Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Wij hebben nu ruim een jaar en 12.000km een Zoë (maart 2015, het model dat nu Q210 wordt genoemd). Behalve een aanrijding geen problemen. Het laadproces is inderdaad wel wat gevoelig, wij hebben hier een Maxem smart charging oplossing en soms slaat het laden wel eens af. Ook bij laadpalen elders wel eens een probleem, maar meestal gaat het goed. De Zoë wordt vooral als boodschappenauto gebruikt maar de enkele keer dat je wat verder moet is de snellaadfunctie wel handig. Je kunt er echter niet op vertrouwen dat laden bij Fastned altijd met 43kw lukt, ook daarmee zijn issues waar Ronald van de Put druk mee bezig is en ik hoop Renault ook. Meest storende is inderdaad - en dat geldt waarschijnlijk voor alle fabrikanten behalve Tesla - het gebrek aan liefde voor het product. Zo zit er al tijden een bug in de tomtomsoftware waardoor standaard alle benzinestations onderweg getoond worden, ook als je dat handmatig uitgezet hebt. Maar men neemt niet de moeite dat te verhelpen in nieuwe softwarereleases (die er wel degelijk zijn).
 
  • Informative
Reactions: Nexus
(s)tankstations in de GPS van de B-Klasse zitten er ook standaard in. Ik doe zelfs de moeite niet om het te vragen, "liefde voor het product" of het gebrek eraan is inderdaad de perfecte bewoording!
 
Wij hebben nu ruim een jaar en 12.000km een Zoë (maart 2015, het model dat nu Q210 wordt genoemd). Behalve een aanrijding geen problemen. Het laadproces is inderdaad wel wat gevoelig, wij hebben hier een Maxem smart charging oplossing en soms slaat het laden wel eens af).
Bij ons ook de Maxem. Bij jou ook met een Keba?
(overigens op de oude lolo doet mn Zoe exact hetzelfde)

Nog een aanvulling:
- model S laadt op mn Keba met Maxem wel gewoon op/tot 3x25A
- Zoe komt niet hoger dan 3x16A (en hij kan het wel, bij Fastned gewoon die 43 kW)
 
Toen ik twee jaar geleden de Zoë ging testen en een offerte vroeg en wou onderhandelen ging de deur meteen toe want over de prijs van een Zoë kan niet onderhandelt worden, dat is een vaste prijs. Feit dat ze er aan jaarlijks onderhoud niet aan verdienen helpt ook niet.

Dit krijg je nu eenmaal met dealers, ze verkopen een merk maar niet met volle goesting vanwege allerlei verplichtingen om het merk te mogen verkopen, lage marges, op EVs gewoon zo goed als geen marge.

Bij Nissan wilden ze wel onderhandelen. De Leaf verkoopt dan ook goed met de tijdelijke promotie van 5.000 euro korting + 5.000 euro subsidie. Toen ik vorige week bij de Nissan dealer in Antwerpen was had men twee afleveringen op een dag, daar kunnen ze bij de buren Renault alleen maar van dromen (maar ze verkopen er dan liever ook geen).

Het enthousiasme bij de aankoop van een Tesla is dan ook een verademing.
 
Bij ons ook de Maxem. Bij jou ook met een Keba?
(overigens op de oude lolo doet mn Zoe exact hetzelfde)

Nog een aanvulling:
- model S laadt op mn Keba met Maxem wel gewoon op/tot 3x25A
- Zoe komt niet hoger dan 3x16A (en hij kan het wel, bij Fastned gewoon die 43 kW)

Maxem met Keba inderdaad. Hij laadt wel maximaal, tot boven 16kW heb ik wel gezien. En meestal volgt de Zoë de bokkensprongen van de Maxem braaf maar een enkele keer slaat hij toch af. Dat lijkt vooral te gebeuren als de oven aanstaat en de Tesla begint te laden. Mogelijk daalt het beschikbare amperage dan onder een kritische waarde en slaat de Zoë dan af. Helaas probeert hij het dan niet opnieuw na een tijdje maar blijft blijkbaar in een soort foutstand staan. Anders zou het probleem nog een stuk kleiner zijn vermoed ik.

Over verminderde range in de kou: ook bij ons gaf hij deze winter vaak maar 90km bereik aan. Maar dat zijn dan wel 'echte' kilometers die je daadwerkelijk kunt rijden. Dat vind ik wel goed gedaan van Renault, dat is beter dan dat je start met 120km bereik en na 50km merkt dat er nog maar 40km resteert.
 
