEUWE OPTIE!!!
nieuwe optie.jpg

je moet toch iets doen om de tijd te doden....:biggrin:
 
Gisteren eens bij Ikea Gent binnengesprongen. De laadpunten zijn goed geplaatst (dicht bij de ingang) :tongue: en hebben Mennekens-stekker. MAAR!! er waren 3 van de 4 bezet door fossielen :cursing:.
Achteraf bekeken heb ik spijt dat ik niet naar de balie gegaan ben en gevraagd heb om ze om te roepen door de intercom (al moest ik nu nog niet laden en kon ik dan ook schoon voor schut gestaan hebben).

PS: in het engels hebben ze "to be ICED" als uitdrukking ervoor wanneer een fossiele auto een EV-plaats blokkeert. Kunnen wij ook niet zo'n uitdrukking bedenken in het nederlands?
 
Wido, wat doe je nu toch?!

Ik dacht dat jij al zo zeker was van je zaak? Vanwege de dure 21 inch banden, de goede prestaties die de non-performance al heeft, de meerprijs van de performance? Brengen wij je nu weer aan het twijfelen? Of ben je geheel zelf verantwoordelijk voor deze twijfel en probeert gewoon dat figuurtje op je ene schouder dat figuurtje op je andere schouder eronder te krijgen?
Zowel jullie als ik zelf zijn verantwoordelijk hier voor :(

Ook een vriend van mij zei me: Je koopt maar één keer deze auto, dus doe waar je zin in hebt!
 
Zowel jullie als ik zelf zijn verantwoordelijk hier voor :(

Ook een vriend van mij zei me: Je koopt maar één keer deze auto, dus doe waar je zin in hebt!

Dat klopt zeker niet :). De nieuwe mogelijkheid die Tesla biedt om een 'loaner' te behouden, maakt het mogelijk om later alsnog op een eenvoudige manier te upgraden. Als Tesla slim is, en dat zijn ze, kun je t.z.t. aangeven aan de landelijke vertegenwoordiging dat je in bent voor een bepaalde upgrade. Het is voor Tesla simpel om die versie te maken en een korte periode als 'loaner' in te zetten. Betekent meer omzet en een betaalbare occasion vergroot de markt aan de onderkant.
 
Dat klopt zeker niet :). De nieuwe mogelijkheid die Tesla biedt om een 'loaner' te behouden, maakt het mogelijk om later alsnog op een eenvoudige manier te upgraden. Als Tesla slim is, en dat zijn ze, kun je t.z.t. aangeven aan de landelijke vertegenwoordiging dat je in bent voor een bepaalde upgrade. Het is voor Tesla simpel om die versie te maken en een korte periode als 'loaner' in te zetten. Betekent meer omzet en een betaalbare occasion vergroot de markt aan de onderkant.
Ik weet het, maar ik heb helaas nog niet zó veel "Tesla centjes" om de auto nu direct met een pinpas af te rekenen.

De lease maatschappij gaat het niet toe staan.
 
Ik weet het, maar ik heb helaas nog niet zó veel "Tesla centjes" om de auto nu direct met een pinpas af te rekenen.

De lease maatschappij gaat het niet toe staan.

Toch kan dat wel. Leasemaatschappijen zijn de tijd van 3 jaar vaste contracten wel voorbij. Als je binnen de looptijd wat anders wil, kan dat bij de meeste maatschappijen redelijk makkelijk. Leasemaatschappijen kunnen in hun software per dag zien wat een auto waard is en wat een nieuwe, mogelijk met een aangepaste maandtermijn, moet gaan kosten.
Een eventueel meerbedrag van de nieuwe kunnen ze inzetten om de gebruikte auto makkelijker weer weg te zetten.
 
Dat klopt zeker niet :). De nieuwe mogelijkheid die Tesla biedt om een 'loaner' te behouden, maakt het mogelijk om later alsnog op een eenvoudige manier te upgraden. Als Tesla slim is, en dat zijn ze, kun je t.z.t. aangeven aan de landelijke vertegenwoordiging dat je in bent voor een bepaalde upgrade. Het is voor Tesla simpel om die versie te maken en een korte periode als 'loaner' in te zetten. Betekent meer omzet en een betaalbare occasion vergroot de markt aan de onderkant.
Deze zet van Tesla is natuurlijk geweldig.
Maar pas wel op NL'ers, als je die move na 2013 maakt, krijg je 7% aan je broek. Wordt een upgrade wel erg kostbaar.
Kreeg trouwens net de TTB-mail, dus nu echt binnen 30 dagen definitief besluiten. Kon ik maar ff een non-performance rijden, zou het zoveel makkelijker maken. Cijfers zijn slechts cijfers. Gevoel kan je alleen maar ervaren.
 
Goh, wat een luxe moeten kiezen tussen een Performance of niet :redface:.

