Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
@FVO: Ik zit een beetje met de configurator te spelen van de B250e lease edition. Klopt het dat je niet eens lederen bekleding kunt kiezen? Of deftige velgjes, interieur/exterieur afwerkingen/pakketten en andere goodies? Steekt daar een bepaalde gedachte achter die ze gedeeld hebben met jou?
 
@FVO: Ik zit een beetje met de configurator te spelen van de B250e lease edition. Klopt het dat je niet eens lederen bekleding kunt kiezen? Of deftige velgjes, interieur/exterieur afwerkingen/pakketten en andere goodies? Steekt daar een bepaalde gedachte achter die ze gedeeld hebben met jou?
Geen idee, we hebben altijd naar een 2e handse gezocht. En vooral in Duitsland!
 
Ja, dat is dus met een warmtepomp een stuk beter.

Nissan Leaf 2013 op 100 punten verbeterd
Ja fijn! Je kon ook niet de ventilatoren laten draaien zonder de AC aan te hebben. Dus zat je al snel met beslagen ramen of een flink afnemende range. Is die 6,6kw lader te retrofitten?

Ik heb het idee dat je makkelijker een deal kan maken met de nissan dealer dan met renault of mercedes.
 
Weet niet of die lader is te retrofitten.

Maar om die 6,6 kW lader te kunnen benutten heb je dus monofase 32A nodig. Dat is in NL op een huisaansluiting in ieder geval niet gebruikelijk (hier 3x25A).
En bij een publieke laadpaal moet je dus een 22 kW (3x32A) paal vinden om 6,6 kW te kunnen laden.
Een 11 kW paal (meest gebruikelijk) zal op 3x16A aangesloten zijn dus haal je op 1 fase maar 3,7 kW en heb je niks aan de 6,6 kW lader.

Dat 1-fase laden is echt op Japan en VS gericht :( en vind ik hét grote zwakke punt van de Leaf.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
Weet niet of die lader is te retrofitten.

Maar om die 6,6 kW lader te kunnen benutten heb je dus monofase 32A nodig. Dat is in NL op een huisaansluiting in ieder geval niet gebruikelijk (hier 3x25A).
En bij een publieke laadpaal moet je dus een 22 kW (3x32A) paal vinden om 6,6 kW te kunnen laden.
Een 11 kW paal (meest gebruikelijk) zal op 3x16A aangesloten zijn dus haal je op 1 fase maar 3,7 kW en heb je niks aan de 6,6 kW lader.

Dat 1-fase laden is echt op Japan en VS gericht :( en vind ik hét grote zwakke punt van de Leaf.
Als je geen 3fase in huis hebt dan heb je 1fase 35A (dat hebben de meeste huizen in NL) dus dat zou voor de meeste mensen geen probleem moeten zijn...
 
Leaf laden op 3,7 Kw is in de praktijk nooit een probleem. Ook als je leeg thuis komt in de avond kun je hem in de ochtend 80 of 100% vol hebben.
Het wordt het wel als je ergens wilt bijladen en daar op wacht. Dan duurt het erg lang maar dat ik met de 6,6 Kw lader net zo goed ondoenlijk.
Hier geldt dus binnen de range blijven of ervoor zorgen dat er op de lokatie een laadmogelijkheid is. Dat hoeft geen laadpaal te zijn, maar een gewoon 220 volt lijntje zorgt er voor dat hij in de loop van de (werk)dag weer op niveau is. Omdat je bestemming in de praktijk niet op de grens van het bereik is, dan zou ik nl geen Leaf nemen, is er altijd behoorlijk wat rest dus hoeft er niet zoveel bij.
Een ander voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn met het laden tegelijk met de Tesla. Die 3,7 Kw zal hem de nek niet breken.
Je hoeft dus niet te investeren in een laadpaal bij een Tesla Leaf combi, je bent in feite bijna voor niets klaar met een gewoon stopcontact voor de Leaf en de rode stekker voor de Tesla.
 
je bent in feite bijna voor niets klaar met een gewoon stopcontact voor de Leaf
Leaf opladen op een normale stekker lijkt me niet op 3,7 kW gaan (16A). Lijkt me niet heel veilig. Is het niet zo dat een normale wandcontactdoos max 10A levert? Dat is dus 2,3 kW, waarlijk nog trager ;).
Een ander voordeel is dat je niet bang hoeft te zijn met het laden tegelijk met de Tesla. Die 3,7 Kw zal hem de nek niet breken.
Die 3,7 kW is anders gewoon wel even 16A op één fase. Daar kun je echt geen Tesla bij hebben want dan zit je al op 32A op 1 fase, ver boven de 25A aansluitwaarde. Kon je die Leaf over 3 fasen verdelen was het inderdaad geen probleem geweest.
Nu zul je iets met smart charging moeten doen om het zorgeloos te laten verlopen.
Leaf laden op 3,7 Kw is in de praktijk nooit een probleem. Ook als je leeg thuis komt in de avond kun je hem in de ochtend 80 of 100% vol hebben.
Gaat me idd niet om het thuisladen (al vind ik dat nog steeds wel een issue omdat je 1 fase inlevert) maar om het laden op de bestemming.

Feitelijk zeg je daarmee dat Destination Charging van Tesla ook prima op 3,7 kW zou kunnen. ;)

Mijn vrouw heeft regelmatig afspraken van 1-2 uur op nog eens een extra afstand van haar werk. Een Zoe aan een standaard 11 kW laadpaal is dan gewoon weer vol. In de praktijk zul je zo zelden een snellader nodig hebben. Zo biedt 3 fase AC laden toch echt veel extra vrijheid.

Nee, voor Europa moet Nissan gewoon een Type 2 aansluiting gaan leveren op de Leaf met 3-fase AC. IMHO.

Als je geen 3fase in huis hebt dan heb je 1fase 35A (dat hebben de meeste huizen in NL)
Wist ik niet, tx :). Dacht dat je tegenwoordig overal wel 3x25A zag.
 
Last edited: