Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Als je het haalt ja. Er wordt natuurlijk geen rekening gehouden met de vele baustelles 😅
Ik plan geen laadstops. Ik plan rustpauzes waar ik kan shoppen of eten of wandelen of…
Natuurlijk ben ik dan misschien wel 10 minuten langer onderweg. Maar wie zegt dat ik op de kortst mogelijke tijd van A naar B moet.
Ik ga op een aanvaardbare tijd van A naar B en doe leuke dingen onderweg.
 
Is minder drastisch als je beschrijft. Als Tesla het laden wegens de drukte beperkt tot 80%, kan je dit met de schuiver weer overrulen tot 100%. Maar dan ben je bewust asociaal.
Nou dat hoeft niet, ik kijk gewoon regelmatig of er nog vrije plekken over zijn en maak me dan niet druk over of de app vindt dat het druk is. (maar ja, wanneer gebeurt het dat je meer dan 80% laadt? Dan is het vaak ook echt nodig, bijvoorbeeld om je lunch niet te hoeven wegschrokken. Heb 1 keer de tafel voortijdig verlaten omdat er nog maar 1 vrije plek over was, dus ik hou het daar op.
 
Laden in Oostenrijk bij Salzbiurg AG. Denk test eens: 2 palen gehad..... werkt niet met QR scan, credit card fail, paypal accpeteerd die wel......maar gaat niet laden (en in de paypal account is de authorisatie pending). De eigen app van Salburg AG is schijnbaar een ramp (1 ster). Laadkaartje....... niet bij me, gebruik ik nooit meer (is 2023).

Ga straks eens kijken of het met de shellrecharge app lukt.

Paar mensen aangesproken, app schijnt wel te werken. Maar paar die het ook niet lukte met de scan.
Had berichtje gestuurt en dat weekend hadden ze dus flinke storing. Maandag erna weer opgelost. Ze monitoren blijkbaar niet en/of geen bezetting/service in het weekend. Wel netjes dat ze eerlijk reageren, alleen nog wat werk aan de winkel om de 99,9%+ uptime van Tesla te halen.
 
Ik rijd altijd via Reims naar de Franse Alpen en dan zit je op de route van de Britten: range rover na range rover volbepakt, 2 inzittenden en skikoffer op het dak. Het kan dus nog altijd gekker….

Tja, dat Franse eten is dan ook niet te vreten 🤪
Tip: superchargen bij Bron (Saint-Priest). Daar zit naast de ingang van de Centre Commercial een restaurantje genaamd Bistro Régent. Perfecte frites, lekkere kip of zalm en de fameuze sauce Charmelcia.
 
Ik reed afgelopen week samen met een Skoda Enyaq naar wintersport, en dus stopten we af en toe bij een Ionity lader als dat beter uit kwam.

Wat ik enorm vervelend vond, is dat mijn model Y niet door lijkt te hebben dat hij naar een lader rijdt wanneer je als bestemming zo'n niet-Tesla lader aanklikt.
Een ding is dat hij dan niet voorverwarmd, maar ok, daar kan ik nog mee leven.

Ik had de ionity lader ingesteld als volgende stop, en daarna mijn thuisadres, waarbij de afstand tussen de Ionity lader en thuis binnen de range van mijn wagen viel.

In plaats van te blijven navigeren naar de ionity lader, probeerde hij er de hele tijd een tesla lader tussen te proppen, omdat hij ervanuit ging dat ik niet thuis ging geraken.
Dan heb ik van ellende maar de ionity lader maar als eindbestemming gezet ipv waypoint, dan bleef hij wel rustig.

Iemand een idee hoe je een Tesla kan laten begrijpen dat er ook niet-tesla laders zijn waar hij stroom kan krijgen?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik reed afgelopen week samen met een Skoda Enyaq naar wintersport, en dus stopten we af en toe bij een Ionity lader als dat beter uit kwam.

Wat ik enorm vervelend vond, is dat mijn model Y niet door lijkt te hebben dat hij naar een lader rijdt wanneer je als bestemming zo'n niet-Tesla lader aanklikt.
Een ding is dat hij dan niet voorverwarmd, maar ok, daar kan ik nog mee leven.

Ik had de ionity lader ingesteld als volgende stop, en daarna mijn thuisadres, waarbij de afstand tussen de Ionity lader en thuis binnen de range van mijn wagen viel.

