Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Dat laatste is de vraag. Voor een Audi A6 (vanaf 51 mille) is Model 3 toch een stapje terug. Ik had hem graag in een S zien rijden.

Ok dan neem je een instap model S 75D, dan ben je nog steeds een stuk goedkoper uit (met MIA en 4% tot 50k) en heb je een stuk meer auto.

....en dan nu al weten dat er in 2019, terwijl juist de EV een enorme push zou moeten maken, er een dip (reken maar een flinke dip) in de verkopen zal zitten. En we weten ook best al zeker dat er in 2019 nog niet veel alternatieven zullen zijn dus alle hoop op 2020....

Ik geloof zelf totaal niet dat we in 2019 een dip krijgen wat betreft elektrische autoverkoop. De model S en X zullen minder verkocht worden maar de 3, de leaf en anderen zullen zeer zeer goed verkopen. Ik schat minimaal 30.000 elektrische auto's in 2019.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ok dan neem je een instap model S 75D, dan ben je nog steeds een stuk goedkoper uit (met MIA en 4% tot 50k) en heb je een stuk meer auto.



Ik geloof zelf totaal niet dat we in 2019 een dip krijgen wat betreft elektrische autoverkoop. De model S en X zullen minder verkocht worden maar de 3, de leaf en anderen zullen zeer zeer goed verkopen. Ik schat minimaal 30.000 elektrische auto's in 2019.

Instapper? Met premiumpakket (als je een auto in de klasse van Audi A6 koopt wil je dat ook) en daarbij Autopilot zit je op bijna 98 mille. Die extra 40 mille moet men wel op tafel leggen. En dan heeft men een bijtelling van 12560 wat ongeveer gelijk is aan die van de Audi van 55 mille. Mia is niet zeker en het is de vraag of dat een Audi-rijder naar Tesla zou lokken. Dat zou met de bijtelling van net geen 4000 nog wel een optie kunnen zijn en de extra investering van 40 mille kunnen rechtvaardigen. Dat doet men niet. De gemiddelde Audi rijder is nog niet overtuigd nu en een proefrit, als men die al wil maken, zal niet veel veranderen.

De drie zal zeker goed verkopen, maar het eerste jaar zal voor al bestaande reserveringshouders zijn. Nieuwe sluiten achter aan en hebben waarschijnlijk tot dik in 2020 niets. Leaf zal goed gaan verkopen als de 60 Kw versie er is en verder is er nog niets. En wat er is zit met beperkte aantallen.

We kunnen wel proberen de gevolgen te bagatelliseren maar ik denk dat we dan heel bedrogen uit zullen komen.
 
Last edited:
Instapper? Met premiumpakket (als je een auto in de klasse van Audi A6 koopt wil je dat ook) en daarbij Autopilot zit je op bijna 98 mille. Die extra 40 mille moet men wel op tafel leggen. En dan heeft men een bijtelling van 12560 wat ongeveer gelijk is aan die van de Audi van 55 mille. Mia is niet zeker en het is de vraag of dat een Audi-rijder naar Tesla zou lokken. Dat zou met de bijtelling van net geen 4000 nog wel een optie kunnen zijn en de extra investering van 40 mille kunnen rechtvaardigen. Dat doet men niet. De gemiddelde Audi rijder is nog niet overtuigd nu en een proefrit, als men die al wil maken, zal niet veel veranderen.

De drie zal zeker goed verkopen, maar het eerste jaar zal voor al bestaande reserveringshouders zijn. Nieuwe sluiten achter aan en hebben waarschijnlijk tot dik in 2020 niets. Leaf zal goed gaan verkopen als de 60 Kw versie er is en verder is er nog niets. En wat er is zit met beperkte aantallen.

We kunnen wel proberen de gevolgen te bagatelliseren maar ik denk dat we dan heel bedrogen uit zullen komen.

Ja als je voor 10.000 aan opties aanklikt en als je MIA en MRB buiten beschouwing laat dan gaan sommigen misschien toch voor die audi of bmw. Ik zou zeggen laat ze lekker, ik heb er geen medelijden mee. Laat nu het middensegment maar 's een keer profiteren, de 100k autorijders hebben afgelopen 7 jaar volop kadootjes gehad.

Er zijn al meer dan 10.000 nieuwe leafs (40kWh) in europa gepreordered trouwens en levering begint vanaf volgende maand. Kun je nagaan hoe populair de 60kWh gaat worden! En hoeveel Model 3's zullen er naar europa komen in 2019? Mocht het lukken dit jaar om er rond de 5000 per week te produceren (waar ik trouwens zelf nog niet zo in geloof) dan moeten er toch wel minimaal 75k+ deze kant op komen!
 
