Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
ja dat laatste deed ie bij mij pasgeleden ook, maar dat is meer toeval op dat punt, qua belijning komt het gunstig uit.
Het ZIET er echter vast niet uit als je achter ons rijdt... Vloeiend is inderdaad heel iets anders, als je niet uitkijkt belt er iemand 112 dat er iemand dronken aan het rijden is.

Nou toeval? Eerst pakt hij met NoA de afslag. Das geen toeval. Vervolgens pakt hij op de afslag zelf nog een keer naar rechts. NoA geeft 2x een lane change aan. Daartussen zat echt een duidelijke pauze. Het icoon vd afslag laat ook een bijna haakse bocht zien. De bocht zelf (dus t opdraaien) mwah. Fleetspeed zakte overigens naar 60km. Imo gewoon volledig geprogrammeerde NoA ?
 
Auto moet straks 3 weken bij de luchthaven staan, dus zou graag weten hoe ik het (echt) uit krijg.

IK heb een harde reset gedaan, toen de cabin overheat protection aan en weer uit gezet, vervolgens alarm paar keer aan en uit gezet en daarna op 'aan' gelaten. Lijkt nu opgelost, gistermiddag liep de temperatuur in de auto op tot 45 graden. Blijkbaar blijft er soms iets hangen in de software.
 
  • Like
Reactions: cracktro
Tesla heeft dit patent niet, eigendom van MobilEye. Tesla wil echt geen royalties uitbetalen aan hun grootste concurrent welke gesteund wordt door big auto. Daar gaan we nog heel lang op wachten vermoed ik ...
US20080137908A1 is heb patent van Mobileye dat gaat over het herkennen van verkeersborden. Het is inderdaad zo generiek dat als je een computer gebruikt voor herkenning van verkeersborden via een camera dat je onder dat patent valt. Mobileye heeft een hele waslijst aan patenten. Maar ook Waymo heeft er een heel wat en dat zal voor de concurrentie niet anders zijn.

Waymo heeft bijvoorbeeld een patent om via microfoons een sirene te detecteren. Als je geen sirenes mag detecteren, omdat iemand anders een patent heeft dan is dat natuurlijk niet erg handig. Sowieso wordt dat een uitdaging voor zelfrijdende auto's, omdat je vaak wat van de regels moet afwijken (bijv. iets de berm in) om een ambulance er langs te laten.

Ik ben wel eens benieuwd naar de achtergrond van deze patenten en hoe ze onderling gebruikt worden. Als je er een beetje in duikt, dan lijkt het niet dat het mogelijk is een zelfrijdende auto te gaan ontwikkelen zonder van elkaars patenten gebruik te maken. De meeste patenten hebben een redelijk recente datum en verlopen op z'n vroegst over 10 jaar.
Is er eigenlijk een soort van backlog te zien welke software update er op termijn aankomen?
Nee, die is er niet. Tesla is niet erg open in wat ze doen. Het enige kanaal waar soms wat op wordt gepost is het Twitter kanaal van Elon Musk.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: TANE and Wackmack
Gisteren samen met mijn zoon geprobeerd om beach buggy te spelen. Jammer genoeg is er nog geen controller support. Maar begreep dat er in de volgende versie wordt ingebouwd.
Lastige spel met wat leuke elementen,kids hebben het zo door.
Zelf na twee rondes mee gestopt. Ik kwam niet veel verder dan vissen vangen of zand happen.
Het wordt een leuke trip naar Frankrijk straks. Wanner moeten we weer laden....ga maar weer laden anders is de accu zo leeg...nee accu is nog niet vol staat op 99%.. even afmaken ik sta boven aan. :)
 
  • Funny
Reactions: Basvdpoel
Nou toeval? Eerst pakt hij met NoA de afslag. Das geen toeval. Vervolgens pakt hij op de afslag zelf nog een keer naar rechts. NoA geeft 2x een lane change aan. Daartussen zat echt een duidelijke pauze. Het icoon vd afslag laat ook een bijna haakse bocht zien. De bocht zelf (dus t opdraaien) mwah. Fleetspeed zakte overigens naar 60km. Imo gewoon volledig geprogrammeerde NoA ?

