Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vakantie - Frankrijk

This site may earn commission on affiliate links.
Hangt dat ook niet een beetje van je vakantiebestemming af? In noord Normandië is de SuC dekking niet zo dicht. Onze laatste SuC richting Etretat was Amiens (omrijden via Rouen vond ik zonde van de tijd). Daarentegen elk dorp heeft wel 2 laadpalen bij het gemeentehuis of in het centrum staan (voor een paar cent per minuut)
Zelf in die streek nog nooit gebruikt. Op je eindbestemming kan je vaak laden. Bij het hotel of huisje.
 
Zelf in die streek nog nooit gebruikt. Op je eindbestemming kan je vaak laden. Bij het hotel of huisje.
Ik ga voor het eerst buiten Nederland naar Frankrijk (Normandie: Houlgate). Ben beetje huiverig voor laadperikelen, ga naar een camping en zie dat er een fase probleem in Frankrijk kan zijn? Heb nu plugsurfing, new motion app geinstalleerd maar vraag me af wat ik allemaal voor pasjes moet gaan bestellen / kopen. Ik zie op de apps niet veel laadpalen in de buurt. Heb jij uberhaupt iets extra's gekocht qua passen / extra kabels etc.?
 
Ik ga voor het eerst buiten Nederland naar Frankrijk (Normandie: Houlgate). Ben beetje huiverig voor laadperikelen, ga naar een camping en zie dat er een fase probleem in Frankrijk kan zijn? Heb nu plugsurfing, new motion app geinstalleerd maar vraag me af wat ik allemaal voor pasjes moet gaan bestellen / kopen. Ik zie op de apps niet veel laadpalen in de buurt. Heb jij uberhaupt iets extra's gekocht qua passen / extra kabels etc.?
Met een SUC om de hoek (Caen) zou ik me daar geen zorgen over maken
 
  • Like
Reactions: TomdH
Ik ga voor het eerst buiten Nederland naar Frankrijk (Normandie: Houlgate). Ben beetje huiverig voor laadperikelen, ga naar een camping en zie dat er een fase probleem in Frankrijk kan zijn? Heb nu plugsurfing, new motion app geinstalleerd maar vraag me af wat ik allemaal voor pasjes moet gaan bestellen / kopen. Ik zie op de apps niet veel laadpalen in de buurt. Heb jij uberhaupt iets extra's gekocht qua passen / extra kabels etc.?

In Frankrijk nog nooit laadproblemen gehad. Bijna alleen SUC en lokaal laden aan een stopcontact of laadpaal met newmoition. Wel een dik verlengsnoer meenemen met een stekker met randaarde met een gat. Dan kan je de stekker van de oplader omdraaien en is het fase probleem opgelost.
Als ik naar mijn schoonouders ga laden wij altijd in Amiens op to 90-95% en rij dan met 115-120 naar Caen. Dan kan je Rouen overslaan. In Rouen Moet je een stuk door de stad en kost veel tijd. Ook is de brug bij Le Havre erg mooi.

Ga voor Frankrijk wel een Chargemap pas aanvragen om nog een betere dekking te hebben.
Ook is een route peage pas die je kan bestellen bij de ANWB een aanrader. Rij je zo met 30km/u door de tol poortjes.

Veel plezier in Frankrijk.
 
  • Like
Reactions: TomdH and HWS
Plugsurfing dekt in Frankrijk alles af van Sodetrel (grote leverancier), bij de diverse Lidl's kan je gratis laden voor een half uur en bij chargemap (Chargemap - De kaart voor oplaadpunten voor elektrische auto's) kan je goed zien wat er in de buurt beschikbaar is. Zij hebben ook zelf een laadpas. Weet niet of newmotion nu zoveel dekt in Frankrijk, als de dekking vergelijkbaar is met de ANWB laadpas, dan heb je er in Frankrijk niet veel aan.
 
Plugsurfing dekt in Frankrijk alles af van Sodetrel (grote leverancier), bij de diverse Lidl's kan je gratis laden voor een half uur en bij chargemap (Chargemap - De kaart voor oplaadpunten voor elektrische auto's) kan je goed zien wat er in de buurt beschikbaar is. Zij hebben ook zelf een laadpas. Weet niet of newmotion nu zoveel dekt in Frankrijk, als de dekking vergelijkbaar is met de ANWB laadpas, dan heb je er in Frankrijk niet veel aan.
Als ik op chargemap en plugsurfing kijk in de buurt van Houlgate dan is er niets / weinig. Ik kan natuurlijk altijd nog naar Caen rijden voor een SuC maar dat is ook nog wel een stukje heen en weer. Hopelijk kan ik op de camping laden.
 
Ik heb een boerencamping gehad waarmee ik zelfs op het laagste amperage niet kon laden omdat de stoppen eruit schoten. Ben toen Het donker werd nog op zoek gegaan naar een aansluiting met meer amperage :).

De dag erna naar een van de palen van de new motion gereden. Opladen gaat prima met zo'n 65 km/u. Een paal werkte helaas niet terwijl deze in de app wel als actief stond. De helpdesk spreekt alleen Frans dat schiet voor mij niet op. Heb hier trouwens in deze sectie twee Posts over geschreven

Overige campings gingen prima trouwens.

Daarnaast zie ik trouwens in de new motion app tussen houlgate en douville drie palen staan. Heb zelf bij douville en trouville de tank volgeladen. Auberville is is maar 5 minuten rijden, niets om je zorgen te maken...
 
Last edited:
Als ik op chargemap en plugsurfing kijk in de buurt van Houlgate dan is er niets / weinig. Ik kan natuurlijk altijd nog naar Caen rijden voor een SuC maar dat is ook nog wel een stukje heen en weer. Hopelijk kan ik op de camping laden.

Zie dat er ook nog wat Franse stekkers bij zitten. Maar als er een aansluiting is voor een camper op de camping (zal toch wel?), dan kan je waarschijnlijk wel via een adapter laden. Dat zal niet supersnel zijn, maar als je in Caen de bulk laadt en dan op de camping kan aftoppen is dat natuurlijk ook prima.
 
Blauwe 16A naar Shucko, en een blokje om de Franse randaarde pin te kunnen wisselen. Dan kun je bijna overal laden. Mocht je echt voor zeker willen gaan dan neem je ook een Rode 32A CEE naar Rode 16A CEE mee.

Wat bedoel je met een blokje om randaarde pin te wisselen? Ik begrijp dat je soms de stekker om moet draaien zodat ik ook een lange verlengkabel als deze meeneem: Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter. Maar is er ook een "blokje" om de pin te wisselen?
 
Nee, een verlengkabel is voldoende.

Als het om een Schuko verlengkabel met stekker type F gaat wel! De Franse aansluiting (type E) heeft aarde op een pin die niet in het midden van de stekker zit zoals wel aarde bij de Schuko precies in het midden zit.

Een type F kun je dus altijd omdraaien maar een type E (Frans) dus niet.

Met blokje bedoelde ik gewoon een ordinaire type F stekkerdoos. Ik heb trouwens gewoon een 25M haspel in de frunk liggen.