Ja als je voor 10.000 aan opties aanklikt en als je MIA en MRB buiten beschouwing laat dan gaan sommigen misschien toch voor die audi of bmw. Ik zou zeggen laat ze lekker, ik heb er geen medelijden mee. Laat nu het middensegment maar 's een keer profiteren, de 100k autorijders hebben afgelopen 7 jaar volop kadootjes gehad.

Er zijn al meer dan 10.000 nieuwe leafs (40kWh) in europa gepreordered trouwens en levering begint vanaf volgende maand. Kun je nagaan hoe populair de 60kWh gaat worden! En hoeveel Model 3's zullen er naar europa komen in 2019? Mocht het lukken dit jaar om er rond de 5000 per week te produceren (waar ik trouwens zelf nog niet zo in geloof) dan moeten er toch wel minimaal 75k+ deze kant op komen!

Vreemde redenering dat nu het middensegment maar eens moet profiteren. Die profiteren waarschijnlijk toch wel. Waarom moet het of/of zijn? Zo groot zijn de aantallen niet, wat is nu 10k voorbestellingen op een auto die al meer dan een jaar geleden werd aangekondigd? Niets ten nadele van de Leaf maar de echte doorbraak komt straks met de 60 kWh versie met snelladen. En hoeveel daarvan komen overigens in Nederland vrij? En wegvallen van Tesla's levert geen cent meer BPM op, maar dat is wel duidelijk. (hoewel in feite wel want dat betekent meer ICE's)

Dus we moeten er voor gaan om de regeling één, liefst twee, jaar verder te schuiven totdat de situatie waarmee de aanpassing wordt gerechtvaardigd (!) zich werkelijk voordoet.

Komen er inderdaad veel Model 3's, ik geloof daar wel in, dan past het zich vanzelf wel aan. Niemand betaalt graag meer dan nodig is en een grote groep zal dan voor Model 3 gaan. Daar hoeft de overheid geen wurgactie voor te bedenken. Maar nu is het volstrekte waanzin.
 
Last edited:
Vreemde redenering dat nu het middensegment maar eens moet profiteren. Die profiteren waarschijnlijk toch wel. Waarom moet het of/of zijn? ...

Dus we moeten er voor gaan om de regeling één, liefst twee, jaar verder te schuiven totdat de situatie waarmee de aanpassing wordt gerechtvaardigd (!) zich werkelijk voordoet.

Het moet of/of zijn omdat we niet voor iedereen een belastingvrijstelling kunnen betalen. Maar goed we kunnen blijven pingpongen over hoeveel er gestimuleerd moet worden, we verschillen daarvan blijkbaar gewoon van mening. Ik wens je in ieder geval succes met je poging om de regeling een paar jaar op te schuiven.
 
@Hans Noordsij
Hans, ik ben het volledig met je eens. Wat nu gebeurt is niet verstandig. De gevolgen zie ik echter minder somber in. Dus een poging om het in perspectief te zetten.

Verkopen Model S en X in NL tot nu ca. 2K per jaar. Deze aantallen waren redelijk stabiel, stegen licht. Dit aantal verdubbelt in 2018 en gaat naar 1K in 2019. Door jouw geschat aantal gereserveerde Model 3's: 20-30K. Die komen mondjesmaat in 2018, zeg 5K, en in 2019 volop op de weg, zeg 15K. Want vanaf 2019 zijn de opstartproblemen Model 3 wel weggewerkt. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2018: 4 + 5 = 9K. Vrijwel allemaal veelrijders. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2019: 1 + 15 = 16K. Vrijwel allemaal veelrijders. Geen rekening houdend met nieuwe reserveringen Model 3 in 2018 en 2019. Tesla gaat dus in 2 jaar tijd van 2K naar 16K en verliest 1K aan Model S en X.

En dan is het 2020. Model 3 heeft naam gemaakt en gaat als een speer. Maar alleen Tesla kan de wereld, en Nederland, niet redden, dus laten we hopen dat er dan ein-de-lijk (ook betaalbare) alternatieven van andere merken op de markt en leverbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: widodh and basvk
@Hans Noordsij
Hans, ik ben het volledig met je eens. Wat nu gebeurt is niet verstandig. De gevolgen zie ik echter minder somber in. Dus een poging om het in perspectief te zetten.

