Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

This site may earn commission on affiliate links.
Bij verwisselde kabels heb je een fase met spanning (+/- 230V) en 1 fase met nul: spanning dus 230V.
Bij neuterprobleem (oude aansluitingen) heb je 1 fase met +/- 115 en 1 fase met -/+ 115 (omgekeerd dus). Spanning ook 230V dus. Vereenvoudigde voorstelling (vooraleer ik de opmerking krijg dat je in 1 draad geen spanning kunt hebben, omdat spanning enkel bestaat tussen 2 draden).
Voordeel bij het eerste is dat, als je de geladen fase langs de schakelaar verbindt, je bijvoorbeeld een verlichting kan verwisselen zonder de zekering uit te zetten, want er komt geen stroom meer aan als het licht uit staat.
Veel hobbyisten kijken echter niet welke fase ze door de schakelaar verbinden en welke ze laten doorlopen naar het lichtpunt. Voor de veiligheid dus enkel proberen op een houten stoel :).
 
De stad gaat onze hele strat heraanleggen, en vorige week kwam Eandis langs omdat ze blijkbaar ook de elektriciteit in de strat upgraden naar 380V. een technieker van Eandis is al langsgekomen om de zekeringkast na te kijken (as er welf niet bij, van mijn vrouw gehoord).

Ik heb thuis geen neuter. Na de overstap op 380V neem ik aan dat ik aan een snellere laadsnelheid zal kunnen laden? Weet iemand of er sowieso wordt overgeschakeld op 3 fasen?
Online probeerde ik wat terug te vinden over van de werken die Eandis plant, maar nog niet veel bijgeleerd.
Het lijkt in elk geval een goede zaak dat de stad dit zelf heeft ingepland!
 
In elk geval zou je beter af zijn met een driefasige aansluiting. De laadsnelheid gaat dan virtueel van max 7,5kW naar max 16,5kW

Als je voordien een enkelfasige aansluiting had, kan je overstappen op de nieuwe situatie zonder noemenswaardige aanpassingen in de zekeringenkast, ook als het een driefasige wordt. In dat geval moeten de verschillende lussen over de verschillende fasen worden verdeeld en moet eventueel de binnenkomende kabel gewijzigd worden. Men zou dus uit gemakzucht kunnen opteren voor opnieuw een enkelfasige aansluiting: dan moet er helemaal niets gebeuren. Maar dat zou nadelig zijn voor jou. Ik zou actief en expliciet vragen om een driefasige aansluiting.
Als je voordien een driefasige aansluiting had zonder neuter, dan moet de zekeringenkast grondig herbekeken worden, maar is de kans groot dat je al de juiste kabel binnenkrijgt. Ook dan is een driefasige aansluiting te beste optie.
 
  • Helpful
Reactions: xveys
De stad gaat onze hele strat heraanleggen, en vorige week kwam Eandis langs omdat ze blijkbaar ook de elektriciteit in de strat upgraden naar 380V. een technieker van Eandis is al langsgekomen om de zekeringkast na te kijken (as er welf niet bij, van mijn vrouw gehoord).

Ik heb thuis geen neuter. Na de overstap op 380V neem ik aan dat ik aan een snellere laadsnelheid zal kunnen laden? Weet iemand of er sowieso wordt overgeschakeld op 3 fasen?
Online probeerde ik wat terug te vinden over van de werken die Eandis plant, maar nog niet veel bijgeleerd.
Het lijkt in elk geval een goede zaak dat de stad dit zelf heeft ingepland!

Als je driefazig zou gaan laden, en bvb naar 3*40A zou gaan; kan je met je duolader op 22kw laden, @100km/u.

(@de Nederlanders : dit is in België, we betalen hier nog steeds geen vermogenscomponent. Enkel een éénmalige aansluitkost. Wat de toekomst brengt is in dit land steeds een groot vraagteken.)
 
  • Helpful
Reactions: xveys
Wat de toekomst brengt is in dit land steeds een groot vraagteken.
Vermogenscomponent komt er aan, wees daar maar zeker van.

Laatste geruchten zijn dat er voor WP- en EV-eigenaars een hogere aansluiting als basistarief zal gelden. Al denk ik dan bij mezelf hoe men dat gaat controleren/handhaven.
 
Hoe maak ik een verloopkabel die fase en neuter verwisselt?

Ik ga nu een beetje je pret verpesten, maar misschien een zinvolle toevoeging op je howto: Je gebruikt installatiekabel met een vaste kern. Dat is niet geschikt noch bedoelt voor een verloopje zoals je hebt gemaakt dat je regelmatig buigt. De kans dat er een breuk ontstaat in je aders is dan groot, en dan wordt het alsnog gevaarlijk (knetteren, hitte, brand, etc). Zal ook niet goed zijn voor de levensduur van je UMC als er in de kabel een ader slecht contact heeft en loopt te knetteren.

