Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Je hoeft (iig op Model 3) niet de goede richting op te drukken, alleen de draaidruk erop te houden. Je kunt dus gewoon terwijl je naar links de druk erop houdt met de korte tik naar rechts een voorgestelde wissel naar rechts uit laten voeren. Als er geen voorstel is maar wel ruimte kun je met de lange druk een wissel forceren. In beide gevallen moet je gedurende de manoeuvre de draaidruk erop houden, richting maakt niet uit.

Ik heb overigens afgelopen vrijdag voor het eerst een zeker ongeluk voorkomen gehad door AP. Zat lekker 130 te kachelen op linkerbaan voorbij de vrachtauto's, en een net ingevoegde debiel in een Audi (hoe typisch...) zat op 80 klem rechts, halve meter achter een vrachtwagen. Die gooide hem dus even naar links met 80, AP vol in de ankers en met 30cm speling max gemist. Die had me zelf anders niet op tijd gelukt.
 
  • Like
Reactions: knakworst and TANE
Weer schrikken met de TACC aan op de N33 met een gang van 100. Geen verkeer in de buurt, geen schaduwen en dan toch spontaan flink in de ankers. Een korte heel stevige remactie. Je schrikt je dood. Zo stevig dat de hond op de bank er van af vloog...
Ja, die zat niet in een gordel. En andere keren op die plek geen problemen.
Onbetrouwbare TACC. :mad:
 
Weer schrikken met de TACC aan op de N33 met een gang van 100. Geen verkeer in de buurt, geen schaduwen en dan toch spontaan flink in de ankers. Een korte heel stevige remactie. Je schrikt je dood. Zo stevig dat de hond op de bank er van af vloog...
Ja, die zat niet in een gordel. En andere keren op die plek geen problemen.
Onbetrouwbare TACC. :mad:

Met TACC of met EAP? Met TACC alleen heb ik zoiets nog nooit gehad
 
De meeste Duitse merken gebruiken de assistentiesystemen van Bosch volgens mij. Die heeft ook road-sign recognition of dragen die ook royalties af aan MobilEye?

Zeker weten

Het kan toch niet zo zijn dat iemand een patentrecht heeft op het kennis nemen van verkeersborden? Dat gaat wel erg ver.

Toch is het zo. Het gaat om de techniek erachter 'bedacht' door MobilEye. Natuurlijk kan elke boerenlul dit bedenken maar ze waren zo slim om dit patent op te stellen.

Hier gaat het natuurlijk niet enkel om het tonen van de max snelheid maar dat de auto ook daadwerkelijk hier op reageert.
 
Ik kom er alleen maar niet achter hoe ik zelf van baan verander zonder dat autopilot uitvalt. Kort of lang knipperen maakt geen verschil.. de auto blijft op dezelfde baan rijden. Ook op een bijna lege weg. Als ik hem dan zelf stuur valt AP uit. Wat is de truuk?

Het werkt tegenwoordig enkel maar op de snelweg en (volgens mij) enkel op hoofdrijbanen.

Bij Model 3, helemaal naar doordrukken.

Bij Model S/X, half doordrukken, dus niet door de weerstand heen
 
@MartinD
? bijzonder, als je TACC hebt, heb je toch per definitie ook EAP..?!
Wij hebben alleen basic Cruise Control, dus ook standaard basic AP functies als bijv. (E)LDA maar ik ken geen (prijslijst)optie dat je sec TACC daarbij kunt kopen. Daar is best wel een markt voor!
De basis AP als je die koopt/krijgt vervangt de standaard CC door TACC en Autosteer.
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Als je TACC hebt, dan heb je ook AP maar niet noodzakelijk EAP.

Ik denk dat er wat AP spraakverwarring is over de diverse termen...

Wij hebben dus de kale Cruise Control versie, dd 11 feb 2019. Toen kon je naast de kale standaard Cruise Control Model 3 inclusief standaard meegeleverde AP basisfuncties als (E)LDA absoluut geen TACC apart kopen, de volgende stap heette toen in de prijslijst EAP en daarna FSD. Wellicht kan / kun je TACC ( als onderdeel van EAP... ) apart aanzetten..? Zit het zo misschien? :eek:
 
AP: Traffic Aware Cruise Control plus AutoSteer maar zonder Auto Lane Change. Was vroeger niet apart te bestellen, dan wel, en zit nu bij alle (on-menu te bestellen) wagens.
EAP: AutoSteer, plus Auto Lane Change en Navigation on Autopilot. Niet meer te bestellen, maar sommige wagens van het eerste kwartaal hebben dit (en uiteraard hebben ook sommige Model S en Model X dit).
FSD: momenteel hetzelfde als EAP, maar met een belofte om in de toekomst ook buiten autosnelwegen de wagen zelf te laten rijden, sturen, verkeersborden te herkennen, rode lichten te herkennen, voetgangers en fietsers te vermijden, enz.
 
Wat bedoel je met ‘afschakelen’ van autopilot? En wat geeft je scherm dan aan? Krijg je een rood stuur en alarm om direct over te nemen? Bij mij schakelt autopilot namelijk zelden of nooit af of ik krijg toeters en bellen.
De kleur op het scherm heb ik niet op gelet. Te druk bezig met sturen ;).

Ik dacht dat het icoon gewoon van blauw naar grijs ging.