Verkopen Model S en X in NL tot nu ca. 2K per jaar. Deze aantallen waren redelijk stabiel, stegen licht. Dit aantal verdubbelt in 2018 en gaat naar 1K in 2019. Door jouw geschat aantal gereserveerde Model 3's: 20-30K. Die komen mondjesmaat in 2018, zeg 5K, en in 2019 volop op de weg, zeg 15K. Want vanaf 2019 zijn de opstartproblemen Model 3 wel weggewerkt. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2018: 4 + 5 = 9K. Vrijwel allemaal veelrijders. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2019: 1 + 15 = 16K. Vrijwel allemaal veelrijders. Geen rekening houdend met nieuwe reserveringen Model 3 in 2018 en 2019. Tesla gaat dus in 2 jaar tijd van 2K naar 16K en verliest 1K aan Model S en X.

En dan is het 2020. Model 3 heeft naam gemaakt en gaat als een speer. Maar alleen Tesla kan de wereld, en Nederland, niet redden, dus laten we hopen dat er dan ein-de-lijk (ook betaalbare) alternatieven van andere merken op de markt en leverbaar zijn.

Er zit een fout in deze benadering. Het aantal S en X zal niet verdubbelen in 2018. Er zal zeker een piek aan het eind van het jaar zijn maar dat kan geen verdubbeling betekenen.
Daarnaast is er het misverstand van het subsidiëren. Er is geen sprake van inwisselbaarheid. Als er 2.000 S en X worden verkocht dan ontvangt de overheid 2.000 x €.4.000 = 8 miljoen aan BPM.
Zou het zo zijn dat het om een eerste levensbehoefte gaat en dus de verkoop stabiel blijft ondanks belasting verhoging dan zou de winst voor de overheid 2.000 x (2000 + 11.000) = 26 miljoen aan BPM.
Als dat zo was dan zou je aardig wat, voorlopige nog fictieve, goedkopere EV's kunnen subsidiëren.

Maar dat is niet het realistische scenario. In 2019 zullen er maar heel weinig, de verwachting is eigenlijk dat de verkoop stagneert, S en X verkocht worden, simpelweg omdat deze te duur zijn en er geen compensatie is voor enerzijds de enorm hoge prijs en anderzijds de over die prijs te betalen extra bijtelling (netto €.500,00 per maand uit het huishoudbudget).

Dus de winst van de overheid verdampt en in plaats van de 26 miljoen wordt het zo dat zelfs de 8 miljoen grotendeels verdwijnt.

Andere EV's zijn ook in 2019 nog niet in voldoende mate beschikbaar en die er zijn matchen niet (altijd) met de verwachtingen van de huidige S en X rijder. Deze komen veelal uit auto's in de (hogere) middenklasse, zeg 50 k. Voor een aantal zal Model 3 mogelijk een acceptabel alternatief zijn, zeg de BMW3, Audi A4 klasse, maar voor een groot deel niet, Audi A6, BMW 5.
Anders zou Model S en X geen bestaansrecht meer hebben en dat zou onzin zijn.

Toch een lichtpuntje voor de overheid, doordat men zich gaat afkeren van de EV gaat er weer veel bijteling op ICE bijkomen.

Wat is er nu op tegen om de regeling een jaar of twee te handhaven totdat de (voorlopig nog fictieve) situatie waarmee de aanpassing wordt verdedigd een realiteit is, ofwel, dat de alternatieven eindelijk te koop zijn.
 
  • Like
Reactions: CL600
Als de transitie naar elektrisch rijden doorzet, zal diegene die een ICE koopt enorm moeten afschrijven. Dat geld natuurlijk ook voor de leasebedrijven. Wellicht dat de leaseprijzen hierdoor omhoog gestuwd worden, waardoor het aantrekkelijker wordt om full elektrisch te gaan rijden ondanks de hogere bijtelling.
 
Als de transitie naar elektrisch rijden doorzet, zal diegene die een ICE koopt enorm moeten afschrijven. Dat geld natuurlijk ook voor de leasebedrijven. Wellicht dat de leaseprijzen hierdoor omhoog gestuwd worden, waardoor het aantrekkelijker wordt om full elektrisch te gaan rijden ondanks de hogere bijtelling.

Dit staat los van deze discussie maar is natuurlijk wel waar. Maar je begint terecht met "Als de transitie doorzet" en dat is tricky want 2019, als het doorgaat, zal ons een flink eind terug zetten in die transitie. Als het het doel is om het aantal emissievrije kilometers te maximaliseren dan komt het er gewoon op neer dat men de kip met de gouden eieren slacht. Iets behoedzamer beleid zou het tegendeel kunnen bewerkstelligen.
 
