@Hans Noordsij
Hans, ik ben het volledig met je eens. Wat nu gebeurt is niet verstandig. De gevolgen zie ik echter minder somber in. Dus een poging om het in perspectief te zetten.
Verkopen Model S en X in NL tot nu ca. 2K per jaar. Deze aantallen waren redelijk stabiel, stegen licht. Dit aantal verdubbelt in 2018 en gaat naar 1K in 2019. Door jouw geschat aantal gereserveerde Model 3's: 20-30K. Die komen mondjesmaat in 2018, zeg 5K, en in 2019 volop op de weg, zeg 15K. Want vanaf 2019 zijn de opstartproblemen Model 3 wel weggewerkt. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2018: 4 + 5 = 9K. Vrijwel allemaal veelrijders. Totaal nieuw geleverde Tesla's in 2019: 1 + 15 = 16K. Vrijwel allemaal veelrijders. Geen rekening houdend met nieuwe reserveringen Model 3 in 2018 en 2019. Tesla gaat dus in 2 jaar tijd van 2K naar 16K en verliest 1K aan Model S en X.
En dan is het 2020. Model 3 heeft naam gemaakt en gaat als een speer. Maar alleen Tesla kan de wereld, en Nederland, niet redden, dus laten we hopen dat er dan ein-de-lijk (ook betaalbare) alternatieven van andere merken op de markt en leverbaar zijn.
Er zit een fout in deze benadering. Het aantal S en X zal niet verdubbelen in 2018. Er zal zeker een piek aan het eind van het jaar zijn maar dat kan geen verdubbeling betekenen.
Daarnaast is er het misverstand van het subsidiëren. Er is geen sprake van inwisselbaarheid. Als er 2.000 S en X worden verkocht dan ontvangt de overheid 2.000 x €.4.000 = 8 miljoen aan BPM.
Zou het zo zijn dat het om een eerste levensbehoefte gaat en dus de verkoop stabiel blijft ondanks belasting verhoging dan zou de winst voor de overheid 2.000 x (2000 + 11.000) = 26 miljoen aan BPM.
Als dat zo was dan zou je aardig wat, voorlopige nog fictieve, goedkopere EV's kunnen subsidiëren.
Maar dat is niet het realistische scenario. In 2019 zullen er maar heel weinig, de verwachting is eigenlijk dat de verkoop stagneert, S en X verkocht worden, simpelweg omdat deze te duur zijn en er geen compensatie is voor enerzijds de enorm hoge prijs en anderzijds de over die prijs te betalen extra bijtelling (netto €.500,00 per maand uit het huishoudbudget).
Dus de winst van de overheid verdampt en in plaats van de 26 miljoen wordt het zo dat zelfs de 8 miljoen grotendeels verdwijnt.
Andere EV's zijn ook in 2019 nog niet in voldoende mate beschikbaar en die er zijn matchen niet (altijd) met de verwachtingen van de huidige S en X rijder. Deze komen veelal uit auto's in de (hogere) middenklasse, zeg 50 k. Voor een aantal zal Model 3 mogelijk een acceptabel alternatief zijn, zeg de BMW3, Audi A4 klasse, maar voor een groot deel niet, Audi A6, BMW 5.
Anders zou Model S en X geen bestaansrecht meer hebben en dat zou onzin zijn.
Toch een lichtpuntje voor de overheid, doordat men zich gaat afkeren van de EV gaat er weer veel bijteling op ICE bijkomen.
Wat is er nu op tegen om de regeling een jaar of twee te handhaven totdat de (voorlopig nog fictieve) situatie waarmee de aanpassing wordt verdedigd een realiteit is, ofwel, dat de alternatieven eindelijk te koop zijn.