Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ja, dat gebeurt vaker. Altijd gezond verstand gebruiken. Ik kijk altijd bij een laadsuggestie of verderop geen laders zijn. Vaak haal je die makkelijk, zijn ze sneller of minder druk
Jammer genoeg was dit in 2020-2022 niet nodig en verschijnen er het laatste half jaar verschillende van dergelijke problemen. Hopelijk verdwijnen ze ook terug snel.
 
Ik heb vanmorgen weer een langere rit gemaakt (120km enkele reis) en tot mijn grote verrassing viel het verbruik reuze mee. De temperatuur was bij vertrek 7 graden en bij aankomst 9. Ik had verwacht al iets te merken van een hoger verbruik bij lagere temperaturen, maar het verbruik was nagenoeg hetzelfde als 3 weken terug toen het nog heerlijk warm was.

Vraag aan de doorgewinterde (phun intended 😂) rijders, bij welke temperaturen gaat er verschil optreden? Is dat pas echt rond / onder het vriespunt? ❄️
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Je rijdt natuurlijk in Nederland aan 100km/u. Dat helpt meer dan wat de huidige temperaturen aan schade berokkenen.

Maar sowieso is wat jij vermeldt (7-9 graden) zo een beetje het kantelpunt.

Met mijn MYLR haalde ik richting wintersport bij 0 graden aan 130km/u een verbruik van 230Wh/km.
In de zomer aan dezelfde snelheid is dat 185.
 
Ask for a friend... ;)
Screenshot_20231017_154746_WhatsApp.jpg
 
  • Funny
Reactions: OttoR and ScoopT
Vandaag een proefrit gemaakt met de model Y. Eerst met een performance (had ik niet om gevraagd) en vervolgens nog even met een RWD op de standaard velgen.

Mijn eerste keuze is en blijft de model 3, maar wil een Y niet bij voorbaat afschrijven. Met groter wordende kinderen is meer beenruimte achterin wel prettig.

Mijn keuze zou overigens een LR zijn maar die was even niet voorhanden.

bevindingen:

- de performance is mij echt veel te hard, gewoon oncomfortabel.

- de RWD was te traag (komende van een 2019 model 3 LR)

- beiden lekker stil tov mijn model 3;

- er kwam een behoorlijke wind opzetten tijdens de proefrit met de RWD. Ik was onaangenaam verrast door de zijwindgevoeligheid en zat voor mijn gevoel continu te corrigeren. Heb ik bij de model 3 nooit ervaren.

Bij de performance merkte ik dit niet, maar toen waaide het ook echt wat minder hard voor mijn gevoel.

Zal dit met een LR (die wellicht door de AWD beter spoort) minder zijn of vergelijkbaar als de RWD?
 
Last edited:
de RWD was te traag (komende van een 2019 model 3 LR)
Klinkt als een luxeprobleem. Geen enkele wagen die voor de M3 reed was zo snel wellicht.
er kwam een behoorlijke wind opzetten tijdens de proefrit met de RWD. Ik was onaangenaam verrast door de zijwindgevoeligheid en zat voor mijn gevoel continu te corrigeren. Heb ik bij de model 3 nooit ervaren.
Geen last van. Kan ook niet, want AP staat altijd op bij mij. Tenzij in dorskernen waar er geen belijning is, maar daar zijn ook geen windstoten.
 
Klinkt als een luxeprobleem. Geen enkele wagen die voor de M3 reed was zo snel wellicht.

Geen last van. Kan ook niet, want AP staat altijd op bij mij. Tenzij in dorskernen waar er geen belijning is, maar daar zijn ook geen windstoten.

De ‘problemen’ die hier voorbijkomen zijn bijna allemaal luxeproblemen, is slechts een constatering waarmee een Rwd als een te grote stap terug voelt.

Dat je met AP minder last hebt van rijwind geloof ik, maar is geen antwoord op de vraag. Ik rijd ook weleens op AP, en zou dat zeker niet doen om slechte rijeigenschappen te corrigeren (waarbij voor mij de vraag dus is of het wellicht door de RWD komt en een AWD beter spoort). Als ik niet zelf zou willen rijden, neem ik wel de trein.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Natuurlijk is de Y meer windgevoelig in vergelijking met de 3.... De Y is hoger en dus vangt hij meer wind.

