Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Op reis naar Noorwegen met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Op die FAQ van EPCplc lees ik dit in kleine lettertjes:

*** If you believe your vehicle is exempt, please register for an AutoPASS tag with a road toll company to register your exemption, or visit www.autopass.no/en/autopass for further information.

Dus het lijkt erop om geen tol te hoeven betalen dat je toch zo'n kastje moet hebben
Het is een sleutel als op deze foto. Kun je gewoon overal in de auto neerleggen. Sommigen plakken hem achter de nosecone, maar dat is niet nodig. Dikte van de sleutel is 5 mm.

1 (1).jpg
 
Op die FAQ van EPCplc lees ik dit in kleine lettertjes:

*** If you believe your vehicle is exempt, please register for an AutoPASS tag with a road toll company to register your exemption, or visit www.autopass.no/en/autopass for further information.

Dus het lijkt erop om geen tol te hoeven betalen dat je toch zo'n kastje moet hebben

Dat klopt, je moet een tolkastje hebben (helaas ander type dan voor Frankrijk) en je moet je aangemeld hebben bij een tolmaatschappij.
Snap8.jpg

Wij kregen het tolkastje thuisgestuurd inclusief retourenvelop, heel netjes allemaal. En alles gratis, alleen een paar euro voor het lenen van het tolkastje betaald.
We hebben alleen superchargers gebruikt en geladen bij hotel/appartement via het stopcontact. Let wel op dat dat niet gaat met de Nederlandse UMC maar daar zijn op dit forum al hele bladzijden over geschreven. Wij hadden een oude Juicebooster 1 mee en dat werkte prima. De Chademo adapter hadden we bij ons maar die hebben we niet gebruikt.

De sleutelhanger op de foto van WimS lijkt mij overigens een RFID tag om laadpalen van Gronn Kontakt te kunnen ontgrendelen en niet voor de tol, maar ik kan me vergissen...
 
Op die FAQ van EPCplc lees ik dit in kleine lettertjes:

*** If you believe your vehicle is exempt, please register for an AutoPASS tag with a road toll company to register your exemption, or visit www.autopass.no/en/autopass for further information.

Dus het lijkt erop om geen tol te hoeven betalen dat je toch zo'n kastje moet hebben
Ik loop vast bij het registreren. Het is gelukt een Autopass account te maken en mijn auto te registeren. Datzelfde heb ik gedaan bij EPCplc. Maar hoe zorg ik nu dat ik de vrijstelling voor elektrische auto's krijg? Iemand een idee of linkje?
 
Ik loop vast bij het registreren. Het is gelukt een Autopass account te maken en mijn auto te registeren. Datzelfde heb ik gedaan bij EPCplc. Maar hoe zorg ik nu dat ik de vrijstelling voor elektrische auto's krijg? Iemand een idee of linkje?

Kijk eens bij Tolltickets , daar kan je een RFID transponder huren. Als je "vehicles up to 3.5t" en daarna "short term" kiest (en je registreert) sturen ze zo'n kastje naar je huisadres. In mijn geval (in 2015 en 2016) inclusief retourenvelop.
Ik heb in mijn aantekeningen ook nog EasyGo Basic staan, maar ik weet niet meer wat ik daarmee heb gedaan. Wsch doen zij de koppeling tussen de transponder en je registratie bij bijv. Autopass.

Wij zijn de eerste keer via Denemarken en Zweden naar Noorwegen gereden, en de tol van de Storebelt brug/tunnel ging ook via de transponder, heel easy. De 2e keer hebben we de boot Kiel-Oslo genomen dat was ook een mooi avontuur.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Afgelopen zomer adhoc met de Tesla naar Noorwegen geweest. De Autopass tag was niet op tijd binnen maar ons kenteken werd op een white list gezet zodat eventuele boetes afgevangen werden.
Kreeg meer dan een half jaar later per post nog een Autopass tag die met een stukje zelfklevend klittenband op de voorruit bevestigd dient te worden. Heb het toendertijd geregeld via www.autopass.no, www.fjellinjen.no en www.epcplc.com

Verder viel het aantal Superchargers tegen. We hebben geregeld 's nachts aan de gewone stekker gehangen met een Noorse UMC (geleend via de Stekkerclub).