Ik zal het nog eens bekijken, was al wel met 2 software versies geleden dat ik het deed. 2 keer afslag nemen klopt inderdaad... Het opdraaien was in ieder geval wel een beetje 'gevangen tussen de lijnen' dat het perongeluk goedkwam.
 
Eerste auto's met versie 2019.24. (MS en M3)

BC88F0C3-FB14-45FD-A50E-70350BBB4883.jpeg
 
  • Like
Reactions: Flaker and Rdam5314
US20080137908A1 is heb patent van Mobileye dat gaat over het herkennen van verkeersborden. Het is inderdaad zo generiek dat als je een computer gebruikt voor herkenning van verkeersborden via een camera dat je onder dat patent valt.
Onbegrijpelijk dat je zoiets vaags en breeds kunt patenteren. Een 12-jarige had dat patent kunnen schrijven.

En er is prior art: herkennen wij al niet meer dan 100 jaar met onze camera's ('ogen') en computer ('hersenen') verkeersborden?

Misschien iets gemist maar, hoe zie je op welke HW je zit, 2.5 of FSD?

Europe SR+ bestellingen
 
Haha, optimistische bui vandaag, Paul?
Zaterdag, boodschappen dag. Ik buiten wachten overal met de hond als moeders binnen is... half Rotterdam aan het rondrijden weer :) spellingscheck niet erover en tijdens wachten update over WiFi via mobiel binnen gehaald... markt, kapper, markthal, nu winkelcentrum op zuid vrije training 3 kijken, schmidt Zeevis in West hierna, naar de zaak spullen opbergen wat weer richting Zuid is en dan naar huis.... och, prima zo, :)
 
  • Funny
Reactions: Karel and shthpnz
Mijn opmerking was niet als spellingspolitie bedoeld, want niks fouts aan. :D
In een minder optimistische bui zou iemand 'veranderd' kunnen gebruiken i.p.v. 'verbeterd'. :p
Onee, zo begreep ik hem niet hoor.... ben altijd optimistisch !! Zeker door het feit dat ik (nog) geen beperking heb met mijn oude accu :)
... sta dus nu bij Schmidt.... maar is denk ik wel duidelijk :)
 
20.4.2 mijn eerste ervaringen

Verbeteringen, verslechtering en scary...

Naarden Utrecht via A1, A27, A12, A2
Allereerst ziet NoA op verschillende plekken rechterrijstroken die er niet zijn...
Verder reed de auto met de band op de linkerlijn... Dat trok later bij.
Voor het eerst ging A1 naar A27 met NoA goed. Gezien de wat trage reactie eerst heb ik wellicht wel anderen weer wakker geschud....
Zelfs het invoegen op de A27 ging goed...
Daarna twee keer geschrokken door Phantom Braking. Maar paar km, maar lijkt harder/meer.

A27 naar A12 is altijd druk, de eerste baan ging goed (moet twee banen naar rechts) de tweede gaf ik zelf aan. Toen ging het daarna mis: In plaats de rechterbaan aan te houden duikt de auto eerst inderdaad naar rechts maar gooit dan het stuur hard naar links en gaat in de linker baan rijden! Niet fijn.

Daarna krijg je stuk met twee maal twee banen naar rechts: daar is NoA veel te traag voor, dus zelf gereden.

Conclusie: bepaalde delen gaan beter: nog niet perfect maar er zit duidelijk verbetering in.
Vervelend is toch dat de weg (rijstroken) op grote delen van A27 niet goed weergegeven worden. Dat levert rare situaties op waarbij de Tesla een baan naar rechts wil, terwijl dit een oprit van benzinestation is of in ander geval er helemaal geen baan is!
 
  • Informative
Reactions: Faiz71
Ik stel een nieuwe regel voor, voor dit forum: geen commentaar geven over software updates eerder dan (i) 72 uur na de update én (ii) minstens acht uur rijden mét de update :).

Ik heb vaak updates irritant gevonden de eerste uren, maar doorgaans leer ik er mee leven en begrijp ik zelfs de toegevoegde waarde, na 72 uur (of zo). Dat is wat mij betreft bij elke update zo. AP gaat er telkens (langzaam) op vooruit, ook al schrikken we af en toe die eerste 72 uur.