Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Software versie 9.0

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is eenvoudig te verklaren.

Die vrachtwagen komt je tegemoet. In de radar heeft die vrachtwagen dus een snelheid van jouw snelheid + zijn snelheid. De computer van de radar in zo een Audi of Volvo of ander doorontwikkeld Bosch component is geprogrammeerd om zo een waardes eruit te filteren.

Idem overigens met files. Een file die ontstaat waar je Volvo of Audi een vertragende auto volgt, zal net zoals bij je Tesla herkend worden, want de radar zal herkennen dat het object voor je beweegt in relatie tot je eigen snelheid. Als het object voor je daarentegen stil staat, en dus snelheid 0 heeft (versus de snelheid van jouw Audi of Volvo) kan de radar niet herkennen of ie te doen heeft met een stilstaande auto of een muurtje of vangrail. De radar herkent ook niet of er net voor het muurtje, vangrail of stilstaande auto de weg naar links of rechts draait. Wederom: programmatie om alles wat 0km/u heeft te negeren.

Wat is nu het probleem? Om tot volledig zeflrijden te komen, ga je dus op basis van visie en radar ook de stilstaande objecten correct moeten interpreteren.

Waarom ging die bocht op AP vroeger wel goed en nu niet?
  1. AP en het NN leert nu om ook stilstaande objecten en objecten die je tegemoet komen te herkennen en er op te reageren
  2. Kans is groot dat alle vorige keren dat je daar passeerde, dat daar op de wisseling van schaduw naar zon, er net geen auto of vrachtwagen naderde bij dergelijk zomers zonlicht.
Ik verdenk FSD (of ook AP?) er overigens van om stoplichten nu reeds te zien. Het is opvallend hoe minder stresserend het tegenwoordig is om in te rijden op een file voor een stoplicht (per hypothese stilstaande wagens); de Tesla remt ruim op voorhand waar je vroeger toch je voet klaar moest hebben op het rempedaal.
 
Ik hing gisteren aan de SuC van Waver (voor de eerste keer met 20.2.1 software), en mijn S'je (75D van eind 2016) gaf plots aan dat ie aan +/- 108 kW aan 't laden was (bij +/- 50 km range). Had ik nog niet meegemaakt (laadsnelheid bleef vroeger altijd onder de 100 kW). Iemand dezelfde ervaring, of wist ik zelf gewoon eerder niet dan een S75 boven de 100 kW kon laden?
 
Ik hing gisteren aan de SuC van Waver (voor de eerste keer met 20.2.1 software), en mijn S'je (75D van eind 2016) gaf plots aan dat ie aan +/- 108 kW aan 't laden was (bij +/- 50 km range). Had ik nog niet meegemaakt (laadsnelheid bleef vroeger altijd onder de 100 kW). Iemand dezelfde ervaring, of wist ik zelf gewoon eerder niet dan een S75 boven de 100 kW kon laden?

Is inderdaad sinds een paar weken. Mijn x75D heb ik al op 115kw gehad.
 
Van 2019.20.2.1 naar 2019.20.4.2 , een flinke download en 30 minuten downtime voor een domme game die in de firmware zit verwerkt. Echt, wat een bizar slecht ontwerp.
Ik vind 2048 wel een aardig spelletje. Beach Buggy vind ik er heel leuk uit te zien, maar ik kan die auto gewoon niet op de weg houden. De tijd die ze in de games stoppen verdienen ze linea recta terug met de PR die het genereerd. Ondanks dat het heel puberaal is vind ik het scheetkussen eigenlijk nog de leukste gimmick.

Die games vind ik wel aardig. Met Linux als basis is het waarschijnlijk vrij eenvoudig om dit toe te voegen, dus het zal niet echt ten koste gaan van andere ontwikkelingen. Maar ik ben het met je eens dat er een aantal bugs/features zijn die wat mij betreft voorrang mogen krijgen. Met name het navigeren met tussenstops is een feature die ik erg gemist heb deze vakantie. TIjdens een dag rondrijden zou dat erg handig zijn om te kijken waar je de laadstops het beste kunt plannen. Nu doe ik dat via ABRP, maar het was fijn geweest als het in de navigatie zelf had gezeten. Ook wat glitches in de Spotify player of TuneIn player (die mag wel bijhouden waar je bent gebleven) zouden wel een keer mogen worden opgelost. Evenals het koppelen van cookies bij je gebruikersprofiel, zodat je niet zo vaak cookies hoeft te accepteren of opnieuw hoeft in te loggen.