Andere tips:
- Op de pont en boot alarm afzetten (eigen risico natuurlijk). Het bewegen van de boot doet het alarm keer op keer afgaan.
- Door dikke files rond Hamburg ferry gemist. Nieuw ticket moeten kopen. www.colorline.nl :mad:
- Op de ferry boot Hirsthals - Larvik veel acculading verloren (alarm, communicatie??). Met -10km accu :eek: en samengeknepen billen binnengekomen bij de supercharger Porsgrunn.
- Pontjes in Noorwegen waren gratis voor de Tesla. Alleen passagiers betalen.
- Snelheid en reistempo ligt beduidend lager. Aanpassen en accepteren. Uiteindelijk heerlijk.


22_2.jpg

10_2.jpg
 
  • Informative
Reactions: robertvg
- Snelheid en reistempo ligt beduidend lager. Aanpassen en accepteren. Uiteindelijk heerlijk.
Dat ja! Ik heb de trip nu 2x in de winter gedaan (eerste keer in 2015!) en je moet gewoon rekenen op 50km/h gemiddeld. Zomer zal dat 60 zijn, maar niet harder.

Prachtig!

Maar weinig SuperChargers? Ik vond het allemaal prima te doen met mijn 85kWh.
 
Toen ik mij geregistreerd had bij Autopass en een agreement had afgesloten bij een tolprovider had ik ook moeite om hoe ik mij kon registreren om als buitenlander in aanmerking te komen voor het tolvrij rijden in Noorwegen. Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk van mijn provider Fjellinjen. Dit was hun antwoord:
When it comes to electric cars outside of Norway, you would have to registre this data on Euro Parking Collection plc in order to receive the correct toll charge.
Let us know if you have any further questiones.

Wat ik toen had gedaan was deze daar registreren eneen foto van de voor en achterkant van ons kenteken pasje bijvoegen.
Een dag later stond deze daar op status "accepted" Dus ik ga ervan uit dat het nu goed is. De tag had ik al na een week registratie binnen gekregen, en ik een tijdje daarna zag ik in mijn autopass account een invoice staan van 200 Kronen, dit is de borg van de tag. Ik heb deze betaald (gewoon via currency converter op Google het bedrag in euro uitgerekend) en nu staat de incoice ook op status "paid"
Wij zijn er dus helemaal klaar voor. Wel nog even de tag in de auto leggen ,...of misschien ook in de frunk (achter de nosecone ) vastmaken.
 
  • Informative
Reactions: Jelger
Afgelopen zomer adhoc met de Tesla naar Noorwegen geweest. De Autopass tag was niet op tijd binnen maar ons kenteken werd op een white list gezet zodat eventuele boetes afgevangen werden.
Kreeg meer dan een half jaar later per post nog een Autopass tag die met een stukje zelfklevend klittenband op de voorruit bevestigd dient te worden. Heb het toendertijd geregeld via www.autopass.no, www.fjellinjen.no en www.epcplc.com

Verder viel het aantal Superchargers tegen. We hebben geregeld 's nachts aan de gewone stekker gehangen met een Noorse UMC (geleend via de Stekkerclub).

Andere tips:
- Op de pont en boot alarm afzetten (eigen risico natuurlijk). Het bewegen van de boot doet het alarm keer op keer afgaan.
- Door dikke files rond Hamburg ferry gemist. Nieuw ticket moeten kopen. www.colorline.nl :mad:
- Op de ferry boot Hirsthals - Larvik veel acculading verloren (alarm, communicatie??). Met -10km accu :eek: en samengeknepen billen binnengekomen bij de supercharger Porsgrunn.
- Pontjes in Noorwegen waren gratis voor de Tesla. Alleen passagiers betalen.
- Snelheid en reistempo ligt beduidend lager. Aanpassen en accepteren. Uiteindelijk heerlijk.


View attachment 306351
View attachment 306352
Dank voor je uitgebreide info! Vooral de file rond Hamburg deed mij besluiten om maar een uurtje extra reistijd in te boeken:) Vraagje over www.fjellinjen.no en www.epcplc.com... Wat is het verschil tussen deze? Aanmelden bij 1 van beide is al goed genoeg toch?

Thanks!