Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Superchargers in Nederland (NL)

This site may earn commission on affiliate links.
Zo te lezen zijn we het meer eens dan teksten soms wel doet vermoeden -;). Vrijwel alle voorbeelden die als ondersteuning van tegenargument worden aangehaald zijn ook voor mij volstrekt legitiem. Wat niet kan is je nergens wat van aan trekken, thuis koffie om de hoek gaan drinken, de auto de hele nacht laten staan, urenlang boodschappen gaan doen etc.. "het mag want het is niet verboden", "iedereen doet maar waar hij zin in heeft", " Live and let live" zijn voor een soort VVD-achtige liberale kreten waar ik een bloedhekel aan heb. Dat is inderdaad mijn moraal. Als je dat ridderlijk vindt, vind ik dat prima -;)
 
  • Like
Reactions: Phil V
Zo te lezen zijn we het meer eens dan teksten soms wel doet vermoeden -;). Vrijwel alle voorbeelden die als ondersteuning van tegenargument worden aangehaald zijn ook voor mij volstrekt legitiem. -;)
Volkomen mee eens natuurlijk
. Wat niet kan is je nergens wat van aan trekken, thuis koffie om de hoek gaan drinken, de auto de hele nacht laten staan, urenlang boodschappen gaan doen etc.. "het mag want het is niet verboden", "iedereen doet maar waar hij zin in heeft", " Live and let live" zijn voor een soort VVD-achtige liberale kreten waar ik een bloedhekel aan heb. Dat is inderdaad mijn moraal. Als je dat ridderlijk vindt, vind ik dat prima -;)
Je vergeet mijn SuC-etiquette daar, wat niet echt intellectueel eerlijk is van jou :)
 
Ik volg enkel het advies van Tesla. Tilburg adviseert mij geen laadpaal te nemen, maar gewoon het stopcontact te gebruiken OMDAT ik elke dag langs een supercharger rijd (Amsterdam en straks gorkum). Gewoon elke dag even laden daar is hun advies.
wat een raar advies. elke dag daar moeten laden is geen pretje (sleur) en verspilling van tijd, je bent met op en afrijden al minstens een halfuur zoet PER DAG. Wie de luxe van parkeren op eigen terrein heeft is met het gemak van een laadpaal, of een 3-fase stopcontact of zelfs een gewoon stopcontact altijd beter af... en volgeladen tot 100% als nodig wegrijden van huis.
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
wat een raar advies. elke dag daar moeten laden is geen pretje (sleur) en verspilling van tijd, je bent met op en afrijden al minstens een halfuur zoet PER DAG. Wie de luxe van parkeren op eigen terrein heeft is met het gemak van een laadpaal, of een 3-fase stopcontact of zelfs een gewoon stopcontact altijd beter af... en volgeladen tot 100% als nodig wegrijden van huis.

Inderdaad en ik vraag me af of het inderdaad zo bedoeld zal zijn.
Wat wel inmiddels duidelijk is, is dat Tesla, doordat lange afstand rijden inmiddels redelijk afgedekt is, de aandacht verlegt naar Superchargers in en bij woongebieden. Dit om tegemoet te komen aan het feit dat het voor de komende generatie Teslarijders niet zo vanzelfsprekend zal zijn dat men thuis kan laden.
Het bouwen van Superchargers in en rond steden met een groot aantal stalls en daarnaast Urban Superchargers op plaatsen waar men enige tijd doorbrengt zoals in US nu wordt uitgerold is bedoeld om de nieuwe rijder, die gewend is aan een paar keer per week tanken, diezelfde ervaring te geven. Is het langs de snelwegen gebruikt men de 200 Kw Superchargers waar men binnen 10 tot 15 minuten verder kan en is het in de stad is het bij het winkelen/sporten/uitgaan maar dan met 72 Kw.
Nu kan men Tesla niet verwijten dat ze geen visie hebben. Opmerkelijk is dat in de hele opzet van Tesla met 4 laadvormen (thuis laden, Urban Chargers, Superchargers en Destination chargers) nergens wordt gesproken over laadpaaltjes langs de stoep. Op termijn ziet men daar kennelijk niets in (iets om over na te denken) dus zet maar duizenden paaltjes neer en laat mensen daar hannesen met hun kabel, de Teslarijder anno 2020 heeft veel betere mogelijkheden. Grote vraag blijft nog steeds wat de rest zal doen :)
 
nergens wordt gesproken over laadpaaltjes langs de stoep. Op termijn ziet men daar kennelijk niets in (iets om over na te denken) dus zet maar duizenden paaltjes neer en laat mensen daar hannesen met hun kabel, de Teslarijder anno 2020 heeft veel betere mogelijkheden. Grote vraag blijft nog steeds wat de rest zal doen :)

