ik vermoed dat veel van de Nederlandse forumleden zelfstandig/dga is, gezien de berekeningen met mia/Kia/vamil die ik langs zie komen. Zo nuchter als er met geld wordt gerekend, zo niet nuchter wordt er met prestatiecijfers gerekend. Een kleine businesscase:Ook ik worstel met die keuze. De "standard" is al een bijzonder snelle sedan die zijn gelijke nauwelijks kent. De Performance prestaties tillen de auto naar een uniek niveau. 5,6 sec. naar de 100 is een snelle auto waar er toch wel een paar van zijn. Het idee dat het ook in 4,4 sec kan in dezelfde auto is ongekend voor een ruime sedan waar je eventueel nog met 7 personen in past. De spoeling wordt dan wel heel dun, als er al een gelijke is. 10k EUR is best veel geld maar de meeste van ons zullen van plan zijn er toch minstens 5 jaar mee te rijden. Da's 2k/ jaar los van de kortingen. Ik vrees dat ik 5 jaar zal balen als ik het niet doe. As donderdag heb ik een uitgebreide proefrit. Waarschijnlijk maakt dat wel duidelijk wat ik diep van binnen al lang weet.
Hoe vaak sta je naast het stoplicht naast een BMW M5 en heb je de kans om tot 100 weg te trekken? Een keer of 10 in vijf jaar? Ik heb er laatst nog een weggeblazen met onze Skoda Superb 3.6 V6. Is ie sneller? Nee. Maar de persoon in kwestie dacht dat hij niet voluit hoefde. Maar goed, stel dat je bij iedere confrontatie een sportieve tegenstrever hebt. Dan win je 10 keer een sprintje.
Hoe vaak rij je op de snelweg met een vaartje van 80/90 en wil je even naar 120 blazen? Een keer of 500 in 5 jaar tijd? Of misschien wel 1000? Ik vermoed nog wel vaker.
De perf en non-perf schelen op de 80-120 maar 0.3 seconden. En aangezien dat meestal geen wedstrijdjes zijn, win je altijd. En het is overigens nauwelijks merkbaar. Iemand met een goed reactievermogen compenseert die 0.3 sec.
Daar komt bij dat uit de diverse Posts op de twee grootste Tesla fora blijkt dat de Perf banden eet. En dat hij eigenlijk pas echt af is met een plus upgrade.
Kortom, als je de openbare weg ziet als een racebaan, als je aandelen Michelin hebt, als je hoopt dat je Michael Schumacher er ooit eens kunt uit trekken, dan is de perf de perfecte auto voor je.
ja, ik ken dat duiveltje, maar ik heb ook gezond verstand en voldoende businessgenen om me te beseffen dat de added value van de perf niet opweegt tegen de investering. En dat een duurdere versie meer oplevert bij inruil? Laat me niet lachen. Ik heb de duurste Lexus IS250, met alle opties, maar na 5 jaar wil niemand er meer voor betalen dan het instapmodel.
zo, nu weer terug naar mijn wijntje en de avondnazomer op Tenerife