Er zit een fout in deze benadering. Het aantal S en X zal niet verdubbelen in 2018. Er zal zeker een piek aan het eind van het jaar zijn maar dat kan geen verdubbeling betekenen.
Daarnaast is er het misverstand van het subsidiëren. Er is geen sprake van inwisselbaarheid. Als er 2.000 S en X worden verkocht dan ontvangt de overheid 2.000 x €.4.000 = 8 miljoen aan BPM.
Zou het zo zijn dat het om een eerste levensbehoefte gaat en dus de verkoop stabiel blijft ondanks belasting verhoging dan zou de winst voor de overheid 2.000 x (2000 + 11.000) = 26 miljoen aan BPM.
Als dat zo was dan zou je aardig wat, voorlopige nog fictieve, goedkopere EV's kunnen subsidiëren.

Maar dat is niet het realistische scenario. In 2019 zullen er maar heel weinig, de verwachting is eigenlijk dat de verkoop stagneert, S en X verkocht worden, simpelweg omdat deze te duur zijn en er geen compensatie is voor enerzijds de enorm hoge prijs en anderzijds de over die prijs te betalen extra bijtelling (netto €.500,00 per maand uit het huishoudbudget).

Dus de winst van de overheid verdampt en in plaats van de 26 miljoen wordt het zo dat zelfs de 8 miljoen grotendeels verdwijnt.

Andere EV's zijn ook in 2019 nog niet in voldoende mate beschikbaar en die er zijn matchen niet (altijd) met de verwachtingen van de huidige S en X rijder. Deze komen veelal uit auto's in de (hogere) middenklasse, zeg 50 k. Voor een aantal zal Model 3 mogelijk een acceptabel alternatief zijn, zeg de BMW3, Audi A4 klasse, maar voor een groot deel niet, Audi A6, BMW 5.
Anders zou Model S en X geen bestaansrecht meer hebben en dat zou onzin zijn.

Toch een lichtpuntje voor de overheid, doordat men zich gaat afkeren van de EV gaat er weer veel bijteling op ICE bijkomen.

Wat is er nu op tegen om de regeling een jaar of twee te handhaven totdat de (voorlopig nog fictieve) situatie waarmee de aanpassing wordt verdedigd een realiteit is, ofwel, dat de alternatieven eindelijk te koop zijn.
Er zit geen fout in zijn benadering,
Hij bekijkt het vanuit het aantal gereden elektrische km, wellicht off-topic in dit draadje, maar dat was wel jouw stokpaardje.
En jij bekijkt het vanuit de financiële kant, het is voor een ieder hier even wennen dat jij je focus verlegd hebt.
 
  • Like
Reactions: Sijsje
Dat zou me verbazen. Tot nu toe heeft Tesla één prijs in geheel Europa gehanteerd. Die kun je zien voor de S en X als je op de Tesla site als land 'Other Europe' invoert. Dat is de ex BTW-prijs voor heel Europa. De consumentenprijzen per land krijg je door de BTW erbij op te tellen. Een differentiatie per land is er niet. Gaat in de VS ook zo, $35k voor de base versie is daar ex BTW, niet gedifferentieerd per staat.
Huh? Niet dus. Instapmodel S in NL en België €86.100, in UK omgerekend naar EUR €73848 (£65.550 incl. afleverkosten) incl. 21% VAT van € 12.956 (£11.500).
Tesla zal net als elk commercieel bedrijf de prijzen op de markt aanpassen - aangenomen dat ze voldoende kunnen produceren (en daar zit nu juist het pijnpunt - de levertijd is nu al weer opgelopen tot 4 maanden).
Destijds zag je bij de Prius dat Toyota in NL een andere/hogere 'kale' prijs (zonder belastingen) rekende in NL dan in bijvoorbeeld België of Duitsland - vanwege vervallen van BPM en fiscale bijtelling van 14%. Kortom, traditionele Keynes economische principes zijn van toepassing en het aanbod past zich aan op de vraag.
 
Last edited:
Er zit geen fout in zijn benadering,
Hij bekijkt het vanuit het aantal gereden elektrische km, wellicht off-topic in dit draadje, maar dat was wel jouw stokpaardje.
En jij bekijkt het vanuit de financiële kant, het is voor een ieder hier even wennen dat jij je focus verlegd hebt.

Welnee. Er van uitgaan dat er in 2018 nog 5k Model 3 worden afgeleverd in Nederland vind ik (en dat zegt wat) al een erg optimistische verwachting. Hopelijk komen die er in 2019 wel en dat zal dan eindelijk een stukje doorbraak kunnen betekenen. Prima, ik kijk ernaar uit.

Maar we winnen er niets mee als we de verkoop van de EV in het wat duurdere segment, zeg maar (weer) de BMW5 en Audi A6 rijder, om zeep helpen. En dat gaat gebeuren.

