Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk nog even de aflevering van RTL Autowereld van afgelopen zondag terug. Over het promoten van vervuilende youngtimers gesproken.

Wel mooi om te zien dat Tesla de benchmark is voor die lui. :)
 
hahaha, zijn jullie allemaal nu echt van plan om weer in een ICE te gaan zitten? Hoe hypocriet kun je zijn, 4 jaar geleden allemaal fijn aan de wereld tonen hoe goed bezig je bent, maar nu mag dat allemaal weer overboord en blijkt het toch om de centen te gaan...
Toe maar, ga maar eens een weekje in zo'n ICE zitten en zelf benzine/diesel tanken en helemaal zelf de hele weg lang die auto besturen, es kijken hoe jullie met spijt terugdenken aan je Tesla.
Ow en vergeet het niet aan je kinderen uit te leggen...

Of vertel me dat jullie alleen maar wat aan het trollen zijn in de hoop dat een slapend ambtenaartje deze posts serieus neemt... :confused::D
 
Last edited:
Een BMW 7 serie kost 95k+ Als je die tegen een instap Tesla 100D afzet die 110k kost dan betaal je in 2019 voor de BWM7 nog steeds 5700 meer bijtelling. Je hebt ook geen MIA van 26%, en MRB vrijstelling dus dan ben je met een Tesla nog steeds behoorlijk voordeliger uit.

Een BMW 5 serie kost 55K+. Laten we die dan afzetten tegen een instap Model S 75kWh die 87k kost. Je betaald voor die BMW dan 2000 meer bijtelling per jaar.

Het is voor die groepen 1 en 2 een stuk minder aantrekkelijk geworden maar de Model S kan daar nog prima mee in de strijd lijkt me.
Goede vergelijking maar ik ben eerder van een 3 serie naar de tesla getrokken door de fiscale voordelen. Mijn model X is in de lease zelfs iets goedkoper.
 
QED: als een MX iets goedkoper is dan een BMW3 dan is de Nederlandse overheid inderdaad misschien iets te gul met het aanmoedigen van EV's.
Ik zou zeggen vergelijk de Nederlandse prijs van een BMW 3 serie eens met de Belgische. Kijk dan eens naar de bijtelling die ook nog geld over diverse belastingen. De Nederlandse overheid ontmoedigt autorijden in zijn geheel!
 
hahaha, zijn jullie allemaal nu echt van plan om weer in een ICE te gaan zitten? Hoe hypocriet kun je zijn, 4 jaar geleden allemaal fijn aan de wereld tonen hoe goed bezig je bent, maar nu mag dat allemaal weer overboord en blijkt het toch om de centen te gaan...
Toe maar, ga maar eens een weekje in zo'n ICE zitten en zelf benzine/diesel tanken en helemaal zelf de hele weg lang die auto besturen, es kijken hoe jullie met spijt terugdenken aan je Tesla.
Ow en vergeet het niet aan je kinderen uit te leggen...

Of vertel me dat jullie alleen maar wat aan het trollen zijn in de hoop dat een slapend ambtenaartje deze posts serieus neemt... :confused::D

Sorry, leuk bedacht, maar het gaat zowel om principe en om haalbaarheid. Principe blijft, de Leaf zou ook blijven maar 30 mille netto meer belasting vanuit privé betalen in de eerste vijf jaar gaat me nu net iets te ver.
En dat proberen we nu in Den Haag duidelijk te maken. De oplossing is simpel, stel het een jaar of twee uit. Als er echt concurrerende EV's komen tegen een lagere prijs dan koopt men die vanzelf.
Maar dat is voorlopig nog afwachten.

Vergeet niet dat de bijtelling gebeurt over een enorm bedrag dat je ook al hebt moeten betalen. Meer dan een ton voor de auto. Veel meer dan ooit voor een auto betaald en dan ook nog eens veel extra BPM over een bedrag dat je eigenlijk niet eens voor een EV over hebt maar je geen alternatief hebt.

Noem het maar trollen maar wij willen dat slapend ambtenaartje juist wakker maken.
 
