Iedereen maakt zijn eigen rekensommetje en zijn eigen afweging. Ik kom alleen niet op jouw cijfers. Als je een performance en een niet performance verder helemaal hetzelfde aankleedt kom ik op een verschil van zo'n 11K (performance is 14K duurder maar heeft al lederen bekleding en luchtvering). BTW teruggave pas je op beide alternatieven toe en maakt het verschil m.i. niet zoveel kleiner als jij beweert. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is gemaximeerd op 15400, dus daar heb je op een goedkopere variant relatief meer profijt van dan op een duurdere variant. De 136% aftrek is inclusief MIA. Hoe meer je het eerste jaar afschrijft, hoe minder er overblijft de jaren erna. Het is maar een kwestie van liquiditeit, maar over 5 jaar schrijft iedereen hetzelfde percentage af. Als ik alles doorreken kom ik uiteindelijk op een verschil van ruim 7k uit waar jij praat over 2,8k. Ik heb het gevoel dat je de performance iets te positief doorrekent om het te rechtvaardigen. Dat herken ik wel, dat heb ik namelijk zelf ook steeds gedaan om mezelf ervan te overtuigen om voor de performance te gaan, wat mij uiteindelijk niet gelukt is. Maar nogmaals, iedereen zijn eigen keuze, het is in elk geval een feit dat de prijsverschillen uiteindelijk een stuk minder zijn dan zoals het bij aanschaf lijkt, maar jouw sommetje lijkt me iets te rooskleurig, waarbij ik ook niet geloof dat de restwaarde een grote rol gaat spelen. Laten we over 4 a 5 jaar eerst maar eens kijken wat we uberhaupt nog voor deze auto's krijgen. Als de EV evolutie doorzet hebben we dan misschien wel veel efficiëntere accu's tegen veel lagere kosten, en wil geen hond die performance van jou nog kopen. Ik zelf schrijf dit beestje af tot nul, kan het ook niet tegenvallen.
EDIT:
Ik had hier eerder vandaag de som hier nog een keer nagerekend, maar ben er daarna op gewezen dat ik er ten onrechte vanuit ging dat de Performance standaard 21 inch wielen heeft. Dat blijkt dus niet zo te zijn, en dat betekent een extra verschil van € 3700.
----
Voor een particulier is het prijsverschil tussen een identiek uitgeruste Performance en Non-Performance - met 21 inch velgen, lederen bekleding en luchtvering - dus € 11.200, inderdaad een erg fors bedrag voor die extra acceleratie (en de mogelijkheid een spoiler en donkergrijze velgen te kiezen).
Voor de ondernemer is het verschil een stuk minder: € 4200. Ik heb gerekend met verrekening van 21% BTW, en verder met 100% afschrijving (waarvan met de Vamil-regeling zelfs 75% in het eerste jaar!) en nog eens 36% extra via de Milieu-Investeringsaftrek (MIA). Ik had bewust de Kleinschaligheids Investeringsaftrek (KIA) van 28,5% niet meegerekend, want die is gemaximeerd en biedt dus geen voordeel voor de extra investering voor de Performance. Ik ben uitgegaan van een vennootschapsbelasting van 20% en een dividendbelasting van 25% over het restant. Gecombineerd is dat een belastingdruk van 40%.
Iedereen hier verdient zelf zijn centen, dus ieder beslist voor zichzelf of het die meerprijs van € 4200 waard is.
Dan hebben we nog de hogere restwaarde. Het argument dat we nog moeten zien hoeveel restwaarde er overblijft bij een Model S, is volgens mij niet relevant. Want zelfs als de Model S zijn waarde niet goed vasthoudt, bijvoorbeeld door snelle technologische ontwikkelingen, dan nog houdt een Performance meer waarde vast dan een non-Performance, zelfs al is het uiteindelijke misschien maar € 500 of € 1.000.
Uiteraard is er nog wel wat tegen mijn berekening in te brengen. Bijvoorbeeld dat het belastingvoordeel in eerste instantie maar 20% is (de vennootschapsbelasting) en niet 40% (met ook de dividendbelasting erbij) omdat de dividendbelasting pas wordt geheven als er geld vanuit het bedrijf naar privé wordt uitgekeerd. En dat kan soms nog wel eens twintig, dertig jaar of langer op zich laten wachten. Maar ooit zal het een keer gebeuren, en dan is er alsnog sprake van een gecombineerde belasting van 40% en komt dat voordeel van die extra aftrekpost er alsnog. Wie liever niet verder dan een paar jaar vooruit kijkt, kan rekenen met 20% en dan kom je als ondernemer uit op een netto meerprijs van een Performance ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste non-Performance van € 6.700.