Toch kan dat wel. Leasemaatschappijen zijn de tijd van 3 jaar vaste contracten wel voorbij. Als je binnen de looptijd wat anders wil, kan dat bij de meeste maatschappijen redelijk makkelijk. Leasemaatschappijen kunnen in hun software per dag zien wat een auto waard is en wat een nieuwe, mogelijk met een aangepaste maandtermijn, moet gaan kosten.
Een eventueel meerbedrag van de nieuwe kunnen ze inzetten om de gebruikte auto makkelijker weer weg te zetten.

Dus Wido (et. al.), koop dan maar gewoon die performance, en dan neem ik je auto binnen een paar jaartjes wel over als lease bij Athlon ;-) [I wish]
Mijn hoop is lichtjes gestegen met de aankondiging van de loaners (alhoewel dat allemaal nog enkel geldig is voor de US, lijkt me). Dan komen er mogelijks wel sneller een aantal 2de hands wagens op de markt. En hopelijk gaat de evolutie gewoon verder en is er tegen dan een 110kWh batterij, nog een hoop extra hardware verbeteringen/opties, zodat de prijs van de 2de hands mooi daalt (sorry jongens!).
 
Kon ik maar ff een non-performance rijden, zou het zoveel makkelijker maken. Cijfers zijn slechts cijfers. Gevoel kan je alleen maar ervaren.

Ik heb nog helemaal niet in een Tesla gereden. Mijn bestelling is onderweg naar de Tesla fabriek. Ik rij nu, net als eerdere auto's in een Audi S6 Avant. Die accelereert in 6 seconden naar 100 km/u. Dat voelt al als heel snel. Een standaard 85 KW Tesla model S doet dat in ruim 5 seconden. Dat daar nog een seconde van af kan, betekent dat je het sprintje tegen de allersnelste sportwagens zal winnen. Maar zelfs met mijn Audi S6 kijk ik maar uiterst zelden tijdens een - spaarzame - stoplichtsprint tegen de achterkant van een medesprinter.

Belangrijker vind ik het acceleratievermogen op hogere snelheden. Ik kijk met één oog en kan dus niet precies beoordelen hoe ver een tegenligger verwijderd is. Hoewel ik uit puur lijfsbehoud normaliter voldoende reserve inbouw om veilig in te halen, is het heel prettig om als die reserve toch aan de krappe kant blijkt, snel van de baan van tegenligger te kunnen verdwijnen.
Juist bij hogere snelheden is het verschil bijzonder klein tussen de Performance en standaard versie. Tussen 72 en 105 km/u is het verschil maar 0,2 sec. Overigens fabelachtig dat er minder dan 2 seconden nodig is om dat snelheidsverschil te overbruggen. Mijn 8 cilinder Audi, geen kinderachtig ding met 340 PK, doet daar 2,5 keer zo lang over. Gas op de plank, kick down, optoeren, koppelomvormer pakt aan en dan pas gaat het hard.
Het zal ook wel even wennen zijn dat ik niet meer naar de pomp hoef. Een S6 is een fantastische auto, maar een verbruik van gemiddeld 1:7,5 went niet echt. Doordat wij in ons huis een warmtepomp hebben, zit ons elektriciteitsverbruik boven de 10.000 KW. Een KW voor de Tesla kost, door de 9 cent lagere energiebelasting boven 10.000 KW, niet meer dan 10,5 cent per KW.
 
Argh! Dacht ik er uit te zijn dat ik de Non-Performance zou nemen, ben ik toch wéér aan het twijfelen. Met de lease maatschappij is ook alles rond, dus nu is het weer de keuze: To Performance Or Not?

De 21" banden gaan het sowieso wél worden.

Ik kies absoluut voor de 19". Met 21" ziet de wagen er fantastisch uit, als hij stilstaat. Maar ik rij +/- 45k km per jaar.
En dan is de 19" veel comfortabeler, stiller, zuiniger, betrouwbaarder.
Op mijn huidige auto heb ik, na een drietal jaar, de laagprofielbanden er ook afgegooid. Teveel lawaai, teveel slijtage, teveel lekke banden, teveel beschadigde velgen.
Het is een beetje als een vrouw : best fijn dat ze er leuk uit ziet, al iets minder fijn als ze teveel kost. Maar bovenal : ze moet praktisch zijn in het gebruik. :rolleyes:

Verder ben ik net terug van een tripje door Florida, ik heb in de store annex service-center in de buurt van Miami een dertigtal MS gezien. Alle kleuren en uitvoeringen. (en toch maar eentje 'in het wild')

Mijns inziens valt het alcantara-accent op de zetels tegen : veel te snel vuil.
Dat rode biesje (ik ga absoluut voor zwart interieur) zou ik nog net kunnen hebben, maar liever zonder.
Tel daar dan nog bij : het feit dat de performance met 19" het max. vermogen gewoon niet op de weg kan zetten - en mijn besluit staat vast : de 'gewone' 85. (nu ja, wat heet gewoon....)

Verder vind ik de CF-spoiler maar niks, wagen is mooier zonder. P85 shieldje is wel heel geslaagd, met een rode P.

Het multicolor-red was best mooi, niet mijn ding, maar past wel goed bij de wagen.