Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Laten we wel even eerlijk blijven: er bestaat *geen* Tesla subsidie, wel een subsidie voor elektrisch rijden.
Er is geen subsidie voor elektrisch rijden. ICE’s betalen mee voor hun vervuiling. Vb in België. Alles wat je zakelijk koopt kan je voor 100% aftrekken. Ook een EV dus.
Een ICE niet, want die vervuilt. Die mag je maar voor 50% aftrekken.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Er is geen subsidie voor elektrisch rijden. ICE’s betalen mee voor hun vervuiling. Vb in België. Alles wat je zakelijk koopt kan je voor 100% aftrekken. Ook een EV dus.
Een ICE niet, want die vervuilt. Die mag je maar voor 50% aftrekken.
In Nederland hadden we verschillende voordelen voor electrisch rijden t.o.v. ICE. Of dat subsidie of minder kosten is, laat ik maar voor een ander draadje grin.

In deze discussie ging het erom dat dit voor alle EV's was en niet voor Tesla's.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
Dat Tesla de chargers voor andere automerken zou open kunnen zetten is een politieke zet van Elon Musk, één omdat een Duitse minister van verkeer er om heeft gevraagd dat te doen, twee omdat dat de erkenning is waar Elon Musk om vraagt, door het te zeggen laat hij de Duitsers zien dat het niet aan hem ligt mochten de anderen niet komen….
Fastned zakt dan weg, Tesla groeit. Maar het houdt ook in dat de 800v wagens van oa VAG, dan aan de helft moeten laden, 400v.
Een simpel rekensom (P=U*I) is dat zij dan de halve laadsnelheid krijgen want het Amperage ligt te hoog, de kabels in deze wagens zijn daar niet op berekend.
800v en 900v (Rivian?) kunnen er niets mee, ik zie het daarom echt niet gebeuren dan een B merk wagen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Artikelen over de open SuCs.

Dikke hints over openstellen van SuCs in Duitsland: Tesla is in talks to open its Supercharger network to other automakers in Germany

Financiele redenen uitgelegd: Tesla Superchargers estimated to make $25B+ in annual revenue when opened to other EVs - cijfers wat overdreven in verhaal, maar je kan de omzet bij je eigen mening makkelijk opzoeken in de tabel.

Artikel van oktober 2020 had best al veel info: Should Tesla Open Up Its Supercharger Network To Other Brands?
 
  • Informative
Reactions: LaurensH
Tesla heeft voor de aanleg van de SuCs wellicht niet direct subsidie gehad. Maar wat dacht je van die miljoenen subsidies die zijn gegaan naar de kopers van een Tesla? Heel veel mensen die een Model S rijden (incl. ik) hadden geen Model S gekocht als er niet zoveel overheidssubsidie op zat. Daardoor kon Tesla de prijs hoog houden en toch blijven verkopen. Toen de concurrentie kwam kon de prijs ineens met 25.000 euro omlaag, maar was de grens al op 50K gesteld, waardoor het veel minder interessant werd. Vanaf dat moment is de verkoop van de Model S ook redelijk ingestort.
Je bedoelt dat de prijs met €60k omlaag kon. Ik heb wel een paar van die stalls betaald en wil toch echt niet achter een VW in de rij staan om te gaan laden als ik op vakantie ga. Elon moet zich wel gedragen anders neem ik afscheid van zijn clubje hoewel mij de Plaid wel weer erg trekt en een alternatief er nog steeds niet is.
 
Ik kan me toch niet onttrekken aan de gedachte dat de Tesla propositie heel wat minder waard wordt als ze de SuC exclusiviteit niet meer bieden. Ik ging voor tesla omdat ze de automarkt open braken en we nu in een versnelling zitten die niet meer te stoppen is. Ik ga voor Tesla omdat hun netwerk onovertroffen is. Als dat stopt, kijk ik sneller naar wat anders.
 
Hier de tekst in het earning call transcript over openstellen Supercharger voor derden.

Martin ViechaSenior Director for Investor Relations

Thank you. Let’s go to the second question from retail, which is, Elon has said that Tesla will be opening up the Supercharger network to other EVs later this year. Can you share more details on how this will be structured? Will this be select brands? Or will they contribute to the growth of the network?