Een Volvo Xc60 is ook hoog maar daarin heb ik er substantieel minder last van.

Als ik hierboven het draadje van T-Rob leest ervaarde hij ook veel zijwind issues met zijn 3 terwijl andere Model 3 rijders er ook last van hebben.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van Model 3 overstappers naar de Y.
 
Een Volvo Xc60 is ook hoog maar daarin heb ik er substantieel minder last van.

Als ik hierboven het draadje van T-Rob leest ervaarde hij ook veel zijwind issues met zijn 3 terwijl andere Model 3 rijders er ook last van hebben.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van Model 3 overstappers naar de Y.
Ik heb zowel een Model 3 (2023) als een Model Y RWD (2023). Ik vind de Model Y iets meer gevoeliger voor zijwind. Mijn Model 3 heeft dat niet/ veel minder. Logisch, de Y is hoger en vangt meer wind. Al met al valt het met de Model Y ook erg mee. Bij mijn exemplaar van de Model Y constateer ik bij sterke wind een hele licht fluittoon als ik op de snelweg rij. Het is minimaal, zal geen argument zijn om hiervoor de Y (of 3) te laten staan en te kiezen voor een andere auto lijkt mij. Dat het exemplarisch kan iets afwijken, dat sluit ik niet uit.
 
  • Like
Reactions: inactive
Ik heb zowel een Model 3 (2023) als een Model Y RWD (2023). Ik vind de Model Y iets meer gevoeliger voor zijwind. Mijn Model 3 heeft dat niet/ veel minder. Logisch, de Y is hoger en vangt meer wind. Al met al valt het met de Model Y ook erg mee. Bij mijn exemplaar van de Model Y constateer ik bij sterke wind een hele licht fluittoon als ik op de snelweg rij. Het is minimaal, zal geen argument zijn om hiervoor de Y (of 3) te laten staan en te kiezen voor een andere auto lijkt mij. Dat het exemplarisch kan iets afwijken, dat sluit ik niet uit.
That whistle (fluittoon) annoys me so much. I sometimes am not sure if its the wind or are my motors making some electromechanical noise.
 
Ik heb zowel een Model 3 (2023) als een Model Y RWD (2023). Ik vind de Model Y iets meer gevoeliger voor zijwind. Mijn Model 3 heeft dat niet/ veel minder. Logisch, de Y is hoger en vangt meer wind. Al met al valt het met de Model Y ook erg mee. Bij mijn exemplaar van de Model Y constateer ik bij sterke wind een hele licht fluittoon als ik op de snelweg rij. Het is minimaal, zal geen argument zijn om hiervoor de Y (of 3) te laten staan en te kiezen voor een andere auto lijkt mij. Dat het exemplarisch kan iets afwijken, dat sluit ik niet uit.
Dat is niet de fluittoon die van achteren komt toch? Die had ik namelijk in het begin ook en dat hebben ze verholpen. Volgens waren er meer mensen die hier last van hadden en had het vaak iets te maken met rubbers die dan verwijderd werden van de achterklep.
 
That whistle (fluittoon) annoys me so much. I sometimes am not sure if its the wind or are my motors making some electromechanical noise.
In mijn geval is dat de wind. Zit in de achterklep. Al 1x terug geweest bij het servicecenter. Bij het snel accelereren (pedaal planken) hoor ik ook een hele lichte fluittoon. Dit had ik in mijn vorige Tesla's niet, maar dat is de motor. Zowel de M3 RWD LR (2023) als MY RWD (2023) hebben dit. Maar dat zijn ook dezelfde 3D7 motoren. De 3D6 motor van een 2019/2020 Model 3 SR+ heeft geen (veel minder) last van fluiten.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Beste mensen, IK heb een heel klein deukje in de deur van mijn Model Y. De uitdeuker wist niet helemaal of de deur (van de Model Y) van aluminium is of van hetzelfde materiaal (denk ijzer) als bij deuren van niet-Tesla's. Weet iemand het? Alvast bedankt voor jullie reactie,