Helaas is Tesla nog niet zo vooruitstrevend dat ze hun bugs in een openbare tracker bijhouden. Een systeem als UserVoice zou echt perfect zijn. Er loopt al een draadje over op TMC, maar de strekking is duidelijk. Tesla bepaalt de prioriteiten en geeft hier niet zo graag inzicht in. Toch nog een beetje big-auto mentaliteit dus.
 
Ik wil er wel wel even op wijzen dat navigatiesystemen met tussenstops een erg harde noot is om te kraken. In mijn ervaring is er maar 1 merk dat dat consistent onder de knie heeft, en dat is Garmin, en dan nog is die functionaliteit het meest zichtbaar bij hun motorfiets-producten.

Ik weet dat je met wat kunst- en vliegwerk een route met 10 waypoints in het navigatiesysteem van een BMW van 2018 kon krijgen, maar dat was niet via het schermpje.

Dat Tesla dat dus nog niet heeft gekraakt, verbaast me niks. Dat ABRP het wel kan, ligt er eerder aan omdat die niet zo wakker hoeft te liggen van navigatiecommando's tijdens het rijden. Een route tussen waypoints berekenen is één, dergelijke route dan ook nog correct navigeren is twee. Ook weeral iets dat ik momenteel enkel bij Garmin geperfectioneerd zie.
 
Versie 20.x heeft wat verbeteringen gebracht en NoA in niet te druk verkeer bruikbaar gemaakt. Problemen met ELDA kom ik zelden tegen.
Kaarten update had ik meer van verwacht. Veel kopt nog niet. Oa snelheid is nog niet correct op veel punten.

Mijn hoop met de volgende versie 2019.24.X is dat NoA meer bruikbaar wordt en camera's gebruikt worden om verkeersborden te koppelen.
 
Het enigste wat ik wel merk met noa is bij het wisselen van baan dat als er een achterligger is hij vaak toch de baan wisseling annuleert ookal is die ver achter of dat hij terug wilt sturen

Ik durf met een achterligger Noa baanwissel niet meer te doen omdat hij BIJNA altijd eerst in de ankers gaat, VOORDAT hij van rijstrook wisselt, ook al is er ruimte *zat* op de strook waar je naar toe gaat. Als er IETS rijd, ookal is het honderden meters voor je, gaat hij eerst die snelheid rijden en wisselt dan pas van strook. Dat maakt het dat je lane-changes alleen kan doen op vrijwel lege snelwegen ;-((( super zonde...

Zelf gas bijgeven helpt.. Maar je moet dan zelf gas bijgeven, EN ook zelf mee sturen om de change in te zetten, ja nou, dan doe ik het wel helemaal zelf, want dan gaat het in ieder geval goed....
 
  • Like
Reactions: bugboy
Ik wil er wel wel even op wijzen dat navigatiesystemen met tussenstops een erg harde noot is om te kraken. In mijn ervaring is er maar 1 merk dat dat consistent onder de knie heeft, en dat is Garmin, en dan nog is die functionaliteit het meest zichtbaar bij hun motorfiets-producten.
Navigeren met way-points is eigenlijk gewoon meerdere routes achter elkaar plakken. Bij afwijkingen hoef je ook alleen de huidige route opnieuw door te rekenen, dus het vereist na de initiele berekening niet veel meer extra power. Mijn StreetPilot 2710 uit 2008 kon dit al, dus dan zal de Tesla hier zijn hand ook niet voor omdraaien.

Het enige verschil is dat je bij de vervolgroutes niet het huidige punt als vertrekpunt neemt, maar het opgegeven punt. Tesla kan al met via-punten rekenen, want dat doet die ook met de superchargers die hij inplant. Het enige dat er volgens mij niet in zit is om handmatig extra tussenpunten in te voeren.

Motornavigatie is wel iets anders, omdat je vaak veel meer way-points gebruikt (om exact die route te kunnen rijden die meestal niet de snelste is). Dan krijg je ook te maken met intelligent way-points over kunnen slaan. Dat komt nogal eens voor als je per ongeluk een waypoint had gezet op een zandweg of als er een omleiding is. Dat hoeft navigatie voor de auto niet te hebben. Daar zijn via-punten vaak punten waar je ook expliciet moet zijn.