Elon MuskChief Executive Officer

We’re probably thinking of a real simple thing where you just download the Tesla app and you go to Supercharger and you just indicate which stall you are in. So you plug in your car, even if not Tesla, and then you just access the app and say, turn on this tall that I am in for how much electricity. And this would basically work with I think almost any manufacturer’s cars. There will be a time constraint. If the charge rate is super slow, then somebody will be charged more because the biggest constraint at the Superchargers is time, how occupied is the store. And it will also be smarter with how we charge for electricity at the Superchargers. So rush hour charging will be more expensive than of off-hour because there are times when the Superchargers are empty and times when they’re jam-packed. And so, it makes sense to have some time-based discrimination.

Andrew BaglinoSenior Vice President, Powertrain and Energy Engineering

Yeah. We’ve been doing that, and that’s been working. And people respond — it helps with utilization.

Elon MuskChief Executive Officer

Yeah, exactly So yeah, I think we’re — in Europe and China and most parts of the world, it’s the same connector for everyone. So this is a fairly easy thing to do, developed our own connector, which in my opinion is actually the best connector. It’s small and light and looks good, up to our standard. So an adapter is needed to work for EVs in North America, but people could buy this adapter. And we anticipate having it available at the Superchargers as well if people don’t sort of steal them or something.

Andrew BaglinoSenior Vice President, Powertrain and Energy Engineering

We have a good solution for that.

Elon MuskChief Executive Officer

Okay. But that’s a constraint on the North American thing. That’s basically a vestige of history. But I think we don’t emphasize that it is our goal is to support the advent of sustainable energy. It is not to create a walled garden and use that to bludgeon our competitors, which is sometimes used by some companies.

Andrew BaglinoSenior Vice President, Powertrain and Energy Engineering

I think it’s also important to comment that increasing the utilization of the network actually reduces our costs, which allows us to lower charging prices for our customers and make the network more profitable, also to grow the network faster. That’s a good thing there. And no matter what, we’re going to continue to aggressively expand the network capacity, increasing charging speed, improving the trip planning tools to protect against site congestion using dynamic pricing, as Elon mentioned, and just continuing to focus on the minimum wait time for all customers.

Elon MuskChief Executive Officer

Yeah. Obviously, in order for this to be — for the Supercharger to be useful to other car companies’ cars, we need to grow the network faster than we’re growing vehicle output, which is not easy. We’re growing vehicle output at hell of a rate. So Superchargers need to grow faster than vehicle output. This is a lot of work for the Supercharger team, but it is only useful in the grand scheme of things. Just only useful to the public if we’re able to grow faster than Tesla vehicle output. So, that is our goal.

 
Ik kan me toch niet onttrekken aan de gedachte dat de Tesla propositie heel wat minder waard wordt als ze de SuC exclusiviteit niet meer bieden. Ik ging voor tesla omdat ze de automarkt open braken en we nu in een versnelling zitten die niet meer te stoppen is. Ik ga voor Tesla omdat hun netwerk onovertroffen is. Als dat stopt, kijk ik sneller naar wat anders.
Ik zie het ook zo, zonder Supercharger netwerk had ik geen Tesla gekocht. Dus momenteel dus eigenlijk geen EV. :D Dan had ik sinds Februari dus 11000 km extra diesel en benzine km gemaakt.
 
Denk dat het wel mee valt. SuC's liggen meestal niet aan de snelweg en Fastned wel. Dat is de USP van Fastned.
Inderdaad. En de app installeren, een account maken en een kredietkaart toevoegen is ook een drempel. De helft van de EV's kan ook niet eenvoudig aan een supercharger laden (gaat een Taycan of e-Tron eigenaar het riskeren om aan een half volle supercharger niet te kunnen laden omdat ie 3 vrije parkeervakken moet hebben om aan de stekker te kunnen?) en Tesla eigenaars die andere verkeerd geparkeerde EV's aan de social media schandpaal gaan nagelen haalt de fun er ook wel uit.

Maar Tesla kan stellen dat hun laadnetwerk open is voor alle merken, dus kom maar op met die subsidiepot.
 
  • Like
Reactions: job-lek