We worden het steeds meer met elkaar eens Hans. Met één kanttekening, zoals we samen hebben kunnen constateren ziet de infra er in de USA er heel anders uit, met de dubbele garages in suburbia. Ruimte zat. Maar hier buiten de stadscentra (waar je de urbans en DeC in parkeergarages kan bouwen), zeg maar de woonwijken is parkeren in de straat de norm en moet je dus iets verzinnen. Onze paaltjes stammen uit de tijd dat er nog weinig anders was en aangezien de lokale politiek vertraagd reageert, komen daar de komende jaren de nodige paaltjes bij. Zou mooier beter zijn met urban charging oplaadpleinen maar Tesla gaat dit hier niet ontwikkelen als wij de straten spontaan toch al volplempen met paaltjes.
 
Wat als...
... iedereen eens ridderlijk zou zijn.
Geen nummertjse bij de slager, geen sloten, geen firewalls, geen vpn’s, geen alarmen, sluikstorten geen diefstalverzekering, bewaking, tijdsregistratie...
Hoewel sommigen hier misschien ook geen inkomsten zouden hebben. Maar met wat ik aan het bovenstaande uitspaar, mogen ze een werkdag van mij overnemen en ga ik naar een vierdagenweek.
Toch blijf ik elongewijs in die richting dromen en streven...
In Noord Skandinavië komen ze al redelijk ver in de buurt.
 
Ik denk dat Tesla het goed onder controle heeft. Zolang er ruimte is bij een supercharger kan je doen wat je wil, en eens de supercharger druk wordt, krijg je vanzelf de melding op je smartphone dat de supercharger druk is en dat Tesla je gaat aanrekenen als je geparkeerd blijft zonder te laden.

En ja, het is natuurlijk makkelijker om thuis of voor de deur te laden. Een EV werkt momenteel nog altijd het beste als je deze, wanneer je 'm niet gebruikt, kan laden. Als ik elke dag 20 minuten aan een supercharger zou moeten staan omdat ik thuis niet kan laden zou ik me ook afvragen waarom ik een EV zou rijden. Maar het grappige is dat je als niet-EV-rijder dat nog niet zo ziet... Het gemak van thuis te laden en elke ochtend een volle 'tank' te hebben is iets wat mij pas na ontvangst van mijn Tesla is duidelijk geworden.
 
image.jpg
image.jpg
Vandaag in Amsterdam; alle Superchargers bezet en de Destination chargers bezet door Tesla's eigen auto's die niet aan het laden waren. Om het feest compleet te maken ook nog een Destination charger ge-ICED door een Audi....
 
View attachment 258350 View attachment 258349 Vandaag in Amsterdam; alle Superchargers bezet en de Destination chargers bezet door Tesla's eigen auto's die niet aan het laden waren. Om het feest compleet te maken ook nog een Destination charger ge-ICED door een Audi....

Ik deel in deze het optimisme van @Hans Noordsij :
voor het einde van het jaar komt er een mega suc in de buurt, iets onder Amsterdam richting Utrecht.
 
Ik ook! En toch vind ik het vreemd DeC's als parkeerplaats gebruikt te zien worden door Tesla zelf...

ze doen dat voor hun loaners zodat ze de SuC's ontlasten... wordt toch wat te veel van het goede om ze dan ook nog te vragen de auto's op zondag of s'avonds te komen verplaatsen lijkt me -;)
Overigens kan je de DeC's ook aan andere kant van de heg gebruiken lijkt me - als daar dan ook niet auto's staan...Is gewoon erg druk geworden bij Tesla.
 
Over de laadsnelheid bij superchargers: ik kom nooit boven de 98 kW uit, terwijl de SuC tot 120 kW zou moeten gaan.
Zelfs als er geen andere auto's staan, en mijn SOC is onder de 50%.

Zijn er anderen (met een S 75) die wel sneller kunnen laden?
Als een 100 kWh batterij meer cellen heeft, kan ik me voorstellen dat die sneller kan laden, maar ik vraag me gewoon af of dat klopt.
 
ze doen dat voor hun loaners zodat ze de SuC's ontlasten... wordt toch wat te veel van het goede om ze dan ook nog te vragen de auto's op zondag of s'avonds te komen verplaatsen lijkt me -;)
Overigens kan je de DeC's ook aan andere kant van de heg gebruiken lijkt me - als daar dan ook niet auto's staan...Is gewoon erg druk geworden bij Tesla.

Mee eens Edi99, maar ze waren niet eens aangesloten op de DeC's... Lijkt dus een bewuste aktie? Ik heb gewoon gewacht tot er een SuC vrij kwam, was allemaal geen drama maar vond het gewoon vreemd. Zeker gezien de etiquette discussie die ook door Tesla zelf gevoed wordt.