Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Range Anxiety... is voor niks nodig

This site may earn commission on affiliate links.
Wel, voor het ijkpunt van gisterenavond nog eens gekeken en always connected stond wel aan. Denk niet dat ik hem overdag op gezet heb.
Always connected springt dus blijjkbaar vanzelf weer op. Bevestigd door een paar dubbelchecks. Zal te maken hebben met mijn andere software problemen.
-datasharing is niet aan te krijgen
-bij eerste telefoongesprek vaak geen geluid. Na afleggen, geen radio meer en navigatiestem die mute stond, is unluted. Na opnieuw bellen, alles ok.
-keyfob link met de juiste bestuurder werkt niet. Instellingen passen zich niet aan.
On topic: de laatste dagen vampire drain= 1 km. Ooit zelfs eens 0, maar bij de eerste meters naar 1 km gesprongen. Waarschijnlijk stond de 'always connected dan wel nog uit en was de range direct na de start nog niet gerefreshed.
 
Always connected springt dus blijjkbaar vanzelf weer op. Bevestigd door een paar dubbelchecks. Zal te maken hebben met mijn andere software problemen.
-datasharing is niet aan te krijgen
-bij eerste telefoongesprek vaak geen geluid. Na afleggen, geen radio meer en navigatiestem die mute stond, is unluted. Na opnieuw bellen, alles ok.
-keyfob link met de juiste bestuurder werkt niet. Instellingen passen zich niet aan.
On topic: de laatste dagen vampire drain= 1 km. Ooit zelfs eens 0, maar bij de eerste meters naar 1 km gesprongen. Waarschijnlijk stond de 'always connected dan wel nog uit en was de range direct na de start nog niet gerefreshed.


zelfde hier , telefoon werkt niet van eerste keer, en telkens terug een stem die je probeert te begeleiden bij de navigatie...
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik gebruik ook altijd %. Met de typical range kilometers kan ik niets mee. Ik houd de resterende kilometers in de gaten via de tripplanner.
Bedoel je die % van de Energy Planner? Ik vind die veel te vaak onnozel/paniekkerig doen. Ik kijk naar typical range (ja, OK, da's die van grootmoeder die achter een camion rijdt, maar ik voeg gewoon 20% of 30% toe).
 
Nee, de % vermelding in het instrumentenpaneel.
Het aantal typical of rated kilometers daar vermelden heeft in mijn ogen geen zin als je meer verbruikt dan typical.
Het zou m.i. beter zijn om daar de kilometers te vermelden op basis van average of instant.
 
Nee, de % vermelding in het instrumentenpaneel.
Het aantal typical of rated kilometers daar vermelden heeft in mijn ogen geen zin als je meer verbruikt dan typical.
Het zou m.i. beter zijn om daar de kilometers te vermelden op basis van average of instant.
Is wat Carl schrijft nog steeds waar; je weet zelf hoeveel je boven typical rijdt. Rij ik rustig reken ik maal 1,2 en als ik meer haast heb 1,5. Klopt doorgaans aardig.
 
Always connected springt dus blijjkbaar vanzelf weer op. Bevestigd door een paar dubbelchecks. Zal te maken hebben met mijn andere software problemen.
-datasharing is niet aan te krijgen
-bij eerste telefoongesprek vaak geen geluid. Na afleggen, geen radio meer en navigatiestem die mute stond, is unluted. Na opnieuw bellen, alles ok.
-keyfob link met de juiste bestuurder werkt niet. Instellingen passen zich niet aan.
On topic: de laatste dagen vampire drain= 1 km. Ooit zelfs eens 0, maar bij de eerste meters naar 1 km gesprongen. Waarschijnlijk stond de 'always connected dan wel nog uit en was de range direct na de start nog niet gerefreshed.
Always connected krijg je niet meer off. Het schakelt zichzelf altijd terug aan. Dat is iets van de laatste firmware upgrade. Heel vervelend. Maandag bel ik naar de SeC.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Gisteren eens getest hoe zuinig ik kon rijden met de X. Gedurende 125km (voornamelijk snelweg) heb ik gemiddeld tussen de 100 en 115km/u gereden, meestal via Autopilot en m.b.v. een auto voor me die wat langzamer reed. En waar je 100km/u mocht ook echt max 100. Het is op die manier wel gelukt om onder de 200 Wh te komen (zelfs met 187 Wh afgesloten, dankzij wat rustige weggetjes aan het eind), maar het kostte me wel wat moeite. Vanwege gevarieerd wegdek de hoogte afgewisseld van zeer laag tot normaal.

