Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
@DriverMS een grote nieuwe onbekende factor is wat er met de motorrijtuigenbelasting in 2020 gaat gebeuren!

Ja, daarvan zeg ik dat ik het redelijk zal vinden als deze ook voor EV's betaald gaat worden. We gebruiken de weg ook. Als we eerst maar eens de bijtelling tot 2020 of liever 2021 kunnen laten wat het is :) Tegen die tijd hoop ik dat de Carbontax er zal zijn en daardoor de ICE's meer gaan bijdragen in welk geval de bijtelling voor EV's ook omhoog kan (die uiteraard de Carbontax niet hoeven te betalen).
 
Natuurlijk kijkt iedereen naar zijn persoonlijke situatie en maakt daar de eveneens persoonlijke berekening bij.

Waar het bij mij mis gaat is dat we zoveel onbekende fariabelen hebben dan je geen betrouwbare business case kan maken. Juist dat argument neem ik de overheid kwalijk. Kom eens met een beleid dat 10 jaar en verder gaat. Dan kunnen de fabrikanten een auto ontwikkelen, kan ik een excelsheetje maken en zijn we af van deze (bijna) jaarlijkse discussies.

Let wel in 2021 vervallen alle voordelen voor een EV en kom je helemaal niet meer mee als fabrikant! Zo jammer en vooral onnodig.
 
Ik heb het draadje even rustig doorgelezen (kopje koffie erbij). Ik deel de mening dat het allemaal wat overhaast lijkt te gaan en ik denk dat een gebalanceerde uitfasering beter zou zijn. In alle rust op naar de carbon tax (uiteraard exclusief de echte oldtimers, cultureel erfgoed op wielen moeten we koesteren;-).

Anderzijds denk ik dat het ook weer niet met zo'n vaart zal lopen. Terug naar een ICE zal voor veel mensen een no-go zijn, dus ik denk dat men creatiever gaat worden. EV's naar privé, overstap naar M3's, Leafs enz.. En de mensen die het kunnen, gaan gewoon wat meer betalen...

Maar mochten de doemscenario's dan toch uitkomen dan probeer ik toch nog de voordelen te vinden:

Het blijft lekker rustig bij de SUC's:)
 
Ik heb het draadje even rustig doorgelezen (kopje koffie erbij). Ik deel de mening dat het allemaal wat overhaast lijkt te gaan en ik denk dat een gebalanceerde uitfasering beter zou zijn. In alle rust op naar de carbon tax (uiteraard exclusief de echte oldtimers, cultureel erfgoed op wielen moeten we koesteren;-).

Anderzijds denk ik dat het ook weer niet met zo'n vaart zal lopen. Terug naar een ICE zal voor veel mensen een no-go zijn, dus ik denk dat men creatiever gaat worden. EV's naar privé, overstap naar M3's, Leafs enz.. En de mensen die het kunnen, gaan gewoon wat meer betalen...

Maar mochten de doemscenario's dan toch uitkomen dan probeer ik toch nog de voordelen te vinden:

Het blijft lekker rustig bij de SUC's:)

Blij met je reactie. Alleen op één puntje een kleine aanpassing. Waar het nu gaat om zoveel mogelijk mensen in een EV te krijgen is de vraag "terug naar een ICE" niet zo'n actuele want met 20k EV rijders nu zetten we nog niet zoveel zoden aan de dijk. Ik heb dit alleen genoemd om aan te geven dat op basis van de 2019 situatie een Tesla als nu voor mij absoluut een onhaalbare kaart zou zijn.
En, voor mij is het geen issue want ik heb nog 4,5 jaar te gaan met 4% en daarnaast een Model 3 gereserveerd staan, ingetekend op het Unveil event zelf.

De focus ligt op wie nu in een ICE rijdt, van Golf tot S Klasse en daarvan willen we zoveel mogelijk in een EV. 2018 en 2019 zouden de topjaren kunnen worden die tegelijk de kentering laten zien en daarom alle hens aan dek :)

En met die SuC komt het ook wel goed, is ook een zaak die voortdurend in ontwikkeling is en waar wij momentopnames maken.
 
Blij met je reactie. Alleen op één puntje een kleine aanpassing. Waar het nu gaat om zoveel mogelijk mensen in een EV te krijgen is de vraag "terug naar een ICE" niet zo'n actuele want met 20k EV rijders nu zetten we nog niet zoveel zoden aan de dijk. Ik heb dit alleen genoemd om aan te geven dat op basis van de 2019 situatie een Tesla als nu voor mij absoluut een onhaalbare kaart zou zijn.
En, voor mij is het geen issue want ik heb nog 4,5 jaar te gaan met 4% en daarnaast een Model 3 gereserveerd staan, ingetekend op het Unveil event zelf.