Er zullen er zijn die een BMW 3 rijden en in "mijn situatie" kunnen kiezen tussen een Model 3 van zeg 60K en een Model S van zeg 100k.

Die keuze heeft hij nu (anno 2018) niet en wil hij elektrisch gaan rijden heeft hij alleen kunnen kiezen voor Model S. Dat betekent dus wel de 100k op tafel leggen.

Straks, stel dat de huidige regeling gehandhaafd blijft, waar ik voor pleit, kan hij kiezen tussen de Model 3 van 60K met bijtelling €.2.400,00 per jaar en de Model S waar hij 40k (!) meer voor op tafel moet leggen en dan een bijtelling heeft van €.4.000,00. Voor hem zal de Model 3 de perfect match zijn en dat zal vanzelf goed gaan komen. Niet zozeer vanwege de bijtelling, maar vanwege het wegvallen van de extra investering van 40k.

Maar de wat "duurdere" rijder zal de Model 3 niet als vervanger gaan zien maar kan dan, in veel mindere aantallen dan nu het geval is door juist de keuze voor Model 3 (zie hierboven), bij een Model S terecht komen. Dat is ook heel hard nodig al was het maar voor de voortzetting van de voorbeeldfunctie die S en X hebben vervuld. Die auto's hebben ook bestaansrecht en betekenen ook voor de A6 rijder een extra investering van tienduizenden euro's.

Alleen in deze laatste situatie zal het maximaal haalbare aantal elektrische kilometers bereikt worden. Het heeft geen enkele zin om de markt door te knippen, ook omdat dat niets oplevert in bijtellingsopbrengt (of het moet komen van het afzien van een EV en opnieuw kopen van een ICE op het vertrouwde Audi A6 niveau).

Is dit nu allemaal zo raar? Welnee toch. Zet het gewoon een jaar of twee verder en het lost zich vanzelf op. Gok niet op grote prijsverlagingen van Tesla. Dat zou overigens de marktwaarde van de huidige vloot ook niet ten goede komen. Er zitten veel aspecten aan.
 
Last edited:
Ik ken het systeem van BPM onvoldoende, maar lees wel dat het gebaseerd is op CO2-uitstoot. Daarom mijn vraag:
moet voor een Tesla van 100k meer BMP betaald worden dan voor een ICE van 60k?
Er wordt geargumenteerd dat 2000 Tesla's 8M€ opbrengen, maar hoeveel brengen 2000 ICE op?
Of wordt ervan uitgegaan dat die mensen zonder Tesla te voet gaan?
 
... Als er 2.000 S en X worden verkocht dan ontvangt de overheid 2.000 x €.4.000 = 8 miljoen aan BPM.
Zou het zo zijn dat het om een eerste levensbehoefte gaat en dus de verkoop stabiel blijft ondanks belasting verhoging dan zou de winst voor de overheid 2.000 x (2000 + 11.000) = 26 miljoen aan BPM.
...
Nogmaals, H.
Er zit geen BPM op Tesla's, net zoals er geen BPM op alle andere 100% batterij EV voertuigen zit. (En evenmin op alle taxi's, ongeacht de brandstof.)
 
  • Like
Reactions: ebullio
Even, noem het maar "time out", het volgende. Ik wil iedereen bedanken voor de bijdrage in deze discussie die ook echt een discussie is. Ik zeg dit omdat hetzelfde onderwerp op de Facebookpagina van (notabene) de Vereniging van Elektrisch Rijders (VER) dusdanig uit de hand liep en een niveau aannam dat de beheerder de gehele discussie verwijderd heeft. Dan doen wij het wel netter :)

Ik merk dat we elkaar scherpen wat argumentatie betreft en dat is een goede zaak. Daar zijn discussies voor.

Dus nogmaals, bedankt.

Nogmaals, H.
Er zit geen BPM op Tesla's, net zoals er geen BPM op alle andere 100% batterij EV voertuigen zit. (En evenmin op alle taxi's, ongeacht de brandstof.)

En Paulus, terecht merk je op dat ik ten onrechte sprak van BPM. Ik bedoelde uiteraard de bijtelling. Ik begrijp niet hoe ik aan BPM kom, heeft er totaal niets mee te maken. Rest van het verhaal spreekt verder voor zich.
 
Hierbij mijn vergelijk tussen een Tesla Model S en een Volvo V90.
 

Attachments

  • Vergelijk Tesla S 75D en Volvo V90.JPG
    Vergelijk Tesla S 75D en Volvo V90.JPG
    78.8 KB · Views: 86
  • Informative
Reactions: robertvg