deze zomer gaan we met de zonet bestelde Model X (yaaayyyy!) een weekje in Frankrijk vertoeven en verblijven we in een gite ofte vakantiehuis (bij particulieren). Ik moet nog bij de eigenaar informeren of er daar een (deftig) stopcontact beschikbaar is (bij voorkeur dichtbij waar de Model X zal kunnen geparkeerd worden.. desnoods een lange 3 x 2,5mm verlengkabel voorzien?)
Onder het motto: domme vragen bestaan niet .. ahum: als ze al 'ontvankelijk' zijn voor het feit dat ik daar praktisch iedere dag de wagen wil laten opladen ... hoe bepaal je dan min of meer hoeveel er aan extra verbruik is, die je wellicht toch gaat moeten vergoeden? Hoe gaan de meesten hier mee met zoiets om? Ik vind dit eigenlijk wel beetje 'moeilijk' liggen... kan zijn dat 't helemaal geen punt is voor die mensen maar bon.. wil toch eerst even via dit forum polsen hoe er (tactisch) mee om te gaan.
Ik meld het vooraf. Soms bespreken we een flatfee prijs af, soms schatten we een beetje. Sommige verhuurders hebben ook gewoon kWh meters in huisjes zitten.
Je kunt het verbruik natuurlijk redelijk inschatten. De auto geeft het zelf aan, maar alleen gedurende het laadproces. je moet dus eerst kijken wat er is bijgeladen alvorens de stekker eruit te trekken. Zelf doe ik het een beetje uit het hoofd. Komt natuurlijk niet op 20 kWh meer of minder.
Kortom: Gewoon melden!
Ik adviseer overigens wel om duidelijk te zijn wat je nodig hebt. "Elektrische auto laden" hebben mensen al snel hele rare ideeen over benodigde infrastructuur. Ik geef altijd aan "een regulier stopcontact" en "vermogen vergelijkbaar met een elektrische oven of boiler". Dan kalmeert men al snel weer en is het nooit een probleem.