  • Like
Reactions: Tozz
...
Vergeet niet dat de bijtelling gebeurt over een enorm bedrag dat je ook al hebt moeten betalen. Meer dan een ton voor de auto. Veel meer dan ooit voor een auto betaald en dan ook nog eens veel extra BPM over een bedrag dat je eigenlijk niet eens voor een EV over hebt maar je geen alternatief hebt.
...
Volgens mij zit er nog steeds geen BPM op 100% batterij EV voertuigen. Laat de mensen van die afdeling a.u.b. rustig verder slapen.
 
  • Like
Reactions: HWS and robertvg
Volgens mij zit er nog steeds geen BPM op 100% batterij EV voertuigen. Laat de mensen van die afdeling a.u.b. rustig verder slapen.

BPM wordt afgebouwd. Maar los daarvan, is de boodschap nog steeds niet duidelijk? Ik zou wel eens willen weten uit welke auto's, in welke prijsklasse, de Tesla rijders komen. Uit mijn omgeving weet ik dat dat bijna allemaal auto's zijn die de helft kostten van wat de Tesla kost. Voor hen betekende de overstap een dubbel zo grote investering, voor het goede doel, en dat wordt op een paar manieren wat gecompenseerd. Maar het moet wel eerst op tafel gelegd worden.

Nu vervalt de belangrijkste tegemoetkoming waardoor de drempel wel heel hoog ligt. Normaals, ik zit nog 4,5 jaar veilig maar heb niet echt argumenten meer om een collega in een Tesla te praten, Hoe fijn de testdrive ook was.
 
Ik zou wel eens willen weten uit welke auto's, in welke prijsklasse, de Tesla rijders komen.

Ik kom uit een reeks E-klasses zonder elektronica (voor 1995). Heerlijke stations met 7 zitplaatsen. Oerdegelijke interieurs. Afschrijving nihil. Bijtelling ook. Onderhoud 1.000 per jaar (want geen elektronica). MRB 2.000 euro per jaar. Brandstof en olie 7.000 euro. Bij elkaar 10.000 per jaar, dus TCO 50.000 euro (aftrekbaar).

Een Model S was eenmalig slikken, verdiende zich dan terug en diende daarbij ook nog een paar rijksdoelstellingen. Per 1 januari is de vraag: hoe interessant is het om eerst 100.000 euro te investeren en dan nog vijf maal 65.000 euro bijtelling op te hoesten. Antwoord: niet. Model 3 biedt helaas geen soelaas. Model 3 is in de verste verte geen E-klasse.
 
Net een email van Tesla. (Sales) Met de informatie over de 22% bijtelling na 50.000 voor 2019. En dat ze nu nog levering in 2018 kunnen garanderen. Dus als ik nog een Tesla in 4% wil kopen is het verstandig dat ik dat binnenkort ga doen.. Hulpvol maar ook Sales. Binnenkort maar eens bij Tesla langs voor een praatje.. :)
 
  • Informative
Reactions: robertvg
BPM wordt afgebouwd. Maar los daarvan, is de boodschap nog steeds niet duidelijk? Ik zou wel eens willen weten uit welke auto's, in welke prijsklasse, de Tesla rijders komen. Uit mijn omgeving weet ik dat dat bijna allemaal auto's zijn die de helft kostten van wat de Tesla kost. Voor hen betekende de overstap een dubbel zo grote investering, voor het goede doel, en dat wordt op een paar manieren wat gecompenseerd. Maar het moet wel eerst op tafel gelegd worden.

Nu vervalt de belangrijkste tegemoetkoming waardoor de drempel wel heel hoog ligt. Normaals, ik zit nog 4,5 jaar veilig maar heb niet echt argumenten meer om een collega in een Tesla te praten, Hoe fijn de testdrive ook was.