Uitgaande van 81 kW werkelijke accucapaciteit (90D), zou dat betekenen dat je onder deze condities op iets meer dan 400km zou uitkomen met een X (20"). Met mijn normale rijgedrag zou dat iets minder dan 300km zijn, schat ik in. Mooi om te ervaren wat het effect is, maar stiekem had ik misschien toch op nog wat meer range gehoopt. ;-)
IMG_9423.JPG
 

Attachments

  • IMG_9423.JPG
    IMG_9423.JPG
    134.8 KB · Views: 41
Last edited:
  • Informative
Reactions: Pebe
Netjes!
Als je geen haast hebt, lukt je het om redelijk eenvoudig onder de 200 Wh/km te komen op 50km avg.
Mijn totaal gemiddelde na ruim 3400km zit op 201 Wh/km. (Rij dagelijks 170 km snelweg, meestal op de cruise 105km/u, suspension op extra low)
 
  • Like
Reactions: Yero and CO2CLEAN
Ik zou even met abtterrouteplanner wat scenario's doorlopen hiervoor - krijg je een goed beeld
Dank. Ingetypt en de conclusie is helder. De uitslag zal het goed doen bij mijn vrouw. Die houdt niet van dat gedreutel :)
Zoals Johnny Guitar Watson in 1953 zong:
"I was driving down the Highway,
I was doing a 103,
she said Step on the gas now darling,
and quit on teasing me!"
 
Last edited:
Gisteren eens getest hoe zuinig ik kon rijden met de X. Gedurende 125km (voornamelijk snelweg) heb ik gemiddeld tussen de 100 en 115km/u gereden, meestal via Autopilot en m.b.v. een auto voor me die wat langzamer reed. En waar je 100km/u mocht ook echt max 100. Het is op die manier wel gelukt om onder de 200 Wh te komen (zelfs met 187 Wh afgesloten, dankzij wat rustige weggetjes aan het eind), maar het kostte me wel wat moeite. Vanwege gevarieerd wegdek de hoogte afgewisseld van zeer laag tot normaal.

Uitgaande van 81 kW werkelijke accucapaciteit (90D), zou dat betekenen dat je onder deze condities op iets meer dan 400km zou uitkomen met een X (20"). Met mijn normale rijgedrag zou dat iets minder dan 300km zijn, schat ik in. Mooi om te ervaren wat het effect is, maar stiekem had ik misschien toch op nog wat meer range gehoopt. ;-)
View attachment 254634
Zat gisteren op 185 Wh/km op AP ( 110km/h ) vanuit Rotterdam naar Amsterdam.
 
Ik heb de Tesla (MS75D) een weekend en merk dat ik boordevol range anxiety zit. Ik zou vandaag met 10% batterij thuis aankomen vanuit Drenthe (100% opgeladen, niet 90%) en dat leek mij veels te weinig dus toch maar even bij SUC Zwolle langs gegaan voor 15 minuten laden.

Auto zojuist ook weer 100% opgeladen want morgen Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout.

Ik heb twee vragen:
1. hoe weet je dat je op de plek van bestemming kunt laden? Dat weet je niet toch? Hoe ga je daar mee om wanneer je verder moet na je eerste bestemming?
2. in de Tesla zelf kan ik via de navigatie goed zien met hoeveel ik aankom op de bestemming, maar is het ook mogelijk vervolgbestemmingen in te voeren? Ik heb de indruk dat je maar 1 bestemming kunt invoeren. Klopt dit?
 
Ik heb de Tesla (MS75D) een weekend en merk dat ik boordevol range anxiety zit. Ik zou vandaag met 10% batterij thuis aankomen vanuit Drenthe (100% opgeladen, niet 90%) en dat leek mij veels te weinig dus toch maar even bij SUC Zwolle langs gegaan voor 15 minuten laden.

Auto zojuist ook weer 100% opgeladen want morgen Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout.