De focus ligt op wie nu in een ICE rijdt, van Golf tot S Klasse en daarvan willen we zoveel mogelijk in een EV. 2018 en 2019 zouden de topjaren kunnen worden die tegelijk de kentering laten zien en daarom alle hens aan dek :)

En met die SuC komt het ook wel goed, is ook een zaak die voortdurend in ontwikkeling is en waar wij momentopnames maken.

Hans, eens met je opmerking dat het niet primair gaat om doorrijdende EV-rijders. Elke sociaal economische klasse heeft zijn eigen durfal's en early adopters die voor de troepen uit lopen. Tesla bediende het hogere segment en in de klasse met een hoge sociaal economische status heeft Tesla zijn positie(tje) veroverd. Het is dan ook zaak dat er in die enorme middenklasse-groep (Golf, A4, Astra enz) de durfal's en early adopters opstaan en overgaan tot de aanschaf van een EV. Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen er zijn, nu de voertuigen zelf nog. Want daar zit nu nog het probleem, de durfal's en early adopters willen wel, maar kunnen nog niet.

In die zin is het zaak dat er EV's in de gewenste prijsklasse komen en zullen de nieuwe bijtellingsplannen daar weinig invloed op uitoefenen. Of zie je dat anders?
 
Hans, eens met je opmerking dat het niet primair gaat om doorrijdende EV-rijders. Elke sociaal economische klasse heeft zijn eigen durfal's en early adopters die voor de troepen uit lopen. Tesla bediende het hogere segment en in de klasse met een hoge sociaal economische status heeft Tesla zijn positie(tje) veroverd. Het is dan ook zaak dat er in die enorme middenklasse-groep (Golf, A4, Astra enz) de durfal's en early adopters opstaan en overgaan tot de aanschaf van een EV. Ik ben ervan overtuigd dat deze mensen er zijn, nu de voertuigen zelf nog. Want daar zit nu nog het probleem, de durfal's en early adopters willen wel, maar kunnen nog niet.

In die zin is het zaak dat er EV's in de gewenste prijsklasse komen en zullen de nieuwe bijtellingsplannen daar weinig invloed op uitoefenen. Of zie je dat anders?

De bijtellingsplannen zullen voor de "gewenste" prijsklasse geen invloed hebben want daar verandert niets.
Het is alleen zonde dart het hogere segment nu uitgeschakeld wordt. Hogere klasse zijn niet de zeer rijken maar wie nu in een zakenauto niveau A6 rijdt en door de tegemoetkoming in bijtelling over de streep getrokken kan worden om zeg 30 tot 40 mille meer te investeren.

Voor andere klassen is Model 3 degene met de beste kaarten maar voor wie nu nog achter aansluit zal het een lange wachttijd zijn. Dat zal afschrikken (helaas). Verder is er nog niet zo heel veel en zeker niet als we in volume denken.

Uiteindelijk komt alles goed, als er voor elke klasse EV's zijn. Dat is nog niet zo, in feite is er voor de A6 klasse nog alleen de Tesla S en X en straks de Jaguar, maar die ligt in dezelfde prijsklasse. Laten we die erbij treken/houden.

Verder zijn we het uiteraard eens. Op naar "the next level" :)
 
Een optie die ik nu ook overweeg is om de Model S alleen voor woon/werk te gebruiken.

Hebben er hier mensen ervaring met een handig systeem om de kilometerregistratie bij te houden? Waarbij het vooral belangrijk is dat het gemakkelijk is met zo min mogelijk werk.
 
Je zou TeslaFi kunnen bekijken. Gratis uitproberen.
TeslaFi laat zien waar je heen gereden hebt, hoeveel kilometer dat was en welke kilometerstanden daarbij horen.
Blijft achteraf gewoon zichtbaar, dus geen stress dat je het niet ter plekke bijhoudt. Ik heb nog niet uitgezocht of je de data naar excel kunt exporteren.
 
Last edited:
Een optie die ik nu ook overweeg is om de Model S alleen voor woon/werk te gebruiken.

Hebben er hier mensen ervaring met een handig systeem om de kilometerregistratie bij te houden? Waarbij het vooral belangrijk is dat het gemakkelijk is met zo min mogelijk werk.
Doorgaans is je kilometerregistratie eenvoudig te combineren met je urenadministratie. Dan koppel je de kilometers zelfs desgewenst aan projecten of klanten. Voor gewone kantoorklerken volstaat een tweetal herhalende registraties van 0 uur per werkdag met de woon-/werkkilometers. Gedoe met speciale kastjes, uitlezen, koppelen en dergelijke lijkt mij niet nodig en is ook niet zo ‘flexibel' als zelf invoeren.
Ter vereenvoudiging van het vastleggen van de precieze kilometers werkt TeslaFi of VisibleTesla natuurlijk prima.