Voor een dergelijk verloop dien je soepele aders te gebruiken, waarbij je bij adereindhulsen plaatst op de aders indien je aansluiting in de stekker/contrastekker voorzien is van een schroefverbinding. Alleen een klemcontact mag zonder adereindhulsen gebruikt worden.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977
Ik ga nu een beetje je pret verpesten, maar misschien een zinvolle toevoeging op je howto: Je gebruikt installatiekabel met een vaste kern. Dat is niet geschikt noch bedoelt voor een verloopje zoals je hebt gemaakt dat je regelmatig buigt. De kans dat er een breuk ontstaat in je aders is dan groot, en dan wordt het alsnog gevaarlijk (knetteren, hitte, brand, etc). Zal ook niet goed zijn voor de levensduur van je UMC als er in de kabel een ader slecht contact heeft en loopt te knetteren.

Voor een dergelijk verloop dien je soepele aders te gebruiken, waarbij je bij adereindhulsen plaatst op de aders indien je aansluiting in de stekker/contrastekker voorzien is van een schroefverbinding. Alleen een klemcontact mag zonder adereindhulsen gebruikt worden.
Duely noted en zeker het vermelden waard, thanks! Pret verpesten is 't helemaal niet, vandaar ook de oproep naar nuttige bijdragen / opmerkingen.

'k Moet zeggen dat hetgeen je beschrijft me nu wel van toepassing lijkt op iemand die het erg veel en telkens op dezelfde manier gebruikt, niet? Tegen dat je zo'n kabel telkens maar weer rekt en buigt op dezelfde plaats tot er aderbreuk optreedt, daarvoor moet je nu toch al je best doen denk ik. Vandaar ook dat ik opteerde voor een iets langer exemplaar trouwens, iets meer speelruimte om niet telkens te moeten forceren :) Geen idee of er mensen zijn eigenlijk, die dat als dagdagelijkse oplossing gebruiken, ik ga ervan uit dat het echt een worst-case scenario solver is, die verloopkabel. Schiet gewoon niet op ook, zo'n kreng :D
 
Verzwaring is uitgevoerd in onze straat, nu beschik ik over 3P 400V met neuter, en heb ik dus mijn schuko laadkabel niet meer nodig.

Iemand met het neuterprobleem die interesse heeft om deze laadkabel over te kopen? Ook zeer handig voor zijn die op vakantie gaan naar de Ardennen als er daar ook geen neuter is. Laadt aan 10A.
PM me om af te spreken.

31320_1.jpg
 
Excuses, heb weinig tijd en dit draadje niet helemaal kunnen doornemen. Ben in België en kan met de UMC niet laden in dit huurhuis. Heb met een verlengkabel (32a) de draadjes "kunnen ondraaien" zonder te hoeven schroeven. Echter blijft het lampje eerst groen en dan rood knipperen. In het kort, is er een oplossing zonder nieuwe dingen te kopen? Zo nee, dan ga ik een paal zoeken .
 
Excuses, heb weinig tijd en dit draadje niet helemaal kunnen doornemen. Ben in België en kan met de UMC niet laden in dit huurhuis. Heb met een verlengkabel (32a) de draadjes "kunnen ondraaien" zonder te hoeven schroeven. Echter blijft het lampje eerst groen en dan rood knipperen. In het kort, is er een oplossing zonder nieuwe dingen te kopen? Zo nee, dan ga ik een paal zoeken .
Ik denk dat je een paal moet gaan zoeken ben ik bang........

Edit: lukt het wellicht met de 220v stekker? Heb je slechts 11km/h maar toch...overnacht heb je wat.....
 
Ben misschien onduidelijk. Ik bedoel dat dat niet eens gaat. Ik krijg de 220v 12a stekker niet aan de praat. Ook niet door een halve slag te draaien, de UMC blijft rood knipperen. Hoe los ik dit op?
Ofwel toch publiek naar een laadpaal.....ofwel wellicht dat het helpt dat je aangeeft waar je precies zit en je bij een mede forum lid in de buurt een @fivari lader kan lenen?........
 
Excuses, heb weinig tijd en dit draadje niet helemaal kunnen doornemen. Ben in België en kan met de UMC niet laden in dit huurhuis. Heb met een verlengkabel (32a) de draadjes "kunnen ondraaien" zonder te hoeven schroeven. Echter blijft het lampje eerst groen en dan rood knipperen. In het kort, is er een oplossing zonder nieuwe dingen te kopen? Zo nee, dan ga ik een paal zoeken .
je zal op een 3x220v netwerk zitten. zonder neuter.
en dat betekent dat de TeslaUMC niet werkt. Die werkt enkel mét de neuter, en dan nog met de neuter op de juiste plaats.

Iedere andere 3th party oplossing is goed. Mennekes, Juicebooster, Fivari....
Als je die niet hebt is idd een openbare laadpaal type2 te enige oplossing .
 
Excuses, heb weinig tijd en dit draadje niet helemaal kunnen doornemen. Ben in België en kan met de UMC niet laden in dit huurhuis. Heb met een verlengkabel (32a) de draadjes "kunnen ondraaien" zonder te hoeven schroeven. Echter blijft het lampje eerst groen en dan rood knipperen. In het kort, is er een oplossing zonder nieuwe dingen te kopen? Zo nee, dan ga ik een paal zoeken .
Waar ergens in België zit je?


Ter info: mocht je in Wallonië zitten, Laadpalen van Ores zijn redelijk betrouwbaar werken enkel met een Belgische gsm-sim-kaart of na registratie bij 4411.be als ik me niet vergis.