Ik weet de stand van motornavigatie anno 2019 niet, maar vroeger was Garmin echt hands-down de nummer 1. Moet wel zeggen dat het na de StreetPilot serie een tijd lang achteruit is gegaan. De eerste Zumo 550 was een drama, maar wellicht dat het ondertussen weer goed werkt. Ik rij nu nog 1x per jaar op de motor (MotoGP Assen) en die weg ken ik wel, dus geen navigatie meer nodig. :)
 
Vandaag 2 interessante dingetjes op EAP/NoA op 20.2.1:

  • Ik rij op de A2 op de middenste rijstrook waar de rechter rijstrook een spitsstrook is. Rechts voor me rijdt een auto op die spitsstrook. De spitsstrook is tegelijk ook een oprit, dus ietsje verder loopt er zo een dwarse lijn over die spitsstrook. Ik rij iets sneller dan de wagen op de spitsstrook dus loop op deze in. Plots remt mijn Tesla. Ik denk “weer een phantom brake” en geef wat gas bij. Ik laat het gaspedaal los en mijn Tesla remt weer! Ik kijk op mijn dashboard en merk dat de auto rechts op de spitsstrook wit wordt weergegeven wat betekent dat mijn Tesla afstand van deze auto neemt. Blijkbaar is EAP nu ook op de hoogte van invoegend verkeer?
  • Ik laat NoA een afrit nemen. Op het einde van de afrit kom je aan een T-kruising waar je links of rechts moet. NoA zet mijn linker richtingaanwijzer automatisch aan net voor NoA uit valt.
Er zit vooruitgang in :)
 
Blijkbaar is EAP nu ook op de hoogte van invoegend verkeer?

Ja dat klopt. Maar ik had begrepen en inmiddels ook ervaren dat dat alleen gebeurt als de invoegende auto richting aangeeft.

Verder was mijn indruk met de nieuwste update (2019.20.4.2) dat het het eerste half uur allemaal wat schokkeriger was met TACC dan voorheen. Na een half uur rijden werd het allemaal wat vloeiender. Kan mijn verbeelding zijn geweest of het licht of het systeem dat als het ware opnieuw wat moet kalibreren.
 
Als je de A4 neemt door de BeNeLux-tunnel in noordelijke richting dan wil NoA altijd de linker tunnelbuis in terwijl ik net na de tunnel er aan de rechterkant af moet naar de A20 en dan wil hij weer 4 banen opschuiven wat uiteraard op NoA niet gaat lukken.

Wanneer je weigert om de lane change toe te staan en de rechter tunnelbuis neemt dan gaat NoA piepen en knipperen.
Dat is nog niet zo erg maar hij gaat ook een paar keer stevig op de rem staan, waarschijnlijk om je wakker te schudden. Dit ongeacht of er wel of geen auto achter je rijdt. Dit is geen Ghost Braking want ik heb vaker gemerkt dat hij dit doet als je niet tijdig de lane changes uitvoert die NoA voorstel. Dit is gewoon levensgevaarlijk.

NoA wil helemaal de meest rechterbaan bij het afslaan naar de A20 en dat is ook het meest eenvoudig. Immers dit baantje verdwijnt van de de A4 en komt er als extra baantje bij de A20 bij. Hij hoeft dan ook helemaal niets te doen behalve doorrijden.
Wanneer je echter ter hoogte van het weefstuk rijdt waar de linker strook van de afslag bij de A20 komt dan wil NoA naar links en zet ook gewoon de knipperlichten aan. :confused: Dit geeft nogal wat verwarring bij het overige verkeer want hij doet dit ook als er al andere rijden.
 
Ik wil er wel wel even op wijzen dat navigatiesystemen met tussenstops een erg harde noot is om te kraken. In mijn ervaring is er maar 1 merk dat dat consistent onder de knie heeft, en dat is Garmin, en dan nog is die functionaliteit het meest zichtbaar bij hun motorfiets-producten.

Ik weet dat je met wat kunst- en vliegwerk een route met 10 waypoints in het navigatiesysteem van een BMW van 2018 kon krijgen, maar dat was niet via het schermpje.