Ik hoorde wel de gewone ding-dong die je hoort bij afschakelen, bijv als je het stuur forceert of de richtingaanwijzer aanzet. Overigens was het alleen de autosteer die dan uitging. TACC bleef gewoon werken.
 
De kleur op het scherm heb ik niet op gelet. Te druk bezig met sturen ;).

Ik dacht dat het icoon gewoon van blauw naar grijs ging.

Ik hoorde wel de gewone ding-dong die je hoort bij afschakelen, bijv als je het stuur forceert of de richtingaanwijzer aanzet. Overigens was het alleen de autosteer die dan uitging. TACC bleef gewoon werken.
Ik denk dat je die dan gewoon zelf uitschakelde door het stuur te forceren. Als je door de kracht van autosteer heen drukt schakel je hem dus zelf uit. Autopilot schakelt zichzelf niet uit zonder alarm en een rood stuur op je dashboard.
 
AP: Traffic Aware Cruise Control plus AutoSteer maar zonder Auto Lane Change. Was vroeger niet apart te bestellen, dan wel, en zit nu bij alle (on-menu te bestellen) wagens.
EAP: AutoSteer, plus Auto Lane Change en Navigation on Autopilot. Niet meer te bestellen, maar sommige wagens van het eerste kwartaal hebben dit (en uiteraard hebben ook sommige Model S en Model X dit).
FSD: momenteel hetzelfde als EAP, maar met een belofte om in de toekomst ook buiten autosnelwegen de wagen zelf te laten rijden, sturen, verkeersborden te herkennen, rode lichten te herkennen, voetgangers en fietsers te vermijden, enz.

@sixela
Ok duidelijk lijstje...echter als je NU een Model 3 koopt en je komt al kiezend / bestellend aan op deze pagina
..www.tesla.com/nl_NL/model3/design#autopilot..
Configureer uw Model 3 | Tesla
wat hoort dan NU van jouw lijstje hierboven in de Autopilot | inbegrepen ? Zitten TACC plus AutoSteer daar nu ook in? In feb 2019 zaten die 2 er niet en had je als AP-keuzen EAP en FSD.
Ap.M3.Nu.kopen.jpg
 
Ik denk dat je die dan gewoon zelf uitschakelde door het stuur te forceren. Als je door de kracht van autosteer heen drukt schakel je hem dus zelf uit. Autopilot schakelt zichzelf niet uit zonder alarm en een rood stuur op je dashboard.
Ik weet inmiddels heel goed hoeveel kracht je moet zetten om hem uit de autosteer te forceren en daar was absoluut geen sprake van.
 
wat hoort dan NU van jouw lijstje hierboven in de Autopilot | inbegrepen ? Zitten TACC plus AutoSteer daar nu ook in?

Ja. Vandaar "automatisch sturen" in de beschrijving (AutoSteer) en "accelereren en remmen voor andere wagens" (TACC).

In feb 2019 zaten die 2 er niet en had je als AP-keuzen EAP en FSD.
Klopt. EAP is nu in twee gesplitst: TACC en AutoSteer zitten in AP, Auto Lane Change en Navigation on Autopilot zijn verhuisd naar "new FSD", die een nogal lege doos was toen EAP nog bestond.

De Auto Lane change niet in AP maakt AutoSteer zonder FSD wel een pak ergerlijker als er meerdere rijstroken zijn: om van rijstrook te veranderen moet je ofwel AutoSteer afzetten (wat ook TACC afzet, dus moet je tussen'gas' geven) , van rijstrook veranderen en dan weer opzetten, of je moet pinken en dan door de (verminderde) weerstand sturen om AutoSteer af te zetten (TACC blijft dan aan) en hem dan weer aanzetten na het veranderen van rijstrook.
 
Ja. Vandaar "automatisch sturen" in de beschrijving (AutoSteer) en "accelereren en remmen voor andere wagens" (TACC).

Klopt. EAP is nu in twee gesplitst: TACC en AutoSteer zitten in AP, Auto Lane Change en Navigation on Autopilot zijn verhuisd naar "new FSD", die een nogal lege doos was toen EAP nog bestond.

De Auto Lane change niet in AP maakt AutoSteer zonder FSD wel een pak ergerlijker als er meerdere rijstroken zijn: om van rijstrook te veranderen moet je ofwel AutoSteer afzetten (wat ook TACC afzet, dus moet je tussen'gas' geven) , van rijstrook veranderen en dan weer opzetten, of je moet pinken en dan door de (verminderde) weerstand sturen om AutoSteer af te zetten (TACC blijft dan aan) en hem dan weer aanzetten na het veranderen van rijstrook.

@sixela
Okay helemaal duidelijk én interessant. Thx.
Tot slot nog één vraag en dan ben je van me af :rolleyes: . Is kale of domme Cruise Control, zoals wij hebben nu überhaupt nog beschiibaar op een nieuwe Model 3 ?
 
Nope. Helaas, zeggen sommigen (want die heeft geen last van phantom braking).

Één weekje begin mei was het eventjes terug mogelijk om de RWD zonder AP te bestellen voor €53000. De week daarvoor zat de AP er mee in, en de week erachter ook (maar voor €54100).

Afijn, ik veronderstel dat je zou kunnen vragen om de AP weg te nerfen, want het is puur een software-schakelaar.