Ik heb voor 2014 15 jaar auto's gereden tussen de 45-60K cataloguswaarde met maximale 25% bijtelling. Volledig bewust dat het 4% bijtellingsfeest niet eeuwig kon duren (de accijnsvrije diesel is ook ooit verdwenen) was mijn motto: profiteer er van zolang het kan. Een supersnelle ruime auto zonder uitstoot, is natuurlijk een droom die uitkomt. Ik ga wel zien wat er over 4 jaar gebeurt. Ik ga in elk geval geen Mercedes of Tesla van een ton rijden met 25% bijtelling. Meer bijtelling, een goedkopere auto of privé rijden. Het is niet anders.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
hahaha, zijn jullie allemaal nu echt van plan om weer in een ICE te gaan zitten? Hoe hypocriet kun je zijn, 4 jaar geleden allemaal fijn aan de wereld tonen hoe goed bezig je bent, maar nu mag dat allemaal weer overboord en blijkt het toch om de centen te gaan...
Toe maar, ga maar eens een weekje in zo'n ICE zitten en zelf benzine/diesel tanken en helemaal zelf de hele weg lang die auto besturen, es kijken hoe jullie met spijt terugdenken aan je Tesla.
Ow en vergeet het niet aan je kinderen uit te leggen...

Of vertel me dat jullie alleen maar wat aan het trollen zijn in de hoop dat een slapend ambtenaartje deze posts serieus neemt... :confused::D
No way! Ik zoek een voordelige manier, maar nooit meer zal ik een ICE rijden.

Ik vind het serieus een schande en idd hypocriet als iemand uit een S omwille van de bijtelling dan maar weer een ICE gaat rijden.

Als het te duur wordt kan ik dat snappen, maar naast Tesla zijn er bijv ook de 40/60kWh Leaf :)
 
  • Like
Reactions: robertvg
wij komen uit een opel astra en bmw 1, daarvoor peugot 206 en nissan micra, nu de kans genomen om nog van de lage bijtelling te profiteren met een tweede elektrische auto, over 4 resp 5 jaar gaan ze naar prive, dan hopelijk nog zo lang mogelijk mee rijden, we doen ongeveer 40000 km per jaar in totaal dus pas over een jaar of tien of langer, aan vervanging denken. Ik hoop dat de autowereld er dan heel anders uit ziet, het wordt zowiezo een 0 emissie auto.
 
Maar eens aankijken. De politiek is net zo veranderlijk en verrassend als het weer. Maar de X eruit voor een ICE is voor mij een no-go. Dan maar naar privé overzetten. Als die er echt uit moet, danzijn we alweer zo ver in de toekomst, dat de keuze met een behoorlijke range iets uitgebreider is dan nu. (De nieuwe Leaf is echt een leuk ding om te zien, geen idee hoe ver je komt met een volle accu)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
No way! Ik zoek een voordelige manier, maar nooit meer zal ik een ICE rijden.
Ik vind het serieus een schande en idd hypocriet als iemand uit een S omwille van de bijtelling dan maar weer een ICE gaat rijden.
Als het te duur wordt kan ik dat snappen, maar naast Tesla zijn er bijv ook de 40/60kWh Leaf :)


Volstrekt mee eens. Al dat korte termijn, slechts financieel gedreven denken, is uiteindelijk in feite een van de belangrijkste oorzaken van de klimaatontwikkelingen. Het gaat in dit forum vrijwel alleen en altijd over financieel rendement als er discussie is over investeren in zonnepanelen, energie-neutraal wonen, wind of een EV... CO2 rendement is op de langere termijn voor iedereen (en dus ook voor je kinderen) veel relevanter. Dit was voor mij in 2013 de reden om veel meer geld aan een auto uit te geven dan ik ooit heb gedaan en voldoende panelen neer te leggen zodat ik ook zeker weet dat wat ik verbruik ook (rekenkundig) schoon wordt opgewekt. Ook voor ons voor het dagelijkse vervoer nooit meer een ICE.
 