In plaats van te blijven navigeren naar de ionity lader, probeerde hij er de hele tijd een tesla lader tussen te proppen, omdat hij ervanuit ging dat ik niet thuis ging geraken.
Dan heb ik van ellende maar de ionity lader maar als eindbestemming gezet ipv waypoint, dan bleef hij wel rustig.

Iemand een idee hoe je een Tesla kan laten begrijpen dat er ook niet-tesla laders zijn waar hij stroom kan krijgen?
Sowieso: dat je kan instellen dat Tesla zich nooit of the nimmer bemoeit met de route… want daar heeft ze mij toch enkele keren flink te pakken gehad.
 
Had je die IONITY locatie gevonden als laadstation, of gewoon als POI? Met andere woorden, had je in de navigatie gezocht voor IONITY, of gezocht naar laadpalen en dan gekozen voor de meest snelle laadpalen?


1707319717966.png
 
In plaats van te blijven navigeren naar de ionity lader, probeerde hij er de hele tijd een tesla lader tussen te proppen, omdat hij ervanuit ging dat ik niet thuis ging geraken.
In de navigatie-instellingen kan je reisplanning uit zetten. Dan stelt hij geen laadstops voor.
Is vooral handig als je zelf een SuC verder kiest dan de voorgestelde en toch wil volgen of je er geraakt.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
  • Informative
Reactions: JanG007
Ik had de locatie gedeeld met de Tesla vanuit de Google maps app op mijn gsm.
Dat zal de fout zijn geweest.
Yep, dan was het voor je Tesla gewoon een adres waar de navigatie je moest naartoe sturen.

Als je het vanuit de navigatie in je Tesla doet als navigeren naar een snellaadstation zoals in de handleiding, zal ie wel voorverwarmen.
 
Tesla kon de Induction met wintersloffen niet tijdig leveren dus zelf maar op zoek gegaan.

Staat em goed deze Brock B37 al zeg ik het zelf! Alleen zoemen/ brommen de banden een beetje maar wellicht is dat de nieuwigheid.

Nog een weekje om een setje kettingen te scoren die we waarschijnlijk toch niet nodig zullen hebben en dan lekker met MYP naar de bergen! 🥳
IMG_3816.jpeg
IMG_3817.jpeg
 
Ben een beetje naar de files aan het kijken nu, wat een voorspelling kan geven voor volgende week rond deze tijd, denk ik. Zie ten oosten van Lyon al de nodige files ontstaan, maar ook tussen Bazel en Bern. Volgens mij maakt het dus qua files niet zoveel uit naar Les Gets. Ben benieuwd of anderen daar anders over denken of daar nu misschien wel praktijk ervaring aan het opdoen zijn 😜
 
Eerste keer met gezin tijdens schoolvakanties op wintersport. We vertrekken vrijdagmiddag al en overnachten op weg naar Hochoetz. Hopelijk valt het dan enigszins mee!
Waarschijnlijk wel. Wij weten ieder jaar op de vrijdag te rijden: in Frankrijk geen poulet op de weg. Zaterdagochtend de berg op en eer de files beginnen zitten we in de lift omhoog. Zaterdag er op tot een uurtje of 4 skiën, uurtje of 3 rijden (iedereen al weg) en dan zondag verder naar NL.
 
Ben een beetje naar de files aan het kijken nu, wat een voorspelling kan geven voor volgende week rond deze tijd, denk ik. Zie ten oosten van Lyon al de nodige files ontstaan, maar ook tussen Bazel en Bern. Volgens mij maakt het dus qua files niet zoveel uit naar Les Gets. Ben benieuwd of anderen daar anders over denken of daar nu misschien wel praktijk ervaring aan het opdoen zijn 😜
Ik reed vanmiddag terug uit Les Gets. De weg naar boven was vanaf Bourg-en-Bresse een grote aaneenschakeling van langzaam rijdend en soms stilstaand verkeer. De regen hielp ook niet mee.
De vertraging tussen Bazel en Bern hebben we vorige week vrijdag ook gehad. Dat kostte maar tien minuten extra. Viel wel mee. Het enige bij die route is dat je een lang stuk hebt over B wegen als je via Thonon rijdt. Dat duur best lang.

Er is overigens geen sneeuw meer, die hebben wij opgemaakt.

1707600542613.png