Maxem met Keba inderdaad. Hij laadt wel maximaal, tot boven 16kW heb ik wel gezien. En meestal volgt de Zoë de bokkensprongen van de Maxem braaf maar een enkele keer slaat hij toch af. Dat lijkt vooral te gebeuren als de oven aanstaat en de Tesla begint te laden. Mogelijk daalt het beschikbare amperage dan onder een kritische waarde en slaat de Zoë dan af. Helaas probeert hij het dan niet opnieuw na een tijdje maar blijft blijkbaar in een soort foutstand staan. Anders zou het probleem nog een stuk kleiner zijn vermoed ik.

Over verminderde range in de kou: ook bij ons gaf hij deze winter vaak maar 90km bereik aan. Maar dat zijn dan wel 'echte' kilometers die je daadwerkelijk kunt rijden. Dat vind ik wel goed gedaan van Renault, dat is beter dan dat je start met 120km bereik en na 50km merkt dat er nog maar 40km resteert.

En gaat het starten van het laadproces "normaal" wel goed?
Of heb jij ook dat ie 3x per minuut dat start en direct weer afbreekt; en na tientallen eindelijk doorgaat met laden.
Wat er dus zo uitziet op mymaxem

IMG_5699.PNG
 
Laden jullie de Zoe en Tesla tegelijk? Gaat dat lekker?
Dat gaat redelijk. Zoals gezegd is de Zoë wat kritisch, kan er eigenlijk niet zo goed tegen als de laadstroom onder de 3x12A daalt. Dus krijgt de Zoë voorrang van de Maxem en wordt de Tesla wat geknepen. Als er dan nog een grootverbruiker inschakelt slaat de Zoë wel eens af.

Maar aangezien de Zoë met zijn 22kwh batterijtje toch binnen twee uur vol zit leidt het tot weinig praktische problemen.
 
Als de Zoë afslaat is het niet altijd zeker dat hij later weer opstart. Duidelijk een zwak punt waarvan ik hoop dat er nog eens een update voor komt. Dat gezegd hebbende is het niet zo dat het regelmatig voorkomt dat we 's ochtends maar een halfvolle Zoë aantreffen.
 
Hoewel ik met mijn Zoe ook al wat problemen gehad, ben ik er toch globaal genomen toch erg tevreden over. Hier geen horrorverhalen. Het volledige 400V systeem werd wel onder garantie vervangen. De dealer, Pashuysen te Aarschot, doet zijn best, maar een service zoals bij Tesla krijg je niet, vooral bij gebrek aan een snelle support van Renault.
Sinds die vervanging gaat alles perfect. En die flexibele ingebouwde AC-lader is toch wel een troef. De publieke laadpalen in België zijn bijna altijd 22 kW en dan ben je in een uurtje terug vol. Die 43 kW snelladers (in de praktijk 40 kW) zijn erg prettig: met laden aan 250 km/u neigt dat al wat naar een SUC.
Laden aan mijn Keba gaat bijna altijd goed, maar soms trekt de Zoe te veel stroom: ingesteld op 25A trekt hij toch 27A en daar kan de Keba niet mee lachen. Hij onderbreekt dan belerend het laadproces. Maar dat laden herstart dan wel. Op mijn fivari-chargers nog nooit problemen gehad. Die laat het overschrijden van de ingestelde maxcurrent gewoon toe. Een slechte aarding wil een enkele keer aan publieke laadpalen eens problemen opleveren, maar omdat ik een scheidingstransformator heb, speelt dat probleem thuis nooit.
Bereik is natuurlijk niet echt comfortabel, maar voldoet: in de winter op de snelweg 110 km, in de zomer op een gewestweg @ 70 km/u ongeveer 175 km. Toch reed ik eind januari al eens naar de kust zonder bijladen (135 km) om met 8% lading aan te komen, met dank aan vracht- en bestelwagens die mij in hun slipstream moesten toelaten.
 
  • Informative
Reactions: Nexus
@Pauline (links op de foto) heeft via een actie van Natuur&Milieu en gemeente Den Haag een e-Golf besteld (full operational lease 1 of 2 jaar), die in juli geleverd zal worden.
Heb nog niet veel gehoord hier over de e-Golf dus ben erg benieuwd hoe deze zal bevallen. Het biedt in ieder geval de mogelijkheid om Fastned eens wat uitgebreider uit te proberen. :D

Home - Testrijders
 
De Golf E heeft voor mij alvast één nadeel: de standaard lader is slechts 3,7 kW. CCS is een optie, maar zonder die optie ben je onderweg dus uren aan het laden voor wat extra range. De optie is dus een absolute must en dan maar hopen dat je een CCS-snellaadpaal op je route hebt. Dat is in België alvast niet zo evident. In Nederland lukt dat ondertussen dan weer wel.