Volstrekt mee eens. Al dat korte termijn, slechts financieel gedreven denken, is uiteindelijk in feite een van de belangrijkste oorzaken van de klimaatontwikkelingen. Het gaat in dit forum vrijwel alleen en altijd over financieel rendement als er discussie is over investeren in zonnepanelen, energie-neutraal wonen, wind of een EV... CO2 rendement is op de langere termijn voor iedereen (en dus ook voor je kinderen) veel relevanter. Dit was voor mij in 2013 de reden om veel meer geld aan een auto uit te geven dan ik ooit heb gedaan en voldoende panelen neer te leggen zodat ik ook zeker weet dat wat ik verbruik ook (rekenkundig) schoon wordt opgewekt. Ook voor ons voor het dagelijkse vervoer nooit meer een ICE.

Vier jaar lang heb ik over van alles en nog wat geschreven, behalve over de financiële kant. Ik trek nu aan de bel omdat het, wat ik ook zou willen, gewoon niet meer zou kunnen.
En dan bedoel ik niet mijzelf (heb nog ruim 4 jaar) maar wie in 2019 als veelrijder een EV wil gaan rijden.

Hij rijdt nu in een Audi van zeg 50 mille en heeft bijtelling van 22%, ook al fors. Stel dat hij een Tesla wil dan moet hij om te beginnen 50k meer op tafel leggen. Voorheen was de lage bijtelling een verzachtende omstandigheid, nu een pita.

We moeten ook bedenken dat die nieuwe groep de mindset nog moet krijgen die wij hebben opgebouwd in de afgelopen vier jaar. Voor hen is een EV meestal nogal een excentriek idee. Een Tesla was dan een positieve uitzondering.

Voor goed gebruik is er helaas tot op heden maar één goede EV. Ik heb nu een (typical) range van tegen de 450 km en dat maakt het mogelijk om zonder een moment aan de batterij te hoeven denken 90% van mijn zakelijke en privé ritten te doen.
Gisteren met gezin naar Nemo geweest en met iets van 90% vertrokken en, terwijl ik gewoon met verkeer mee kon rijden, ook flink doorrijden terug tegen de wind in, was de aangegeven rest bij terugkomst iets van 25%. Genoeg om, als er iets zich voordoet, op pad te kunnen met zeker SuC binnen bereik. Ik ga mij dan niet op de vraag of het gaat of niet meer bezighouden. Op vakantie met een afstand tussen SuC en einddoel van 410 km (bij 30+ graden) doe ik dat met plezier maar niet in dagelijks gebruik.

Dat gaat niet lukken met nieuwe Leaf, is ook veel kleiner, ook als er een 60 Kw batterij in zou zitten. Men moet het gewoon een jaartje of twee tijd geven. Dat is alles wat ik voorstel. Komen er dan goede alternatieven tegen redelijke prijzen lost het zich vanzelf op. Niemand hoest voor zijn plezier 50k extra op.

Dus niets tegen EV's, onze Leaf blijft totdat onze Model 3 er komt als tweede auto, maar voor ons gebruik is de Model S een goede vervanger geworden van een grote MPV. En dat blijft hij, ik praat dus niet voor mezelf.
 
Last edited:
Ik zou wel eens willen weten uit welke auto's, in welke prijsklasse, de Tesla rijders komen. Uit mijn omgeving weet ik dat dat bijna allemaal auto's zijn die de helft kostten van wat de Tesla kost. Voor hen betekende de overstap een dubbel zo grote investering, voor het goede doel, en dat wordt op een paar manieren wat gecompenseerd. Maar het moet wel eerst op tafel gelegd worden.
Het zou me niks verbazen als de tegenstelling bij mij het grootst is. De drie jaren voorafgaand aan de Tesla reed ik 50.000km per jaar in een Saxo 1.4 met airco uit 1997 met een nieuwe LPG-G3-installatie. De 13 jaar oude Saxo had ik gekocht voor nog geen €1.000, vervolgens alle slijtage-delen vernieuwd, en de LPG-installatie laten aanbrengen. Totaal kostte de Saxo me daarmee ongeveer €3.500 "investering" en vervolgens alleen een beetje wegenbelasting, verzekering, en natuurlijk brandstof (ongeveer €3.500 per jaar). Ongeveer een dubbeltje per km all-in.
 
Last edited: