Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Ik stel een nieuwe regel voor, voor dit forum: geen commentaar geven over software updates eerder dan (i) 72 uur na de update én (ii) minstens acht uur rijden mét de update :).

Ik heb vaak updates irritant gevonden de eerste uren, maar doorgaans leer ik er mee leven en begrijp ik zelfs de toegevoegde waarde, na 72 uur (of zo). Dat is wat mij betreft bij elke update zo. AP gaat er telkens (langzaam) op vooruit, ook al schrikken we af en toe die eerste 72 uur.
Ok, dus 8 uur rijden en daarna pas commentaar geven op het sketchpad... check
 
  • Funny
Reactions: Carl and pvkeep
Ik stel een nieuwe regel voor, voor dit forum: geen commentaar geven over software updates eerder dan (i) 72 uur na de update én (ii) minstens acht uur rijden mét de update :).

Ik heb vaak updates irritant gevonden de eerste uren, maar doorgaans leer ik er mee leven en begrijp ik zelfs de toegevoegde waarde, na 72 uur (of zo). Dat is wat mij betreft bij elke update zo. AP gaat er telkens (langzaam) op vooruit, ook al schrikken we af en toe die eerste 72 uur.

En wat als je na de update direct 8 uur hebt gereden, en vervolgens hoef je de daaropvolgende 64 uur niet meer te rijden...moet je dan wel gewoon wachten?

En gaat die 72 uur in na ontvangst update, installeren of voor het eerst rijden?

;)
 
Ik ben het niet eens. Ik zou juist meer ervaringen willen lezen. Alleen van elkaar kunnen we leren.

Ik begin nu te twijfelen of ik nu nog kan posten
Laat je niet tegenhouden, joh. Je bent zelfs netjes Supporting Member, dat kan niet iedereen hier zeggen.

Hier op het niet-US gedeelte van TMC wordt amper gemodereerd en al helemaal niet in het geval van dergelijke verzinsels. En ja, dan posten sommige eigenaars maar dat zij een uur geleden ook dezelfde software update hebben ontvangen die duizenden anderen al installeerden en beoordeelden. Big deal.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik hou van enig respect en bij het onderwerp blijven. Verder niet teveel regels aub. Ik stel jullie ervaringen zeer op prijs.

Gisteren met 20.4 Utrecht-Gouda-Breukelen-Utrecht gereden. Het was redelijk druk maar zonder files.
NoA deed goed zijn best en ik had de hele weg een veilig gevoel. Mijn auto rijdt super stabiel, je voelt amper de stuurcorrecties. Echt alsof of je op supergladde rails rijdt. Zelf van baan wisselen gaat perfect. Eerst was ik minder enthousiast maar het begint te wennen. Nagging heb ik amper last van, ik hou mijn stuur graag vast.

Wat nog vreemd blijft is de vraag van NoA om naar links op te schuiven op een moment dat dat echt niet kan. Geen rode lijnen of auto’s in beeld maar ik zie zelf een auto net links achter of zelfs naast mij. Misschien geeft die eerste indicatie alleen maar aan dat hij eigenlijk opzij wil ... als het straks kan. Als ik dan toch nu alvast zou antwoorden dan gaat de 5 tellen regel straks een fout geven. Ik hoop dat dit zich nog oplost. Verder begin ik tevreden te worden over deze versie.

Ook nog even Beach Buggy gespeeld. Tjonge, wat een zee van geluid. Mooi uitgevoerd spel. Je hebt - vind ik - wel een losse controller nodig. Schermsturing werkt niet prettig. Echte stuur en rem .... zie ik mezelf niet doen.
 
  • Informative
Reactions: Yero
Ik hou van enig respect en bij het onderwerp blijven. Verder niet teveel regels aub. Ik stel jullie ervaringen zeer op prijs.

Gisteren met 20.4 Utrecht-Gouda-Breukelen-Utrecht gereden. Het was redelijk druk maar zonder files.
NoA deed goed zijn best en ik had de hele weg een veilig gevoel. Mijn auto rijdt super stabiel, je voelt amper de stuurcorrecties. Echt alsof of je op supergladde rails rijdt. Zelf van baan wisselen gaat perfect. Eerst was ik minder enthousiast maar het begint te wennen. Nagging heb ik amper last van, ik hou mijn stuur graag vast.

Wat nog vreemd blijft is de vraag van NoA om naar links op te schuiven op een moment dat dat echt niet kan. Geen rode lijnen of auto’s in beeld maar ik zie zelf een auto net links achter of zelfs naast mij. Misschien geeft die eerste indicatie alleen maar aan dat hij eigenlijk opzij wil ... als het straks kan. Als ik dan toch nu alvast zou antwoorden dan gaat de 5 tellen regel straks een fout geven. Ik hoop dat dit zich nog oplost. Verder begin ik tevreden te worden over deze versie.

Ook nog even Beach Buggy gespeeld. Tjonge, wat een zee van geluid. Mooi uitgevoerd spel. Je hebt - vind ik - wel een losse controller nodig. Schermsturing werkt niet prettig. Echte stuur en rem .... zie ik mezelf niet doen.

NoA begint inderdaad in rustige verkeer bruikbaar te worden maar soms inderdaad wel vreemd gedrag.
Net op de A2 voor de brug richting Vianen werd de snelheid in een keer behoorlijk verlaagd bij het invoegen zonder enige verklaring.
Op de dijk bij Vianen een ELDA correctie met een snelheid van 40 km. Het is mij nog steeds niet duidelijk wanner ELDA ingrijpt. Tot vandaag dacht ik vanaf 60 km

Helaas nog geen controller support voor beach buggy. Hopelijk in versie 2019.24
 
Ik heb sinds gister een model3 met FSD, dus nog weinig ervaring. Tot zover lijkt NOA het aardig te doen. Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik zelf van baan verander zonder dat autopilot uitvalt. Kort of lang knipperen maakt geen verschil.. de auto blijft op dezelfde baan rijden. Ook op een bijna lege weg. Als ik hem dan zelf stuur valt AP uit. Wat is de truuk?
 
Laat je niet tegenhouden, joh. Je bent zelfs netjes Supporting Member, dat kan niet iedereen hier zeggen.

Hier op het niet-US gedeelte van TMC wordt amper gemodereerd en al helemaal niet in het geval van dergelijke verzinsels. En ja, dan posten sommige eigenaars maar dat zij een uur geleden ook dezelfde software update hebben ontvangen die duizenden anderen al installeerden en beoordeelden. Big deal.
OK, is was een smiley vergeten bij mijn 'voorstel van nieuwe regel', dat ironisch bedoeld was natuurlijk (eenieder schrijft wat ie wil) :). Wat ik wel meen is dat we soms te snel in onze pen kruipen als iets is veranderd en we aan die verandering nog niet gewend zijn; ik denk dat kandidaat-Teslarijders die meelezen vaak denken dat AP een levensgevaarlijk iets moet zijn waar ze nooit voor zouden willen betalen, terwijl het (naar mijn smaak toch) zowat het beste attribuut is van Tesla-rijden.
 
Ik heb sinds gister een model3 met FSD, dus nog weinig ervaring. Tot zover lijkt NOA het aardig te doen. Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik zelf van baan verander zonder dat autopilot uitvalt. Kort of lang knipperen maakt geen verschil.. de auto blijft op dezelfde baan rijden. Ook op een bijna lege weg. Als ik hem dan zelf stuur valt AP uit. Wat is de truuk?
Als je de richtingaanwijzer door het drukpunt heen drukt gaat hij van baan wisselen. Dus één keer kort doordrukken.
 
Gister reed ik op de ring Amsterdam, vrij relaxed op NoA aan het cruisen op de linkerbaan.
Ineens rijdt NoA mij op de *afgesloten* spitsstrook. Was een leuke slinger om de gesloten slagboom te ontwijken.

Wat ik vooral niet snap is:
- Een spitsstrook ziet er gewoon uit als een uitvoerstrook. Waarom denkt de auto dat hij moet uitvoegen?
- Ik reed al links, dus waarom nog verder naar links. Ik moest niet links.

Verder begrijp ik al die verplaatsingen van NoA vaak niet. Dan moet je nog 50km rechtdoor, en dan 'ga op linker rijstrook om route te volgen'. Eeh, nee. Ik kan nog 50km op de rechter rijstrook.

Verder niet heel positief dat op een hoop weken je geen lane changes meer kunt doen op niet-snelwegen. bv. ring Groningen werkte sinds een paar maanden eindelijk, maar is nu weer uitgeschakeld.

Positieve noot.. Heb wel het idee dat het rijden weer iets vloeiender is. Minder paniekerig in de ankers als je een auto nadert.
 
  • Love
Reactions: Merijn
Ik heb sinds gister een model3 met FSD, dus nog weinig ervaring. Tot zover lijkt NOA het aardig te doen. Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik zelf van baan verander zonder dat autopilot uitvalt. Kort of lang knipperen maakt geen verschil.. de auto blijft op dezelfde baan rijden. Ook op een bijna lege weg. Als ik hem dan zelf stuur valt AP uit. Wat is de truuk?

Weet je zeker dat je niet op AP rijdt maar op NoA? Bij AP zie je 2 strepen die de lijnmarkeringen weergeven op het display, NoA 1 streep recht voor de auto.
 
Heel weinig ervaring met vorige versies gehad, maar AP lijkt bij het wisselen van rijstrook wat vlotter de snelheid aan te passen. Weer een stukje vloeiender.

Wat m.i. het meest urgen verbetering behoeft is het paniekerige remgedrag dat ik vooral bij portalen heb gemerkt. Het is maar heel kort, dus zolang de auto achter je een normale afstand houdt, is het niet acuut gevaarlijk. Maar toch, lekker voelt het niet. De combinatie van het verticale vlak boven de weg dat de radar waarneemt en de schaduw eronder doen kennelijk de auto 'denken' dat er iets op de weg stilstaat.

De A44 noordwaarts vanmorgen met de laagstaande zon een beetje schuin van voren was teveel voor de AP. Heeft me er zeker 10x onnodig uitgegooid. Vooral toen ik enige km rechts naast een busje reed dat die zon soms wel en soms niet blokkeerde.

Ik heb ook de indruk dat als je een naast een zwalker rijdt die steeds van links naar rechts in zijn rijstrook zwabbert dat de AP ook erg graag afslaat. Ik vraag me dan wel af waar al die filmpjes op YouTube vandaan komen waarop te zien is hoe AP de mensen van een gewisse aanrijding redt met een heroïsche uitwijkmanoeuvre. Mijn ervaring is dat hij in een dergelijke situatie onmiddellijk afschakelt: "Hier, los jij dit maar op".

En bij een rood stoplicht stonden er rechts en links vrachtwagens opgesteld en mijn (lege) voorsorteervak was daar precies tussenin. Daar durfde de TACC niet tussen en maakte aanstalten om keurig netjes áchter die twee vrachtwagens te gaan stoppen met nog 30 m te gaan de stopstreep. Ook hier was een ingreep noodzakelijk.

Voel me echt een rijinstructeur :)
 
Last edited:
Heel weinig ervaring met vorige versies gehad, maar AP lijkt bij het wisselen van rijstrook wat vlotter de snelheid aan te passen. Weer een stukje vloeiender.

Wat m.i. het meest urgen verbetering behoeft is het paniekerige remgedrag dat ik vooral bij portalen heb gemerkt. Het is maar heel kort, dus zolang de auto achter je een normale afstand houdt, is het niet acuut gevaarlijk. Maar toch, lekker voelt het niet. De combinatie van het verticale vlak boven de weg dat de radar waarneemt en de schaduw eronder doen kennelijk de auto 'denken' dat er iets op de weg stilstaat.

De A44 noordwaarts vanmorgen met de laagstaande zon een beetje schuin van voren was teveel voor de AP. Heeft me er zeker 10x onnodig uitgegooid. Vooral toen ik enige km rechts naast een busje reed dat die zon soms wel en soms niet blokkeerde.

Ik heb ook de indruk dat als je een naast een zwalker rijdt die steeds van links naar rechts in zijn rijstrook zwabbert dat de AP ook erg graag afslaat. Ik vraag me dan wel af waar al die filmpjes op YouTube vandaan komen waarop te zien is hoe AP de mensen van een gewisse aanrijding redt met een heroïsche uitwijkmanoeuvre. Mijn ervaring is dat hij in een dergelijke situatie onmiddellijk afschakelt: "Hier, los jij dit maar op".

En bij een rood stoplicht stonden er rechts en links vrachtwagens opgesteld en mijn (lege) voorsorteervak was daar precies tussenin. Daar durfde de TACC niet tussen en maakte aanstalten om keurig netjes áchter die twee vrachtwagens te gaan stoppen met nog 30 m te gaan de stopstreep. Ook hier was een ingreep noodzakelijk.

Voel me echt een rijinstructeur :)
Wat bedoel je met ‘afschakelen’ van autopilot? En wat geeft je scherm dan aan? Krijg je een rood stuur en alarm om direct over te nemen? Bij mij schakelt autopilot namelijk zelden of nooit af of ik krijg toeters en bellen.
 
En bij een rood stoplicht stonden er rechts en links vrachtwagens opgesteld en mijn (lege) voorsorteervak was daar precies tussenin. Daar durfde de TACC niet tussen en maakte aanstalten om keurig netjes áchter die twee vrachtwagens te gaan stoppen met nog 30 m te gaan de stopstreep. Ook hier was een ingreep noodzakelijk.

De software van Tesla AP / Autosteer kijkt niet alleen naar de lijnen op de weg, maar probeert ook een voorganger te volgen. Het voordeel daarvan is dat als de belijning wegvalt en je achter een auto rijdt, autosteer toch blijft werken. De nadelen heb je inmiddels ook ervaren zie ik ... :rolleyes:
 
De software van Tesla AP / Autosteer kijkt niet alleen naar de lijnen op de weg, maar probeert ook een voorganger te volgen. Het voordeel daarvan is dat als de belijning wegvalt en je achter een auto rijdt, autosteer toch blijft werken. De nadelen heb je inmiddels ook ervaren zie ik ... :rolleyes:

Dat is alleen met AP1 zo. AP2(.5) doet dat niet.

Er zijn wat filmpjes van Tesla's voortgang met FSD, waarin ze aangeven dat wegbelijning wel heel handig is, maar opzich niet nodig. Dan tonen ze hoe Autopilot de weg herkend zonder lijntjes. Helaas werkt het sinds 2019.20 niet meer, maar in oudere versies waren er kilometers lange stukken waar ik zonder enige wegbelijning kon rijden op Autosteer.
 
Nee toch.. Tot aan het drukpunt toch? Doordrukken werkt bij mij niet.. Baan wisselen doet hij bij drukken tot aan het drukpunt. Maar op steeds minder wegen helaas.

Bij model3 helemaal doordrukken en het stuur klein beetje trekken in de goede richting en dan wisselt hij zelf de rest en zet richtingaanwijzer terug uit..

Bij X en S werkt het anders volgens mij, maar zoveel geld heb ik niet ;)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Bas. and DresOne