Dat Tesla dat dus nog niet heeft gekraakt, verbaast me niks. Dat ABRP het wel kan, ligt er eerder aan omdat die niet zo wakker hoeft te liggen van navigatiecommando's tijdens het rijden. Een route tussen waypoints berekenen is één, dergelijke route dan ook nog correct navigeren is twee. Ook weeral iets dat ik momenteel enkel bij Garmin geperfectioneerd zie.

Bij mijn vorige auto, Volvo V60 uit 2013, kon je meerdere "via" punten punten opgeven. Werkte probleemloos, daarom mis ik dat ook in de X. Zeker omdat je nu altijd moet puzzelen hoeveel batterijlading je nog nodig hebt om weer bij je eindpunt weg te komen.
 
Navigeren met way-points is eigenlijk gewoon meerdere routes achter elkaar plakken. Bij afwijkingen hoef je ook alleen de huidige route opnieuw door te rekenen, dus het vereist na de initiele berekening niet veel meer extra power. Mijn StreetPilot 2710 uit 2008 kon dit al, dus dan zal de Tesla hier zijn hand ook niet voor omdraaien.

Het enige verschil is dat je bij de vervolgroutes niet het huidige punt als vertrekpunt neemt, maar het opgegeven punt. Tesla kan al met via-punten rekenen, want dat doet die ook met de superchargers die hij inplant. Het enige dat er volgens mij niet in zit is om handmatig extra tussenpunten in te voeren.
In grote lijnen heb je gelijk, zeker als men het houdt op maximum 10 tussenpunten. Het probleem is wel hoe je de interface daarop gaat aanpassen zodat mensen eenvoudig extra tussenpunten kunnen toevoegen. Met navigeren tussen superchargers zorgt het navigatiesysteem zelf voor de tussenpunten dus die interface is nog niet gebouwd. Daarom ook mijn commentaar dat de concurrentie dat ook niet heeft; bij BMW moest je op een website via een Google Maps interface je tussenpunten bepalen, dan op een USB stick steken en inladen in je navigatiesysteem, met een maximum van 10 tussenpunten.

Qua motorrijden zit men daarin verder, maar er is een reden waarom een kerel zoals MrGPS daar geld verdient met filmpjes en opleidingen geven. Ik gebruik zelf een BMW Navigator VI (en heb de V, en de Zumo 660 gebruikt) voor wielerwedstrijden, en zelfs dat is geen makkie. Ik val tegenwoordig terug op een app zoals Guru Maps om gewoon de GPX track na te rijden.
 
Bij mijn vorige auto, Volvo V60 uit 2013, kon je meerdere "via" punten punten opgeven. Werkte probleemloos, daarom mis ik dat ook in de X. Zeker omdat je nu altijd moet puzzelen hoeveel batterijlading je nog nodig hebt om weer bij je eindpunt weg te komen.

Inderdaad, dit is iets wat van meet af aan al een heikel puntje is in onze Tesla's.

Ik zou het in ieder geval super vinden als je je exacte route met Google Maps zou kunnen uitwerken (dus inclusief tussenstops en custom afwijkingen op de wegen/planner) en dit – net zoals je nu met één bestemming al kan doen – naar je Tesla stuurt, deze geavanceerde routeplanner hoef ik niet perse in de Tesla zelf te doen, scheelt ook weer wat customizations aan de user interface voor Tesla.
 
ls je de A4 neemt door de BeNeLux-tunnel in noordelijke richting dan wil NoA altijd de linker tunnelbuis in terwijl ik net na de tunnel er aan de rechterkant af moet naar de A20 en dan wil hij weer 4 banen opschuiven wat uiteraard op NoA niet gaat lukken.
Dit is ook zo naar zuid. Als je vanuit Vlaardingen de A4 op draait en dan na de tunnel A15 Europoort volgt. NOA wil naar de hoofdrijbaan wat niet echt heel zinnig is.

Als je vanuit A20 Rotterdam komt dan wil NOA in de lange door draaier naar de A4 bij mij steevast al op de linkerbaan rijden. Ik vermoed omdat NOA daarna dus naar de hoofdrijbaan wil. Opzich niet zo'n ramp maar door die bocht gaat AP zooooooo extreem langzaam. Tegenwoordig ook nerveuzer, dit ging eerst allemaal probleemloos en sneller maar ik moet toegeven ik met dit nog niet met 2019.20.4.x gereden.