Ik heb twee vragen:
1. hoe weet je dat je op de plek van bestemming kunt laden? Dat weet je niet toch? Hoe ga je daar mee om wanneer je verder moet na je eerste bestemming?
2. in de Tesla zelf kan ik via de navigatie goed zien met hoeveel ik aankom op de bestemming, maar is het ook mogelijk vervolgbestemmingen in te voeren? Ik heb de indruk dat je maar 1 bestemming kunt invoeren. Klopt dit?
Voor 2: A Better Routeplanner
Voor 1: laden wanneer je kan, om te vermojden van te moeten laden als het moet.
 
Ik heb de Tesla (MS75D) een weekend en merk dat ik boordevol range anxiety zit. Ik zou vandaag met 10% batterij thuis aankomen vanuit Drenthe (100% opgeladen, niet 90%) en dat leek mij veels te weinig dus toch maar even bij SUC Zwolle langs gegaan voor 15 minuten laden.

Auto zojuist ook weer 100% opgeladen want morgen Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout.

Ik heb twee vragen:
1. hoe weet je dat je op de plek van bestemming kunt laden? Dat weet je niet toch? Hoe ga je daar mee om wanneer je verder moet na je eerste bestemming?
2. in de Tesla zelf kan ik via de navigatie goed zien met hoeveel ik aankom op de bestemming, maar is het ook mogelijk vervolgbestemmingen in te voeren? Ik heb de indruk dat je maar 1 bestemming kunt invoeren. Klopt dit?

1. hiervoor gebruik oplaadpalen.nl of de newmotion app. Die geven met enige betrouwbaar real time informatie over beschikbaarheid laadpalen;
2. abetterrouteplanner.com biedt alles wat je vraagt
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik heb de Tesla (MS75D) een weekend en merk dat ik boordevol range anxiety zit. Ik zou vandaag met 10% batterij thuis aankomen vanuit Drenthe (100% opgeladen, niet 90%) en dat leek mij veels te weinig dus toch maar even bij SUC Zwolle langs gegaan voor 15 minuten laden.

Auto zojuist ook weer 100% opgeladen want morgen Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout.

Ik heb twee vragen:
1. hoe weet je dat je op de plek van bestemming kunt laden? Dat weet je niet toch? Hoe ga je daar mee om wanneer je verder moet na je eerste bestemming?

Het is uiteindelijk een kwestie van wat ervaring opdoen en ik neem aan dat je dat soort trips (Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout) niet elke dag zult maken. Zeker bij dit soort trips is het inderdaad de voorkeur te laden als je stil staat. Dus niet wachten tot je accu (bijna) leeg is zoals je dat met een ICE gewend was. Even van te voren kijken op de app van NewMotion geeft al snel een beeld of je op je bestemming in principe kunt laden. Amsterdam is helemaal een walhalla wat palen betreft. Maar je weet natuurlijk nooit zeker dat de gewenste paal dan ook vrij is. Dan heb je altijd nog een optie om even naar Zevenaar te gaan en voldoende te laden voor Vuuren of om rechtstreeks naar huis te gaan.
 
  • Like
Reactions: zkpq
Ik heb de Tesla (MS75D) een weekend en merk dat ik boordevol range anxiety zit. Ik zou vandaag met 10% batterij thuis aankomen vanuit Drenthe (100% opgeladen, niet 90%) en dat leek mij veels te weinig dus toch maar even bij SUC Zwolle langs gegaan voor 15 minuten laden.

Auto zojuist ook weer 100% opgeladen want morgen Oosterhout (Brabant)-Amsterdam-Arnhem-Oosterhout.

Ik heb twee vragen:
1. hoe weet je dat je op de plek van bestemming kunt laden? Dat weet je niet toch? Hoe ga je daar mee om wanneer je verder moet na je eerste bestemming?
2. in de Tesla zelf kan ik via de navigatie goed zien met hoeveel ik aankom op de bestemming, maar is het ook mogelijk vervolgbestemmingen in te voeren? Ik heb de indruk dat je maar 1 bestemming kunt invoeren. Klopt dit?

2: waypoints zouden moeten komen in firmware versie 9
1: heb je je al geregistreerd bij Fastned? Vergroot behoorlijk je mogelijkheden om onderweg nog even wat bij te laden om thuis te komen.
 
  • Like
Reactions: zkpq